پروژه تحقیق برای طرح جابر کلاس سوم و چهارم

پروژه تحقیق برای طرح جابر کلاس سوم و چهارم؛ حقایق جالب و جذاب از جانورانی به نام “آرمادیلو”

13 چیز که شما درباره آرمادیلوها نمی دانید!

21 گونه مختلف از آرمادیلو وجود دارد. نام این موجودات به زبان اسپانیایی ترجمه شده و دارای تنوع زیادی در ابعاد، رفتار و محیط زندگی است. آنها دارای پایین ترین میزان متابولیسم پایه همه پستانداران هستند؛ صفات بیولوژیکی آنها را به عنوان یک حامل مشترک برای باکتری هایی که باعث جهش می شوند، تبدیل کرده است.

بیماری هانسن مثالی از این نوع بیماری ها است. این موجودات دارای بدنی با پوسته و پوشش های شگفت انگیزی هستند. در اینجا 13 واقعیت جذاب درباره این موجودات پرداخته می شود که ممکن است اغلب آنها را ندانید!

این موضوع برای پروژه تحقیق در طرح جابر کلاس سوم و چهارم بسیار مناسب است

 

  1. آرمادیلو نُه دسته، تنها گونه ای است که در ایالات متحده یافت می شود.

گرچه تمام گونه های آرمادیلو ها در آمریکای جنوبی وجود دارند، تنها آرمادیلو نُه دسته است که به در شمال ایالات متحده به وفور یافت می شود. اگر درجنوب آمریکا زندگی می کنید، یافتن این مخلوقات در اطراف خود یا در کنار جاده خیلی غیر معمول نیست. این پستاندار کوچک در محیط های گرم و بارانی مانند تگزاس بیشتر یافت می شود.

آرمادیلو

 

  1. برزیلی ها Tolizeutes خود را دوست دارند!

آرمادیلو سه تکه در برزیل بسیار محبوب است و به نام Tolypeutes نام‌گذاری شده است. حتی نام رسمی جام جهانی 2014 در برزیل نیز از نام این جانوران برگرفته شده بود. پس از 10 سال کاهش 30 درصدی جمعیت در دهه گذشته، تاتو بولا (“آرمادیلوهای توپی شکل” درکشور پرتغال) به دلیل ویرانی سریع زیستگاه طبیعی موجودات، در لیست قرمز IUCN قرار گرفته اند.

آرمادیلو

 

  1. گلیپتودونت های غول پیکر (glyptodont) نسل باقی مانده آرمادیلوهای امروزی هستند!

هنگامی که به انقراض مگافوناها فکر می کنید، اولین موجوداتی که به سرتان خطور می کند، معمولا دایناسورها یا ماموت های پشمالو هستند. اما تعداد زیادی از حیواناتی که کمتر شناخته شده اند و بسیارحیرت انگیزاند، گلیپتودونت ها هستند، که در آمریکای جنوبی در زمان میوسن، بین 5 تا 23 میلیون سال پیش تکامل یافته بودند و با پوسته های شبیه به لاک‌پشت های زمینی بزرگ و حجیم و قابل مقایسه با یک ماشین فولکس واگن زندگی می کردند.

گلیپتودونت ها مانند بسیاری دیگر از مگافوناهای قدیمی، در پایان آخرین عصر یخبندان منقرض شدند، در حالی که بازماندگان کوچکتر آنها جان سالم به در بردند.

آرمادیلو

 

  1. آرمادیلوها می توانند تا 19 ساعت بخوابند!

آرمادیلو اکثر فعالیت های بدنی مانند غذا خوردن، جفت گیری و پناه گرفتن را در شب انجام می دهد. بدین معنی که در طول ساعات روز در پناهگاه خود می خوابد.

آرمادیلو

 

  1. بله، آرمادیلو می تواند بیماری جذام را گسترش دهد!

شکی در این وجود ندارد که آرمادیلوها می توانند بیماری جذام و چاگاس را با عبور از مناطق مختلف گسترش و انتقال دهند. دمای کم بدن آنها باعث می شود آنها میزبان کامل برای باکتری بیماری های عفونی باشند، بنابراین معمولا توصیه به خوردن گوشت آنها نمی شود.

انسان ها در حضور این موجودات به سرعت از بین می روند. همانند بسیاری از بیماری های عفونی دیگر، جذام در اواخر قرن 15 میلادی توسط اروپاییان به جهان معرفی شد و متخصصان زیست شناسی بر این باورند که آرمادیلوها آورنده‌ی بیماری جذام بوده اند. در نتیجه، این موجودات به منبع طبیعی این بیماری تبدیل شدند.

آرمادیلو

 

  1. تنها دو گونه از گونه های آرمادیلوها قادر هستند که مانند توپ قل بخورند!

در بسیاری از کارتون ها نشان داده می شود که آرمادیلوها مانند توپ غلت می زنند و اغلب تصور می شود که اکثر گونه ها قادر به این مکانیسم دفاعی هستند. اما تنها آرمادیلوهایی که این توانایی را دارند، دو گونه متعلق به گلوله‌ای‌ها (Tolypeutes) هستند که به عنوان آرمادیلوهای سه نواره برزیلی و آمریکای جنوبی شناخته شده اند.

آرمادیلو

پروژه تحقیق برای طرح جابر

 

  1. آرمادیلوهای غول پیکر بزرگترین گونه ها از این موجودات هستند!

آرمادیلوی غول‌پیکر به عنوان بزرگترین گونه های آرامیدلو هستند که حدود 32 کیلوگرم وزن دارد و گاهی وزن آن به بیش از 82 کیلوگرم می رسد. در طول 30 سال گذشته، جمعیت این نوع آرمادیلو ها بین 30 و 50 درصد کاهش یافته است. همانند بسیاری از دیگر گونه های آرمادیلو، گونه‌ی غول پیکر آن در حال انقراض است.

آرمادیلو

 

  1. آرامادیلوهای صورتی، کوچکترین گونه‌ی آرمادیلوها هستند!

آرمادیلوها با پرهای صورتی رنگ، به خاطر اندازه کوچکشان Chlamyphorus truncatus نامگذاری شده است. قد آنها بین 3.5-4.5 اینچ و وزن این موجودات معمولا حدود 4.2 اونس است.

تعداد این گونه های دوست داشتنی که اغلب در دشت های شنی و چمنزارهای مرکزی آرژانتین یافت می شوند، به علت ناسازگاری های زیستگاه و دیگر موجودات نظیر سگ و گربه، رو به کاهش است. با این حال، IUCN اطلاعات کافی برای اختصاص شرایط زیستی مناسب این گونه از آرمادیلو ها به دست نیاورده است.

آرمادیلو

 

  1. چرا آرمادیلوهای پرمو جیغ کش، بسیار دوست داشتنی هستند؟

پشم بدن آرمادیلو ها از آنها در برابر شکارچیان محافظت می‌کند، اما آرمادیلوهای به شدت پرمو که Chaetophractus vellerosus​  نامیده می شوند، در برابر این خطر ایمن تر هستند. هرگاه که خطری این گونه از آرمادیلوها را تهدید کند، صدای بلندی از خود مانند صدای زنگ هشدار منتشر می کنند.

آرمادیلو

 

  1. آرمادیلوی کوتوله (Pichi) تنها گونه ای از آرمادیلوها هستند که همیشه در خواب به سر می برد!

آرمادیلوها اکثر زندگی خود را صرف چرت زدن می کنند اما یکی از گونه های شناخته شده این موجودات به نام Zaedyus pichiy بیش از بقیه گونه ها در زمستان به خواب زمستانی می رود.

پس از ساخت یک پناهگاه بزرگ و قرار دادن در یک حفره دنج در آن به خواب می رود. در هنگام خواب، دمای بدن pichi از 35 درجه سلسیوس به 13 درجه کاهش پیدا می کند.

آرمادیلو

 

  1. بیشتر آرمادیلوها حشره خوار هستند، اما برخی از آنها حیوانات کوچک را نیز می خورند!

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق آرمادیلوها غذای خود را از طریق حفر کردن زمین و خوردن حشرات و کرم ها به دست می آورند، در برخی مواقع از جانوران کوچک نظیر مارمولک ها، مارها یا خوراکی هایی مانند تخم مرغ ها و میوه ها نیز تغذیه می کنند.

آرمادیلو

 

  1. از پوسته بدن آرمادیلوها برای ساخت بعضی ابزارهای موسیقی استفاده می شود!

Charangos یا سازدهنی، ازجمله آلات موسیقی سنتی در بولیوی، شیلی، اکوادور و پرو است. این ساز معمولا از پوسته خشک شده آرمادیلو ساخته می شد، اما در عصر حاضر Charangos از چوب معمولی یا چوب کدوی کالاباس ساخته می شود.

آرمادیلو

 

  1. آرمادیلوها بسیارخوش گذران هستند!

این موجودات عجیب و غریب اکثر وقت خود را صرف غذا و یا خواب می کنند و به عنوان موجودات احمق شناخته می شوند!

 

برای مطالعه بیشتر در زمینه موضوعات تحقیقاتی و نحوه شرکت در طرح جابر می توانید از این بسته استفاده کنید:

راهنمای جامع و کاربردی برای اجرای پروژه طرح جابربن حیان در دوره ابتدایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *