انواع برج خنک کننده در صنایع

انواع برج خنک کننده در صنایع؛ تولید محتوای صنعتی

برج خنک کننده (Cooling Tower سازه ‌ای است که در صنایع مختلف مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات مواد شیمیایی و… به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیزم این سیستم به این صورت است که با ایجاد جریان طبیعی تهویه هوا، در تماس مستقیم یک سیال که گاهی آب و گاهی یک سیال شیمیایی دیگر است، می‌تواند با سرعتی بیشتر از سرعت طبیعی، دمای آن مایع را به دمای محیط برساند یا به آن نزدیک نماید.

مکانیزم انواع برج خنک کننده به این صورت است که آب یا سیال دیگر به صورت قطره ‌های ریزی بر روی ثقل‌هایی که به صورت لایه‌ای در درون ساختمان سازه طبقه بندی شده‌اند، اسپری می‌شوند.

سپس به وسیله جریان هوا یا فن ‌های موجود در خنک کننده، به سرعت خنک می‌شوند و در نهایت، قسمتی از آن‌ها که بخار شده، توسط مکنده‌هایی از برج خارج می‌شود.

مایع باقی مانده با دمای محیط به انتهای مسیر خود می‌رسد و به سیستم قبلی کارخانه بر می‌گردد.

قبل از ثبت سفارش، این قسمت را بخوانید: تعرفه تولید محتوای صنعتی

 

قسمت های مختلف برج خنک کننده

قسمت های مختلف برج خنک کننده

 

انواع برج خنک کننده و کاربرد آن‌ها

 انواع برج خنک کننده از نظر ساختار به دو دسته کلی بسته و باز تقسیم می‌شوند که مکانیزم هر یک با دیگر متفاوت است و هر کدام نیز انواع و کاربردهای مختلفی دارند.

در اینجا قصد داریم درباره انواع برج های خنک کننده و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف صحبت کنیم.

 

1-برج‌های بر پایه جریان هوا

انواع برج خنک کننده در صنایع

انواع برج خنک کننده در صنایع

 

این نوع برج خنک کننده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

*مکانیکی: در برج ‌های مکانیکی، فن‌هایی در فضای داخلی تعبیه شده که وظیفه ایجاد جریان هوا را بر عهده دارند. این نوع برج‌ها در کارخانجات و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند..

**برج های خنک کننده طبیعی: در برج های خنک کننده با جریان هوای طبیعی، به دلیل ساختار سازه جریان هوایی یکنواخت بین ورودی و خروجی سازه در جریان است. این گونه برج‌ها با آن‌که بازدهی کمتری دارند، اما به دلیل آلایندگی کمتر و مصرف انرژی صفر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد چنین برج‌هایی در نیروگاه‌های تولید انرژی است.

 

2-برج‌های انتقال حرارت:

انواع برج خنک کننده در صنایع

انواع برج خنک کننده در صنایع

 

این نوع برج های خنک کننده بر مبنای انتقال هم‌رفتی حرارت عمل می‌کنند و به سه دسته تقسیم می‌شوند:

*برج های خنک کننده مرطوب: در این نوع برج‌ها، آبی که قرار است خنک شود از واحد به برج پمپ می‌شود. تبخیر آب در هوای ورودی باعث کاهش دمای آن می‌گردد. کاربرد آن‌ها در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی است.

**برج های خنک کننده خشک: در برج‌های مرطوب مقداری زیادی از آب حین خنک شدن بخار می‌شود و یا به اطراف پاشیده می‌شود. برای مکان‌هایی که به دلیل کمبود آن نیازمند ذخیره آب هستند، از برج‌های خشک استفاده می‌شود. در این فضا، آب در لوله‌هایی مارپیچی درون برجی با جریان هوای قوی حرکت می‌کند. بیشترین کاربرد این نوع برج‌ها در مراکز تولید برق و کارخانجات تولید آهن است.

***برج های خنک کننده ترکیبی: این نوع از برج‌ها ترکیبی از دو نوع پیشین خود هستند.

 

3-برج برخورد دهنده جریان آب و هوا:

در این نوع برج‌ها، آب و جریان هوا در جهت‌هایی متقاطع یا کاملاً مخالف یکدیگر بسته به نوع برج، سبب خنک کردن آب می‌شوند.

از مزایای این نوع برج‌ها می‌توان به مصرف انرژی پایین و هزینه نگهداری کم اشاره نمود.

بیشترین کاربرد برج های خنک کننده برخورد دهنده جریان هوا و آب نیز در صنایع گرماگیر پتروشیمی، صنایع آلومینیوم سازی و پالایشگاه‌های نفتی و گازی است.

 

منبع: https://www.electrical4u.com/cooling-tower/

 

بهترین محتوای صنعتی را برای سایت شما تهیه می کنیم. یک محتوای ویژه و تخصصی می تواند شما را در میان رقبایتان برجسته تر کند….

 

برای ایجاد یک محیط پویا در وبسایتتان، همران شما خواهم بود!

یک فنجان محتوای داغ، مهمان ما باشید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *