تحقیق دانش آموزی

انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی

کافه محتوا، مجری تحقیقات دانش آموزی در دوره ابتدایی تقدیم می کند ….

 

انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی در رتبه اول برای آموزگاران و در جایگاه بعدی برای دانش آموزان یک چالش بزرگ در مدارس محسوب می شود. حساسیت این موضوع به ویژه برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی پر رنگتر از دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم است. مهمترین دلیل برای ضرورت تحقیق دانش آموزی در دوره ابتدایی توجه به بازه سنی دانش‌آموزان می باشد.

استقبال از طرح جابر به عنوان یکی از تحقیقات دانش آموزی در  دوره ابتدایی، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. طرح جابربن حیان یک طرح پژوهشی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی است که در راستای آماده سازی دانش آموزان برای ورود به دوره دبیرستان و انجام پژوهش های بیشتر در جشنواره خوارزمی ارائه می شود.

 اجرای طرح جابربن حیان در دوره ابتدایی چالش های خاص خود را دارد و موضوع این مطلب نمی باشد. در جایگاه خود به بیان مشکلاتی که در اجرای این طرح پژوهشی در دوره ابتدایی وجود دارد خواهیم پرداخت.

و اما مسئله اصلی در خصوص انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی، توجه به نیاز کلاس درس توانایی دانش آموزان برای اجرای تحقیقات است. شاید بارها و بارها با عنوان روزنامه دیواری در دوره ابتدایی آشنا شده باشید. خانواده هایی که فرزند دبستانی دارند، دشواری های انجام تحقیق دانش آموزی را از نزدیک احساس کرده‌اند.

موضوع تحقیق دانش آموزی

موقعیتی را تصور کنید که آموزگار، یک عنوان را برای دانش آموزان کلاس مطرح می‌کند، آن را بر روی تابلوی کلاس می نویسد و همه افرادی که در کلاس حاضر هستند، پیرامون همان موضوع باید تحقیق کنند .درد سر، دقیقاً از همین نقطه آغاز می شود!!!

به نظر شما آیا موضوع ارائه شده با توانایی های تمام دانش‌آموزان تناسب دارد؟ آیا همه دانش آموزان به یک میزان به موضوع نوشته شده روی تابلو علاقه مند هستند؟ آیا برای جمع آوری اطلاعات لازم به منظور تحقیق ارائه شده، منابع کافی در دسترس است؟ هزینه های اضافی انجام تحقیق چقدر می باشد؟ و …. موارد فوق، مسائلی هستند که متاسفانه در بسیاری از کلاس های درس توسط معلمان نادیده گرفته می‌شوند. به نظر شما راهکار فوق دقیقاً چیست؟؟

 

 راهنمای آموزگاران در موضوع تحقیق دانش آموزی

معلمان و آموزگاران محترم باید به این موضوع دقت داشته باشند که توانایی دانش آموزان با یکدیگر تفاوت دارد، بنابراین ارائه موضوع برای تحقیق دانش آموزی که همه دانش آموزان باید آن را انجام دهند، کاری غیرمنطقی است. خوشبختانه مدارس در شهرهای پیشرفته به این مسأله اهمیت زیادی می دهند اما تضمینی وجود ندارد که آموزگاران برای راحتی کار خود، یک موضوع کلی را بیان نکنند!! به نظر می‌رسد بهترین راهکار، تشویق دانش آموزان به تحقیق در زمینه های مختلف باشد.

چند راهکار کاربردی در ارائه موضوع تحقیق دانش آموزی وجود دارد که مشکلات آموزگاران را در کلاس درس کمتر می کند. در این راستا، معلمان طبق سرفصل های مندرج در کتاب درسی، واژه های کلی را بر روی تابلو کلاس می نویسند و از دانش آموزان درخواست می کنند موضوعات مرتبط با واژه ها را به صورت پیشنهادهایی بر روی کاغذ یادداشت کنند.

این روش به روش “طوفان فکری” یا “بارش ذهنی” شباهت دارد. به این ترتیب اگر ۵ واژه مختلف بر روی تابلو نوشته شده باشد و هر دانش آموز یک یا دو موضوع را بیان کند، در کمتر از چند دقیقه ده ها موضوع مختلف جمع آوری شده است که هر فرد مطابق با علاقه خود می تواند پیرامون یکی از آنها تحقیق کند. این بهترین راهکار برای پویا نگه داشتن کلاس درس است.

 

موضوعات طرح جابر را از اینجا دریافت کنید

 

 راهنمای کاربردی برای دانش‌آموزان هنگام انتخاب موضوع تحقیق

دانش آموزان عزیز دقت داشته باشند که هنگامی که می خواهند یک موضوع تحقیق دانش آموزی را انتخاب کنند به علاقه و توانایی خود توجه داشته باشند؛ به طور مثال اگر یک دانش‌آموز به جانوران علاقه دارد، بهتر است موضوع انتخابی خود را زندگی یکی از جانداران انتخاب کند.

ممکن است دانش آموز دیگری به زمین شناسی علاقه داشته باشد؛ یا فرد دیگری به تکنیک های آموزش زبان انگلیسی یا سایر زبان های خارجی، هنری یا موسیقی علاقه مند باشد؛ بنابراین در این حوزه می توانند به عنوان تحقیق دانش آموزی انتخاب گردد.

طرح جابر

 

 حوزه های کلی برای تحقیق دانش آموزی

برای انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی به هر طرف که نگاه کنید می توانید یک موضوع کلی و جذاب به عنوان خلاقانه را موضوعاتی که بتواند توجه فرد را جلب کند و دانش آموزان از انجام آنها لذت ببرند، پیدا کنید. موضوعات تحقیق دانش آموزی را به صورت زیر در دسته بندی های کلی قرار می دهیم:

هنر و سرگرمی/ وسایل نقلیه/ کامپیوترها و قطعات الکترونیکی/ آشنایی با مشاغل مختلف/ صنایع غذایی/ علوم دارویی و بهداشت/ هنر و صنایع دستی/ گیاهان و جانوران/ مهارت های ارتباطی در جامعه/ کسب و کار دانش آموزی/ ورزش و تغذیه/ مهارت های فردی.

 

 انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی در دوره ابتدایی

تحقیق دانش آموزی در دوره ابتدایی به منزله پروژه کلاس درسی یا طرح جابربن حیان شناخته می شود. موضوعاتی که دانش آموزان دوره ابتدایی به آن علاقه مند هستند بسیار جذاب و هیجان انگیز و برخی از آنها شگفت انگیز است. اکثر دانش آموزان دوره ابتدایی به علوم جانوران، گیاهان، فضا، ستاره شناسی و علوم زمین شناسی علاقه مند هستند.

شاید تعجب کنید اگر بگوییم هنگامی که یک آموزگار برای ارائه عنوان موضوع تحقیق به کلاس درس وارد می شود، بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان به جانوران و نجوم علاقه نشان می دهند؛ از میان علوم جانورشناسی، مطالعه دایناسورها طرفداران زیادی را در دوره ابتدایی دارد.

همچنین مطالعه سنگ ها و منظومه شمسی نیز مورد توجه دانش آموزان به ویژه کلاس چهارم تا ششم قرار دارد. بر همین اساس است که ادعا می کنیم موضوعات مختلف می تواند دانش آموزان دبستان را برای تحقیق و شرکت در طرح جابر بن حیان در پایه های سوم تا ششم تحریک کند.

 

آزمایش های علمی برای طرح جابر کلاس ششم را مطالعه کنید

 

 موضوع تحقیق دانش آموزی برای دوره دبیرستان

تحقیق دانش آموزی یا جشنواره خوارزمی و یا هر پروژه تحقیقاتی دیگر در دوره دبیرستان حوزه عملیاتی گسترده تری دارد؛ چرا که دانش آموزان از لحاظ ذهنی و قدرت تحلیل درک و استنباط اطلاعات، به طور فردی در سطح بالاتری قرار گرفته اند. دانش آموزان دوره دبیرستان به ویژه به علوم رایانه، الکترونیک، تغذیه، بهداشت، مهارت های فردی، کسب و کار، زبان خارجی، هنر و صنایع دستی علاقه بیشتری نشان می دهند.

طرح جابر کلاس اول

 

 موضوع تحقیق دانش آموزی برای دخترها و پسرها

یک نکته جالب و هیجان انگیز در مورد انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی در مدرسه دخترانه و پسرانه، تفاوت سلیقه های دانش آموزان دختر و پسر در انتخاب موضوعات است. در مدرسه دخترانه اکثر تحقیقات دانش آموزی پیرامون مسائلی نظیر جانوران و گیاهان تمرکز دارد اما در مدرسه پسرانه تحقیقات بر اساس خودروها و وسایل نقلیه، کامپیوتر، قطعات رایانه‌ای، کسب و کار یا پروژه های ثبت اختراع انتخاب می شود.

 

برای مشاوره تحقیق دانش آموزی، طرح جابر و انتخاب موضوع از منابع لاتین با ما در ارتباط باشید

 

 سخن پایانی

به عنوان سخنران پایانی لازم است ذکر کنیم که انتخاب موضوع تحقیق دانش آموزی با توجه به سن، جنسیت و علایق و توانایی های دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ضرورت دارد.

 

وب سایت کافه محتوا افتخار دارد خدمات مشاوره تحقیق دانش آموزی، مشاوره طرح جابربن حیان، انتخاب موضوع مناسب برای تحقیق، متناسب با علایق دانش آموزان را با کیفیت بالا و در کوتاه ترین زمان ارائه دهد.

علاقه مندان می توانند از بخش ثبت سفارش تحقیق دانش آموزی جزئیات کار را برای ما ارسال کنند؛ در کوتاه ترین زمان، خدمات مشاوره تحقیق دانش آموزی، انتخاب موضوع طرح جابر یا هر عامل دیگری که بتواند به دانش‌آموزان در تحقیق و پژوهش کمک کند را دریافت خواهید کرد.

 

شعار تیم کافه محتوا، گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در دوره ابتدایی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *