تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک به همراه تاریخچه لباس

 

مشخصات پژوهشگران این طرح را در قسمت زیر مشاهده می کنید:

عنوان پژوهش:

مروری بر تاریخ پوشاک ایران و جهان، طراحی مد و لباس و بررسی ظرفیت های کارآفرینی این حوزه در ایران

نام و نام خانوادگی پژوهشگران: فاطمه مسرت فر – عسل اکبریان

پایه تحصیلی: پایه هشتم متوسطه اول

به راهنمایی و مشاوره: خانم نفیسه تفنگ ساز

…و با تشکر از معاونین تربیتی و پژوهشی مدرسه

 

 

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک؛ مقدمه

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک؛ با توجه به تحولات نوین فرهنگی در جامعه امروز،‌ نیاز ایرانیان، بویژه جوانان تیزبین و پرسشگر، به بررسی های جدید علمی و پربار درباره تاریخ «پر فراز و نشیب» ایران زمین و دیانت و فرهنگ و تمدن آن، بیش از گذشته نمودار شده است.

پوشاک از نیازهای اولیه و اساسی بشر محسوب می شود. درست مثل خوراک، مسکن، امنیت و امثال آن، پوشاک و سپر تحول آن در نظام اجتماعی ایران را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد.

مهم ترین جوانب این قضیه به این صورت بیان می شوند؛ توصیف و شکل و ظاهر لباس ها در دوره های مختلف تاریخ و پیدایش یا برافتادن سبکی خاص از پوشاک در میان اقوام و حکومت های گوناگون ایرانی، اتفاقاً بیشترین تحقیقاتی که تاکنون درباره پوشاک ایرانیان صورت گرفته، در همین زمینه بوده است.

مسأله دیگر در زمینه تحولات لباس به تأثیر محیط در شکل دهی به ظاهر و جنس پوشاک، از قبیل محیط های کوهستانی یا جلگه ای، آب و هوای سرد و خشک یا گرم و مرطوب، که در جغرافیای ایران زیاد به چشم می خورند مربوط می شود.

در ادامه این بررسی ها، پرداختن به بررسی نقش طبقات اجتماعی و به طبع مشاغل و وظایف را بسته به آنها در شکل دهی به پوشاک، چنان که لباس جنگجویان، درباریان، پیشه وران از شرایط خاص وضع طبقاتی آنها تأثیر می گرفته است، از اهمیت برخوردار است.

در این راستا نباید از نقش مراسم سنتی و فرهنگی نظیر مناسک مذهبی، جشن ها و سوگواری ها در انتخاب نوع و شکل، و حتی رنگ پوشاک غافل شد. تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

با این اوصاف بررسی و ارزیابی پوشاک ایرانی از دوران باستان تا معاصر و همچنین اهمیت میزان استقبال مردم از مدل های موجود در بازار، یک امر ضروری محسوب می شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این تحقیق پژوهشی به این مقوله مهم بپردازیم.

نظرسنجی ها و آمارهایی که در این مطالعه به دست آمدند می توانند معیاری از وضعیت بازار پوشاک ایران را به نمایش بگذارند (متین پیمان، 1383).

مصرف کنندگان، نقش اساسی در سلامت اقتصادی دارند. تصمیم هایی که درباره مصرف، تقاضای مواد خام، طراحی، بسته بندی، حمل و نقل، تولید و همچنین استخدام نیروی کار و فعالیت های تخصصی اتخاذ می شوند، موفقیت شرکت های مختلف را در سطوح متفاوت تحت تأثیر قرار می دهند (ولی پور و همکاران، 1394، صفحه 42- 37).

مطالعه و کشف نیازهای مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل فرآیند خرید آن ها و اولویت بندی، عواملی است که بر فرآیند بررسی خرید پوشاک در بازار و تولید آن تأثیر می گذارند.

از وظایف بازاریابان لباس است که بتوانند به خوبی عوامل مؤثر بر سلیقه بازار هدف را که از لحاظ سن، درآمد، جنسیت و سطح تحصیلات با یکدیگر متفاوت هستند بررسی و شناسایی کرده و پوشاکی متناسب با نیازهای آنان ارائه دهند (ولی پور و همکاران، 1394، صفحه 42- 37).

در این پژوهش نیز مسأله اصلی، طراحی لباس مطابق با سلیقه و نیاز جامعه امروزی تعیین شده و مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

بنابراین لازم می دانیم ابتدا مروری بر تاریخ لباس در دوران مختلف تاریخ ایران داشته باشیم.

مقاله ای برای حرفه ای ها: تولید محتوا در اصفهان چگونه به کسب و کارهای صنعتی کمک می کند؟

 

بیان مسأله

همانطور که می دانید به وجود آمدن پوشاک، امری تصادفی نبوده است. پوشاک بر مبنای تفکرات، نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام مختلف در سراسر جهان به وجود آمده اند که در تمام دوران تاریخ، قرون و اعصار مختلف، آینه تمام نمای زندگی بشر بوده اند.

طراحی لباس، مد و تمام مواردی که این حوزه مهم اجتماعی را در بر می گیرد، آنچنان اهمیت دارد که پرداختن به جوانب مختلف آن، به ویژه بحث مد و طراحی لباس در جامعه امروزی و در کشورهای مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در حال حاضر، کمتر ملیتی را می توان یافت که در حیطه تمدن امروزی قرار گرفته باشد و باز بتواند پوشاک  سنتی و گاه دست و پا گیر خود را کاملاً حفظ کند (متین پیمان، 1383).

آنچه طراحان لباس به آن اهمیت می دهند، تولید انواع پوشاک است که مردم به راحتی از آن استفاده کنند، به راحتی شسته شوند، از بهترین پارچه ها تهیه شده باشند و از همه مهمتر، به جنبه های زیبایی شناختی و هنر آن ها نیز توجه شده باشد. تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

اینکه در آینده ممکن است چه جنبه هایی به لباس افزوده شود و چه چیزهایی از آن کاسته می شود، مقوله ای بحث برانگیز است و بی تردید، عواملی مانند تحولات سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری به شدت بر روی طراحی و تولید انواع پوشاک تأثیر خواهند گذاشت (متین پیمان، 1383).

 اهمیت پرداختن به مسأله پوشاک در ایران به اندازه ای است که لازم است نگاه مختصر به تاریخ لباس در ایران باستان و سیر تکاملی آن داشته باشیم.

 ایران باستان شامل دوران حکومت مادها، پارس ها، اشکانیان، هخامنشیان، قاجار، صفویان و … می باشد. در هر دوره از تاریخ، لباس مردان و زنان دستخوش تغییرات و تحولات زیادی شده است.

در این بازار پرهیاهو، تأثیرات عواملی نظر سیاست، اقتصاد، تجارت، هنر، فرهنگ و تمدن هر محله و سرزمین که تحت فرمانروایی پادشاهان مختلف قرار داشته است را نباید نادیده گرفت (متین پیمان، 1383).

در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح مد و لباس در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد.

با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد.

البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است (وبسایت مسیر ایرانی).

با این اوصاف، مهم ترین چالش در جامعه امروزی را پرداختن به مسأله پوشاک، طراحی مد و تولید انواع لباس می دانیم و به همین دلیل لازم دانستیم در این مورد تحقیق و پژوهش انجام دهیم.

اهمیت طراحی مد و لباس دقیقاً زمانی پر رنگ تر می شود که بحث اشتغال، کارآفرینی و اشتیاق جوانان به عنوان مصرف کنندگان مهم جامعه در میان باشد.

این پژوهش صرفاً به بررسی وضعیت پوشاک، مد، طراحی لباس و کارآفرینی در این حوزه می پردازد.

امیدواریم در پایان این پژوهش بتوانیم به راهکارهای عملی و کاربردی در این زمینه دست پیدا کنیم (متین پیمان، 1383). تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

اهداف تحقیق

طراحی لباس و تولید انواع پوشاک از دیدگاه هنر و زیبایی شناختی در جوامع مورد توجه واقع شده است. پوشاک از دیرباز، نمادی از فرهنگ و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده است، به همین دلیل تنوع بالایی دارد.

تاریخچه رسمی لباس به ابتدای قرن 19 باز می گردد؛ زمانی که طراحان به طراحی لباس برای مجالس اشرافی می پرداختند.

با توجه به ارزش فرهنگی و تاریخی کشور ایران، پرداختن به مسأله لباس و کارآفرینی، امری ضروری است؛ لذا اهداف این پژوهش به صورت زیر بیان می شوند:

اهداف کلی:

  • بررسی سیر تکاملی لباس و پوشاک در طول تاریخ در دوره های مختلف در ایران

اهداف جزئی:

  • بررسی و مطالعه رفتار مشتریان در خرید لباس که شامل بودجه اختصاصی، فصل خرید لباس، نحوه خرید و رضاتمندی مشتریان می باشد.
  • مطالعه میزان آگاهی افراد از طراحی لباس، مد و کارآفرینی
  • بررسی میزان موفقیت شغل طراحی لباس در ایران از طریق فرم های نظرسنجی
  • بررسی میزان تأثیر تبلیغات در فروش پوشاک و مطالعه در مورد کیفیت و الگوهای لباس

 

بیشتر بخوانید: محتوای آسمان خراش چیست و چه مزایایی برای سایت ها دارد؟

 

پیشینه تحقیق

افسانه ولی پور و همکارانش در سال 1394 در پژوهشی با عنوان “عوامل مؤثر در خرید پوشاک” به بررسی فرآیند خرید پوشاک و رفتار مصرف کنندگان پرداخته اند.

مصرف کنندگان انواع پوشاک یا سایر کالاها، نقش اساسی در پیشرفت اقتصادی هر کشور ایفا می کنند.

سیاست هایی در مورد مصرف، مواد اولیه، بسته بندی، حمل و نقل، تولید و همچنین به کارگیری کارگران، عواملی هستند که موفقیت برخی صنایع و شکست برخی دیگر را تحت تأثیر قرار می دهند. تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

شرکت هایی که درباره رفتار خرید مصرف کنندگان مطالعه می کنند می کوشند درباره آنچه مصرف کنندگان خریداری می کنند، روش و تعداد خرید و همچنین علت آن ها، پاسخ های مناسب بیابند.

از عوامل اثرگذار بر رفتار مشتری در خرید، برند بودن است. برند یا نام تجاری به معنای هویت‌داشتن است. برند باعث می‌شود ارزش نهایی محصول یا خدمت تولیدی در نزد مشتریان افزایش یابد.

محصولاتی که توســط برندهای مختلف برای رفع نیاز یکسان تولید می‌شوند، به‌طور کلی تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها می‌توانند در نوع بسته‌بندی، نوع دوخت، نوع مواد اولیه مصرفی و نوع طراحی باشد که هر کدام از این عوامل در انتخاب محصول توسط عمده‌فروش، خرده‌فروش یا مصرف‌کننده اثر‌گذار است.

نبود برند معتبر داخلی، مشتریان را به سمت انتخاب برندهای خارجی هدایت می‌کند. از این‌رو، برای ساخت یک نام تجاری معتبر باید عواملی نظیر بهبود کیفیت محصول، ارتقای طراحی بسته‌بندی، ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان با افزایش کارایی و کیفیت محصول را درنظر داشت (ولی پور و همکاران، 1394، صفحه 42-37).

محمد رحیم اسفیدانی و همکاران در پژوهشی که در سال 1393 با عنوان “بررسی رفتار خرید اجتماعی مد در بازار پوشاک تهران” انجام داده اند، این مقوله را مورد بررسی قرار داده اند.

یافته های این پژوهش نشان دادند که رفتار خريد اجتماعي مد، فعاليت ها و روابط بين فردي مستقيم و غيرمستقيم پيچيده و پويايي را در بر مي گيرد كه در جريان فرايند خريد مد روي مي دهند و باعث لذت بردن مصرف كنندگان از خريد و رضايت آنها مي شود كه در بلند مدت به بهبود فروش كمك مي کند.

 بازار پوشاك مد در ايران بزرگترين بازار مصرف مد در خاورميانه است.

به رغم وجود اين بازار بزرگ، دانش بازاريابي پوشاك مد در ايران رشد و توسعه چنداني نيافته است (اسفیدانی و همکاران، 1393، سال چهارم نشریه). تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

روشنک داوری و همکاران در یک پژوهش در سال 1390 با عنوان “طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه”، بازار این گونه کشورها را از نظر پوشاک و مد بررسی کردند.

در شرایط پیچیده و رقابتی موجود دنیا برای بدست آوردن بازار مصرف برای محصولات، کشورهای در حال توسعه با چالش بسیار مهمی در زمینه مد و پوشاک روبرو هستند و حجم عظیمی از منابع اقتصادی آنها صرف رفتار فرهنگی مردم طبقه متوسط برای دستیابی به محصولات و برندهای گوناگون به ویژه سیستم های مد، شتابان می گردد. در مقابل، این کشورها توانی برای مقابله با این پدیده یا رقابت با آن از طریق تولید انبوه صنعتی را ندارند (داوری روشنک، 1390، صفحه 92-83). تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

 

بررسی سیر تکاملی لباس و پوشاک در اقوام ایرانی

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

سیر تکامل لباس و پوشاک ایرانی به چهار دوره تقسیم می شود؛ دوره کهن، دوره مادها و پارس ها (هخامنشیان)، دوره پارت ها (اشکانیان) و دوره ساسانیان.

دوره کهن را به دوران قبل از حکومت مادها و پارسها نسبت می دهند. در این دوران، منابع اولیه برای تولید پوشاک مستقیماً از طبیعت به دست می آمد.

علاوه بر پشم گوسفند، بزرک یا گیاه کتان نیز برای استفاده از ساقه اش جهت تولید کتان کاشته می شد. زنان مرفه، لباس های رنگی و درخشان می پوشیدند.

 پوشاک مادها و پارس ها یکسان بوده و به گفته برخی نویسندگان و مورخان کهن، پارس ها هم لباس هایی مانند همان پوشاک مادها به تن می کردند.

لباس منسوب به مادها دوختی ساده تر داشته و از الگویی نسبتا تنگ و چسبان پیروی می کرده است. برعکس، ‌سبک لباس پارسیان،‌ فراخ و گشاد، همراه با جین های فراوان بوده و ترکیبی مفصل تر داشته است.

لباس اشکانیان شباهت زیادی با لباس مادها داشته و دنباله همان سبک و لباس هخامنشیان بوده است. عمده سبک مرسوم در ایران آن دوران، شلوار و کت های آستین داری بود که در واقع مشابه لباس های امروزی محسوب می گردد.

پوشاک زنان اشکانی را می توان به صورت پیراهنی بلند حجیم، و پر چین تا روی قوزک پا، آستین ها و یقه راست توصیف کرد (متین پیمان، 1383).

پوشاک امویان و عباسیان شامل پوشاکی مرکب از بالاپوش آستین دار با اندازه و طول متفاوت (قبا)، شلوار بلند و صاف با ساق پیچ، چکمه های تنگ و نیز کلاهی نرم، بلند یا متوسط بوده است.

کلاً طی دوران امویان و عباسیان و حتی دوره های پیش از اسلام و پس از حکومت عباسیان، ‌ایران به دلیل پارچه ها و منسوجات فاخرش مورد توجه بوده است.

 در دوران مغول، سبک های چینی که آثار آن در رداهای مزین افراد عالی مقام و صحاب منصبان نمایان گردید. لباس زنانه در دوره تیموریان شامل چندین لایه از رداهای بلند و تنگ می شد. پیراهن آستین بلند زنان کل بدن را تا پاها می پوشانید.

از ویژگی های پوشاک در دوره صفویه این بود که پارچه های تحلیل و پر نقش و نگاری برای تهیه تن پوش ها به کار می رفت.

تا مدت های زیاد پارچه های گرانبها، چه از لحاظ طرح و چه از لحاظ رنگ، مهم ترین ویژگی پوشاک ایرانیان محسوب می گردید.

از ویژگی های لباس زنان در دوره صفویه، تشابه به بسیار آن با لباس مردان بود و این ویژگی به وضوح در سفرنامه های شاردِن و تاوِرنیه بیان شده است.

باید توجه داشت که از دوره صفویه به بعد است که نفوذ سبک پوشاک غربی (در آغاز بیشتر گرجی تا اروپایی) بر پوشاک ایرانیان آغاز می گردد [4].

لباس مردم در سال های اولیه دوره پهلوی همانی بود که در دوره قاجار پوشیده می شد البته از انقلاب مشروطیت بر اثر ارتباطات و رفت آمد های بیشتر با اروپاییان، رفته رفته تمایل به استفاده از جامه های غربی همچون کت و شلوار کراوات، پاپیون، و کت، به خصوص از سوی صاحب منصبان دولتی و تحصیل کرده های آشنا با فرنگ، فزونی گرفته بود.

پس از پیروزی و تثبیت انقلاب مردم ایران در بهمن ماه 1357 استقرار حکومت جمهوری اسلامی براساس باورها، برداشت ها و اعتقادات اسلامی، نقش پوشاک در انعکاس بسیاری از پیام های فرهنگی و سیاسی با وضوح هرچه تمام، آشکار گردید؛ به طوریکه مردان تقریبا همان پوشاک غربی همچون کت، شلوار، پیراهن مردانه و کفش مدل غربی را با همان سبک و سیاق خود به کار می بردند [4].

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

بررسی و مطالعه حوزه طراحی مد، لباس و کارآفرینی

مد و لباس در جامعه امروزی به یکی از موضوعات جذاب مبدل شده است که دارای قابلیت ها و توانایی های بالقوه برای ایجاد اشتغال، کسب و کار و کارآفرینی در حوزه استارت آپ های مد و لباس می باشد.

مهم ترین زمینه هایی که می توان در زمینه کارآفرینی در دنیای مد و طراحی لباس ارائه داد عبارتند از: رویداد مُد و طراحی لباس، سرمایه گذاری و هدایت کسب و کارهای حوزه مد و طراحی لباس، وبلاگ نویسی در حوزه مد و لباس، متخصصان عکاسی مد و لباس (وبسایت اقتصادآنلاین).

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

آشنایی با شغل طراحی لباس

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

طراحی مد، هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی در تولید پوشاک، کیف،کفش و زیورآلات است.

طراحی مد متاثر از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است.

 تاریخچه رسمی طراحی مد و لباس به ابتدای قرن نوزدهم، زمانی که طراحان به طراحی لباس برای مجالس اشرافی می پرداختند باز می گردد.

طراح مد و لباس باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و علایق آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علایق آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد.

محل کار طراح مد و لباس معمولا در دفاتر کاری یا کارگاه ها می باشد ولی گاهی باید برای ملاقات با تولیدکنندگان یا مشتریان خاص نزد آنها برود.

طراح مد و لباس در صورت لزوم برای رسیدن به ایده های جدید، آگاهی از علایق افراد و  دیدن جدیدترین مدها باید از گالری های هنری، نمایشگاه های مد و لباس و سایر مکان های مرتبط در کشور و یا حتی سایر کشورها بازدید کند [5]. تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 

روش جمع آوری اطلاعات

ابزار و روش های پژوهش

پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه طراحی مد و لباس در کشور ایران، بررسی فرآیند خرید کالای خارجی یا ایرانی، کارآفرینی در حوزه طراحی لباس در کشور ایران و بررسی بازار این حوزه از کسب و کار، بر اساس نظرسنجی از دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم و گروه سنی 25 سال به بالا انجام شده است.

در این تحقیق میدانی جامعه مورد مطالعه، دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم و همچنین تعدادی بزرگسالان (25 سال به بالا) تعیین شدند.

تعداد افراد جامعه آماری در این پژوهش، 56 نفر می باشد. طرح پژوهشی حاضر در مدارس ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اصفهان اجرا شده است (بنا بر دلایل اخلاقی و رعایت حریم خصوصی آموزشگاه ها، از بردن نام مدارس مربوطه خودداری شده است.) این طرح در دو قسمت مجزا برای جامعه آماری فوق، اجرا و سپس نتایج ثبت شد.

در بخش اصلی این پژوهش، فرم های نظرسنجی بر اساس پرسشنامه های استاندارد که از منابع معتبر استخراج شدند، تنظیم و در میان جامعه آماری توزیع گشت.

در این نظرسنجی، مسأله خرید لباس، طراحی مد و لباس و کارآفرینی در این حوزه در کشور از جوانب مختلفی نظیر کیفیت، قیمت، میزان موفقیت کسب و کارهای این حوزه، دلایل موفقیت یا عدم موفقیت در حوزه طراحی لباس، دلایل گرایش مردم به خرید کالاهای خارجی، میزان فروش و عوامل دیگر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج این بررسی ها در دو بخش مجزا به صورت اطلاعات آماری در جدول و نمودارها به صورت درصد، محاسبه و گزارش شده اند. فرم های نظر سنجی میان 46 نفر دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم (گروه سنی 12 تا 17 سال) و 10 نفر بزرگسالان ( سن 25 سال به بالا) توزیع شدند.

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 

تجزیه و تحلیل داده ها

پس از جمع آوری پژوهش هایی که بر اساس فرم نظرسنجی به دست آمدند، اعداد و آمار به روش معادلات ساده بر مبنای درصد محاسبه شدند.

هر یک از سوالات مندرج در پرسشنامه، یک هدف خاص را دنبال می کنند به همین دلیل برای هر یک از سوالات به صورت جداگانه این آمار محاسبه شد.

جدول ها و نمودارها با استفاده از نرم افزار آفیس در ورد رسم شدند. نتایجی که از بررسی این نمودارها به دست آمده اند در قسمت نتیجه گیری به صورت کامل تفسیر شده اند.

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

جدول بررسی و نظرسنجی ها در این تحقیق در این قسمت آورده شده است:

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 

نمودارهای تحلیل آماری برای تحقیق را از این قسمت ملاحظه کنید:

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 در این قسمت می توانید پیوست مقالات تحقیقاتی را ملاحظه کنید:

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 

جمع بندی و نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان می دهند که میزان رضایتمندی از مدل های لباس موجود در بازار، کیفیت و تمایل برای خرید برندهای ایرانی در گروه های بزرگسالان، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

در نظر این گروه سنی، موقعیت یک فروشگاه و تبلیغات می تواند میزان فروش را افزایش دهد. تمام این گروه سنی به خرید حضوری لباس تمایل نشان دادند.

بزرگسالان، بهترین راه برای کارآفرینی در حوزه مد و لباس را تلفیق مدل های سنتی با هنر مدرن می دانند؛ اگرچه احتمال موفقیت در این حوزه در کشور ایران به دلیل فرهنگ و مذهب و مسائل سرمایه گذاری با محدودیت زیادی روبرو است. نتایج گروه سنی نوجوانان 12 تا 17 سال، بسیار متفاوت تر بودند؛ این گروه تا حد زیادی از مدل های لباس بازار اظهار شکایت داشتند و میزان رضایتمندی آن ها در حد متوسط ثبت شده است.

گرایش این گروه سنی، بیشتر به سمت خرید برندهای خارجی بوده و کارآفرینی در حوزه مد در ایران را تا حدی موفقیت آمیز می دانند. در نگاه این گروه سنی، مدل های خارجی برای لباس، مورد پسندتر هستند.

با اندکی بررسی بر روی اطلاعات به دست آمده از دو گروه فوق، می توان دریافت که تنوع طلبی و روحیه پویای گروه سنی 12 تا 17 سال، یعنی نوجوانانی که در دنیای پر زرق و برق امروزی زندگی می کنند، منجر به ایجاد عقاید متفاوت در مورد طراحی مد و لباس در آن ها شده است.

الگوگیری از افراد مشهور خارجی و تأثیرات سینما و تلویزیون را نیز نباید در این مورد نادیده گرفت. شغل طراحی مد و لباس در کشور ما هنوز به درستی تعریف نشده و تولید کنندگان پوشاک و مسئولین دولتی به اندازه کافی به آن بها نمی دهند.

در کشورهای غربی این شغل یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب شده و تبدیل به یک صنعت شده است.

در ایران به دلیل وجود محدودیت های دینی در بحث پوشش، وجود طراحان مد و لباس توانمند که بتوانند متناسب با فرهنگ و آیین ما طرح های نو و جذابی را ارائه دهند، بسیار ضروری است.

البته طراحان و شرکت های طراح معدودی در کشور فعالیت می کنند، اما نسبت به نیاز بازار ایران و طرح های متنوع و جذابی که از سوی سایر کشورها وارد کشور ما می شوند، بسیار محدود و ناکافی هستند.

تحقیق دانش آموزی درباره مد و پوشاک

 

محدودیت ها

طراحان مد و لباس در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند که برخی از آنها عبارتند از : نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی مد و لباس در کشور؛ نبود ارتباط مناسب بین طراحان و تولیدکنندگان؛ نبود قانون کپی رایت برای طراحان و عدم حمایت کافی طراحان از سوی مسئولان؛ کپی برداری از بسیاری از نمونه کارهای خارجی برای طراحی های داخلی و بومی؛ نبود امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته طراحی لباس (وبسایت مسیر ایرانی).

در اجرای این طرح، برخی محدودیت ها وجود داشتند؛ زمان مورد نیاز برای توسعه فرم های نظرسنجی ها بسیار محدود بود؛ استفاده از روش های آماری پیشرفته برای تحلیل های پیشرفته باید اجرا شوند که در صورتیکه بتوان این تحقیق را در زمان کافی کامل کرد باید از این روش ها برای تحلیل داده ها استفاده شود.

همچنین در تهیه این پژوهش اگر فرصت کافی در اختیار بود می توانستیم جامعه آماری را تا حدود 200 نفر افزایش دهیم تا اعتبار داده های آماری خود را افزایش دهیم.

در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح مد و لباس در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد.

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 

پیشنهادات

با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد حرفه طراحی لباس و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد.

مصرف کنندگان جامعه ایرانی باید به ارزش های خود احترام بگذارند و کالای ایرانی خریداری کنند؛ البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است.

تحقیق دانش آموزی درباره پوشاک

 

 

فهرست منابع و مآخذ

1-ولی پور افسانه، پورکاظمیان هاجر، 1394، “عوامل مؤثر در خرید پوشاک”، مجله علوم و فناوری نساجی، سال پنجم، صفحه 42-37

2-اسفیدانی محمد رحیم، نظری محسن، کریمی مریم، 1393، “بررسی رفتار خرید اجتماعی مد در بازار پوشاک تهران”، فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال چهارم

3-داوری روشنک، افهمی رضا، اژدری علیرضا، 1390، “طراحی پوشاک در کشورهای در حال توسعه”، نشریه هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، شماره 48، صفحه 92-83

4-متین پیمان، 1383، “پوشاک ایرانیان”، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی

5-www.eghtesadonline.com

6-ترنر روت، کاکس ویل، 1386، “تاریخ لباس؛ 5000 سال پوشاک زنان و مردان جهان”، بزرگمهر شیرین، انتشارات توس (پیوست ها)

7-ضیاء پور جلیل، “پوشاک هخامنشیان و مادی ها در تخت جمشید”، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر (پیوست ها)

8-میرزایی وحیدرضا، غلامرضا تهرانی ابوالقاسم، 1392، “ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید آنی”، فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره دوم (تنظیم پرسشنامه)

9-اسدی علیرضا، یکتا مهدی، حسن زاده فرین، لطفی درنا، 1393، “آینده پژوهی صنعت پوشاک”، اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران

10-وبسایت مسیر ایرانی به آدرس http://www.iranianpath.com

 

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *