راهنمای خرید غذای ماهی آکواریوم خانگی و نکاتی که باید بدانید

 

همه ما به جاندارانی که در خانه پرورش می دهیم فکر می کنیم و سلامت آن ها دغدغه ما می باشد. برای آسودگی خاطر درباره اینکه جاندار شما سالم است یا نه باید ابتدا بررسی کنید که آیا جاندار دارد سالم غذا می خورد یا نه. آیا رژیم تغذیه ای جاندار، درست است یا خیر؟ درباره ماهی نیز چنین صحبت هایی مطرح است. به طوری که ماهی هم مانند هر جاندار دیگری برای برخورداری از سلامت کافی باید تغذیه مناسبی داشته باشد.

اما آیا می توان برای هر یک از گونه های ماهی هر غذایی را مورد استفاده قرار داد. قطعاً پاسخ این سوال منفی می باشد. در این مطلب قرار است خدمت شما عزیزان به شرح راهنمای خرید غذای ماهی آکواریوم خانگی بپردازیم. به خوبی برای شما توضیح خواهیم داد که هنگام خرید غذای ماهی باید به چه نکاتی توجه کنید. اگر شما هم دارای ماهی خانگی هستید بد نیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. ابتدا به معرفی انواع غذای ماهی خواهیم پرداخت.

انواع مختلف تغذیه برای ماهی ها

خرید غذای ماهی آکواریوم خانگی

خرید غذای ماهی آکواریوم خانگی

غذاهایی که برای خوراک ماهی آکواریوم خانگی در فروشگاه های مرتبط دیده می شود دارای چه مدل هایی هستند؟ مهم ترین این مدل ها به شرح زیر می باشند:

  • پولک برای تغذیه ماهی آکواریومی:

شاید بتوان این غذا را برای ماهی های مناطق گرمسیر و نیز سردآبی یکی از بهترین گزینه ها دانست. اغلب غذاهایی که برای ماهی به کار می روند دارای فرم بسیار نازکی می باشند. به طوری که می توان انتظار حل بدون مشکل آن ها را در آب داشت. شاید اگر از ما بخواهید نقطه ضعفی درباره این غذاها بگوییم ما می گوییم این غذاها با آزاد کردن سریع مواد غذایی خود در آب سریعاً روند انحلال خود در آب را پیش می برند.

خب معنای این گفته این است که ماهی آکواریوم خانگی نمی تواند تمامی مود غذایی که نیاز دارد را دریافت کند. بلکه این مواد مغذی صرفاً سبب آلودگی آب می شوند. به طوری که ستون آب دچار گسستگی شود و هر بار با افزودن ماده غذایی به آب این اتفاق بدتر هم بشود. در ادامه شکل دیگری از تغذیه ماهی را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • غذای ماهی، گلوله ای:

شاید بتوان این غذا را از نظر محبوبیت در رتبه دوم قرار داد. غذایی که دارای گلوله های کوچک و یا متوسط می باشد و دارای مواد مغذی بسیاری می باشند. به دلیل آزاد شدن این مواد مغذی آن هم به مقدار بسیار زیاد پس از برخورد با آب این مواد غذایی به شدت از سوی افراد متخصص برای مصرف ماهی آکواریوم خانگی توصیه می شوند. این اتفاق خوبی است. چرا که شاید ماهی برای بلعیدن تمام لقمه های موجود در آب ناتوان باشد.

  • غذای گرانوله برای ماهی آکواریومی:

این مدل از انواع غذای ماهی آکواریومی دارای شکلی ناهموار می باشد. از نظر اندازه این ساختارها متفاوت می باشند. اینکه از کدام سایز استفاده کنید بستگی به ماهی شما دارد. برای نمونه می توان میکروگرانول را برای بچه ماهی ها و نیز ماهی های کوچکی مناسب دانست که نمی توانند گلوله های بزرگتر را بخورند.

  • غذای میله ای برای ماهی آکواریوم:

شاید بتوان بتوان یکی از غذاهای مناسب برای نگهبانان کوی و نیز ماهی های قرمز را چوب های حوضچه دانست. چوب هایی که معمولاً اندازه ای بزرگ داشته و نیز از سوی ماهی های بزرگ معمولاً بدون مشکل خاصی بلعیده می شوند. این چوب ها قابلیت نرم شدن دارند و هنگامی که با رطوبت تماس پیدا می کنند شروع به منبسط شدن می کنند. این امکان سبب می شود ماهی بتواند چوب را ببلعد. به علاوه اینکه به این وسیله ماهی می توان به خوبی چوب را تکه تکه نیز کند.

  • غذای پودری برای ماهی آکواریومی:

پودر را می توان از جمله غذاهایی برای ماهی آکواریوم دانست که نسبت به سایر غذاها جدیدتر می باشد. شاید این غذا نسبت به سایر غذاهای ماهی ها نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد. ولی از نظر کیفیت این غذاها واقعاً بی مانند هستند. اگر از ما بپرسید این غذا مورد طبع کدام مورد از انواع ماهی می باشد بدون شک به نگهبانان ماهی قرمز اشاره می کنیم. چرا که میزان تعادل پروتئینی که برای سلامت آن ها لازم است در آن ها رعایت شده است.

برچسب غذای ماهی آکواریومی را چطور بخوانیم؟

شاید نتوان به راحتی برچسب روی غذای ماهی آکواریومی را خواند. اما این کار علی رغم پیچیدگی هایی که دارد دارای اهمیت زیادی می باشد. شناخت بخش های مختلف برچسب غذای ماهی اولین گامی است که برای انتخاب غذای ماهی باید انتخاب کنید.

  • نام تجاری محصول:

این آیتم معمولاً با فونتی زیبا و نیز رنگ های چشم نواز در بخش های جلویی برچسب قرار می گیرد. به طوری که می توان آن با بزرگترین آیتم برچسب تلقی کرد. به علاوه اینکه معمولاً آن گونه ای ماهی که می تواند از این غذا استفاده کند، هم معمولاً تصویرش روی برچسب قرار گرفته است. شاید همین مورد را بتوان نشانه ای دانست که خبر از مناسب بودن غذا برای ماهی می دهد. به علاوه اینکه می توان به کمک این بخش بررسی کنید که آیا این شرکت در حوزه غذای ماهی کار می کند یا اینکه این نام مربوط به غذایی فاقد نام تجاری می باشد.

  • نوع ماده غذایی:

اگر به قسمت پایینی بسته بندی غذای ماهی ها عنوان نگاهی بندازید خواهید دید که توضیحی با شکل رنگارنگ وجود دارد. این قسمت مربوط به این است که تشخیص بدهیم چه غذایی در محصول قرار دارد. به طوری که می توانید تشخیص دهید غذای موجود در محصول آیا گرانول است یا پودری یا نوع دیگری.

  • برند تولید کننده محصول:

در این بخش نوبت به این می رسد که تولید کننده محصول خود را معرفی کند. به طوری که قشنگ به شما بگوید هدف برند چیست.

  • نکات راهنمایی مصرف غذا:

در این بخش هر آنچه که به عنوان اطلاعات تغذیه درباره ماهیان خود باید بدانید قرار دارد. به طوری که از اندازه و سن مرجع گرفته تا مقدار موردنظر برحسب یکاهایی مانند “اونس” و “گرم”، همه و همه در این بخش قابل رصد هستند. به علاوه اینکه ممکن است در برخی نمونه ها تعداد دفعات مورد نیاز تغذیه را هم سازنده بگوید. به طوری که محدودیت های تغذیه هم برای شما روشن شود.

شاید بتوان علت اصلی مرگ بسیاری از ماهی های قرمز را رژیم غذایی نامناسب و نیز اندازه های غیر استاندارد غذایی دانست. برای همین می توان به راحتی و با کمی آموزش دیدن از وقوع این مشکل جلوگیری کرد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در این باره بدست آورید می توانید از کتاب های آموزشی استفاده کنید.

  • تاریخ تولید و انقضا:

اگر به بخش دیگری از هولوگرام محصول دقت کنید، درباره تاریخ تولید و انقضا و حتی آدرس محل تولید نیز اشاره هایی شده است. بهتر است مواد غذایی که خرید می کنید دارای فرصتی بین 6 تا 12 ماه تا موعد انقضا باشد. بسیاری از افراد سودجو ممکن است غذای تاریخ مصرف گذشته را به مشتری قالب کنند. این اتفاق بد سبب ضعف تغذیه ای ماهی خواهد شد.

  • ارزش غذایی غذای ماهی:

منظور ما از این بخش عناصری هستند که در ماده غذایی قرار گرفته اند. به بیان بهتر این بخش به بررسی مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ربط دارد. مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

کنجاله ماهی / سبوس برنج / آرد گندم / کنجاله میگو / کنجاله محصولات جانبی طیور / میدلینگ گندم / گندم آسیاب شده / اسید پروپیونیک / اسید آسکوربیک / آهن و اکسید های آن / مکمل ویتامین A / مکمل ویتامین D3  / مکمل ویتامین E

چند نکته مهم برای خرید غذای ماهی آکواریومی

بخشی از زیبایی آب خانه شما چه در آکواریوم و چه در حوضچه، به ماهی های شما ربط دارد. بنابراین اگر قصد این را دارید که ماهی باله دار را خریداری کنید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

1-رژیم غذایی ماهی:

در نظر داشته باشید که ماهی شما از نظر خوراک چطور است. آیا همه چیز خوار است یا گوشتخوار و یا گیاهخوار می باشد. چرا که سیستم گوارشی هر ماهی با خوراکی که مصرف می کند هماهنگ شده است. هنگامی که از رژیم غذایی ماهی خبر دار شدید دیگر دست شما برای انتخاب غذای مناسب باز است.

2-بسته بندی محصول:

بسته بندی درست ماده غذایی بسیار با اهمیت است. ماندگاری مواد غذایی به این بستگی دارد که در برابر عواملی مانند نور و هوا و رطوبت به خوبی مصون بمانند. به همین دلیل باید غذای شما در بسته بندی هایی درزگیری شده قرار گرفته باشند.

3-غنی بودن از نظر پروتئین:

به دنبال پودرهایی بروید که دارای پروتئین های آبزی پروری باشد. این موارد بهترین غذای ماهی هستند تا با داشتن تغذیه سالم بتوانند زندگی توام با شادابی را داشته باشند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب درباره اینکه چطور می توانید غذایی مناسب برای ماهی خود خریداری کنید برای شما توضیحات کاملی را ارائه کردیم. هر موجود زنده ای برای زندگی سالم نیاز به تغذیه صحیح دارد. طوری که انرژی فرایند های زیستی بدن تامین شده و بتواند با شادابی زندگی کند. غذای ماهی هم به گونه ای می باشد که خرید آن مهارت می خواهد.

برای همین به شما توصیه می کنیم تا مطالب مطرح شده در این مقاله را به خوبی فراگیرید تا بتوانید برای ماهی زیبای خود غذای غنی را تهیه کنید. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی اصول خرید غذای ماهی را فراگرفته باشید و بتوانید غذایی مناسب برای ماهی خود خریداری کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *