روش تدریس علوم ششم؛ مهارت حل مسأله

 زنگ علوم

موضوع درس: مسایل زندگی روزانه و حل آن ها

اهداف کلی :

  • آشنایی دانش آموزان با مهارت مشاهده
  • به کار گیری کلیه مراحل انجام یک روش علمی در حل یک مسأله
  • مهارت طرح مسأله و یافتن یک روش مناسب برای حل آن
  • آشنایی با روش های آزمون و خطا
  • آشنایی با طرح فرضیه، آزمایش، نظریه و نتیجه گیری علمی

  اهداف دینی:

  • تقویت مهارت مشاهده در زندگی
  • به کارگیری کلیه حواس برای درک محیط زندگی پیرامون خود
  • درک آفرینش و شگفتی های خلقت از طریق مشاهده

مفاهیم :  

    – مشاهده      – تفسیر یک پدیده     –    جمع آوری اطلاعات و فرضیه سازی در مورد یک پدیده     – انجام آزمایش های علمی            

 

  • روش های (الگوهای) تدریس:

1- حل مسأله    2- پرسش و پاسخ    3- بحث گروهی

  • فعالیت قبل از شروع تدریس ( رسانه های آموزشی) :

   کتاب – تابلو- چسب – بادکنک – وسایل تزئین کلاس – چند پوستر و منگنه

  • پیش دانسته ها :

   دانش آموزان از سال های قبل در مورد ارائه فرضیه برای حل یک مسأله اطلاعات دارند.

روش تدریس علوم

روش تدریس علوم

 

  • مراحل اجرا :

جهت تدریس درس اول علوم تجربی پایه ششم ابتدایی، نظر به اینکه گام اول آموزش و یادگیری در درس علوم تجربی، ((مشاهده)) می باشد، کلیه فعالیت های این درس مبتنی بر تقویت مهارت مشاهده می باشد. آموزگاران دقت داشته باشند در اجرای این تدریس به توانایی های فردی هر دانش آموز و استعدادهای آن ها باید توجه و آشنایی کامل داشته باشند.

جهت تقویت مهارت مشاهده در دانش آموزان، ابتدا چند پوستر و عکس را به آن ها نشان دهید و از آن ها بخواهید به خوبی و با دقت به عکس ها نگاه کنند. سپس چند سوال مفهومی راجع به عکس ها از آن ها بپرسید. سعی کنید در پرسش هایتان به جزئیات بیشتری از تصویر اشاره کنید. سپس از دانش آموزان بخواهید در مورد عکس با یک دیگر گفتگو کنند.

ذهن دانش آموزان را به سمت مشاهده دقیق تر و دقت به جزئیات تصویر هدایت کنید. در این قسمت از دانش آموزان بخواهید در دفتر علوم خود دو کلمه ((مشاهده)) و ((مهارت)) را بنویسند و راجع به آن ها با هم گفتگو کنند. اکنون از آن ها بخواهید نظر خود را راجع به کلمه ((مهارت مشاهده)) در دفتر علوم خود بنویسند.

در ادامه می توانید مفهوم مشاهده را برای آن ها بیان کنید. برای دانش آموزان توضیح دهید که با دقت کردن به جزئیات، دقت به انواع تفاوت ها و شباهت های تصویر، استفاده از چند حس به طور همزمان و  استفاده از ابزار کمکی می توانند مشاهده خود را تقویت کنند. در گام دوم، از دانش آموزان خود بخواهید به محیط کلاس خود بیشتر دقت کنند و آن را مشاهده و تفسیر و توصیف کنند.

از آن ها بخواهید راجع به تزئین کلاس خود گفتگو کنند. در اینجا اگر وسایل تزئینی با خود به همراه برده باشید و یا دانش آموزان به همراه آورده باشند، از آن ها بخواهید کلاس را تزئین کنند. سپس راجع به مشکلات و موانع و مسایلی که در تزئین کلاس با آن مواجه شدند با یک دیگر گفتگو کنند.

سپس از دانش آموزان بپرسید اگر بخواهند از چسب و یا منگنه یا پونز استفاده نکنند، چگونه می توانند وسایل تزئینی خود را به دیوار آویزان کنند؟ از آ ن ها بخواهید راه حل های گوناگون خود را مطرح کنند و در صورت لزوم آن را اصلاح کنند.

از دانش آموزان بخواهید با انجام آزمایش باردار کردن بادکنک ها،خود، مفهوم بار الکتریکی را توضیح دهند. آن گاه از آن ها سوال کنید چگونه می توانند بادکنک را برای مدت زمان بیشتری به دیوار نگه دارند؟ یا بپرسید چرا برخی از بادکنک ها باردار نمی شوند؟ سوال های مشابه نیز در این بخش می تواند مطرح شود. سعی کنید توجه دانش آموزان را به انواع بادکنک ها در اندازه و جنس های مختلف جلب کنید.

 

  • جمع بندی و نتیجه گیری :

   دانش آموزان باید بتوانند در پایان درس، مفهوم مشاهده، تعریف نظریه و کلیه مراحل انجام یک روش علمی را به خوبی بیان کنند. دانش آموزان باید بتوانند در مورد پیرامون خود مسأله ای را طرح کرده و برای آن راه حل مناسبی پیش نهاد کنند. دانش آموزان باید بتوانند مفهوم بار الکتریکی را توضیح دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *