تولید محتوای سایت

لوله پلی اتیلن پرکاربردترین لوله پلیمری

لوله پلی اتیلن، برجسته ترین و پرکاربردترین لوله های پلیمری در بازار لوله و اتصالات پلیمری

لوله های پلی اتیلنی؛ ماده اولیه، کاربرد ها و ویژگی ها

پلی اتیلن با نام انگلیسی Polyethylene و نام اختصاری – تجاری PE ، سبکترین الیفین است با بویی تقریباً شیرین، قابل اشتعال و در حالت گازی بی رنگ.

ماده اولیه ساخت پلی اتیلن ها، اتیلن است. پلی اتیلن ها در بازار به صورت گرانول های شفاف به فروش می رسند. این گرانول ها به رزین های پلی اتیلن هم معروفند.

از مزیت ها و ویژگی های پلی اتیلن می توان به انعطاف پذیری بالا، مقاومت خوب در برابر اسید ها و بازها و همچنین تحمل درجه حرارت های بالا اشاره کرد. پلی اتیلن ها به سه گروه پلی اتیلن سبک، سنگین و سبک خطی دسته بندی می شوند.

یکی ازمهم ترین استفاده پلی اتیلن، کاربرد در صنعت لوله سازی است. لوله های پلاستیکی در صنعت برای اولین بار در سال 1950 و برای لوله های آبرسانی تحت فشار مورد استفاده قرار گرفت.

این لوله ها را در فشارهای بین 5/2 تا 25 بار و با قطرهای مختلف استفاده می کنند. در ساخت لوله پلی اتیلن، به طور کلی از دو نوع پلی اتیلن تجاری با نام های اختصاری PE80 و PE100  استفاده می شود.

PE80  و PE100 ، هر دو دارای دانسیته زیاد و در عین حال، وزن و ضخامت کمتری هستند؛ نوع پلیمر PE100 خاصیت مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید را دارد، از این جهت بسیار پر کاربرد است.

مزایای لوله و اتصالات پلی اتیلنی که در صنعت آب رسانی به کار می رود عبارتند از: قابلیت اتصال آسان، انعطاف پذیری بالا، نصف آسان، هزینه کم، عمر و دوام طولانی، مقرون به صرفه بودن، مقاوم در برابر خوردگی و اثر مواد شیمیایی، ضریب اصطکاک کم پلی اتیلن و ثابت بودن آن در طول کاربرد.

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی صنعتی

 

علاوه بر ویژگی های بالا، لوله و اتصالات پلی اتیلنی، در صورت اجرای صحیح و استاندارد جوشکاری، هیچ گونه نشتی نخواهند داشت و بسیار مقاوم خواهند بود. این لوله ها به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، در برابر هر گونه تنش ( خمشی – کششی) و حرکات پوسته زمین (زلزله) بسیار مقاوم هستند.

به جرأت می توان گفت که عمر لوله های پلی اتیلنی بالاتر از 50 سال تخمین زده شده است. از طرفی، بزرگترین و سودمند ترین کاربردی که از این لوله ها می توان ذکر کرد این است که به دلیل اینکه این لوله ها در برابر حملات بیولوژیکی مقاوم هستند، جهت انتقال آب آشامیدنی شهری مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه های اجرا را به نصف کاهش می دهد.

این لوله ها سبک هستند و ازاین رو عملیات حمل و نقل به آسانی و با سرعت بالا انجام می پذیرد. لوله های پلی اتیلنی را می توان دوستدار محیط زیست نامید؛ زیرا برخلاف تخریب ناپذیری پلاستیکها، این لوله ها پس از خارج شدن از چرخه کاربرد، مجدداً می توانند بازیافت شوند و به انرژی و گرانول های لاستیک تبدیل گردند.

بنابراین باید گفت این لوله ها به دلیل ویژگی های خاص خود، مورد توجه بسیاری از مهندسین و محققان صنعت قرار دارند.

 

کاربرد های لوله پلی اتیلن

کاربرد در سیستم آب و فاضلاب:

سیستم آب و فاضلاب مجهز به لوله های  HDPE،  راه حلی پایدار و بی ضرر برای ارائه یک سیستم تصفیه آب مدرن جهت تولید آب پاکیزه و بهداشتی و مدرن را فرآهم می کند.

از این لوله ها در سیستم زه کشی آب، ورودی و خروجی آب، راه اندازی سیستم های زمین گرمایی و … استفاده می شود. این لوله ها طول عمر بالایی دارند؛ علاوه بر این تجربه و دانش بیش از 60 ساله در استفاده از این نوع لوله ها بیان می کند که کاربری این لوله ها  در صنعت، از لحاظ زیست محیطی و هزینه های مالی و اجرایی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

کاربرد برای تامین آب آشامیدنی

لوله های پلی اتیلن به طور گسترده برای سیستم تامین آب آشامیدنی در سراسر جهان استفاده می شود. لوله کشی با لوله های پلی اتیلن، برای انتقال مقادیر زیاد آب خام و آب آشامیدنی، بسیار ایمن و کارآمد است.

کاربرد در صنایع دریایی

سیستم های لوله پلی اتیلنی، بهترین راه حل برای طیف وسیعی از برنامه ها و پرژه های صنایع دریایی هستند.

 کاربرد در صنایع معدنی و زیر زمینی

لوله های پلی اتیلنی،  بهترین انتخاب برای انتقال مواد معدنی و زباله هستند. خواص منحصر به فرد لوله ها، امنیت و سهولت در اجرا، باعث شده که در صنعت معدن استفاده فراوان داشته باشد.

کاربردهای کشاورزی

لوله های پلی اتیلن، به طور گسترده ای برای برنامه های کاربردی کشاورزی در زمینه آبیاری، زهکشی و تامین آب استفاده می شود.

کاربرد در سیستم حریق و آتش

لوله های HDPE،  در خطوط آتش نشانی، سیستم های حریق در پالایشگاه ها، شهرداری ها، کارخانه های شیمیایی و سایر واحدهای صنعتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی صنعتی

 

کاربرد لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیت

لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیت، یکی از انواع رایج و پر کاربرد لوله های پلی اتیلنی است که از ماده خام پلی اتیلن ساخته می شود. این نوع لوله ها به دلیل ساختار خاص و ویژگی های منحصر به فردی که دارند، در سیستم های عظیم لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های کاروگیت، در پروژه های تأسیساتی مربوط به خطوط انتقال آب، شبکه های آبرسانی تحت فشار، خطوط انتقال و شبکه های جمع آوری فاضلاب به صورت ثقلی و تحت فشار، سیستم های آبرسانی کشاورزی، انتقال حجم زیاد آب رودخانه و دریاچه، مسیر عبور روانآبها و … کاربرد گسترده ای دارند. این لوله ها برای کاربرد در محیط های خورنده و دارای خاصیت اسیدی، بسیار مناسب هستند.

لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیت و اتصالات پلی اتیلنی، جهت مصارف آبرسانی، فاضلاب های خانگی و صنعتی و سیستم زهکشی فاضلاب،  استفاده می شود. این نوع لوله ها در خطوط عظیم لوله کشی فاضلاب در شهرهای بزرگ نیز به کار می روند؛ زیرا استفاده از لوله های کاروگیت، هزینه های اجرایی این پروژه ها را کاهش می دهد.

لوله های اسپیرال، یک نوع از لوله های پلی اتیلن دو جداره کاروگیت هستند که عموماً در سایزهای بسیار بزرگ تولید می شوند. ماده اولیه ساخت این لوله، از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) است.

لوله های دوجداره اسپیرال هم مانند لوله های کاروگیت، در انتقال سیالات، هم در سطح زمین و هم زیر زمین و در فشارهای پایین مورد استفاده قرار می گیرند.

تنها تفاوت جزئی بین لوله های پلی اتیلن دوجداره کاروگیت و لوله دوجداره اسپیرال، تحمل بار فشار خارجی است؛ به این معنا که در مواردی که لازم باشد لوله ها به صورت دفنی، کار شوند و باید وزن بیشتر خاک را تحمل کنند، باید حتماً از لوله دوجداره نوع اسپیرال استفاده شود.

لوله های پلی اتیلن دو جداره، در برابر اسیدها، بازها، نمک های معدنی و گازهای ناشی از فاضلاب، بسیار مقاوم است. لوله کاروگیت، در محیط های خورنده دوام خوبی دارد و نیازی و اعمال روش های حفاظتی برای این لوله ها نیست.

جداره داخلی این لوله ها، نسبت به انواع لوله های دیگر، در برابر فرسایش، مقاوم تر هستند. این لوله ها سبک بوده و بنابراین، حمل و نقل، نصب و راه اندازی آن ها به سهولت انجام می گیرد.

لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیت، در برابر تغییرات حرکات احتمالی زمین، مانند رانش زمین و زمین لرزه، انعطاف پذیری خوبی دارد. این لوله ها ارزان هستند و برای اتصال آن ها به یکدیگر، به تجهیزات زیادی نیاز نیست.

قابلیت جوشکاری، دوام و طول عمر بالا (حدود 50 سال)، مقرون به صرفه، تولید در سایزهای بلند (تا حدود 12 متر) و عدم رسوب گیری جداره داخلی، از دیگر مزیت های لوله دو جداره کاروگیت می باشد.

 

برای ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی در صنعت لوله و اتصالات با ما در ارتباط باشید…

 

شاید به این محصولات نیز علاقه مند باشید…

کتاب جامع و کامل در مورد لوله های پلی اتیلن؛ انواع لوله پلی اتیلن، مفاهیم کاربردی و صنعت پلی اتیلن و لوله و اتصالات پلی اتیلنی

کتاب الکترونیکی درباره لوله کاروگیت و صنعت تولید لوله پلی اتیلن دوجداره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *