تولید محتوای ویدیویی چیست؟

آموزش تولید محتوای سایت؛ درس پنجم؛ تولید محتوای ویدیویی چیست؟

تولید محتوای ویدیویی یکی از انواع تولید محتواهای تخصصی است که نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. می‌توان به‌جرئت گفت که تولید محتوا ویدیویی نسبت به سایر انواع تولید محتوا سخت‌تر است و نیاز به تلاش بیشتری دارد. شما می‌توانید با این نوع محتوا، بازاریابی بسیار خوبی را برای هر نوع کسب‌وکاری داشته باشید و رشد آن را تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با تولید محتوا ویدیویی آشنا کنیم.

تفاوت تولید محتوای ویدیویی با فیلم چیست؟

تولید ویدئو، به‌خودی‌خود، در یک کلاس جداگانه و متفاوت از ساخت فیلم قرار دارد و از تکنیک‌های مختلف، خلاقانه و طراحی بسیار متنوعی برای بیان یک داستان کوتاه استفاده می‌کند. معمولاً از تولید محتوای ویدیویی جهت رسیدن به اهداف بازاریابی یک محصول، ایده، شرکت یا مفهوم خاص استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی تولید ویدئو و تولید فیلم به‌سادگی رسانه‌ای است که برای دستیابی به نتیجه نهایی استفاده می‌شود. فیلم معمولاً طولانی‌تر است، اما در تولید محتوا ویدیویی، سعی بر آن است که در یک ویدیوی کوتاه بتوانیم پیام مورد نظر را به مخاطب و بیننده برسانیم.

اهمیت تولید محتوای ویدیویی در چیست؟

به‌طورکلی، ویدئو یکی از موفق‌ترین اشکال رسانه‌ای است که امروزه برای جذب، الهام بخشیدن یا آموزش بیننده استفاده می‌شود. با ترکیب عناصر بصری و صوتی، تولید محتوای ویدیویی به شما این امکان را می‌دهد که به‌طور کامل مخاطبان خاصی را درگیر کنید و آن‌ها را با کمک دست‌کاری خلاقانه و فنی به مقصد مورد نظرتان هدایت نمایید.

ازآنجایی‌که این رسانه، همه‌کاره است، بسیاری افراد معتقدند که بهترین نوع بازاریابی محتوایی را می‌توان از طریق تولید محتوای ویدیویی انجام داد. اما هرکسی از پس آن برنمی‌آید و نیاز به کسب مهارت و تجربه دارد که از طریق آموزش‌های جامع باید به دست بیاید و باید برای این کار حسابی وقت بگذارید.

مراحل تولید محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی

 

تولید محتوای ویدیویی یک اقدام بسیار تخصصی است. هر مرحله در فرآیند تولید ویدیو باید به‌دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود تا داستان کوتاه یا پیامی که می‌خواهید به‌درستی و کامل به مخاطب انتقال داده شود. تصمیماتی که در طول مراحل تولید گرفته می‌شود باید برای کمک به تحقق اهداف مورد نظر طراحی شوند.

معمولاً تولید محتوای ویدیویی به‌صورت تک نفره انجام نمی‌شود و نیاز به تیمی متخصص در زمینه‌های مختلف مانند گرافیک، ویراستاری، فناوری و … دارد. در این نوع تولید محتوا، بسیار مهم است که هزینه‌های مربوط به هر تصمیم با بودجه مطابقت داشته باشد و هر کار به‌طور مؤثر و در مهلت مقرر انجام شود.

مراحل تولید محتوای ویدیویی عبارت‌اند از:

1-مشخص کردن استراتژی

قبل از شروع هرگونه تولید محتوای ویدیویی، اولین چیزی که باید به آن توجه کرد، هدف کلی ویدیو است. شما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که محتوای شما تأثیر شگرفی بر مخاطب داشته باشد و بتواند اعتماد او را به محصول یا خدمات موردنظر جلب نماید. برای داشتن یک استراتژی خوب قبل از شروع برنامه‌ریزی برای مراحل بعدی، عواملی مانند اهداف ویدیو، مخاطبان هدف، محل انتشار ویدیو، بودجه و … را در نظر بگیرید.

2-پیش تولید

پیش تولید شامل همه خلاقیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشبرد تولید محتوا ویدیویی است. ازجمله این موارد می‌توان به ایده پردازی، ایجاد مفهوم، راهنمای سبک، انتخاب بازیگر، مکان‌های فیلم‌برداری، وسایل، نوشتن فیلم‌نامه و زمان‌بندی اشاره کرد. بودجه‌بندی دقیق نیز در این مرحله کلیدی است. پیش تولید اغلب وقت‌گیرترین بخش تولید ویدیو است، اما یکی از مهم‌ترین مراحل نیز می‌باشد که به‌طور مؤثر میزان موفقیت محتوای شما را تعیین می‌کند.

3-تولید محتوای ویدیویی

حال بعد از مشخص شدن تمامی جزئیات مربوط به یک محتوای ویدیویی، نوبت به ساخت خود محتوا می‌رسد. بسته به‌اندازه تولید محتوای شما، مرحله تولید می‌تواند چند روز یا چند ساعت طول بکشد. همچنین بسته به مفهوم محتوا، تولید ممکن است در یک استودیو یا در یک محل خاص انجام شود. بعد از آن نیز محتوا باید توسط تیم متخصص ویرایش شده و برای پخش نهایی آماده شود.

4-توزیع محتوای ویدیویی

یک ویدیو فقط به ‌اندازه تعداد افرادی که آن را می ‌بینند، مؤثر است! به همین دلیل است که با ویدیوهای بازاریابی، اطمینان از توزیع مناسب یک محصول حاصل شده و می‌تواند عامل بزرگی در موفقیت آن باشد. این مسئله می‌تواند شامل موارد ساده‌ای مانند پست کردن ویدیو در یک وب‌ سایت یا یوتیوب یا یک قدم فراتر رفتن برای تبدیل ویدیو به آگهی فیس‌بوک، مذاکره درباره خرید رسانه‌ها برای دریافت بازدید از تلویزیون یا قرار دادن آن در نمایشگرهای ویدیویی در فروشگاه باشد.

با اینکه تلویزیون، مکانی سنتی برای دیده شدن یک کسب‌وکار و محصول است، اما همچنان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای رساندن محتوای ویدیویی به توده‌ای از مخاطبان است. اما با رشد بازدیدهای ویدیویی آنلاین از طریق سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، برندها و کسب‌وکارهای بیشتری بر روی ویدیوهایی متمرکز می‌شوند که به‌صورت آنلاین پخش شده و مشتریان خاص خود را مخاطب قرار می‌دهند.

تخصص‌های مورد نیاز در تولید محتوای ویدیویی

برای اینکه بتوانید یک تولید محتوای ویدیویی خوب ارائه دهید، نیاز به تیم دارید. این تیم باید شامل افرادی باشد که تخصص‌های زیر را دارا می‌باشند:

  • کارگردان
  • بخش تولید شامل هماهنگ‌کننده‌ها و دستیاران تولید، دستیاران کارگردان، حسابداران، بازیگران، نویسندگان و …
  • خدمه دوربین و نورپردازی
  • بخش صدا که متشکل از تکنسین ‌هایی است که هر چیزی را که در یک تولید می‌ شنوید، کنترل می‌ کنند.
  • دپارتمان هنر برای مشخص کردن وسایل، لباس‌ها، آرایش و موارد دیگر ازاین‌دست
  • کارشناس و مسئول جلوه‌های ویژه و شیرین‌کاری

انواع تولید محتوای ویدیویی

در اینجا لیست کوتاهی از محبوب‌ترین انواع تولیدات ویدئویی که امروزه ساخته می‌شوند، برایتان آورده شده است:

  • ویدیوهای مربوط به وب‌سایت
  • تبلیغات تلویزیونی
  • فیلم‌های مربوط به محصولات مختلف
  • ویدیوهای رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و …
  • ویدیوهای برندینگ
  • ویدیوهای معرفی شرکت و کسب‌وکار
  • اطلاعات تجاری
  • انیمیشن‌های توضیح دهنده
  • ویدیوهای ویروسی
  • ویدیوهای آموزشی

سخن پایانی

شما می‌توانید با تولید محتوای ویدیویی سرگرم‌کننده و جذاب، به یک متخصص تولید محتوا در صنعت خود تبدیل شوید. درصورتی‌که ویدیوهای شما به‌طور حرفه‌ای و با توجه به همه موارد مورد نیاز برای یک ویدیوی خوب تولید شوند، شما را در کل فضاهای آنلاین و حتی کسب‌وکارهای سنتی برند کرده و دائماً سفارشات شما افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، میزان محبوبیت و درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

تولید محتوای ویدیویی خوب باعث افزایش مخاطب ارگانیک می‌شود، که در حال حاضر تمامی شرکت ‌ها چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت سنتی به دنبال این هدف مهم برای کسب‌وکارهای خود هستند.

ترجمه تخصصی: کافه محتوا

 

روش ویراستاری محتوای سایت
انتخاب کلمه کلیدی تولید محتوا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *