راهنمای خرید قفس مناسب برای پرنده خانگی

راهنمای خرید قفس مناسب برای پرنده خانگی

از جمله حیوانات دوست داشتنی که از دیرباز به دلایل مختلف وارد زندگی انسان شده اند، پرندگان می باشند؛ به طوری که با روند زندگی انسان سازگاری پیدا کرده اند. همیشه از دیرباز، تربیت و نگهداری از پرندگان با اندازه های مختلف و گونه های متنوع در زندگی انسان رواج داشته است. اگر از فردی بپرسید که به چه دلیل قصد نگهداری از پرنده را دارد، احتمالاً پاسخ های بسیاری را خواهید شنید. اما به عنوان مهم ترین این پاسخ ها به دلایلی مانند صدای زیبا و نیز سخن گفتن و … می توان اشاره کرد. به علاوه به تمامی این موارد می توان بازیگوشی و رفتارهای زیبا را هم اضافه کرد.

اگر به خانه های ایرانی سری بزنید، در بسیاری از این خانه ها پرندگانی مانند طوطی و مرغ عشق و مرغ مینا و … را خواهید دید. برای همین است که تصمیم گرفته ایم در این مطلب به شرح راهنمای خرید قفس مناسب برای پرنده خانگی بپردازیم. نمی توان بدون توجه به  نکات قابل توجه در این باره، انتظار خریدی موفق را داشت.

چرا خرید قفس پرنده اهمیت زیادی دارد؟

قفس را می توان مهم ترین وسیله نگهداری پرنده در خانه دانست. برای همین است که شما برای راحتی خودتان هم که شده باید یک قفس برای پرنده خانگی خود تهیه کنید. به علاوه اینکه مناسب بودن این قفس هم به سلامت پرنده شما ارتباط دارد. پرنده علاوه بر مواردی ضروری مانند آبخوری و نیز دانخوری باید دارای لانه و قفس مناسبی هم باشد. لانه و یا قفس دارای جایگاه ویژه ای برای پرندگان می باشند. به طوری که محل زندگی پرنده بوده و کیفیت زندگی پرنده به آن وابسته است.

برای همین اگر می خواهید کمبود شادابی را در پرنده خود شاهد نباشید، به استفاده از قفس مناسب اهمیت بدهید. پرنده شما در غیر این صورت ممکن است دچار از دست رفتن پرهایش و نیز ضعف عضلانی شود. در ادامه مطلب درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد که مهم ترین انواع قفس پرنده کدامند. با ما همراه باشید.

انواع قفس پرنده از نظر جنس مواد تشکیل دهنده

راهنمای خرید قفس برای پرنده

راهنمای خرید قفس برای پرنده

در این قسمت برای شما انواع قفس مخصوص پرنده را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1-قفس پرنده از جنس فولاد ضد زنگ

این فولاد که به فولاد ضد زنگ و نیز فولاد درجه پزشکی شناخته می شود از جمله متریال رایج برای ساخت قفس های پرندگان می باشد. این فولاد که اغلب فولاد گرید 304 می باشد درست همان متریالی است که برای تولید وسایل آشپزی نیز از آن استفاده می شود. خوبی این مشخصه های فیزیکی این است که این میزان از ضد زنگ بودن خاصیت سمی بودن نداشته و نیز در برابر زنگ زدگی به خوبی پایدار می باشد.

مزیت دیگر این قفس تمیز کردن راحت آن است. پرنده باید در محیطی سالم زندگی کند. برای اینکه موارد خشک شده در قفس را بزدایید، می توانید از یک کاردک استفاده کنید. به طور کلی این قفس دارای استاندارد های لازم برای زیستن بدون مشکل پرنده می باشد.

2-قفس لعاب دار برای پرندگان

این قفس ها از نظر متریال تفاوت چندانی با مورد قبل ندارند؛ به طوری که دارای متریالی از جنس فولاد می باشند. اما فرق این قفس ها این است که خیلی دارای خاصیت ضد زنگ بودن نمی باشند. این قفس ها به کمک رنگ مناسب، پوشش دهی می شوند. سپس با قرارگیری در حرارت بالا، بادوام می شوند. این قفس ها گاهاً می توانند سال ها مورد استفاده قرار گیرند؛ آن هم بدون نگرانی از بابت زنگ زدگی و موارد مشابه این ها. شاید یک پرنده بسیار مصمم فقط بتواند این بخش های قفس را بتراشد و پوسته پوسته کند. ولی شاید این اتفاق بیفتد.

3-قفس پرنده از جنس آهن فرفورژه

این قفس ها در گذشته برای پرنده های بزرگ مورد استفاده قرار می گرفتند. ولی هنوز هم می توان در بخش هایی از دنیا استفاده بسیار را درباره این قفس ها شاهد بود. ولی این قفس ها شاید یک مشکل قابل توجه داشته باشند. مشکل این است که رنگ های استفاده شده در آن ها ممکن است خاصیت سمی داشته باشند. به همین دلیل ممکن است ایمن نباشند. به علاوه اینکه ممکن است خیلی از این قفس ها دارای بخش های زینتی باشند که ایمنی مناسبی ندارند.

4-قفس های پلاستیکی و فلزی برای پرنده

اگر به فکر خرید قفس برای پرنده های کوچک هستید شاید این قفس ها مناسب باشند. این قفس ها به گونه ای می باشند که دارای پایه های پلاستیکی و میله های فلزی می باشند. این قفس ها را می توان به قسمت های کوچکتر جدا کرد تا امکان تمیز کردن راحت آن ها فراهم شود. شاید برخی از این قفس ها دارای حالتی انعطاف پذیر باشند. اما در عین حال امکان این مورد وجود دارد که این قفس ورقه ورقه شود. اگر مطمئن شوید که این قفس دارای جای کافی برای حرکت پرنده می باشد، معمولاً این قفس ها برای پرنده های کوچک گزینه مناسبی می باشند.

5-قفس چوبی برای پرنده

این قفس ها ابتدا برای فنچ ها و نیز قناری ها مورد استفاده واقع می شدند. ولی عیب این قفس ها این است که علی رغم زیبایی ظاهری که دارند می توانند سبب نگهداری باکتری ها و عوامل بیماری زای دیگر شوند. به علاوه اینکه تمیز کردن این قفس ها هم کار آنقدر راحتی نیست. اگر تصمیم گرفتید این قفس را خریداری کنید بهتر است که از وجود تهویه مناسب برای خرید این قفس اطمینان حاصل کنید.

برای خرید قفس پرنده به چه نکاتی توجه کنیم؟

در ادامه برای شما خواهیم گفت فاکتورهای مهم درباره خرید قفس پرنده کدام موارد هستند. با ما همراه باشید.

  • قصد خرید چه پرنده ای دارید؟

اولین فاکتوری که برای خرید قفس پرنده باید در نظر داشته باشید نوع پرنده ای است که قصد نگهداری از آن را دارید. فرقی نمی کند که می خواهید از این پرنده در محل کار خود استفاده کنید یا اینکه در خانه می خواهید از او نگهداری کنید؛ با توجه به اینکه پرنده شما چیست و چه رفتارهایی را دارد، می توانید قفس مناسب را خریداری کنید.

شاید بسیاری از پرنده ها را بتوانید پیدا کنید که طبیعتشان ماندن در قفس نیست و ذاتاً تمایلی به زیستن در قفس ندارند. شاید اگر این حیوانات زبان بسته را در قفس نگهداری کنید، ببینید که بی قراری کرده و خود را این طرف و آن طرف می زنند. اما نوع پرنده تنها موردی نیست که هنگام خرید قفس باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه مورد دیگری را خدمت شما شرح خواهیم داد.

  • اندازه قفس

دومین موردی که هنگام خرید قفس برای پرنده باید درنظر داشته باشید سایز قفس می باشد. نکته بسیار مهم این است که سایز قفس نباید باعث ایجاد حس ناراحتی در پرنده شما شود. برای همین باید برای حس راحتی این پرنده فضایی در اختیارش قرار دهید که حداقل بتواند در حد یک قفس، پروازی آزاد داشته باشد. این طرز فکر غلط است که پرنده ما چون پرنده کوچکی مانند یک فنچ می باشد، باید حتماً در فضای کمی نگهداری شود.

اما بزرگ بودن پرنده هم در این باره قابل توجه می باشد. به طوری که پرنده بزرگ و دم دار نباید در فضایی زندگی کند که سبب عصبانیت فرد شود. هنگام حرکت پرنده داخل قفس نباید شاهد این باشیم که بخش های مختلف بدن پرنده به دیواره ها برخورد می کنند. چرا که در این صورت ممکن است بدن پرنده دچار آسیب دیدگی شود.

فاصله نرده های قفس باید چطور باشد؟

اگر می خواهید آسیب کمتری در قفس به پرنده شما وارد شود باید فضای قفس تا حد امکان بزرگ و نیز فاصله بی میله ها کم باشد. به طوری که خطر عبور کردن سر پرنده از فاصله میله ها وجود نداشته باشد. بد نیست به فراخور نوع پرنده چند مثال را از فاصله های استاندارد بین نرده های قفس و نیز قطر نشیمنگاه بزنیم:

پرنده های کوچک مانند فنچ، مرغ عشق، قناری و یا شاه طوطی بهتر است در قفس هایی قرار گیرند که کمتر از 1.2 سانتی متر فاصله بین نرده هایش بوده و نیز اندازه قطر نشیمنگاهش بین 1 تا 2 سانتی متر باشد.

پرنده هایی با اندازه متوسط مانند عروس هلندی و یا طوطی استرالیایی، فاصله بین نرده هایش بین 1.2 تا 2 سانتی متر بوده و بین 1.5 تا 3 سانتی متر اندازه قطر نشیمنگاهش می باشد.

پرنده هایی با اندازه بزرگ مانند کاسکو و یا طوطی آمازون و کاکل سفید باید در قفسی باشند که فاصله بین 2 تا 3 سانتی متر بین میله هایش بوده و بین 2.5 تا 3 سانتی متر قطر نشیمنگاهش باشد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره تمامی نکاتی که هنگام خرید قفس برای پرندگان خانگی باید درنظر داشته باشید با شما صحبت کردیم. چند مولفه مهم را برای شما پر رنگ جلوه دادیم تا بدانید که برای داشتن خریدی موفق باید به چه عواملی توجه کنید. به همین منظور به شما توصیه می کنیم به دلیل اینکه قرار است سرمایه خود را صرف خرید آشیانه موجودی کنید که توان حرف زدن ندارد، تصمیم درستی بگیرید تا جانور بی گناه به دلیل زندگی در جای غیر استاندارد هیچ گونه عذابی را متحمل نشود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *