اصول تولید محتوای سایت خبری

اصول تولید محتوای سایت خبری و مجله ای چیست؟

افراد همیشه بخشی از روز را به شنیدن اخبار اختصاص می دهند. شاید در گذشته تنها از طریق رادیو و تلویزیون امکان شنیدن اخبار فراهم بود. اما پیشرفت های فناوری سبب شده است تا مانند بسیاری دیگر از حوزه های پرطرفدار حوزه اخبار نیز به فضای اینترنت انتقال داده شود و بسیاری از افراد زودتر از ساعت پخش اخبار از تلویزیون و رادیو شخصاً از طریق اینترنت اخبار را دنبال کنند.

اما برای راه اندازی سایت خبری و به تبع تولید محتوای سایت خبری، به چه مواردی باید توجه داشته باشیم؟

آیا می توان هر اخباری را منتشر کرد؟ به راستی چطور می توان یک سایت خبری خوب و پر مخاطب را داشت طوری که کاربران همیشه اخبار را از طریق سایت ما دنبال کنند؟

شاید بی ربط نباشد اگر بگوییم اخبار همیشه ارزشمندترین کالای غیرفیزیکی بوده اند. نقش خبرنگاران در دنیای امروز بسیار مهم بوده و باید این افراد با توجه به رسالت خود اخبار قابل استناد را به مخاطبان انتقال دهند. با ما باشید تا درباره سایت خبری و همچنین تولید محتوای سایت خبری بیشتر برای شما صحبت کنیم.

اهمیت وبسایت خبری و مفهوم خبر

شاید بد نباشد از خود بپرسیم اصلاً خبر یعنی چه؟ اگر از ما بخواهید که تعریفی قابل فهم از خبر بگوییم ما خبر را اینگونه تعریف می کنیم: “هرگونه انتقال طیفی از واقعیت ها را خبر می گویند. ولی این بدان معنا نیست که هر واقعیتی که خبر باشد.” این را هم بگوییم قرار نیست در قالب یک خبر حتماً رویدادهای روز گفته شوند. شاید یک اتفاقی در سال های گذشته رخ داده باشد اما دیتاهای تازه درباره اش یافت شوند. همین دیتاهای تازه ارزش این را دارند که در قالب یک خبر پوشش داده شوند.

در حوزه خبر و نقل اخبار احتمالاً نام روابط عمومی را شنیده اید. اما شاید نیاز داشته باشید که برای شما درباره رسالت روابط عمومی ها توضیح دهیم. رسالت روابط عمومی این است که اخبار را به مخاطبان منتقل کند. در این باره باید گفت شناخت خبر مهم ترین بخش از پروسه انتقال خبر است. این شناخت خبر مهارتی است که خبرنگار به فراخور تجربه خود در آن تسلط دارد.

اصول تولید محتوای سایت خبری

اصول تولید محتوای سایت خبری

اصول تولید محتوای سایت خبری

 

حال نوبت به این می رسد که اصول اصلی تولید محتوای سایت خبری را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

خبر باید درست و برحسب حقیقت باشد.

وظیفه شمای خبرنگار این است که اخبار درست را به مردم منتقل کنید. طوری که باید ضرورتاً از درستی خبر اطمینان حاصل کنید. طوری که خبر بدون هرگونه غرض ورزی از سوی شما ارائه شود. نباید آن طور که می خواهید خبر را منتقل کنید؛ بلکه باید خبر را همانطور که هست ارائه دهید. اعتماد مشتریان شما به همین نقل درست خبر ربط دارد. باید درباره طیفی از افراد، نظیر اشخاص حقوقی و حقیقی اخبار خود را منتقل کنید اما درست.
خبر باید روشن باشد.

مورد دیگری که باید درباره تولید محتوای سایت خبری در نظر داشته باشید، بحث صراحت لهجه و نگارش صحیح مطلب می باشد. به طوری که زبان محتوای شما ساده و رسا و روشن باشد. این امر در جلب توجه و حفظ مخاطب بسیار مهم می باشد. اصطلاحات مختلفی وجود دارند که به کار بردن آنها نیاز به دقت دارند. اصطلاحاتی که در حوزه های پزشکی و فنی و … وجود دارند باید طوری در محتوا قید شوند که مخاطب بتواند به خوبی بفهمد که چه می گویید.

می دانیم که برای تهیه خبر از نظر زمانی در محدودیت هستید اما این بهانه خوبی برای نوشتن خبر غیرقابل فهم و مخاطب ناپسند نیست. شاید همین درک ناقص مخاطب سبب شود که خبر خاصی مبهم تلقی شود. بنابراین با مطالعه و نیز تمرین بیشتر در حوزه نوشتن بی تکلف، مخاطب پسند بودن محتواهای خود را افزایش دهید.

خبر باید جامع باشد.

جامعیت خبر، مورد دیگری است که باید در مسیر شرح اصول تولید محتوای سایت خبری به آن اشاره کنیم. ممکن است ذهن مخاطب درباره خبری خاص، پر از سوال باشد؛ برای همین باید به گونه ای خبر باشد که به تمامی این سوالات پاسخ دهد. اگر می خواهید خبر از نظر جامعیت بدون عیب باشد، بهتر است که سابقه خبر را هم بررسی کرده و به آن اشاره کنید.

در نظر داشتن ارزش های خبری

دنیا گسترده ای که در آن زندگی می کنیم هر روز طیفی از حوادث را در خود می بیند. حوادث سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و … از مهم ترین این موارد هستند که شاید ممکن نباشد تمام این حوزه های خبری پوشش داده شده و اخبار آن ها منتقل شود. ارزش های خبری به معیارهایی گفته می شوند که با هم میکس شده و سبب خلق یک رویداد می شوند. مهم ترین این ارزش های خبری به شرح زیر می باشند:

• شهرت
• میزان جدیدبودن و تازگی رویداد
• اعجابات و شگفتی ها
• برخوردها و منازعات
و …

برای این است که همیشه کارشناسان تهیه اخبار شناخت ارزش های خبری را وظیفه خود می دانند. به طوری که باید ارزش های نهفته در خبر را شناسایی کنند.

چه عناصری در تولید محتوای سایت خبری دخالت دارند؟

شاید یکی از سخت ترین مراحل تولید محتوای خبری، تنظیم خبر باشد. باید در این باره با ارکان خبر آشنا بود. یعنی باید بدانید که چطور به سوالات مخاطب پاسخ دهید. اگر در خبر خود از ارزش های خبری درست استفاده نکنید و عناصر مختلف خبر نشر داده شده از سوی شما سوالات مخاطبان را برطرف نکنند، خواهید دید که خبر شما یک خبر مبهم تلقی خواهد شد. اگر توجه خود را به خوبی به عناصر خبری بدهید خواهید دید که خبر از سوی مخاطب جذاب به نظر خواهد رسید.

مهم ترین عناصر خبری که باید به آن ها توجه کنید عبارتند از کلمات پرسشی پراستفاده نظیر که؟ کجا؟ به چه علت؟ و … . کلمه پرسشی “چه کسی؟” بیشتر به شهرت خبر ارزش می دهد. باید شخص و یا شیء دارای نقش در رویداد از سوی خبرنگار به خوبی تشخیص داده شود. وقتی می خواهید خبری را منتقل کنید خود را جای مخاطب بگذارید و خبری را منتقل کنید که در آن به سوالات که؟ چه چیزی؟ و … در آن پاسخ داده شود.

چه عواملی در فرایند تولید محتوای خبری نقش دارند؟

خبر ابتدا با یک رویداد شروع می شود. همین رویداد را به خبر تبدیل شود باید مسیری را طی کند که در این مسیر عوامل مختلفی در تبدیل این رویداد به خبر نقش دارند. خبر ممکن است پیش از اینکه به دست مخاطب برسد بارها و بارها دچار تغییر شود. در این بخش قرار است به دو عامل مهم در خبر رسانی و تولید محتوای سایت خبری یعنی عوامل داخل سازمانی و نیز عوامل بیرون سازمانی صحبت کنیم.

1-عوامل درون سازمانی

ابتدا نوبت به ارائه چند مثال درباره عوامل درون سازمانی می رسد. مهم ترین عوامل درون سازمانی به شرح زیرند:

• هر سازمانی سیاست و نیز مدیریت، خبری خاصی را اعمال می کند که اولین مثال از عوامل درون سازمانی می باشد.

• خبرنگار نیز به عنوان فردی که از دیدگاه های مختلف به قضیه نگاه می کند به شیوه خاص نظر خود را اعمال می کند.

• سومین عامل دقت به این است موضوع است که علایق جامعه مخاطب و نیز تهیه مخاطب خبری متناسب با ذائقه مخاطب چگونه است.

2-عوامل برون سازمانی

در بخش قبل مهم ترین موارد را درباره عوامل درون سازمانی برای شما شرح دادیم. اما عوامل دیگری هم در تولید محتوای سایت خبری نقش دارند. این عوامل عوامل برون سازمانی در لیست زیر خدمت شما شرح داده شده اند:

اولین عامل، محدودیت هایی هستند که از سوی مراجع قانونی وضع شده اند و اجازه انتشار برخی خبر ها را نمی دهند. میزان نفوذی که افراد حقیقی و حقوقی دارای آن هستند و آن را در خبر اعمال می کنند. طوری که شاهد اعمال سیاست های خبری در خارج از سازمان هستیم. گاهاً برای سازمان های خبری منابع بیرون از سازمان خبر می برند. همین سازمان ها خود در تغییر شکل خبر نقش دارند. طوری که فرصت کمی برای انتشار اخبار درست همانطور که می باشند را دراختیار دارند.

سخن آخر

در این مطلب درباره تولید محتوای سایت خبری برای شما توضیحات کافی را ارائه کردیم. دانستید که خبر یک کالای با ارزش غیر فیزیکی است که در زندگی تمامی افراد دارای جایگاه بوده و هر فردی از طرق مختلف دست کم یکبار آخرین اخبار روز را چک می کند. برای همین تولید محتوای سایت خبری نیاز به اصولی دارد تا بتواند مخاطبان را حفظ کرده و علاوه بر این سبب جذب مخاطبان بیشتری شود.

همانطور که می دانید حتی بی اهمیت ترین خبرها ممکن است هنگام رسیدن به مخاطب از برخی فیلترها رد شده و شکل اصلی خود را از دست بدهند. که این موضوع بر می گردد به همان بحث عوامل موثر بر تولید محتوای سایت خبری که درباره آن ها توضیحات کافی را خدمت شما دادیم و مثال هایی را خدمت شما زدیم. اگر نیاز به هرگونه تولید محتوای اختصاصی هر سایت، به خصوص سایت خبری دارید ما در خدمت شما هستیم. ما با استفاده از بهترین منابع سبب موفقیت شما برای تولید محتوا در حوزه مورد نظرتان خواهیم شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *