طرح جابر دبستان

طرح جابر سال 99 و موضوعات جذاب و نکات مهم برای تحقیق دانش آموزی

وقتی صحبت از پروژه طرح جابر بن حیان یا همان طرح جابر دوره ابتدایی به میان می آید، منظور، انجام موضوعات تحقیقاتی است که برای تمام پایه ها پیشنهاد می شود. به طور مثال، شما با موضوعات طرح جابر کلاس اول، طرح جابر کلاس دوم، کلاس سوم، کلاس چهارم، کلاس پنجم و طرح جابر کلاس ششم بسیار برخورد می کنید.

تمام این موارد، زیر شاخه هایی از کل پروژه طرح جابربن حیان برای دانش آموزان دوره دبستان است.

بارها و بارها در موضوعات مختلف پیرامون بهترین طرح های علمی برای دانش آموزان دوره ابتدایی صحبت کرده‌ایم. موضوعات تحقیق دانش آموزی یا تحقیق دبستان که در طول سال تحصیلی به دانش آموز داده می شود در حقیقت می‌تواند مقدمه ای باشد برای ورود به پروژه طرح جابربن حیان اما دانش آموزان و معلمان و به خصوص والدین آنها همیشه با این چالش مواجه هستند که چگونه پروژه طرح جابر را آغاز کنند؛ چگونه بهترین موضوع را انتخاب کنند و مهمتر از آن، چگونه پروژه را انجام دهند.

تهیه تابلو نمایش طرح جابر یکی از بزرگترین چالش هایی است که معلم ها و بخصوص دانش آموزان با آن روبرو هستند.

در مقالات مختلف پیرامون همین موضوعات بارها و بارها صحبت کرده ایم. به راحتی می توانید از بخش مقالات تحقیق دانش آموزی به تمام این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

متاسفانه با شیوع کرونا ویروس در سال ۹۸ و در سال تحصیلی 13۹۹ – ۱۴۰۰، روش های اجرای پروژه طرح جابربن حیان در دوره ابتدایی با مشکلات زیادی مواجه شد.

برخی از دانش آموزان، پیرو سال های قبل، اقدام به انتخاب بهترین موضوعات تحقیقاتی می کردند. برخی از معلمان شیوه‌های اجرایی را تغییر داده و الزاماً پیرامون چند موضوع محدود، طرح های تحقیق دانش آموزی را ارائه می‌دادند.

همین دوگانگی باعث شده است که یک تمایز بزرگ میان شهرهای مختلف یا نواحی و محله ها به وجود آید.

در همین راستا تا سال گذشته در همین راستا وب سایت کافه محتوا، در سال گذشته بهترین مشاور پروژه های طرح جابر و تحقیق دبستان بود، امسال نیز فعالیت های خود را در این حوزه بخصوص، محدود کرده است و صرفاً به انتخاب موضوع برای دانش آموزان این فعالیت را ارائه می دهد.

در حال حاضر با شرایط آموزش مجازی و تدریس در اپلیکیشن های فضای اینترنت، کار در همین حد  است که موضوع علمی به دانش آموز داده شود و سپس خود دانش آموز با همکاری والدین از منابع در دسترس خود تحقیقات را انجام دهد.

در قسمت های بعدی پیرامون چند نمونه از مهمترین موضوعات جذاب برای طرح جابر در سال ۹۹ صحبت می کنیم.

 

 بهترین موضوع طرح جابر برای سال ۹۹

طرح جابر دبستان

طرح جابر دبستان

 

  بهترین موضوع تحقیقاتی برای طرح جابر در ۹۹ موضوعاتی هستند که مطابق با علاقه و سلیقه دانش‌آموزان ارائه شود.

به طور کلی موضوعات تحقیق دانش آموزی، حوزه های مختلف را در بر می‌گیرد؛ از تحقیق درباره حیوانات گرفته تا موضوعات فیزیک و شیمی، گیاهان، علم زمین شناسی، زیست شناسی، برق و الکتریسیته، اختراعات و اکتشافات، علوم مربوط به کسب و کار، با جزئیات متفاوت، می‌توانند به موضوعات طرح جابر انتخاب شوند.

در قسمت زیر برای تمام دانش آموزان، از کلاس اول گرفته تا کلاس ششم، یک سری موضوعات را می دهیم و بیان می کنیم که کدام یک از موضوعات برای چه پروژه ای مناسب هستند.

1- بهترین موضوع طرح جابر کلاس اول

در حال حاضر بهترین موضوع برای طرح جابر کلاس اول دبستان، موضوعاتی است که به طرح طبقه‌بندی و تحقیق با مفاهیم بسیار ساده مربوط می‌شود.

به طور مثال، دانش آموزان کلاس اول می توانند در مورد زندگی یک حیوان تحقیق کنند و آن را در قالب عکس و نوشته های ساده در حد چند جمله روی تابلوی نمایش ارائه دهند.

دانش‌آموزان کلاس اول، خواندن و نوشتن نمی دانند. تمام کارهای تحقیق دانش آموزی را والدین آنها باید انجام دهند.

به طور مثال تحقیق درباره زندگی مورچه ها، زندگی زنبورها، مراحل رشد کرم ابریشم، مراحل رشد قورباغه، رشد پروانه، تحقیق درباره زندگی ماهی ها و سایر حیوانات، تحقیق درباره حیوانات جنگل، نمونه‌ای از این موضوعات است.

برای دانش آموزان کلاس اول، بهتر است طرح طبقه بندی، مقایسه ای میانه یک گونه ثابت باشد.

به طور مثال، طرح طبقه بندی انواع پروانه ها، طبقه بندی انواع صدف های دریایی، طرح طبقه بندی حیوانات شکارچی در جنگل، طرح طبقه بندی مارها، طرح طبقه بندی عنکبوت ها، طرح طبقه بندی نهنگ ها، دلفین ها یا کوسه ها در دریا.

 فراموش نکنید: برای طرح طبقه بندی الزاماً باید نکات مهمی را رعایت کرد. طبقه بندی بر اساس شکل ظاهری، رنگ، اندازه، پوشش بدن، خوراک، محل زندگی و ویژگی های ظاهری آن یا هر چیز دیگری می تواند انجام شود.

برای طرح طبقه بندی کلاس اول در طرح جابر لازم نیست که حتماً با حیوانات و جانداران سروکار داشته باشید.

دانش آموزان می توانند اشیا را طبقه‌بندی می‌کنند. به طور مثال، طرح طبقه بندی گلدان های تزیینی، طبقه بندی گل های آپارتمانی، طرح طبقه بندی لوازم التحریر و…، می تواند به عنوان موضوع طرح جابر کلاس اول انتخاب شود. برای این طرح باید نمودارکشی انجام شود.

طبقه بندی به صورت اطلاعات فیزیکی یا ظاهری دسته بندی شود. به طور مثال، یک نوع طرح طبقه بندی برای طرح جابر کلاس اول که درباره طبقه بندی پروانه ها است در شکل زیر و نمودارهای زیر نمایش داده شده است.

از این طرح کمک بگیرید و پروژه های خود را انجام دهید.

طبقه بندی پروانه ها

طرح جابر دبستان برای کلاس اول-طرح طبقه بندی

طرح جابر دبستان برای کلاس اول-طرح طبقه بندی

طرح جابر دبستان برای کلاس اول-طرح طبقه بندی

طرح جابر دبستان برای کلاس اول-طرح طبقه بندی

 

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید از طریق لینک زیر، بسته طرح جابر را تهیه کنید و تمام اطلاعات فرم ها و روش انجام را به صورت کتبی در اختیار داشته باشید.

 

2- بهترین موضوع طرح جابر برای کلاس دوم

دانش آموزان کلاس دوم، چند رتبه از دانش‌آموزان کلاس اول بالاترند. این دانش‌آموزان معمولاً به حیوانات و گیاهان بیشتر علاقه دارند.

هر موضوعی که دانش آموزان به آن علاقه دارند برای تحقیق دانش آموزی مناسب است. بچه های کلاس دوم بهتر است طرح جابر را با موضوع طرح طبقه بندی یا طرح تحقیق انتخاب کنند.

به طور مثال، تحقیق درباره زندگی یکی از حیوانات دریایی می‌تواند جذاب باشد. برای جذاب تر شدن تابلو نمایش طرح جابر، عکس ها و تصاویر رنگی را متفاوت از پروژه های انتخاب شده برای تابلو چاپ کنید و روی تابلو نمایش قرار دهید.

عکس هایی که چاپ می کنید باید از نظر رنگ با تابلو نمایش متضاد باشد تا جلوه بصری بهتری پیدا کند.

برای اینکه با نمونه تابلو نمایش و موضوع تحقیق برای کلاس دوم آشنا شوید، یک نمونه را در قسمت زیر نمایش می‌دهیم.

این تابلو نمایش در مورد تحقیق درباره زندگی خرچنگ ها است. در این تحقیق به انواع خرچنگ ها اشاره شده و انواع شرایط زندگی تغذیه و مراحل رشد آنها معرفی شده است.

در این تصاویر به تابلو نمایش، نوشته ها، اندازه ها و نحوه دادن عکس خرچنگ ها روی تابلو توجه کنید.

تحقیق درباره زندگی خرچنگ ها

طرح جابر کلاس سوم و چهارم

طرح جابر کلاس سوم و چهارم

 

3- موضوعات طرح جابر کلاس سوم

بهترین موضوع طرح جابر کلاس سوم در حوزه گیاهان، جانوران، زمین شناسی و زیست شناسی است.

دانش‌آموزان کلاس سوم هم در درجه اول به گیاهان و جانوران علاقه دارند. برخی از موضوعات نظیر زیست شناسی می تواند برای این گروه از دانش‌آموزان انتخاب شود.

به طور مثال خواص ویتامین ها برای بدن، کمک به سلامت پوست، آشنایی با میکروسکوپ برای دیدن سلول های زنده، بیماری ها یا گیاهان دارویی و ده‌ها موضوع دیگر به عنوان پروژه تحقیق می تواند برای کلاس سوم انتخاب شود.

 تابلو نمایش جابر برای کلاس سوم همانند تابلو نمایش طرح جابر برای کلاس دوم باید با سلیقه و رنگ و اندازه مناسب انتخاب شود.

 

4- موضوع طرح جابر کلاس چهارم

دانش آموزان کلاس چهارم به موضوعات شیمی، فیزیک و زیست، بیشتر علاقه دارند. جالب است بدانید که درصد زیادی از دانش آموزان کلاس چهارم، موضوعات شیمی را انتخاب می کنند.

در کتاب علوم تجربی آنها صحبت از انواع حالت های ماده و آزمایش های شیمیایی به میان آمده است.

آشنایی با انواع مواد پیرامون زندگی، آشنایی با عناصر شیمیایی، انواع گازهای شیمیایی، نمونه ای از موضوعات بخش شیمی هستند.

علم ستاره شناسی، کهکشان و موضوعات مربوط به فضا هم برای دانش آموزان کلاس چهارم مناسب است.

یکی از مهمترین نکات برای موضوع طرح جابر کلاس چهارم این است که دانش آموزان می توانند علاوه بر طرح تحقیق علمی به پروژه ساخت مدل و نمایش علمی هم فکر کنند.

 نمایش علمی و ساخت مدل از کلاس چهارم شروع می شود و برای دانش آموزان کلاس پنجم و ششم هم مناسب است. این پروژه ها برای دانش آموزان کلاس اول و دوم پیشنهاد نمی شود.

 نمایش علمی و ساخت مدل هرکدام به پروژه هایی اشاره می کنند که در مقیاس واقعی قابل تصور نیستند.

به طور مثال، دانش آموزان مدلی از منظومه شمسی را می سازند؛ یا می‌توانند مدلی از اعضای بدن را بسازند. برای پروژه های نمایش علمی و ساخت مدل، ابزارها و لوازم بسیار ساده و ابتدایی استفاده می شود.

خمیر مجسمه سازی یا خمیر چینی، خلال دندان، رنگ گواش، یونولیت، تکه های چوب، نخ کاموا و یا ابزار ساده دیگر برای مدل سازی مناسب است. بسته به مدلی که دانش آموز انتخاب می کند می تواند ساده ترین ابزارها را به کار ببرد.

در پروژه طرح جابر کلاس چهارم در بخش مدل و نمایش علمی، به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم که هزینه های هنگفت برای ساخت مدل خرج شود!

متاسفانه برخی از خانواده‌ها ساخت مدل را به شرکت ‌های طراحی و معماری می‌سپارند و میلیون ‌ها تومان هزینه می‌کنند. این هزینه ها، هیچ ارزشی در دوره ابتدایی به خصوص پروژه طرح جابر ندارد!!!

با چند وسیله ساده می‌توانید، مثلاً نمای از زندگی موجودات اعماق آب را نشان دهید. انواع تخم پرندگان را مدل سازی کنید.

در قسمت زیر چند ایده جالب برای نمایش علمی یا ساخت مدل برای طرح جابر کلاس چهارم را مشاهده می کنید.

بهترین ایده های ساخت مدل یا نمایش علمی برای کلاس چهارم

طرح جابر کلاس چهارم

طرح جابر کلاس چهارم

 

5-بهترین موضوع طرح جابر کلاس پنجم  و ششم

بهترین موضوع طرح جابر کلاس پنجم و ششم، طرح هایی هستند که بار علمی و بار محتوایی غنی داشته باشند.

کلاس پنجم و ششم از نظر محتوای کتاب علوم تجربی پیشرفته تر است و بنابراین انتظار می‌رود موضوعات تحقیق طرح جابر اندکی غنی تر باشد.

دانش آموزان کلاس پنجم و ششم می توانند پیرامون فیزیک، شیمی، گیاهان، علوم مربوط به زیست، پزشکی، نانو، اختراعات، اکتشافات و صنعت را انتخاب کنند؛ به شرطی که قابلیت اجرا به صورت پروژه نمایش علمی، مدل سازی و طراحی و ساخت را داشته باشد.

در حال حاضر پروژه طراحی و ساخت طرح جابر کلاس ششم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 طرح جابر کلاس ششم طراحی و ساخت بسیار چالش برانگیز است. اکثر پروژه‌هایی که اجرا می شود حالت کپی برداری دارد!

دانش آموزان برای پیشرفت و تغییر طرز تفکر نسبت به انجام پروژه های علمی باید منابع بروز را بررسی کنند.

منابع انگلیسی که موضوعات جذاب تر را به آنها معرفی می کند، یک راهکارهای پیشنهادی است.

اگر تصمیم دارید طرح جابر را بسیار زیبا و جذاب اجرا کنید، در کنار شما خواهیم بود تا سایت های علمی و جذاب را بررسی کنید. اگر نیاز به ترجمه و دسترسی به منبع دارید با ما تماس بگیرید تا نمونه های جذاب و پرطرفدار را به شما نشان دهیم.

بسته کامل طرح جابر در دوره دبستان، دسترسی به مراحل انجام پروژه، تابلو نمایش طرح جابر و موضوعات مختلف را ساده تر کرده است. با خرید محصول، به یاد داشته باشید که وب سایت های معتبر را به شما معرفی می کنیم تا تحقیقات شما کامل تر باشد.

طرح جابر کلاس ششم

طرح جابر کلاس ششم

 

 بهترین موضوعات طرح جابر برای سال ۹۹

  • تحقیق درباره زندگی فیل ها
  • تحقیق درباره زندگی کوآلا، یکی از گیاه خواران در جنگل
  • کدام جانورانان به صورت گروهی شکار می کنند؟
  • کدام جانوران جنگل خطرناک تر هستند؟
  • تحقیق درباره کره ماه
  • تحقیق درباره سیاهچاله ها در فضا
  • تحقیق درباره سیاره اورانوس
  • تحقیق درباره سیاره مریخ
  • تلسکوپ های فضایی چگونه کار می کنند؟
  • باکتری های مفید و غیر مفید چگونه عمل می کنند؟
  • قارچ ها چگونه رشد می کنند؟
  • جلبک ها چگونه رشد می کنند؟
  • چربی ها و پروتئین ها چه تفاوتی باهم دارند؟
  • چه راه هایی به سلامت پوست کمک می کند؟
  • تحقیق درباره ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت بدن
  • تحقیق درباره سیستم اسکلت بدن انسان
  • مقایسه اسکلت بدن جانوران مختلف
  • چرا ویروس ها از باکتری ها خطرناک تر هستند؟
  • گرانترین فلزات کدام هستند؟
  • کدام مواد معدنی در پوسته زمین فراوان تر است؟
  • مقایسه خواص فلزات آهن نیکل و آلومینیوم نقره با یکدیگر
  • اسید ها چگونه طبقه بندی می شوند؟
  • به چه موادی مواد قلیایی گفته می شود؟
  • کدام فلزات خطرناک تر هستند؟
  • به چه موادی رادیو اکتیو گفته می شود؟
  • چرا فلز پلاتین، ارزشمند است؟
  • تفاوت طلا و پلاتین چیست؟
  • مواد شوینده خطرناک کدام ترکیبات هستند؟
  • آلوده کننده های هوا شامل چه ترکیباتی است؟
  • لایه های هوا چگونه دسته بندی می شود؟
  • پدیده گلخانه ای کره زمین چیست؟
  • لایه اوزون چیست و چه اهمیتی برای کره زمین دارد؟
  • فصل ها چگونه تغییر می کنند؟
  • صخره ها چگونه به وجود می آیند؟
  • انرژی خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • چرخه آب را توضیح دهید
  • انواع شرایط آب و هوایی در کره زمین به چند دسته طبقه بندی می شود؟
  • عصر یخبندان به چه معنا است؟
  • یخچال های طبیعی چگونه به وجود می آیند؟
  • طوفان چگونه به وجود می آید؟
  • حرکت های پوسته زمین چه چیزی را ثابت می کند؟
  • غارها چگونه به وجود می آیند؟
  • نیروی جزر و مد دریا چه کاربردی دارد؟
  • انواع باتری چگونه طبقه بندی می شود؟
  • کاربرد فلز روی، منیزیم و آلومینیوم در ساخت باتری ها چیست؟
  • کاغذ چگونه ساخته می شود؟
  • کاغذ چگونه بازیافت می شود؟
  • مداد سیاه چگونه ساخته می شود؟
  • حرارت چگونه انتقال پیدا می کند؟
  • بهترین تجهیزات برای حمل و نقل وسایل بسیار سنگین شامل چه دستگاه هایی است؟
  • شرایط پرورش و رشد گیاه کاکتوس چیست؟
  • چگونه گیاهان سرسبز پرورش دهیم؟
  • با گیاهان سمی آشنا شویم
  • گیاهان دارویی در کدام منطقه بهتر رشد می کنند؟
  • چگونه با مصرف گیاهان سالم تر بمانیم؟
  • با برترین دانشمندان در حوزه های مختلف آشنا شویم
  • تحقیق درباره زندگی لویی پاستور
  • تحقیق درباره زندگی چارلز داروین
  • تحقیق درباره زندگی ابن سینا
  • تحقیق درباره زندگی جابربن حیان
  • تحقیق درباره زندگی دیمیتری مندلیف
  • تحقیق درباره زندگی نیکولاس کوپرنیک
  • تحقیق درباره زندگی خواجه نصیر طوسی
  • تحقیق درباره زندگی گالیله
  • تحقیق درباره زندگی نیکولا تسلا
  • تحقیق درباره زندگی رابرت بویل
  • تحقیق درباره زندگی توماس ادیسون
  • تحقیق درباره زندگی رابرت هوک
  • تحقیق درباره زندگی ویلیام تامسون
  • تحقیق درباره زندگی ماری کوری
  • تحقیق درباره زندگی مایکل فاراده
  • تحقیق درباره زندگی بنجامین فرانکلین

 

سخن پایانی

تمام موضوعاتی که در این صحبت به آن پرداختیم، تنها گوشه‌ای از هزاران موضوع طرح جابر هستند. می توانید از این موضوعات استفاده کنید و اگر هم ایده ای دارید آن را با ما در میان بگذارید.

در سال تحصیلی 13۹۹ -۱۴۰۰ ، کافه محتوا، هیچگونه پروژه دانش آموزی را انجام نمی دهد اما دوستان عزیز می توانند موضوعات خود را با ما در میان بگذارند یا برای دریافت موضوعات جدید از طریق فرم ثبت سفارش، پست الکترونیکی یا شماره تماس 09138651225 در واتس اپ، درخواست خود را مطرح کنند.

مطابق با موضوعات مطرح شده، وب سایت های معتبر به آنها اعلام می شود و در صورت نیاز ترجمه انجام می گیرد.

قیمت ترجمه با توجه به دشواری و سختی موضوع اعلام می گردد. برای هماهنگی و تهیه طرح جابر هم می توانید بسته زیر را خریداری کنید و تمام جزئیات به همراه تصویرف متن و پاورپوینت را دریافت کنید.

هر سوال دیگری داشته باشید، پاسخگوی شما هستیم….

منبع: کافه محتوا

2 پاسخ
    • نفیسه تفنگ ساز
      نفیسه تفنگ ساز گفته:

      سلام. طرح جابر برای هر شهر و منطقه مجزا مهلت داده میشه اما استانداردش تاآخر دی ماه هست.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *