آشنایی با دوربین های مداربسته؛ مفاهیم کاربردی، اصطلاحات تخصصی و نکات فنی و مهندسی

دوربین های مدار بسته

دوربین های مدار بسته نوعی تجهیزات دیجیتال هستند که عمدتاً برای نظارت بر مکان های مختلف و کنترل آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات دارای انواع مختلف و مدل های متنوع هستند که هر کدام از آن ها برای کاربرد در یک شرایط بخصوص، طراحی شده اند.

دوربین های مدار بسته به دو دسته اصلی دوربین های مدار بسته ویدیویی و دوربین مدار بسته دیجیتال تقسیم بندی می شوند. تاریخچه استفاده از اولین دوربین های مدار بسته به حدود 70 سال پیش باز می گردد. دوربین مدار بسته توسط دانشمندی به نام “والتر” اختراع شد.

تاریخچه دوربین مدار بسته

اولین دوربین مدار بسته ای که برای اولین بار به طور جدی مورد استفاده قرار گرفت، در سال 1942 توسط ارتش آلمان بود؛ آلمانی ها برای نظارت هر چه بیشتر بر نحوه عملیات پرتاب موشک V2 به کار گرفته شد. آن ها دوربین مدار بسته را در ایستگاه پرتاب موشک نصب کردند.
حدود ۷ سال پس از آن زمان، سیستم‌های مدار بسته تجاری در آمریکا با عنوان ” Vericon ” به بازار عرضه شدند؛ نکته بسیار جالب درباره این محصول آن است که استفاده از این دوربین‌ها به مجوز دولتی نیازی نداشت!
اولین سری از دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت “Axis” بر اساس فناوری نرم‌افزاری لینوکس (Linux) تولید شدند؛ این دوربین‌ها تحت استانداردهای HTTP و RTSP طراحی شده بود؛ استانداردهای IP که در دوربین های مدار بسته اولیه به کار رفته بود، بر مبنای ارسال تصاویر در قالب اطلاعات (Data)، عمل می کرد.

ساختار اصلی بدنه دوربین:

اسکلت اصلی بدنه دوربین مدار بسته از قسمت های مختلفی تشکیل شده است؛ این قسمت ها عبارتند از:

*بدنه اصلی و قاب محافظ (اسکلت خارجی دوربین): بدنه اصلی دوربین مدار بسته با توجه به شرایط عملکردی آن طراحی می شود؛ برخی از دوربین ها که باید در دمای بالا یا فضای بسیار سرد نصب شوند باید قاب محافظ مقاوم تری داشته باشند.
*تجهیزات الکترونیکی دوربین مدار بسته: تجهیزات الکترونیکی شامل سنسورها، بورد الکترونیکی اصلی، کانکتور و بورد تغذیه دوربین مدار بسته می باشند.

*لنز دوربین: لنز دوربین مداربسته با قابلیت زوم کردن تصاویر، در دو مدل لنز ثابت و لنز متغیر یا لنزهای موتور دار در بازار موجود هستند؛ لنزهای موتوردار، نوعی از لنز هستند که امکان تغییر فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید دوربین را از فاصله های دور فرآهم می‌کنند. این لنزها معمولاً توانایی فوکوس تصویر به طور خودکار را دارند. در این مطلب با انواع لنزهای موتوردار بیشتر آشنا خواهید شد.

*نقش لنز در دوربین های مدار بسته: اندازه چیپ تصویر در دوربین‌های مدار بسته، محدود و کوچک است. این موضوع باعث خواهد شد تصویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر، بسیار محدود باشد. برای رفع این مشکل به وسیله ای نیاز داریم که بتواند به خوبی نور را بر روی چیپ تصویر متمرکز کند. لنزهای دوربین، دقیقاً همین کار را انجام می دهند.

لنز دوربین‌های مداربسته از یک یا چند عدسی تشکیل شده است که با توجه به فاصله کانونی خود، قسمت مشخصی از تصویر ثبت شده توسط دوربین را بر روی چیپ تصویر ایجاد می‌کند. هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، قدرت متمرکز کردن تصویر بر روی چیپ کمتر شده و در نتیجه زاویه دید دوربین محدودتر خواهد بود.

از سویی دیگر، در یک مقایسه کوتاه، در دو دوربین مدار بسته با لنزهایی با فاصله کانونی ثابت، دوربین مدار بسته ای که چیپ تصویر بزرگتری داشته باشد، تصویربرداری را در زاویه وسیع تری انجام می دهد.

*انواع لنز دوربین‌های مداربسته:
• لنزهای fix
• لنزهای fix صنعتی
• لنزهای mini Camera fix
• لنزهای (varifocal) با فاصله کانونی متغیر
• لنزهای (motorize) موتوردار

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP):

*رزولوشن تصویر: دوربین‌های تحت شبکه دارای رزولوشن بالاتری نسبت به دوربین های مدار بسته آنالوگ هستند؛ به این ترتیب تصاویر واضح تری را ثبت می کنند.

*پردازش تصویر: دوربین‌های تحت شبکه جزو دوربین هایی هستند که امکان پردازش تصاویر در آن ها بسیار بالا است؛ به این مفهوم که امکان ثبت و تصویربرداری جزئیات موجود در تصویر مانند پلاک خودروها فقط برای دوربین های تحت شبکه امکان پذیر است.

*انعطاف‌پذیری و امکان گسترش: دوربین‌های تحت شبکه بر اساس شبکه‌های دیجیتال کار می کنند به همین دلیل، این دوربین‌ها انعطاف‌پذیری و امکان گسترش بسیار بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند.
*قیمت: دوربین‌های آنالوگ ارزان تر از دوربین‌های تحت شبکه هستند.
*سادگی در نصب و نگهداری: دوربین‌های مدار بسته آنالوگ از نظر تجهیزات نصب و شرایط تعمیرات و نگهداری، بسیار ساده ‌تر هستند و نصب آن ها در کمترین زمان میسر می باشد.

 

اصطلاحات فنی دوربین های مداربسته:

• حسگرهای تصویربرداری
• رزولوشن (کیفیت تصویر یا وضوح)
• سرعت شاتر
• قابلیت دید در شب: اصطلاح IR، مخفف واژه (Infrared) و به معنای امواج نوری مادون قرمز است. دوربین‌های دید در شب با قابلیت امواج مادون قرمز با استفاده از لامپ های LED، محیط اطراف خود را در نور کم یا فضای تاریک، روشن نمایش می دهند. با قابلیت دید در شب، امکان تصویربرداری به سهولت فرآهم می شود.
• محدوده دینامیکی دوربین مدار بسته (Wide Dynamic Range) یا در اصطلاح، WDR
• لنز
• استاندارد IP یا Ingress Protection
• استاندارد IK

انواع دوربین های مدار بسته از نظر شکل ظاهری و نوع کاربرد آن ها:

دوربین‌های مداربسته بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربری نامگذاری می شوند.رایج ترین دوربین های مداربسته عبارتند از:
*دوربین مداربسته مخفی یا مینیاتوری: دوربین مداربسته مخفی یا مینیاتوری دوربین‌های کوچکی هستند که برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین مینیاتوری با عنوان دوربین های سوزنی نیز شناخته می شوند. این نوع دوربین ها به ویژه برای موارد امنیتی به عنوان دوربین مخفی نصب می شوند. البته این کاربرد نیاز به مجوزهای قضایی دارد.
*دوربین بولت دید در شب
*دوربین مداربسته دام (Dome): دوربین مداربسته دام نوعی از دوربین های مدار بسته هستند که به شکل گنبد طراحی شده اند. میدان دید وسیع تر با امکان چرخش زاویه دوربین، مهم ترین ویژگی دوربین دام هستند.
*دوربین اسپید دام نصب شده روی دکل
*دوربین مداربسته باکس: دوربین مداربسته باکس (Box)، دوربین‌هایی هستند که بدنه آنها به شکل مستطیل بوده و ازمواد پلاستیکی مقاوم ساخته شده اند. لنز این دسته از دوربین های مدار بسته به صورت مجزا بر روی دوربین نصب می‌شود.
*دوربین مداربسته بولت(Bullet): اصطلاح بولت(Bullet)به معنای گلوله است اما در اینجا به دوربین هایی اطلاق می شود که بدنه آن ها استوانه ای شکل بوده و معمولاً از جنس فلز مقاوم ساخته شده است.
*دوربین مداربسته اسپید دام: این دسته از دوربین های مداربسته، دوربین های گَردان هستند و دارای مدل های مختلفی نظیر PTZ، اسپید دام و Fast Dome می باشند.
*دوربین مداربسته حرارتی (Thermal): دوربین‌های حرارتی یا گرمایی نوعی از دوربین‌های مداربسته هستند که برای ثبت تصاویر محیط، به جای نور، به حرارت نیاز دارند. در این صورت اگر منبع حرارتی در محیط باشد به سرعت توسز این دوربین ها قابل دریافت خواهد بود.

برای تماس با کافه محتوا لینک را کلیک کنید.

*این محتوا دارای حق نشر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *