موضوع تولید محتوا لجستیک کالا

لجستیک کالا به فرایند حرکت کالا یا محصولات در داخل یک زنجیره تأمین و سیستم نظارتی حاکم بر آن گفته می‌شود که این فرایند، مجموعه‌ای از اقدامات، تجهیزات و عوامل را در بر می‌گیرد.

به عبارت بهتر، فرایند لجستیک در یک شرکت به تمام امور پیرامون مدیریت انبار کالا و شیوه توزیع آن تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی نسبت داده می‌شود.

صنعت لجستیک، خود، دارای انواع گوناگون و بخش‌های مختلفی است که در ادامه پیرامون آن‌ها صحبت خواهیم نمود.

موضوع تولید محتوا لجستیک کالا

 

 

انواع مختلف فرایند لجستیک کالا

لجستیک، واژه‌ای با ریشه یونانی است که در دوران یونان باستان به سربازانی گفته می‌شد که وظیفه تامین کالا و مایحتاج، جیره غذایی و مهمات لشکر را بر عهده داشتند.

فرایند لجستیک کالا به کلیه فعالیت‌هایی گفته می شود که جهت بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد پیش‌نیازهای اولیه در حوزه مواد اولیه، وسایل و تجهیزات، ماشین‌ها و ابزارآلات، تاسیسات و قطعات و کلیه امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگهداری، انبارداری، توزیع، حمل و نقل، تنظیم شیوه‌نامه، طراحی سیستم و دستورالعمل نظارتی برای موارد نام‌برده انجام می گیرد.

1-لجستیک درون‌سوی (Inbound): شامل تمامی فرایند‌های حمل و نقل و زنجیره تامین درون یک سازمان اعم از توزیع مواد اولیه و یا محصول نهایی تا دست خرده فروشان.

2-لجستیک برون‌سوی (Outbound): شامل ارائه کالا یا مواد اولیه به مشتریان نهایی که معمولاً سازمان‌هایی دیگر هستند.

3-لجستیک طرف سوم: به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دارای تجهیزات و امکانات مخصوص انبارداری و حمل و نقل هستند و به سایر شرکت‌ها و ارگان‌ها، خدمات لجستیک کالا ارائه می‌کنند.

4-لجستیک معکوس: به فرایند برگرداندن کالا از گیرنده به فرستنده یا از توزیع کننده به تولید کننده گفته می‌شود.

5-لجستیک سبز: لجستیک سبز، تلاش‌هایی است که برای توزیع کالا با هدف کاهش تبعات زیست محیطی آن انجام می‌گیرد.

6-لجستیک نظامی: تجهیزات و امکانات لازم برای تامین منابع ارتش هر کشور را لجستیک نظامی گویند.

7-لجستیک اضطراری: تجهیزات و امکانات حمل و نقل که به در هنگام شرایط خاص تولید و یا هنگام وقوع بلایای طبیعی مورد استفاده و امداد رسانی قرار می گیرند.

تولید محتوا لجستیک کالا

تولید محتوا لجستیک کالا

موضوع تولید محتوا لجستیک کالا

 

مدیریت لجستیک کالا و برنامه‌های راهبردی این حوزه

لجستیک یکی از گرایش‌های تحصیلی رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد است که در دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان تدریس می‌شود.

اهمیت مطالعه و پژوهش پیرامون موضوع لجستیک کالا به قدری بالا است که به عنوان یک رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس مبانی آن تدریس می‌شود و هدف اصلی این رشته نیز، ایجاد و تدوین برنامه‌های راهبردی جهت به حداقل رساندن هزینه‌های لجستیک کالا در صنایع است. موضوع تولید محتوا لجستیک کالا

مدیریت بخش لجستیک که وظایف آن را در سطرهای پیشین ذکر کردیم، وظیفه دارد با برنامه ریزی بهتر برای حمل و نقل کالا و مدیریت سیستم توزیع، فرایند جریان حرکت کالا از مواد اولیه ورودی به کارخانه تا محصول نهایی که به دست مشتری می‌رسد را مدیریت کرده و با طراحی برنامه‌های مدون و اجرای آن‌ها، سعی در کاهش هزینه‌های این بخش و افزایش سودآوری سیستم داشته باشد.

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزارهای تخصصی لجستیک در اختیار صنایع قرار گرفته تا به کمک آن‌ها در این امر شتاب ببخشند و مدیریت بهتری در زمینه لجستیک کالا داشته باشند.

موضوع تولید محتوا لجستیک کالا

 

بهترین محتوای صنعتی را برای سایت شما تهیه می کنیم. یک محتوای ویژه و تخصصی می تواند شما را در میان رقبایتان برجسته تر کند….

 

برای ایجاد یک محیط پویا در وبسایتتان، همران شما خواهم بود!

یک فنجان محتوای داغ، مهمان ما باشید!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *