راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهایی برای مدیریت زمان؛ آنچه همه انسان ها در جایگاه شغلی و زندگی به آن نیاز دارند…

انسان های موفق چگونه برای مدیریت زمان، تصمیم گیری می کنند؟!

مدیریت زمان؛ این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چطور یک شخص با تمامی مشغله هایی که دارد، می تواند چندین فعالیت در روز انجام دهد؛ اما فرد دیگری که تعداد فعالیت های کمتری دارد، همچنان درگیر کار های عقب مانده روزانه خود است؟!

گاهی می شود که فردی مانند تراکتور سریع، همه آموزش را انجام می دهد و زودتر از وقت معین تحویل می دهد، اما فرد دیگری همچنان آهسته و آرام حرکت می کند و کارهایش روی یکدیگر افتاده و عقب مانده است.

اگر بدانید پاسخ این نوع سوالات برای ما چقدر ساده است، تعجب می کنید. مدیریت زمان برای عموم مردم بسیار کار آسانی است و مختص انسان های موفق نیست.

اشتراک وِیژه سایت

اشتراک وِیژه سایت

 

انسان های موفق هم از یک نقطه ای شروع به مدیریت وقت خود کرده اند تا توانسته اند امروز موفق باشند. هیچ کس از همان ابتدا منظم و دقیق نبوده و در طول سالیان عمرش، این مهارت را به دست آورده است.

مدیریت زمان در روزگار ما شاید مقداری سخت به نظر بیاید، از این جهت که رسانه های جمعی و گروهی بسیار زیاد شده و افراد با حضور در کانال ها و گروه های مختلف شبکه های اجتماعی، وقت بسیار زیادی را از دست می دهند.

از طرفی تکنولوژی هم بسیار پیشرفت کرده و ابزارها و وسایلی که ما را به خود مشغول کنند و از اهداف اصلی مان باز دارند، زیاد شده است. باید بتوانیم بین اتفاقات مختلف تعادل برقرار کنیم تا به خوبی از پس مدیریت زمان برای کارهایمان برآییم.

با یادگیری چگونگی استفاده بهینه از وقت می توانید دنیایی از فعالیت ها را انجام دهید، بدون اینکه تداخلی در آنها پیش آید.

برای این منظور، مقداری به نظم جهان هستی و اتفاقات همزمان بسیاری که می افتد، نگاه کنید. هر انسانی، یک جهان کوچک در وجود خود دارد که می تواند آن را مدیریت کند، رشد و پیشرفت دهد.

اگر در مدیریت زمان خود دچار مشکل شده اید، باید ببینید دقیقاً مشکل از کجاست که بتوانید آن را برطرف کنید.

گاهی مشکل در یاد نداشتن مهارتها است؛ گاه مشکل از محیطی است که در آن زندگی می کنیم؛ گاه مشکل از اطرافیان است که کارهایشان را به موقع عمل نمی کنند؛ گاهی هم مشکل از خوراک است که سر موقع به کارها نمی رسیم و لازم است سبک خوردن را تغییر دهیم.

تمامی این موارد در این مقاله بحث شده است. انسان ها و مخصوصاً بانوان این توانمندی را دارند که بتوانند چندین فعالیت موثر در طول یک روز، هفته، ماه و یا سال انجام دهند بدون آنکه چیزی از کیفیت آن کاسته شود.

در این زمینه به میزانی باید اطلاعات خود را افزایش دهیم و به میزانی دیگر مهارتهایمان، تا بتوانیم همزمان از پس چند کار برآییم.

این مقاله را تا پایان بخوانید تا راهکارهای جالب و ساده ای که همیشه از کنار آن عبور می کنیم و توجه نداریم، به دست آورید.

راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

 

فهرست مطالبی که در این قسمت می خوانید شامل موارد زیر است:

  • مدیریت زمان برای بانوان

  • مدیریت زمان برای درس خواندن

  • مدیریت زمان برای کارمندان

  • مدیریت زمان برای تفریح کردن

  • مدیریت زمان شبکه های اجتماعی

  • مدیریت زمان برای کتاب خواندن

 

مدیریت زمان برای بانوان

بانوان، مخصوصاً خانم های خانه دار، علیرغم کارهای زیادی که در طول روز انجام می دهند، اما می بینیم همچنان وقت اضافه دارند و می توانند به کارآفرینی و دیگر کارهای خانگی هنرمندانه مانند قلاب بافی و … روی آورند.

یک دلیل مهم این موضوع این است که خانم های خانه دار، خود را به رعایت برنامه ای مشخص، ملزم کرده اند و جسم و فعالیت های خود را مطابق بخشی از امور روزانه آماده کرده اند.

به عبارت دقیق تر یعنی بانوان به دلیل اینکه برای مدتی، فعالیت های تکراری یا مشخصی را قطعاً انجام داده اند، حالا دست شان تند شده است و می توانند همان کارهای تکراری را سریع تر انجام دهند و لذا وقت اضافه می آورند.

هزینه تولید محتوای تخصصی را از اینجا دریافت کنید….

 

*خود را تربیت کنید.

همان بانویی که روز اول ممکن بود ساعت ها وقت بگذارد تا سبزی پاک کند، خانه را تمیز کند و به دیگر کار های خویش بپردازد، حالا همان ها را شاید در طول 2 ساعت و سریع انجام می دهد.

این طبیعی است، چون برای مدتی یک سیگنال مشخص به مغز فرستاده شده و مغز نیز به اعضای بدن دستورات مشخصی برای انجام کارها داده، لذا کل دستگاه بدن خود را برای انجام به موقع بعضی کارها، تربیت کرده است.

از این الگوی فعالیتی، می توانیم درسی بزرگ بگیریم که برای تمامی جنسیت ها و سن و سال ها موثر است.

اینکه اگر چنانچه مدتی خود را ملزم به انجام بعضی کارها کنیم، هرچند برایمان سخت و اذیت کننده باشد، بعد از مدتی آن امور خیلی ساده و راحت توسط خود ما انجام می شود.

گرچه داشتن علاقه و انگیزه نسبت به زندگی نیز محرک خوبی برای فعالیت های روزمره است، اما گاهی پیش می آید که فردی به کاری علاقه دارد اما برای آن شوقی ندارد و بلعکس، فرد دیگری کاری را دوست ندارد اما آن را به موقع و درست انجام می دهد، چون در خود حس تعهد ایجاد کرده است.

جالب است بدانید کار خانه نه تنها برای خانم خانه دار، وقفه ایجاد نمی کند، بلکه در تحقیقات اندیشمندان کشف شده است که کار خانه به بانوان سلامت روانی و روحی و آرامش می دهد. و همین امر موجب نشاط آنها و انجام دیگر فعالیتهای شان می باشد.

 

**نکته مهم:

خود را به رعایت کارهای محول شده موظف کنید تا بدن شما به آن عادت کند! لازم نیست برای تمامی کارها، به آنها حس خوب داشته باشیم، و یا دنبال احساس خوشایندی برای انجام آن باشیم، بلکه باید خود را ملزم و موظف به انجام آن بدانیم.

 

مدیریت زمان برای درس خواندن

درس خواندن فرقی نمی کند مربوط به یک دانش آموز باشد یا دانشجو و یا یک فرد شاغل و متاهل، برای مدیریت کردن وقت برای درس خواندن چند نکته وجود دارد که لازم است دقت کنید.

گاهی دانش آموزان از اینکه نتوانسته اند به برنامه امروزشان برسند، گریه می کنند و یا دچار استرس می شوند. لازم است برای آرامش خیال این نوع افراد، در عملکردشان و برنامه شان بازنگری شود.

راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

 

1- سبک خورد و خوراک تان را تغییر دهید. شاید مشکل شما این است که غذا هایی که می خورید سبب کندی عملکرد شما و در نتیجه عدم مدیریت در وقت می شود.

مثلاً خوردن سردیجات مانند ماست به شدت ذهن را از کار می اندازد و فرد دچار خواب آلودگی و کم حسی می کند. مخصوصا شبهای امتحان باید از سردیجات پرهیز کنید.

یا خوردن گرمی جات مانند کندر، عسل، خرما و… می تواند عملکرد شما را تسریع بخشد. گاهی والدین بچه ها را به انواع کلاسهای مهارتی و تقویتی می فرستند و نتیجه نمی گیرند، در حالی که مشکل از سبک غذایی فرزندشان است که باید درست کنند.

2- محیط درس خواندن را عوض کنید. تلاش کنید هر روز به کتابخانه بروید. فضای کتابخانه پر از انرژی مثبت برای شماست که می توانید سریع تر درس بخوانید و نتایج خوبی هم بگیرید.

3- اطرافیان ویا دوستان تان را عوض کنید. اگر افراد دور و بر شما خیلی وقت تلف می کنند و برای کارهایشان بی نظم هستند، ارتباط با آنها را محدود کرده و در عوض دوستان خوب فعال پیدا کنید.

4- زمان بندی کنید. این کاملاً اشتباه است که یک روز چندین ساعت درس بخوانید و فردا را خواب باشید. بسیار پیش می آید که فرد مثلا 4 ساعت درس خوانده اما 1 ساعت بازدهی داشته و در عوض دیگری 2 ساعت درس خوانده و به اندازه 5 ساعت بازدهی داشته است.

باید در درس خواندن حد و اندازه نگه داشت. هر 45 دقیقه ویا 90 دقیقه باید استراحت کنید و بگذارید لحظاتی مغزتان آرامش داشته باشد و بتواند خود را برای دوره درس بعدی آماده کند.

5- استفاده از موبایل، تبلت و شبکه های اجتماعی را کنترل کنید. هر چیزی که کنترل نشود پیامدهای بدی دارد.

اینکه به هر بهانه ای بخواهید به دوستان تان زنگ بزنید و سوال بپرسید و یا در کانال های مختلف تلگرام، اینستا، ایتا، یوتیوب، توییتر و … عضو باشید و آلارم گوشی را نیز روشن گذاشته باشید، طبیعی است نتیجه اش عدم مدیریت زمان و پریشانی و خستگی است.

البته نه اینکه ارتباطات خود را قطع کنید، ویا تفریحات سالم گوشی را استفاده نکنید، بلکه فقط باید مدیریت کنید و تمام وقت تان را برایش نگذارید.

اگر با انسانهای موفق بیشتر ارتباط داشته باشید، می بینید آنها به هیچ وجه وقت خود را برای شبکه های اجتماعی تلف نمی کنند و در عین استفاده از آن مدیریت می کنند.

6– به قدر کافی بخوابید. خوابیدن معقول و معمولی بین 6 تا 8 ساعت است. اگر کمتر یا بیشتر می خوابید باید دلیلش را بررسی کنید.

کم خوابیدن ممکن است به دلیل پریشانی خاطر و آشفتگی ذهنی باشد و زیاد خوابیدن نیز ممکن است از بی انگیزگی، بی برنامگی و یا ضعف غذایی و خوردن زیاد سردیجات باشد.

7- اول صبح درس بخوانید. بیشترین انرژی انسان مربوط به اول صبح است. چرا که ذهن کاملاً آرام است و بعد از یک خواب خوب، حالا بازیابی شده و میتواند دوباره فعالیت کند.

8- با شکم پر درس نخوانید. وقتی شکم پر می شود، مغز مدام باید به دستگاه های بدن مانند معده فرمان هضم غذا را صادر کند.

در این هنگام درس خواندن اصلاً جالب نیست و نمی تواند موثر واقع شود. به جای آن مقداری تفریح کنید تا مغزتان هم راحت تر به وظابفش برسد.

9- در حالت گرسنگی درس نخوانید. اگر خسته شده اید و لازم می دانید چیزی بخورید، حتماً این کار را انجام دهید.

این اعلام گشنگی، در واقع پیام مغز شماست به شما و در حقیقت می خواهد بگوید که: خسته شدم، نمی توانم فکر کنم.

خوردن یک میوه، خرما و مقداری آجیل می تواند به ادامه مطالعه شما کمک بسیاری داشته باشد.

10- با دوستان تان برنامه ریزی کنید. می توانید یک برنامه مدون داشته باشید و خود را ملزم به رعایت آن کنید.

گاهی لازم است برای اینکه انگیزه و شوق کافی برای کارهایتان داشته باشید، به اهدافتان فکر کنید. چقدر اهداف برایتان مهم است؟ آیا ارزشش را دارد که از بقیه امور بزنید تا زودتر به آن ها برسید؟!

اگر اینطور است با خود بگویید: من باید امروز این صفحه را خوانده باشم! من باید امروز این کار را تمام کرده باشم!

وقتی درس خواندن برای شما پلی است که به دیگر مراتب عالی می توانید برسید، پس برای آن خوب وقت بگذارید.

مخصوصاً دانش آموزان در دوران تحصیل، کاری به جز درس خواندن ندارند. پس برایشان خیلی راحت است که وقت را مدیریت کنند و اگر درگیر امور حاشیه ای باشند، این شدیدا جای تعجب دارد.

 

مدیریت زمان برای کارمندان

یک کارمند از وقتی وارد اداره خود می شود تا وقتی از آن بیرون می آید، درگیر امور بسیاری است که گاهی از اندازه خارج می شود.

راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

 

برای مدیریت بهتر وقت خود چند راهکار هست که دقت کنید:

1- مهم ترین کار امروز را اول از همه انجام دهید. مهم ترین کار، یعنی کاری که ذهن شما را حسابی درگیر خود کرده و اگر انجام شود، شما فراغ بال پیدا می کنید تا دیگر کارها را انجام دهید.

این را اصل قورباغه را قورت بده نام می گذارند که برایان تریسی در کتاب خود نوشته است. کار مهم کاری است که شما را سریع تر به هدف تان  می رساند و در حاشیه نیست.

2- عادت های روزمره را کنترل کنید. عادت ها نباید شما را اسیر خود کنند بلکه شما باید پیشران عادت ها باشید.

کنترل مدام گوشی و شبکه های اجتماعی در دنیای امروزه تقریبا می توان گفت بزرگ ترین معضلی است که با آن طرف خواهید بود. حتی کانالها و گروه های پرمحتوا هم باید به اندازه مورد استفاده قرار گیرد.

3- بنویسید. لیست کارهایی که امروز دارید را بنویسید تا خلا ذهنی برای خود ایجاد کنید. در کتاب های مدیریتی غربی لیست کارها را بر مبنای مهم بودن دسته بندی می کنند.

کارهایی که مهم هستند و فورس ماژول هم هستند. کارهایی که مهم هستند اما فورس ماژول نیستند. کارهایی که مهم نیستند اما فوری هستند و کارهایی که نه مهم هستند و نه فوریی.

همواره به یاد داشته باشید که کارهای فورس ماژول صرفنظر از اهمیت داشتن یا بی اهمیت بودن، باید سریع تر انجام شوند.

چون ممکن است با گذشت زمان شان دیگر ارزش قبل را نداشته باشند، مگر اینکه بتوانید برای کارهای غیر مهم وقت بگیرید و آن را به تعویق بیندازید. در این صورت می توانید وارد مرحله کارهای غیر مهم شوید.

راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

 

مدیریت زمان برای تفریح کردن

تفریح کردن در زندگی هر انسانی یک اصل و جزء ضروریات است. انسان هایی که تفریح نمی کنند ممکن است دچار روحیه ای خشک شوند.

تفریح هرکس با دیگری کاملاً متفاوت است. یکی کوهنوردی را تفریح می داند و دیگری کتاب خواندن و نفر بعدی به پارک رفتن ویا خانه قوم و خویش رفتن فکر می کند.

اما در حالت کلی باید گفت مواردی مانند کوهنوردی، کتاب خواندن، پیاده روی، رفتن به دشت و باغ و سبزه زار، رفتن به روستای خوش آب و هوا می تواند به تعالی روح شما و فعال شدن مغز شما کمک کند.

معمولاً افراد برای تفریح روزهای تعطیل ویا جمعه ها را انتخاب میکنند. اما حالت بهتری هم برای تفریح است که اگر با برنامه زندگی شما جور در می آید پیاده سازی کنید. و آن این است که: بجای اینکه کل آخر هفته خود را تفریح کنید، روزانه 1 ساعت تفریح کنید.

فایده این کار این است که شما با تفریح کردن، انرژی هر روزتان را تخلیه می کنید و آمادگی برای فردا و انجام فعالیت ها خواهید داشت.

تفریح کردن حتماً مقوله پیچیده ای نباید باشد، گاهی نشستن اعضای خانواده دور یکدیگر و یا خوردن یک لیوان آبمیوه دسته جمعی میتواند به اندازه یک مسافرت موثر واقع شود. البته مسافرت ضروری را نمیتوان حذف کرد.

 

 

مدیریت زمان شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در روزگار ما پیر و جوان و بزرگ و کوچک نمی شناسد. همه را مشغول خود کرده و وقت همه را به خود اختصاص داده است.

شبکه های اجتماعی گرچه در قدیم فقط برای ارتباط فامیلی ویا با دوستان استفاده میشد و می توانست افراد از شهرها و کشورهای مختلف را به هم وصل کند، اما در سالیان اخیر، تبدیل به محلی برای کسب درآمد شده است.

از این رو شبکه های اجتماعی را می توان یک شهر مجازی و یا فروشگاه مجازی در نظر گرفت که استفاده درست از آن می تواند اتفاقا به مدیریت زمان و صرفه جویی در وقت کمک بسیاری داشته باشد.

راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

 

وقتی با افراد پرکار صحبت کنید می بینید که شبکه های اجتماعی را به خوبی مدیریت می کنند. آن ها از رفتن به کانال ها و گروه های بیشتر هرچند هم محصولات جدید و با قیمت کم ارائه کنند، پرهیز می کنند و کارهای مهم تر را جایگزین می کنند.

همین حالا به گوشی خود بروید و شبکه های اجتماعی را یکی یکی بررسی کنید. آیا اگر فلان کانال و یا فلان گروه را نداشته باشید، فرقی می کند؟!

آیا حضور در بعضی کانالها و گروه ها وقت شما را بسیار تلف نمی کند؟! شما که تعهدی نسبت به ماندن در این فضاها ندارید، پس همین الان می توانید آنها را حذف کنید.

حضور بیش از حد در این فضاها سبب می شود تا از بسیاری از کارهای خود عقب بمانید. پس عاقلانه این است که مدیریت کنید.

 

مدیریت زمان برای کتاب خواندن

شاید این سوال به ذهن تان برسد که اصلاً چه نیازی به خواندن کتاب داریم. پاسخ روشن است.

اگر بدانید که خواندن کتاب میتواند ساده ترین امور روزمره شما را پیش ببرد، دریغ نخواهید کرد.

کارمندی که اهل کتاب خواندن است و هنگامی که با کارفرمای خود دچار مشکل می شود، برای رفع مشکلش از جمله ای از کتاب استفاده می کند، می تواند در تغییر نظر کارفرمای خود بسیار موثر تر عمل کند تا کارمندی که تلاش کند با دعوا کار خود را پیش ببرد.

دانشجویی که اهل مطالعه است و در ارتباط با استاد خود و در مقالات خود از جملات کتابها استفاده می کند، استاد خود را راضی تر نگه میدارد.

معلمی که برای آموزش راحت تر به بچه ها از جملات کتابهای مختلف استفاده می کند، پیش شاگردان خود محبوب تر است و تا سال ها در ذهن شان باقی خواهد بود.

والدینی که کتاب های طنز، ضرب المثل، کاریکاتور، جک، شعر و این نوع موارد را می خوانند و در ارتباط با فرزندان از آنها استفاده می کنند، می توانند روی فرزندان خود کنترل بیشتری داشته باشند.

در موضوع کتاب خواندن دو گروه ما را به تعجب می اندازند؛ یکی گروهی که بیشترین وقت خود را در روز برای کتاب خواندن می گذارند و مدام کتاب دستشان است، و گروه دیگر افرادی که ماه به ماه، لای هیچ کتابی را باز نمی کنند.

گروه اول برای پیشبرد کارهایشان دچار مشکل خواهند شد و گروه اول البته اگر از کتابهایی که می خوانند در عمل استفاده کنند، بسیار موفق خواهند بود.

البته دسته سومی هم هستند که به کتاب خواندن تمایل دارند ولی نمی توانند آن را مدیریت کنند.

راهکارهای مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

 

 برای این دسته از افراد چند راهکار مدیریت زمان وجود دارد:

1- با افرادی که کتاب می خوانند بیشتر ارتباط بگیرید. گاهی لازم است از افراد فعال و دوستان خوب انرژی مثبت بگیرید تا بتوانید فعالیتی را انجام دهید.

افرادی که شما را به خواندن کتاب تشویق می کنند و حتی کتابهای خوب معرفی می کنند.

2- در محیط های کتابخوانی بسیار قدم بزنید. رفتن به نمایشگاه ها، کتابخانه ها، فرهنگسراها، حتی موزه ها می تواند حس خواندن کتاب را در شما تقویت کند.

3- با نویسندگان کتاب ها ارتباط بگیرید و در گروه شان باشید. یعنی به کمک شان بروید تا کتاب شان را چاپ کنند. این کار خود مستلزم خواندن دیگر کتاب ها است و می تواند یک راهکار غیر مستقیم باشد.

 

*شما چطور زمان خود را مدیریت می کنید و چه برنامه هایی برای رسیدن به تمامی کارهایتان نوشته اید؟!

*شما هم به موضوع مدیریت زمان خوب فکرکنید. شاید شما هم راه حل جدیدی برای آن داشته باشید که تاکنون به ذهن فرد دیگری نرسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *