صفر تا صد نگهداری از خزندگان در خانه + نکات بهداشتی و سلامتی

صفر تا صد نگهداری از خزندگان در خانه

انواع مختلفی از حیوانات را می توان در خانه نگه داشت. هر یک از این حیوانات که در خانه قابل پرورش هستند دارای زیبایی و جذابیت های خاص خود هستند. اما شاید در بین انواع حیوان خانگی بتوان ادعا کرد که نگه داری از خزندگان دارای سختی ها و حساسیت های بیشتری می باشد؛ چرا که تغییرات قابل چشم پوشی در دمای زندگی آن ها یا رژیم غذایی آن ها می تواند حیوان را تلف کند. برای همین، سلامت خزندگان، فاکتوری است که تامین آن بسیار با اهمیت می باشد. در این مقاله می خواهیم چندین نکته مهم را برای شما درباره نگهداری از خزندگان در خانه بگوییم. با ما همراه باشید.

مهم ترین نکات نگهداری از خزندگان در خانه

نگهداری از خزندگان در خانه

نگهداری از خزندگان در خانه

 

در این بخش می خواهیم شما را یاری کنیم تا بی دردسر از خزنده ای که قصد مراقبت آن را دارید، نگهداری کنید. با ما همراه باشید.

  • پیش از خرید به خوبی فکر کنید.

مهم است که پیش از خرید حیوان خزنده، ابتدا هر آنچه برای نگهداری از آن لازم است برای حیوان تهیه کنید. آیا وسیله و لوازمی برای نگهداری از این حیوان نیاز است؟ آیا نگهداری از این حیوان مکانی خاص را می خواهد؟ تمامی این سوالات را باید از خود بپرسید. حال به محض اینکه این سوالات پاسخ داده شد و شرایط و فضای نگهداری از جاندار فراهم شد حالا باید ببینید که نگهداری از چه خزنده ای برای شما مقدور است.

بسیاری از اوقات متاسفانه شاهد اتفاقی برعکس این ماجرا هستیم. فرد هزینه می کند و خزنده ای را برای نگهداری تقبل می کند. اما متاسفانه با عدم برخورداری از امکانات درست و نیز فضای کافی سبب صدمه زدن به حیوان می شود. برای همین بهتر است به فکر زندگی راحت حیوان هم باشید و صرفا برای سرگرمی و نیز تزئین محل زندگی خود فکر خرید خزنده نباشید.

  • خزنده شما قرار است بزرگ شود!

برخی از گونه های خزندگان سرعت رشد بسیار بالایی دارند. درست همین حیوانات هستند که دوست دارند محیط زندگی که در آن زندگی می کنند از اندازه خودشان خیلی بزرگ تر باشد. برای اینکه این حیوانات به هر حال نیاز به آفتاب گرفتن دارند و همچنین می خواهند پنهان شوند و البته در مواقعی هم خود را خنک کنند. برای همین فکر نکنید خزنده تا ابد قرار است اندازه فعلی خود را حفظ کند. بلکه این حیوان قرار است مانند هر موجود زنده دیگری رشد کند.

  • خزنده نیاز به زندگی در دمای مناسب دارد.

این حیوانات نمی توانند در فصل گرما، خود را خنک و نیز در فصل سرما خود را گرم کنند. برای همین این را در نظر داشته باشید که درباره خزندگان، دمای اتاق، سرد می باشد. اگر به خزنده حجم زیادی غذا می دهید بهتر است که او را پس از تغذیه به حال خود رها کنید. اگر به شکم حیوان فشار وارد کنید ممکن است غذا را پس دهد. که اتفاق خوشایندی برای حیوان نیست.

برای همین نباید حیوانی که تازه تغذیه زیادی مصرف کرده و شکمش باد کرده را آزار و اذیت کنید. اگر قصد این را دارید که حیوان را از قفس بیرون نگه دارید موردی ندارد. اما باید این را مدنظر داشته باشید که مدت زمان بیرون بودن جاندار از قفس نباید بیشتر از نیم ساعت باشد. چرا که ممکن است افت دمای بدن حیوان برای او خطرساز باشد. اما نکته مهم دیگری که درباره نگهداری از خزندگان مطرح است رابطه کودک با خزنده می باشد. با ما باشید تا در این باره برای شما صحبت هایی را مطرح کنیم.

میان کودک و خزنده چه رابطه ای است؟

هنگامی که کودکان با خزنده رو به رو می شوند و کودک می خواهد خزنده را نوازش کند، مسئولیت مهمی را برعهده دارید. اگر کودکتان با حیوان به طور خشن برخورد کند، آن وقت است که حیوان دیگر اعتماد زیادی به شما نخواهد داشت. از طرف دیگر باید قضیه را از سوی دیگر هم نگاه کرد. به گونه ای که حیوان هم ممکن است فرد را گاز بگیرد و یا چنگ بندازد. برای همین کودک هم ممکن است در اثر ارتباط با حیوان آسیب ببیند.

بهتر است اجازه ندهید که کودک، جاندار را از قفس خارج کند. چرا که ممکن است حیوان به جای طعمه، دست بچه را گاز بگیرد. به عنوان یک قاعده کلی اگر در خانه خود، کودک زیر سه ساله دارید، اصلاً او را نزدیک خزنده هم نبرید. چرا که احتمال انتقال بیماری نیز وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که سایر افراد نباید نکات بهداشتی را مورد بی توجهی قرار دهد. به طوری که هر فردی پس از تماس با حیوان باید دست خود را بشوید. علت این کار عدم انتقال باکتری های بیماری زا در پی لمس حیوان می باشد.

نظر کارشناسان درباره نگهداری از حیوانات خزنده در خانه

کارشناسان بسیاری درباره نگهداری از حیوانات خزنده در خانه اظهار نظر کرده اند. به طوری که بسیاری از آن ها کلاً توصیه می کنند که نباید خزنده را در خانه نگهداری کرد. چرا که سه چهارم یا همان هفتاد و پنج درصد از این جانداران بعد از آنکه خریداری می شوند در سال اول می میرند. کارشناسان این توصیه را با جدیتی خاص مطرح می کنند. به طوری که حتی می خواهند از خرید این حیوانات به خصوص از سوی افراد نامناسب ممانعت به عمل آورده شود.

نکات پزشکی و سلامت در ارتباط با خزندگان

نکته ای دیگر که نگهداری از خزندگان را کار سختی می کند این است که علائم بیماری در این حیوانات کمی دیر بروز می کنند. برای همین بسیاری از افراد زمانی به دکتر برای درمان بیماری مراجعه می کنند که دیگر کار از کار گذشته و اوضاع بحرانی است. حالتی آنورکسیک به خزنده دست می دهد و به همین دلیل خزنده دیگر نمی تواند حرکت کند. به علاوه اینکه غذا نیز دیگر نخورده و همه این ها به خاطر شرایطی است که جاندار در آنجا زندگی می کند.

شاید طیف وسیعی از مردم از شرایط نگهداری خزندگان بی اطلاع باشند. به همین خاطر است که باید هر رساله وضعیت سلامت خزندگان چک شود. اما معاینات پزشکی که درباره خزنده مطرح می شود نسبت به طیف وسیعی از حیوانات خانگی دیگر راحت تر می باشد. به طوری که معایناتی مانند بررسی چشم ها و مخاط و … و نیز رادیوگرافی و … درباره خزندگان اصلاً مطالعات سختی نیستند.

بهتر است برای اطمینان از سلامت خزنده او را حداقل سالی یکبار و ترجیحاً قبل از خواب زمستانی به پزشک نشان دهید. به طوری که پزشک بتواند وجود یا عدم وجود انگل در حیوان را بررسی کند. اگر انگلی در حیوان نباشد که چه بهتر. اگر هم باشد پزشک اقدام به درمان آن می کند. اگر قصد انتقال خزنده نزد پزشک را دارید بهتر است که حواستان به دمای بدن خزنده باشد. با این حال ما به شما توصیه نمی کنیم از پوشش های پلاستیکی برای انتقال حیوان استفاده کنید.

چند نمونه از خزندگانی که می توان در خانه نگهداری کرد

کدام خزنده ها را می توان در خانه نگهداری کرد. موارد زیر از بهترین گزینه ها هستند:

1-لاکپشت خشکی زی: این موجودات را می توان در تراریوم بدون آب قرار داد و یا در باغچه گذاشت. این حیوان از سوسک و حشرات تغذیه می کند. این را هم بگوییم که این حیوان ممکن است سبب آسیب دیدن گیاهان و سبزی های باغچه های شما شود.

2-آفتاب پرست: یکی دیگر از جانداران جذابی که در دسته خزندگان قرار داشته و می توان به صورت خانگی از آن ها مراقبت کرد آفتاب پرست ها می باشند.

شاید بسیاری از افراد نپسندند که از مار در خانه خود نگهداری کنند. اما مارها تنها گونه های مطرح در دسته خزندگان نیستند. با کمی مطالعه و شناخت خصوصیات این گونه از حیوانات می توان به خوبی از آن ها مراقبت کرد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره صفر تا صد نگهداری از خزندگان در خانه برای شما صحبت کردیم. دانستید که نگهداری از این گونه از حیوانات دارای حساسیت های خاص خود می باشد. برای همین اکیداً به شما توصیه می کنیم با خواندن مطالب این مقاله به خوبی با فرایند نگهداری از حیوانات آشنا شوید. خزندگان متاسفانه به گونه ای هستند که بیماری را درست در زمانی نشان می دهند که دیگر کار از کار گذشته است. برای همین به شما توصیه می کنیم که درباره نگهداری از این جانداران کمی دقت بیشتر نسبت به سایر گونه های حیوانات خانگی نشان دهید.

این حیوانات نسبت به دمای هوا و نیز عوامل محیطی دیگر شاید حساسیت بیشتری نشان دهند. به علاوه اینکه به دلیل رشد سریع برخی از این گونه ها نیاز است تا برای آن ها جایی دارای فضای کافی درنظر بگیرید. نکته مهم دیگری که در طول متن خدمت شما عرض کردیم این بود که نباید هنگامی که خزنده حجم بالایی غذا خورده است را از شکم بلند کنید. چرا که ممکن است غذا را پس بزند. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی فراگرفته باشید که چطور باید از خزنده مراقبت کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *