یک پروژه بسیار جذاب و هیجان انگیز برای پروژه طرح جابر، آزمایش کلاس پنجم و ششم ابتدایی؛ بررسی رشد گیاهان در تراریوم

مقدمه و معرفی تراریوم:

با تراریوم، جنگل خانگی خود را بسازید

تراریوم، یک اکوسیستم کوچک و مستقل است که در محفظه ای شیشه ای قرار دارد. تراریوم شامل تمام چیز هایی است که برای زنده ماندن گیاهان و حیات درون آن لازم هستند بدون این که به چیزی از دنیای خارج نیاز داشته باشد.

تراریوم ها معمولا برای مشاهده‌ی نحوه‌ی برهم کنش گیاهان، آب و خاک با هم دیگر استفاده می شوند و با استفاده از آن ها می توانیم اطلاعات بیشتری در مورد اکوسیستم سیاره‌ی خود به دست بیاوریم.

در ابتدا دانشمندان برای مطالعه‌ی چرخه‌ عمر حشرات از تراریوم استفاده می کردند. آن ها از محفظه های شیشه ای استفاده می کردند تا فعالیت های حشرات را مشاهده کنند و دقیقا همان نوع خاک، گیاه و هوایی را در محفظه قرار می دادند که برای زندگی حشرات مورد نیاز بود.

ساخت تراریوم فرآیند ظریفی است، نباید محیطی بسازید که در آن رشد میکروب ها و باکتری ها از رشد گیاهان پیشی بگیرد و تمام گیاهان و حیات درون تراریوم را نابود کند.

پس تراریوم باید حداقل هفته ای یک بار باز شود تا رطوب اضافی از آن خارج شود. اینگونه تعادل محیط حفظ شده و جلو رشد کپک ها گرفته می شود.

تراریوم ها همینطور برای انتقال گیاهان حساسی که ممکن است برای آزمایشات علمی مورد استفاده قرار بگیرند به کار برده می شوند.

زمانی که دانشمندان می خواهند یک گیاه را از یک مکان به جای دوری انتقال دهند یک تراریوم می سازند تا از زندگی سالم گیاهان اطمینان داشته باشند.

ساخت یک تراریوم جنگل بارانی روشی فوق العاده برای ساخت نمونه ای از اکولوژی جنگل بارانی است و با آن می توانید نحوه‌ کار اکولوژی و تاثیر آب و گرما را در رشد گیاهان ببینید. مشاهده‌ی تغییرات گیاهان درک بیشتری از اتفاقاتی که در جنگل های بارانی می افتند به شما می دهد.

ساخت تراریوم گیاهان

برای ساخت جنگل بارانی خود به یک محفظه ی شیشه ای در دار، خاک مناسب رشد گیاهان (خاک اورگانیک بهترین گزینه است)، شن، گیاهانی مانند سرخس یا گیاهان مورد علاقه خودتان و آب نیاز دارید. خاک به دقت به صورت یک لایه روی زیر لایه‌ی شنی پاشیده می شود سپس گیاهان و سرخس ها کاشته می شوند به گونه ای که ریشه هایشان فضای کافی برای رشد داشته باشند.

به گیاهان آب بدهید تا خاک کاملا خیس شود. می توانید فضای درونی را با تصاویر کوچکی از حشرات تزئیین کنید اما آن ها نباید به حدی بزرگ باشند که جلو دید شما را بگیرند و نتوانید رشد گیاهان را تماشا کنید. محفظه را در جای قرار دهید که در معرض نور خورشید باشد و به یاد داشته باشید که محفظه را حتما هفته ای یک بار باز کنید تا هوای تازه وارد آن شود و از رشد میکروب ها جلوگیری شود.

هر روز گیاهان را مشاهده کنید و از رشدشان و هر تغییری که در تراریوم می بینید یادداشت برداری کنید.

برای پروژه طرح جابر کلاس پنجم ، اینجا را کلیک کنید

 

یک تراریوم جنگل بارانی بسازید

تراریوم ها وسیله های فوق العاده خوبی هستند که می توانید با آن ها اکوسیستم خودتان را بسازید و تاثیر آب و گرما بر رشد گیاهان را تماشا کنید.

مواد مورد نیاز:

  • کاسه یا محفظه ی شیشه ای
  • شن
  • خاک گلدان اورگانیک
  • پلاسیک بسته بندی
  • مقوای رنگی (دلخواه، برای قرار دادن تصویر حشرات)
  • دفترچه برای یادداشت مشاهدات

 

ساخت تراریوم برای گیاهان

فرایند آزمایش:

  • ظرف و در آن را با آب گرم و صابون بشویید و خوب آب بکشید.
  • یک لایه حدوداً سه سانتی متری، شن کف ظرف بریزید.
  • سپس یک لایه دو و نیم الی سه سانتی متری خاک روی شن بریزید. لایه ها را صاف و موازی هم بریزید و آن ها را با هم مخلوط نکنید. از بیرون ظرف دو لایه مجزا باید قابل تشخیص باشند.
  • ریشه‌ سرخس (یا گیاه مورد نظر خود) را درون خاک بگذارید. دو و نیم سانتی متر دیگر خاک به ظرف اضافه کنید تا مطمئین شوید که گیاه کاملا با خاک احاطه شده است. گیاه باید کاملا درون ظرف جا شود. اگر برگی از ظرف بیرون می ماند آن را جدا کنید.
  • به آرامی دو الی سه لیوان آب (بسته به اندازه ی لیوان و میزان خاک) به گیاه اضافه کنید. خاک باید کاملا آغشته به آب شود.
  • درب ظرف را کاملا با پلاستیک بسته بندی بپوشانید.
  • تصاویر حشرات کوچک را از درون مقوا بیرون بیاورید و از آن ها برای تزیین بخش بیرونی ظرف استفاده کنید.
  • ظرف را در کنار پنجره ای که کمی نور مستقیم خورشید از آن وارد می شود قرار دهید.
  • در طول چند هفته جنگل بارانی کوچک خود را تحت نظر داشته باشید. هفته ای یک بار پلاستیک در پوش را باز کنید تا هوای تازه وارد ظرف شود.
  • هر تغییری که مشاهده کردید و میزان رشد گیاهان را در دفترچه یادداشت خود بنویسید.

 

خواندن این مطلب مفید را از دست ندهید:

هوشمندسازی مدارس و نرم افزارهای مورد نیاز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *