با 6 ماده معدنی پرکاربرد در صنایع شیمیایی و معدنی آشنا شوید؛ کانی های مهم معدنی در صنعت و کاربردهای آن

1-آهک

آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) به دست می آید. دسته ای از آهک ها 4% ناخالصی به همراه دارند که این باعث می شود در تماس با آب به شدت شکفته شود و حجم آن تا 5/2 برابر مقدار اولیه اش افزایش یابد. این آهک به نوع آهک چرب معروف است.

آهک

نوع دیگر آهک 5 تا 6 درصد آهک دارد و ناخالصی آن به طور عمده اکسید آهن (II )، سیلیس و آلومین می باشد.این نوع آهک به کندی شکفته می شود. نوع سوم از آهک به آهک های آبی معروفند. این آهک ها از سنگ آهک هایی که 6 تا 22 درصد گل رس دارند تهیه می شوند. این نوع ازآهک در تماس با آب بسیار زیاد شکفته می شوند.

آهک در صنایع شیمیایی، ساختمان سازی، تهیه فرآورده های صنعتی، شیشه و سرامیک، تهیه سیمان، صنعت قند، دباغی پوست، آزمایشگاه های شیمی و … کاربرد فراوان دارد.

 

2-باریت

باریت یک کانی معدنی است که در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. باریت به طور کلی در تهیه گل حفاری، لاستیک، تهیه کاغذهای مرغوب، کابل سازی، پلاستيک سازي، رنگ سازي، سراميک سازي، ساخت شيشه هاي شفاف، صنايع چيني سازي، لوازم آرايشي، تهیه لباس های عایق، جوهر سفيد و لاک غلط گير، ساخت لباس هاي عايق، لنت ترمز، شمع اتومبيل، وسايل آتش بازي، مواد منفجره، آلياژ، لامپ هاي فلوئورسنت، در رآکتوهاي هسته اي، داروسازي و پزشکي کاربرد دارد.

پودر باریت

باریت در تهیه ترکیباتی که در ساختار آن عنصر باریم وجود دارد استفاده می شود. ترکیبات باریم شامل كربنات، نيترات، اكسيد، پراكسيد، هيدروكسيد، سولفيد، سولفات، استات، آلومينات، كرومات، فلوريد، هيدرات، متافسفات، پركلرات، سيليكات، فسفات، کلرید، تيو سيانات و تيو سولفات است که هر كدام از اين تركيبات كاربردهاي گوناگوني در صنايع مختلف دارد.

 

3-پرلیت

خاک پرلیت به دلیل خاصیت معدنی خود دارای مواد غنی از جمله آهن-سدیم-کلسیم و کانی های دیگر است. طی عمل فرآوری پرلیت، رنگ آن از خاکستری یا سیاه به رنگ سفید یا سفید خاکستری تبدیل می شود. پرلیت کاربرد گسترده ای در کشاورزی دارد. پرلیت می تواند برای اصلاح خاک-کاهش ترک خوردگی خاک-افزایش قابلیت جذب آب و گلخانه ها استفاده شود.

خصوصیات پرلیت باعث شده است که از این ماده در صنایع ساختمان-کشاورزی-غذایی-پتروشیمی-سرامیک-عایق کاری- دکوراسیون- نسوز-دام و طیور و آب و فاضلاب بسیار استفاده شود.

 

4-بنتونیت

بنتونیت یک کانی معدنی است که از ورقه های آلومینا و سیلیکات تشکیل شده که می تواند در محیط آبی مجزا شود. بنتونیت حاوی کاتیون های قابل مبادله سدیم، کلسیم و منیزیم می باشد که از زئولیت ها ظرفیت تبادلی بیشتری دارند.

کانی بنتونیت مصارف متعددی در صنایع غذایی، شیمیایی، تهیه گوگرد، صنعت نفت، کاغذ سازی، تمیزکننده ها، شکر و قند و نوشابه، ریخته گری، سرامیک، کشاورزی، حفاری چاه، تصفیه و رنگبری، داروسازی، محیط زیست، تصفیه پساب صنعتی، جاذب رطوبت و …. دارد.

 

5-خاک دولومیت

دولوميت به عنوان منشاء اکسید کلسیم و اکسید منیزیم در صنايع ذوب فلزات (آهني و غيرآهني)، كشاورزي (به عنوان کود و تنظيم کننده خاک، صنايع نسوز، سيمان سازي ، شيشه سازي، صنايع ساختماني، سرامیک، پرکننده در لاستيک، لاک سازي، رنگ سازي، كشاورزي به عنوان كود و تنظيم كننده خاك و استفاده از دولوميت در تهيه منگنز از آب دريا استفاده مي شود.

 

6-زئولیت

زئولیت ها عموماً یک ماده معدنی هستند که دارای ظرفیت تبادل یون ویژه ای می باشند. زئوليت براي جداسازي يون‌هاي منيزيم و كلسيم در پاك‌كننده‌ها، كود و خاك و غذاي حيوانات بكار مي‌رود. همچنين براي جداسازي نيتروژن به‌ صورت آمونياك و فلزات سنگين در كشاورزي، فاضلاب كشاورزي و … به کار می رود. زئولیت ها می توانند مواد سمی را در خود جذب کنند و به عنوان یک غربال مولکولی به حساب آیند. از زئولیت ها در پلیمریزه کردن پلیمرها و لاستیک ها و همچنین در چاپ های رنگی، استخراج کننده یون های فلزی از نمک مذاب، مصالح ساختمانی، تنظیم کننده دمای محیط، حاصل خیزکننده خاک، ساخت الکترودهای اصلاح شده و ….. استفاده می شود.

 

شاید به خواندن این مطلب نیز علاقه مند باشید:  “فروش تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *