بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر فرصتی را فراهم می کنند تا اندکی از شلوغی های شهر به دور باشید. انتخاب تورهای ایرانگردی برای سفر کردن هم از نظر قیمت مناسب هستند و هم امنیت کامل سفر برای شما فراهم می شود. شاید جزو افرادی باشید که به دنبال مقاصد گردشگری جذاب در ایران هستید.

بهترین شهرهای ایران برای سفر کردن، شهرهای تاریخی توریستی و حتی جزیره ‌های کیش، قشم و بندر چابهار هستند. شهرهای اصفهان، تبریز، یزد، شیراز، مشهد، کرمان، گیلان و مازندران و شهرهای کوچک و بزرگ در این استان ها همه، زیباترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده اند. با ما همراه باشید تا شما را با چند شهر مهم توریستی ایران برای سفر کردن آشنا کنیم.

هزینه تولید محتوا را از اینجا دریافت کنید…..

 

بهترین شهرهای ایران برای سفر برای یک تجربه خاطره انگیز!

1-سفر به مازندران

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

استان مازندران یکی از استان های شمالی کشور ایران است که برترین جاذبه های طبیعی جنگل ها و کوهستان های سرسبز را در دل خود جای داده است.

هر ساله هزاران نفر از گردشگران ایرانی برای تماشای این منظره های بکر و بی نظیر به استان مازندران سفر می کنند. این استان در مجاورت استان های گلستان، سمنان، تهران، البرز، استان گیلان و قزوین قرار دارد. مرکز مازندران، شهر ساری است.

استان مازندران، بهترین شهرهای ایران برای سفر، از نظر موقعیت جغرافیایی در سواحل جنوبی دریای خزر واقع شده است. این استان از نظر شرایط اقلیمی و آب و هوایی به دو دسته دشت های ساحلی و مناسق کوهستانی تقسیم می شود.

 

شرایط مازندران به استان گیلان شباهت زیادی دارد. منطقه کوهستانی در مازندران شامل رشته کوه های البرز است. دشت های این استان توسط کوهستان احاطه شده است و تحت تأثیر وزش بادهای دریایی قرار دارد.

شرایط آب و هوای استان مازندران تقریباً معتدل و نیمه گرمسیری است. دمای هوا در تابستان حدود 25 درجه سانتی گراد و در زمستان، حدود 8 درجه سانتی گراد است. بارش برف در زمستان در استان مازندران به ویژه در مناطق کوهستانی بسیار اتفاق می افتد. بهترین شهرهای ایران برای سفر

مهم ترین جاذبه های گردشگری استان مازندران شامل موارد زیر هستند:

  • پل ریلی در سوادکوه
  • روستای کندلوس
  • سد شیاده
  • روستای ییلاقی لرگان
  • خانه نیما یوشیج
  • بازار قدیم آمل
  • حمام وزیری
  • غارهای رستم کلا
  • قلعه سفید
  • اسپه چال در بهشهر
  • کاخ مرمر
  • ارتفاعات علم کوه
  • دریاچه میانشه
  • پارک سیسنگان
  • سد سلیمان
  • ارتفاعات فیلبند

بهترین شهرهای ایران برای سفر

 

2-سفر به استان گیلان

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

استان گیلان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر است که زیباترین جاذبه‌های طبیعی را در این منطقه ارائه داده است. درست در امتداد جنوب دریای خزر و در غرب استان مازندران، شرق استان اردبیل و در سمت شمال استان زنجان و قزوین، استان گیلان قرار گرفته است.

معروف ترین جاذبه های گردشگری این استان مربوط به سواحل دریای خزر و جنگل های دامنه رشته کوه البرز می باشد. مرکز این استان، شهر رشت است. بهترین شهرهای ایران برای سفر

طبق تقسیمات استانی، سایر شهرهای استان گیلان عبارتند از شهر آستارا، شهر ماسوله، لنگرود، آستانه اشرفیه، لاهیجان، رودبار، رودسر، صومعه سرا، منجیل، بندر انزلی.

 

استان گیلان از نظر موقعیت جغرافیایی در ناحیه جنوبی دریای خزر و در دامنه های رشته کوه البرز واقع شده است. به واسطه مجاورت با آب های دریایی و آب و هوای کوهستانی البرز، میزان بارندگی در این استان بسیار زیاد است.

میانگین بارندگی در سواحل جنوبی حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیمتر گزارش شده است. شهر رشت در استان گیلان به عنوان “شهر بارانی” در جهان شناخته می شود. بهترین شهرهای ایران برای سفر

از نظر شرایط آب و هوایی، استان گیلان بیشترین میزان باران را بین ماه های سپتامبر تا دسامبر شاهد است؛ زیرا وزش بادهای ساحلی در این منطقه به حداکثر مقدار خود می رسد.

تمام دشت های ساحلی رطوبت زیادی دارند. در روزهای گرم تابستان که دمای هوا حدود ۲۶ درجه سانتی گراد است، میزان رطوبت این منطقه بیش از ۹۰ درصد می‌رسد. تمام این شرایط موجب شده است تنوع گیاهی و پوشش جنگل ها بسیار زیاد باشد. بهترین شهرهای ایران برای سفر

نواحی ساحلی در این استان خنک تر است. بخش وسیعی از استان را مناطق کوهستانی سرسبز و جنگل ها پوشانده اند. وسعت زیادی از شالیزارهای برنج را در امتداد دشت های ساحلی مشاهده می کنید. بهترین شهرهای ایران برای سفر

 
مهمترین جاذبه های گردشگری استان گیلان به صورت زیر است:

  • تالاب انزلی
  • مجموعه گردشگری بندر انزلی
  • جنگل گیسوم
  • ماسوله
  • روستای سوباتان
  • جاده گردشگری خلخال
  • شیطان کوه
  • تالاب عینک
  • پارک جنگلی سراوان

 

بیشتر بخوانید: چرا به تولید محتوای همیشه سبز نیاز داریم؟

 

3-سفر به استان یزد

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

نام استان یزد از نام فرمانروای ساسانیان دوره پارس برگرفته شده است. این شهر در دوره حکومت ساسانیان به عنوان یک مرکز زرتشتیان به شمار می رفته است. واژه “یزد” به معنای خدا است.

پس از اینکه اعراب، ایران را تصرف کردند، بسیاری از زرتشتیان به استان های همجوار مهاجرت نمودند. از آن پس، علاوه بر دین اسلام، آیین زرتشتی نیز در این استان وجود دارد.

شرایط آب و هوای استان یزد، بیابانی گرم است. این منطقه جزو خشک ترین مناطق اقلیمی ایران می باشد. میزان بارش سالانه یزد حدود 49 میلی متر است. بهترین شهرهای ایران برای سفر

دمای هوا در فصل تابستان حدود 40 درجه سانتی گراد می باشد. گرمای هوا در روزهای تابستان بسیار آزار دهنده است و شب های زمستانی نیز بسیار سرد می باشد. برخی از شب های زمستانی، دمای هوا به چند درجه زیر صفر نیز می رسد.

استان یزد، مرکز قنات های ایران است. افرادی که از دیرباز در این استان به ساخت قنات مشغول بوده اند، جزو ماهرترین سازندگان قنات در جهان به شمار می روند.

اگر به این استان سفر کنید می توانید برج های باشکوه و بناهای قدیمی و تاریخی خیره کننده ای را از نزدیک تماشا کنید که هر یک دارای پیشینه تاریخی قوی هستند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد، آتشکده ای است که قدمت آن مربوط به سال 470 میلادی است که تا اکنون نیز در حال سوختن است. مسجد جامع یزد، میراثی گرانبها از معماری اسلامی مربوط به قرن دوازدهم می باشد.

بهترین شهرهای ایران برای سفر

سایر جاذبه های گردشگری استان یزد به صورت زیر معرفی می شوند:

  • آب انبار رستم گیو
  • بقعه دوازده امام
  • آتشکده ورهرام
  • زیارتگاه پیر سبز
  • آبشار دره گاهان
  • باغ دولت آباد
  • کبوترخانه
  • خانه لاری ها
  • مجموعه خان
  • کاروانسرای شاه عباس
  • مجموعه امیر چخماق
  • نارین قلعه

 

4-شهر تاریخی میبد و میراث فرهنگی آن

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

یکی از شهرهای تاریخی استان یزد و بهترین شهرهای ایران برای سفر، با قدمت بیش از 7000 سال، شهر میبد است.

میبد، جایگاه قدیمی ترین و کهن ترین آثار تاریخی و باستانی است که توانسته است در میان آثار دیدنی جهان، به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند. میبد، شهری پر جمعیت در یزد محسوب می شود و از لحاظ اقتصاد و صنعت نیز یک منطقه فعال به شمار می رود.

شرایط آب و هوایی میبد، خشک و کویری است. شهر میبد از لحاظ موقعیت جغرافیایی در قسمت شمال غربی یزد قرار گرفته است. در قسمت شرقی شهرستان میبد، دشت های هموار قرار دارد و قسمت غربی آن به کوهپایه ها و ارتفاعات مشرف می باشد.

اکثر زمین های شهرستان میبد را اراضی کشاورزی در بر گرفته است که در آن ها محصولات کشاورزی و باغی متنوعی کشت می شود. بهترین شهرهای ایران برای سفر

یکی از مواردی که باعث ارزشمندی این منطقه از یزد می شود، وجود قنات ها و منابع آبی زیرزمینی در میبد است. همین قنات ها به عنوان یک منبع ارزشمند برای آبیاری زمین های کشاورزی محسوب می شوند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

**پیشینه شهر تاریخی میبد یزد

مهم ترین یافته های تاریخی و باستان شناسی در مورد شهر تاریخی میبد نشان می دهند که اولین آثار پیدایش این منطقه مربوط به یکجانشینی مردمان اهالی فیروزآباد، بیده، مهرجرد و بارجین در نزدیکی رودخانه های قدیمی این منطقه بوده است. بهترین شهرهای ایران برای سفر

مردمان این منطقه با استخراج سنتی آب از قنات های زیرزمینی به خوبی آشنا بودند و برای زندگی و رونق کار خود از این منابع آبی استفاده می کردند.

اگر بخواهیم یک دوره خاص را برای پیدایش میبد بیان کنیم باید بگوییم پیدایش شهرستان میبد به دوران حکومت ساسانیان باز می گردد.

**بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری میبد

شهر تاریخی میبد به عنوان یکی از شهرهای کهن و قدیمی استان یزد و بهترین شهرهای ایران برای سفر، دارای بناهای دیدنی با قدمت چند هزار ساله می باشد. یکی از قدیمی ترین جاذبه های میبد، نارین قلعه است.

بنای نارین قلعه از خشت های بسیار محکم ساخته شده است و به دوران قبل از اسلام دارد. این بنای تاریخی در فاصله 50 کیلومتری بخش شمال غربی یزد قرار دارد و بر روی تپه های نسبتاً مرتفع بنا نهاده شده است. اگر بر فراز نارین قلعه بایستید به راحتی می توانید تمام شهر میبد را تماشا کنید.

یکی دیگر از جاذبه های معروف در شهر میبد، برج کبوتر خانه است. این برج بسیار زیبا، در قدیم محل توید کودهای کشاورزی بوده است. معماری برج کبوترخانه، منحصر به فرد و چشم نواز است. در بخش داخلی این برج، طبقات زیادی وجود دارد که هر کدام محل لانه تعداد زیادی کبوتر می باشند.

بنای تاریخی “قلعه مهرجرد” مربوط به دوران حکومت زندیه و افشاریه، مسجد جامع فیروزآباد با کتیبه های خطی ارزشمند، مسجد جامع میبد با معماری بسیار زیبا، موزه زیلو و سفال میبد با آثار هنری و صنایع دستی منحصر به فرد، تنها بخشی از جاذبه های این شهر تاریخی هستند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

**بررسی صنایع دستی شهر تاریخی میبد

شهرت شهرستان میبد، تنها به خاطر وجود آثار تاریخی و بناهای باستانی آن نیست؛ صنایع دستی، مراسم و جشن هایی که در این شهر به مناسبت های مختلف برگزار می شوند نیز در زمره میراث فرهنگی ناملموس ایرانیان در این شهر قرار می گیرند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

صنایع دستی مانند خراطی، سفال گری، زیلو بافی و کاربافی، جزو میراث فرهنگی ناملموس میبد قرار دارند. کاربافی، یکی از صنایع دستی این منطقه است و شامل رشته های دوختن شال، حوله، بقچه یا تکه دوزی و سفره می باشد.

صنایع مرتبط با هنر نساجی در شهر میبد رو به گسترش است و اگر افراد با مهارت زیاد به این کار بپردازند، بی شک به یکی از مهم ترین صنایع دستی جهانی تبدیل خواهد شد. بهترین شهرهای ایران برای سفر

**میراث فرهنگی شهر میبد

دو مراسم مهم در میبد برگزار می شود که جزو میراث فرهنگی ناملموس این شهر قرار می گیرند. مراسم شاه حسن و شاه حسین میبد که در دهه اول ماه محرم در این شهرستان با آداب مذهبی ویژه برگزار می شوند، جزو آثار فرهنگی تاریخ میبد به شمار می روند. این مراسم، قدمت و اصالت بالایی دارند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

یکی دیگر از مراسم های مذهبی که در این شهرستان برگزار می شود، مراسم “نخل گردانی” است. این مراسم در روز دهم ماه محرم (روز عاشورا) برای بزرگداشت مقاوم شهدای عاشورا در تمام مناطق یزد، ازجمله شهر تاریخی میبد و به شیوه ای بسیار با شکوه اجرا می شود.

این آئین در باورهای مردم یزد ریشه ای عمیق دارد و به قدری در میان مردم ارزشمند است که به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی در فهرست مراسم معنوی میراث فرهنگی ثبت شده است.

بهترین شهرهای ایران برای سفر

**اقتصاد و صنعت در شهرستان میبد

میبد از لحاظ اقتصاد و صنعت در جهان به جایگاه بالایی دست یافته است. مهم ترین صنایع ساخت کاشی و سرامیک در شهر میبد قرار دارند؛ صنایعی نظیر کاشی سازی، سفال گری، سرامیک و مصالح ساختمانی، صنایع فلزی و ذوب آهن آلات از مهم ترین صنایع فعالی در این شهرستان هستند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

یکی دیگر از منابع درآمدزای اقتصادی میبد، صنعت توریسم و گردشگری است. این شهر با داشتن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیار زیبا موجب جذب توریست به این منطقه و رونق اقتصادی شهر می شود. در حال حاضر بسیاری از محصولات صنعتی و صنایع دستی میبد به تمام دنیا صادر می شوند.

به عنوان سخن پایانی باید گفت، شهرستان میبد با داشتن آثار تاریخی و صنایع دستی ارزشمند، یکی از مقاصد گردشگری جهان محسوب می شود.

صنایع دستی و مراسم های ویژه این شهر نه تنها در تمام ایران بلکه در تمام جهان شهرت یافته اند و امروزه کمتر کسی است که با بناهای میبد آشنایی نداشته باشد. امیدواریم بسیاری ا صنایع دستی این شهر که ارزش فوق العاده ای دارند به زودی به جهان معرفی شوند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

 

5-سفر به استان فارس

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

تنوع آب و هوای استان فارس و موقعیت جغرافیایی آن موجب شده است که تنوع گیاهی در مناطق مختلف بسیار زیاد باشد؛ هم چنین حیات وحش در این استان نیز بسیار متنوع است.

هر ساله پرندگان بومی این مناطق به استان فارس، بهترین شهرهای ایران برای سفر، مهاجرت می کنند. انواع اردک‌ها و پرستوها، گوزن، بز کوهی وحشی، قوچ و میش و غیره در حیات وحش این استان مشاهده می‌شوند.

برخی از مناطق طبیعی در شهرهای مختلف استان فارس جزو مناطق حفاظت شده طبیعت هستند. منطقه حفاظت شده توت سیاه، منطقه حفاظت شده بصیران ( در ۴ کیلومتری شهر آباده)، پارک ملی بامو ( شمال شرقی شیراز) و پارک جنگلی اصطهبان، مهم ترین نمونه های مناطق طبیعی حفاظت شده در استان فارس هستند.

 

 

مهمترین جاذبه های گردشگری استان فارس به صورت زیر است:

  • شهر بیشاپور
  •  نقش رجب
  • نقش رستم
  • پاسارگاد
  •  جمشید
  • پرسپولیس
  •  مقبره داریوش
  •  ارگ کریم‌خان
  •  شاه چراغ
  •   مسجد وکیل
  •  مسجد نصیرالملک
  •  بازار وکیل
  • باغ ارم
  • باغ دلگشا
  • باغ جهان نما
  • باغ عفیف‌آباد
  •  دروازه قرآن
  •   نارنجستان قوام
  •  خانه زینت الملک
  • حمام وکیل
  •   آرامگاه حافظ
  • آرامگاه سعدی
  • آرامگاه خواجوی کرمانی
  •  کاخ ساسان
  • کعبه زرتشت
  • آبشار مارگون

شاید به خواندن مقالات زیر علاقه مند باشید:

1-جاهای دیدنی آلمان

2-شهر برن سوئیس

3-ماجراجویی در سیدنی و نیوزلند

 

6- سفر به استان اصفهان

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

استان اصفهان یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر است که در قسمت مرکزی کشور قرار گرفته است. زیباترین جاذبه های گردشگری با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی در این استان قرار دارد.

اصفهان دارای ۲۴ شهرستان بوده و بیشتر از ۱۷۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. جمعیت این استان بیشتر از ۵ میلیون نفر می باشد.

تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع از استان اصفهان، ۴۸ نفر است. تمام جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی که در نقاط مختلف این استان قرار گرفته اند مورد توجه گردشگران خارجی واقع شده ‌اند.

هر ساله میلیون ها نفر برای بازدید از اصفهان و لذت بردن از تاریخ فرهنگ و هنر به این منطقه سفر می کنند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

استان اصفهان در طول پادشاهی دوره صفویان به عنوان پایتخت انتخاب شد و در همان دوران بود که اوج شکوفایی و رونق اقتصادی، هنری و فرهنگی برای این سرزمین اتفاق افتاد.

بسیاری از کاخ های سلطنتی در شهرهایی مانند کاشان ساخته شد که مربوط به استراحت شاهان صفوی بود و هم اکنون نیز جزو جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود. بهترین شهرهای ایران برای سفر

به دلیل وقایع و پیشینه تاریخی که در استان اصفهان در دوران مختلف تاریخ وجود داشته است، در نقاط مختلف آن، ملیت ها و قومیت های خارجی ارمنی، گرجی، بختیاری  و برخی از یهودیان را می توان مشاهده کرد. بسیاری از افراد سرشناس تاریخ، هنرمندان، دانشمندان، شاعران و شخصیت های برتر علمی از استان اصفهان به جهان معرفی شدند.

جاذبه های گردشگری استان اصفهان به صورت زیر است:

استان اصفهان همانند سایر بهترین شهرهای ایران برای سفر، دارای جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی بی‌ نظیری است. برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصفهان به صورت زیر معرفی می شود:

میدان نقش جهان- مسجد شیخ لطف الله- مسجد امام- کاخ عالی قاپو- چهل ستون- عمارت هشت بهشت- مدرسه چهارباغ- سی و سه پل- پل خواجو- پل مارنان- پل چوبی- کلیسای وانک- منارجنبان- محوطه تاریخی آتشگاه- بنای تخت فولاد- بازار قدیم- میدان عتیق. 

بهترین شهرهای ایران برای سفر

 

7-سفر به خراسان رضوی

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریح

تقریباً نیمی از سرزمین های استان خراسان رضوی از مناطق کوهستانی و نیم دیگر از دشت های وسیع تشکیل شده است. برخی از معروف ترین کوهستان های شمال شرقی ایران در این استان قرار دارند. بهترین شهرهای ایران برای سفر

به طور کلی شرایط آب و هوای استان خراسان رضوی تقریبا کوهستانی می باشد. بخشی از مرزهای شرقی این استان به کشور افغانستان نیز راه دارد. قسمت غربی این استان به استان سمنان واقع داره دارد.

قله بینالود و دشت سرخس، دو پدیده طبیعی در این استان هستند. شرایط بارندگی و میزان رطوبت در خراسان رضوی در حد متوسط قرار دارد.

 

برخی از مناطق این استان دارای پوشش گیاهی تورانی می باشد؛ جنگل های خراسان رضوی در حد نیمه خشک، نیمه مرطوب و در برخی مناطق به صورت جنگل های خشک و بیابانی هستند.

اگر به استان خراسان رضوی سفر کنید، تقریباً در تمام شهرستان های این استان، زیباترین جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی با قدمت چند صد ساله را می توانید از نزدیک مشاهده کنید.

 آرامگاه عطار نیشابوری، حکیم ابوالقاسم فردوسی، مقبره شیخ احمد جامی، سد فریمان، مناره خسروگرد، برج فیروزآباد، برج علی آباد، آرامگاه حکیم عمر خیام، روستای تاریخی طبس، حرم مطهر امام رضا (ع)، مجتمع گردشگری شاندیز و طرقبه، تنها برخی از جاذبه های گردشگری این استان هستند.

صنایع دستی مردم خراسان رضوی نیز بسیار زیبا است؛ انواع قالیچه و گلیم و همچنین دوخت لباس های ظریف و زیبا، جزو فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان محسوب می‌شود. بهترین شهرهای ایران برای سفر

مردم خراسان رضوی به ویژه زنان به استفاده از زیورآلات با طراحی خاص علاقه زیادی دارند. برخی از پارچه‌های گرانقیمت ابریشمی برای تهیه لباس مردم استان خراسان رضوی استفاده می شوند. این مردم سلیقه خاصی در ترکیب رنگ ها با یکدیگر و دوخت لباس های جذاب به خرج می دهند.

بهترین شهرهای ایران برای سفر

 

پکیج تولید محتوای حرفه ای چیست و چه کمکی به کسب و کارهای آنلاین می کند؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *