پمپ سانتریفیوژ

پمپ های صنعتی – قسمت دوم

پمپ های صنعتی قسمت دوم: پمپ بشکه کش؛ ویژگی ها و موارد کاربردی آن

پمپ بشکه کش یا پمپ های تخلیه بشکه یکی از ساده ترین و کاربردی ترین پمپ های صنعتی هستند. ساختار این نوع پمپ ها از لحاظ شکل ظاهری و نحوه عملکرد بسیار ساده است.

این پمپ ها از طریق انرژی برق و یا سیستم پنوماتیک، قادرند سیالات با ماهیت شیمیایی مختلف را از داخل مخازن و بشکه ها به سمت بیرون هدایت کنند.

در حال حاضر با توجه به نیاز صنایع استفاده از پمپ های صنعتی و همچنین بسته بندی سیالات شیمیایی داخل بشکه ها و مخازن، نیاز به استفاده از انواع مدل های پمپ بشکه کش، یک ضرورت محسوب می‌شود.

این پمپ ها در موارد مختلف و کاربردهای متنوع، مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ بشکه کش از مواد فولاد ضد زنگ، پلاستیک ها، پلی پروپیلن و غیره ساخته می‌شوند.

 

فهرست عناوینی که در این مطلب خواهید خواند به صورت زیر می باشند:

  • پمپ بشکه کش؛ ویژگی ها و موارد کاربردی آن
  • کاربرد پمپ بشکه کش
  • پمپ بشکه کش با مواد پلیمری
  • پمپ بشکه کش ساخته شده از فولاد ضد زنگ
  • انواع پمپ بشکه کش به صورت دستی
  • مزایای استفاده از انواع پمپ بشکه کش
  • خرید پمپ بشکه کش
  • مونو پمپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • ساختار مونو پمپ
  • مزایای مونو پمپ
  • روتور و استاتور در مونو پمپ
  • اطلاعات کاربردی در مورد پمپ سانتریفیوژ
  • مفاهیم اصلی در مورد پمپ سانتریفیوژ
  • کاربرد پمپ سانتریفیوژ
  • انواع پمپ سانتریفیوژ و کاربرد آنها
  • پمپ سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

 

تولید محتوای صنعتی

تولید محتوای صنعتی

 

پمپ های صنعتی قسمت اول را از اینجا دریافت کنید…

مقاله تولید محتوای تخصصی چیست؟

اهمیت تولید محتوا برای سایت فروشگاهی  


کاربرد پمپ بشکه کش

مدل های مختلف پمپ بشکه کش، پمپ های دستی، پمپ های آزمایشگاهی، پمپ مخصوص انتقال سیالات، روغن ها، مشتقات نفتی، فراورده های صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

این پمپ به داخل ورودی بشکه قرار داده می شود و از طریق دسته مخصوص یا سیستم مکش، سیال درون مشکل را به بیرون هدایت می کند.

انتخاب هر یک از مدل های این پمپ های صنعتی با توجه به ویسکوزیه و حجم سیال درون بشکه در یک توان عملیاتی انتخاب می گردد.

 

پمپ بشکه کش با مواد پلیمری

پمپ بشکه کش پلی پروپیلن یا ساخته شده از پلی تترافلوئورواتیلن، پمپ هایی با لوله تخلیه سخت و ثابت هستند که قادر است سیالات را با سرعت بالا از کانال ها، مخازن و بشکه ها خارج کند.

این پمپ برای سیالات اسیدی، قلیایی و انواع شوینده ها با خورندگی بالا به کار می رود. تجهیزات پمپ تخلیه بشکه که از مواد پلیمری ساخته شده است، امکان برگشت سیال به داخل باشگاه را حذف می کند.

 

پمپ بشکه کش

پمپ بشکه کش

 

پمپ بشکه کش ساخته شده از فولاد ضد زنگ

ساختار پمپ بشکه کش که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است، مشابه با نمونه قبلی می باشد. لوله تخلیه داخل بشکه قرار داده می شود و امکان برگشت سیال به داخل بشکه وجود ندارد.

 

انواع پمپ بشکه کش به صورت دستی

پمپ های بشکه کش که به صورت دستی، سیالات را از داخل یک مخزن به بیرون هدایت می کنند، یکی از ساده ترین پمپ های تخلیه مخازن هستند.

این پمپ ها برای حجم ۲۵ تا ۲۰۰ میلی لیتر طراحی شده اند. لوله مکنده، داخل مخزن قرار می گیرد و از طریق دسته، سیال به بیرون هدایت می‌شود.

استفاده از این نوع پمپ های ساده، هزینه‌ها را کاهش داده و برای استخراج سیالات با مقادیر کم، مناسب است. هزینه نگهداری از این پمپ ها بسیار اندک می باشد.

پمپ بشکه کش دستی

پمپ بشکه کش دستی

 

مزایای استفاده از انواع پمپ بشکه کش

  • قابلیت استفاده متناسب با ماهیت شیمیایی سیالات مختلف در صنایع
  • ساختار ساده- قیمت مناسب
  • سهولت کار با پمپ ها
  • عدم ایجاد خطر برای اپراتور
  • قابلیت جداسازی قطعات دستگاه
  • قابلیت استفاده برای مخازن با حجم مختلف
  • گستردگی طراحی انواع پمپ

 

خرید پمپ بشکه کش

تمام صنایعی که به نوعی در حوزه خرید و فروش یا مصرف انواع سیالات در بشکه ها و مخازن فعالیت دارند، به خرید پمپ بشکه کش نیاز پیدا خواهند کرد.

خرده فروشی مواد شیمیایی برای فروش برخی سیالات نظیر حلال ها در مقادیر کمتر از ۱۰۰۰ میلی لیتر، نیاز به استفاده از انواع پمپ های کاربردی دارند.

بنابراین، امکان خرید پمپ های بشکه کش به صورت اینترنتی و از طریق وبسایت های فروشگاهی نیز امکان پذیر است.

پمپ بشکه کش

پمپ بشکه کش

 

مونو پمپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تجهیزات مونو پمپ یکی از انواع پمپ های صنعتی است که برای پمپاژ مایعات خاص نظیر لجن ها، سیالات با ویسکوزیته بالا، سیالات با حساسیت در برابر برش، مخلوط های دو یا سه فازی و سایر کاربردهای مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی انواع مونو پمپ به صورتی انجام شده است که برای موارد کاربردی پمپاژ سیالات با فشار بالا یا پایین بسیار ایده آل است. همچنین ساختار این پمپ های صنعتی، پمپاژ سیالات در چند مرحله را با ظرفیت تنظیم در فشار مختلف امکان پذیر ساخته است.

طراحی و ساخت تجهیزات مونو پمپ از بسیاری جهات اهمیت دارد؛ همانطور که می دانیم در پالایشگاه ها و صنایع تولید انواع مواد شیمیایی رنگ و پوشش و همچنین صنایع غذایی با سیالاتی مواجه هستیم که ویسکوزیته متوسط یا بسیار بالا دارند.

همچنین مخلوط هایی که دارای ذرات معلق با ابعاد درشت هستند، در این صنایع وجود دارد.

از طرف دیگر، ضرورت نصب مونو پمپ ها برای انتقال این سیالات احساس می شود بنابراین، طراحی و ساخت این پمپ های صنعتی با قابلیت کاربردی ویژه برای سیالات فوق یکی از حوزه‌های کاربردی در صنعت می باشد.

 

ساختار مونو پمپ

مونو پمپ از دو قسمت روتور و استاتور ساخته شده است. روتور عبارتند از یک چرخنده با یک محور استوانه ای شکل که در داخل استاتور با بدنه 2 لایه، هم محور با روتور قرار گرفته است.

شکل تجهیزات روتر و استاتور در مونو پمپ به صورت یک مارپیچ ساخته می شود. استاتور نیز دارای دیواره مارپیچ می باشد.

بنابراین همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود، هنگام چرخش روتور، حفره های پیوسته در داخل مونو پمپ ها ایجاد می شود و همین عامل به همراه چرخش روتور، سیال را به سمت دریچه خروجی هدایت می کند.

تولید محتوای تخصصی

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی

 

مزایای مونو پمپ

ضرورت نصب مونو پمپ در مواردی که پمپ های با فشار بالا مورد نیاز است یا سیالات باید در فاصله‌های طولانی پمپاژ شوند احساس می شود. این پمپ ها دارای مزایای زیر هستند:

  • امکان پمپاژ سیالات با مواد جامد معلق
  • پمپاژ سیالات حساس به برش
  • قابلیت نصب به صورت عمودی یا افقی
  • تنظیم سرعت مونو پمپ در حالت کم- ایده‌آل برای کاربردهای با احتمال سایندگی
  • ساختار مارپیچی- مناسب برای جلوگیری از سایش دیواره های استاتور و بدنه روتر
  • عدم خوردگی قطعات داخلی
  • امکان کار کردن در سرعت و فشار ثابت

 

روتور و استاتور در مونو پمپ

قطعه ثابت در تجهیزات مونو پمپ، استاتور نام دارد. استاتور در لاستیک نیتریل قالب گیری شده است و شامل یک دیواره دولایه مارپیچی با یک سطح مقطع عبوری در قسمت مرکزی می باشد.

شیارهای داخل استاتور به صورت موازی، هرکدام به صورت یک نیم دایره با قطر برابر ساخته شده است.

قسمت متحرک تجهیزات مونو پمپ، روتورها یا چرخنده ها هستند. روتورها یک قطعه مارپیچ با طول مشخص می باشد که به صورت دوار حرکت می کند.

هنگامی که پمپ، روشن می شود، روتور در مقطع دایره ای شکل در طول خود به عقب و جلو حرکت می کند؛ حرکت روتور در درون استاتور انجام می گیرد.

ابتدا و انتهای حرکت روتور به ورودی و خروجی پمپ متصل است. این حرکت ها به صورت یکنواخت، تخلیه مثبت بدون پالس را برای سیالات ایجاد می کند.

تجهیزات مونو پمپ بسته به نیاز صنایع با توان عملکردی متفاوت در دسترس هستند.

پمپاژ مواد با غلظت بالا، تعمیرات و نگهداری ساده، کارکرد با سر و صدای کم، جریان یکنواخت، ساختار ساده و تنوع در موارد کاربردی، مزایایی است که تجهیزات مونوپاد برای صنایع ایجاد می کنند.

ثبت سفارش تولید محتوای صنعتی در وبسایت کافه محتوا…

 

اطلاعات کاربردی در مورد پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز عبارتند از یک دستگاه مکانیکی که برای انتقال نیرو به یک مایع از طریق انتقال انرژی حرکتی که توسط روترها یا چرخنده ها و پروانه های متصل به آن تامین می‌شود، استفاده می‌کند.

سیال به درون محفظه وارد می شود و در اثر تماس با پروانه ها و سرعت چرخش آنها در امتداد محور چرخش به حرکت در می آید.

مسیر حرکت سیال با مسیر چرخش پروانه ها حول یک محور، همراستا است. در پمپ سانتریفیوژ، سرعت و فشار سیال افزایش پیدا می کند و سپس به سمت مسیر خروجی پمپ هدایت می شود.

طبق تعریف فوق، مهمترین  موارد کاربردی که از انواع پمپ سانتریفیوژ برای سیالات استفاده می شود، مواردی است که فشار و سرعت بالا مورد نیاز باشد.

 

مفاهیم اصلی در مورد پمپ سانتریفیوژ

دو نوع اصلی پمپ سانتریفیوژ در دو گروه متفاوت وجود دارد؛ پمپ های سانتریفیوژ و پمپ های جابجایی مثبت. انواع پمپ های سانتریفیوژ معمولاً برای جریان بالاتر پمپاژ مایعاتی با ویسکوزیته کمتر استفاده می شوند.

تقریباً در تمام صنایع تولید مواد شیمیایی بیش از ۹۰ درصد از پمپ ها از نوع پمپ سانتریفیوژ هستند. با این حال در برخی از موارد کاربردی نیز از پمپ های جابجایی مثبت استفاده می شود.

 

کاربرد پمپ سانتریفیوژ

به طور کلی، انواع پمپ سانتریفیوژ برای پمپاژ آب، حلال ها، روغن ها، مواد آلی، اسیدها، مایعات با ویسکوزیته کم، سیالات در مقادیر بسیار کم، کاربردهای صنعتی و کشاورزی و همچنین کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ های سانتریفیوژ یا پمپ های گریز از مرکز به گونه ای طراحی شده است که تمام حوزه های کاربردی را که شامل مایعات با ویسکوزیته کم است، تحت پوشش قرار می دهد.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ

 

انواع پمپ سانتریفیوژ و کاربرد آنها

  • پمپ سانتریفیوژ موتور دار با بدنه فلزی ( کاربرد در پمپاژ هیدروکربن ها و مواد شیمیایی)
  • پمپ های گریز از مرکز مغناطیسی ( هیدروکربن و مواد شیمیایی)
  • پمپ های چرخشی ( کاربرد در سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع)
  • پمپ های چرخ دنده ای ( کاربرد در تصفیه آب و فاضلاب صنایع پمپاژ مواد شیمیایی، فاضلاب ها، کاربرد در فراوری مواد غذایی)
  • پمپ های چند مرحله ای ( کاربرد در فشار بالا)
  • پمپ سانتریفیوژ برودتی ( کاربرد در پمپاژ گاز طبیعی مایع و خنک کننده ها)
  • پمپ های مخصوص لجن ( برای فرایند های معدنی، استخراج معادن و لجن صنعتی)
  • پمپ های مخصوص فاضلاب ( کاربرد درپروژه های ساختمان سازی- فاضلاب معادن-  تخلیه گودال ها)

 

پمپ سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

در پمپ های سانتریفیوژ، پروانه قسمت اصلی پمپ گریز از مرکز را تشکیل می دهد. پروانه ها قطعات منحنی شکل هستند که حول یک محور با سرعت معین می چرخند. سیالاتی که وارد پمپ می شوند به همراه پروانه ها به چرخش در می آیند.

پروانه ها از یک سمت از طریق یک شفت به موتور وصل است و با سرعتی حدود ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه می چرخد. حرکت پروانه ها با سرعت فوق العاده بالا موجب شتاب گرفتن سیال به ویژه در لبه‌های پروانه ها می شود.

طبق شکل، یک خروجی حلزونی کوچک در قسمت بالا برای تخلیه سیال در نظر گرفته شده است سیال. در اثر سرعت و فشار بالا از این خروجی به سمت مسیر اصلی هدایت می شود. شکل دیگری از یک مسیر خروجی برای پمپ سانتریفیوژ را در زیر مشاهده می کنید.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ

نمونه عملکردی که در پمپ سانتریفیوژ در شکل فوق نشان داده شده است برای پمپاژ سیالات با ذرات معلق جامد یا مایعات با ویسکوزیته قابل توجه، مناسب تر است.

این پمپ، یک پمپ متقارن محسوب می‌شود. عدم تقارن در پمپ های سانتریفیوژ باعث می شود پروانه ها و شفت پمپ ها، سایش بیشتری داشته باشند.

پمپ های صنعتی قسمت اول را از اینجا دریافت کنید…

رپورتاژ آگهی

برای ثبت سفارش تولید محتوای گردشگری و صنعتی  از این قسمت وارد شوید….

 

ولید محتوای تخصصی صنعتی

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی

کافه محتوا؛ مجری تولید محتوای تخصصی گردشگری و صنعتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *