تولید محتوا درباره مواد شوینده

تولید محتوا درباره مواد شوینده و بهداشتی

مروری بر تکنولوژی مایع دستشویی؛ مواد اولیه و فرمولاسیون

مواد تشکیل دهنده صابون مایع چیست؟ انواع شوینده های دست از چه مواد اولیه ای تهیه می شوند؟ آیا در فرمولاسیون این شوینده ها، ماده مضر یا آسیب زننده یا حساسیت زا وجود دارد یا خیر؟ متداول ترین ترکیبات در تولید مایع دستشویی چیست؟ و …

افزودن مواد تشکیل دهنده به فرمولاسیون صابون مایع، هدف خاصی را دنبال می کند، چه برای بهبود عملکرد صابون باشد یا فقط حفظ ظاهر آن. اطلاع از ترکیباتی که در یک شوینده دست به کار رفته به مصرف کننده کمک می کند تا محصول مورد نظر خود را سریع تر خریداری کنید.

ما در این مطلب به طور اختصاصی می خواهیم به فرمولاسیون و ترکیبات مهم که در تولید مایع دستشویی و انواع صابون های مایع شوینده دست به کار می روند بپردازیم. برخی از مواد ممکن است برای پوست حساسیت داشته باشند ولی اکثر آنها بی خطر و بدون عوارض هستند. همه کارخانه های تولید مواد شوینده، استانداردهای صنعتی و زیست محیطی را در طول فرآیند تولید اجرا می کنند.

تولید محتوا مواد شوینده

 

 

مهم ترین مواد اولیه در تولید شوینده های دست (صابون مایع)

تولید محتوا درباره مواد شوینده

تولید محتوا درباره مواد شوینده

  • آب

ماده اولیه در صابون‌های مایع دستشویی، آب است. فهرست مواد تشکیل دهنده صابون مایع ممکن است واژه «آکوا» را در فرمولاسیون خود به کار ببرند که همین آب می باشد.

  • تریکلوزان (Triclosan)

صابون های مایع ضد باکتری مخصوص دستشویی، حاوی تریکلوزان به عنوان یک ماده فعال هستند. تریکلوزان باعث کاهش یا جلوگیری از گسترش عفونت باکتریایی می شود.

از آوریل 2010، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، یا FDA، در حال ارزیابی مجدد تریکلوزان از طریق مطالعات بیشتر است تا تأثیر آن بر هورمون های انسانی را ارزیابی کند.

FDA همچنین در حال مطالعه این احتمال است که تریکلوزان ممکن است گونه هایی از باکتری ها را ایجاد کند که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. نتایج این مطالعات ثابت کرد که مصرف کنندگان می توانند همچنان از محصولات حاوی تریکلوزان استفاده کنند.

 

  • مواد شوینده و تمیز کننده

سدیم لورت سولفات (Sodium laureth sulfate) و آمونیوم لوریل سولفات (ammonium lauryl sulfate)، دو شوینده رایج در صابون های مایع و مایع دستشویی هستند. هر دو برای حل کردن روغن و کثیفی ها به کار می روند تا آنها را از دستان شما پاک کنند. سدیم لورت سولفات، یا SLS نیز یک امولسیفایر است که به ترکیب تمام مواد موجود در صابون مایع کمک می کند.

برخی شایعات، SLS را به عنوان یک ماده سرطان زا یا معرفی می کنند. انجمن سرطان آمریکا این شایعات را رد می کند و توضیح می دهد که اگرچه SLS می تواند یک تحریک کننده پوست باشد، اما سرطان زا و مخرب نیست.

  • روغن ها

صابون مایع دستشویی ممکن است حاوی برخی از روغن ها باشد. برندهای اصلی صابون مایع اغلب حاوی روغن هایی مانند کوکامید MEA و گلیسیرین هستند. مارک‌های صابون مایع طبیعی ممکن است حاوی گلیسیرین نیز باشند، اما اکثر روغن‌های صابون‌های طبیعی را اسانس‌هایی مانند یاس،  ylang ylang (روغن درخت کانانگا) و زیتون تشکیل می‌دهند.

  • مواد رایحه و عامل رنگزا

اکثر صابون‌های مایع طبیعی، عطر و رنگ خود را از موادی که از قبل موجود هستند، مانند روغن‌های ضروری دریافت می‌کنند. صابون های سنتزی اغلب شامل رنگ هایی هستند تا به درک مصرف کنندگان از رایحه آن کمک کنند. به عنوان مثال، یک صابون با رایحه اقیانوس و خنک، ممکن است رنگ آبی داشته باشد.

تولید محتوا مواد شوینده

مواد تشکیل دهنده شوینده ضدعفونی کننده دست

اگرچه ممکن است باورش سخت به نظر برسد، اما دستان شما در همین لحظه، 10000 تا 10 میلیون باکتری را در خود جای داده است!!! در حالی که بیشتر این میکروب ها تهدیدی برای سلامتی نیستند، بهتر است که عامل ایجاد کننده بیماری را کاهش دهید که سیستم ایمنی بدن شما بتواند آن را کنترل کند.

تولید محتوا مواد شوینده

تولید محتوا مواد شوینده

در این قسمت با فرمولاسیون محلول ها و شوینده های ضد عفونی کننده دست آشنا می شویم:

  • ماده فعال

ماده فعال در شوینده های ضدعفونی کننده دست، معمولاً الکل است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده و مراکز کنترل بیماری، اتیل الکل، ایزوپروپیل الکل یا ترکیبی از هر دو را در غلظت های بین 60 تا 95 درصد برای این محصولات توصیه می کنند.

الکل یک ماده ضد میکروبی است که باکتری ها را از بین می برد. بنزالکونیوم کلرید (Benzalkonium chloride) یکی دیگر از مواد فعال مورد تایید FDA در برخی از ضدعفونی کننده های دست است.

اگرچه این ترکیب، یک الکل نیست، اما کلرید بنزالکونیوم برای از بین بردن باکتری ها و برخی از ویروس های روی دست نیز عمل می کند.

  • مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها مواد شیمیایی هستند که به ضدعفونی کننده های دست اضافه می شوند تا رطوبت را به سطح پوست جذب کنند.

گلیسیرین و پروپیلن گلیکول (propylene glycol)، مرطوب کننده هایی هستند که معمولاً در این محصولات استفاده می شوند. آنها با “نگه داشتن” آب در بافت پوست، به جلوگیری از خشک شدن آن در اثر استفاده مکرر از ضدعفونی کننده دست کمک می کنند.

  • نرم کننده و مرطوب کننده

ایزوپروپیل میریستات (Isopropyl myristate)، یک نرم کننده است. این یک ماده شیمیایی است که سطح پوست را مسدود کرده و آن را صاف تر جلوه می دهد. این ماده از ترکیبی ساخته شده است که به طور طبیعی در جوز هندی، روغن نارگیل و برخی چربی های حیوانی یافت می شود. بسیاری از شوینده های دست، حاوی ایزوپروپیل میریستات و مرطوب کننده هایی مانند آلوئه ورا و توکوفرول استات (tocopherol acetate) یا ویتامین E سنتزی هستند.

  • امولسیفایرها

کربومر (Carbomer) و آمنیومتیل پروپانول (amniomethyl propanol)، ترکیبات رایجی هستند که به عنوان عوامل اتصال دهنده استفاده می شوند. امولسیفایرها از جدا شدن سایر مواد از مخلوط اصلی جلوگیری می کنند و ضدعفونی کننده دست را به صورت ژل، غلیظ تر می سازند.

  • سایر مواد تشکیل دهنده

تولیدکنندگان شوینده های ضدعفونی کننده دست از ترکیبات دیگری مانند مواد رایحه و رنگ های مورد تایید FDA بهره می برند. سازندگان با این مواد اولیه، محصولات خود را از رقبا متمایز می سازند.

 

 

آنچه باید در مورد اسید سولفونیک موجود در مواد شوینده بدانید

اسید سولفونیک (Sulphonic acid) در مواد شوینده دست معمولاً استفاده می شود. شوینده مایع، محبوب ترین مواد تمیز کننده در هنگام شستن لباس ها یا دست هستند. اسیدهای سولفونیک را می توان به صورت مایع یا پودر به کار برد؛ به آنها سولفات نیز می گویند. آنها اغلب در پاک کننده های چند منظوره، پاک کننده های خانگی و پاک کننده های کاسه توالت وجود دارند.

دانستن اینکه اسید سولفونیک چیست و چگونه کار می‌کند می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چرا آنها جزء مهم محصولات تمیزکننده خانگی هستند. این ترکیب در فرمولاسیون بسیاری از محلول های مایع شوینده به کار می رود و ویژگی های خاصی دارد.

تولید محتوا مواد شوینده

 

تولید محتوا مواد شوینده

تولید محتوا مواد شوینده

اسید سولفونیک چیست؟

اصطلاح “سولفونیک اسید” دسته ای از ترکیبات آلی را توصیف می کند که حاوی یک اتم گوگرد است که به یک مولکول اکسیژن با بار منفی متصل شده اند.

در مورد اسیدهای سولفونیک، اتم گوگرد همچنین به یک اتم نیتروژن با بار مثبت و دو اتم دیگر، معمولاً کربن و هیدروژن، مرتبط است. این اسیدها معمولاً به عنوان پاک کننده در محصولات بهداشت فردی و شوینده خانگی استفاده می شوند.

منشأ تولید اسیدهای سولفونیک از کجا است؟

در گذشته از اسیدهای سولفونیک به عنوان عوامل جنگ شیمیایی استفاده می شد. استفاده از آنها، به عنوان یک سلاح در سال 1993، توسط کنوانسیون سلاح های شیمیایی ممنوع شد.

با این حال، مهم است توجه داشته باشید که این مواد شیمیایی در حال حاضر به جای خطرناک بودن، برای افراد مفید هستند و برای مردم و محیط زیست بی خطر می باشند.

 

اسیدهای سولفونیک از یک ماده شیمیایی به نام تری اکسید گوگرد ایجاد می شوند. تری اکسید گوگرد، یک گاز بی رنگ با بوی تند است که به راحتی به شکل اسیدی متراکم می شود. تری اکسید گوگرد، یا از سوزاندن گوگرد یا واکنش گوگرد با اکسیژن اتمسفر ایجاد می شود.

جالب اینجاست که دو نوع اسید سولفونیک وجود دارد: آلیفاتیک و آروماتیک. اسیدهای سولفونیک آلیفاتیک از چربی ها و روغن ها به دست می آیند، در حالی که اسیدهای سولفونیک آروماتیک، از محصولاتی مانند خمیر چوب، روغن پنبه دانه و چربی حیوانی و غیره به دست می آیند.

تولید محتوا مواد شوینده

چرا اسید سولفونیک در مواد شوینده استفاده می شود؟

اسید سولفونیک موجود در مواد شوینده بهترین راه برای از بین بردن لکه ها و آلودگی و کثیفی ها است.

دلیل این امر این است که مولکول های اسید سولفونیک دارای بار مثبت هستند، پس آنها نسبت به لکه های دارای بار منفی، مانند لکه های پروتئین یا مواد معدنی، تمایل دارند. از دیدگاه تئوری، این اسید باید لکه ها را از روی پارچه جدا کند و آن ها را کاملاً از بین ببرد.

هنگامی که لباس ها یا دستان خود را با آب و مواد شوینده می شویید، آب، کثیفی سطح پارچه و سایر مواد را در خود حل می کند. سپس مواد شوینده، آن ذرات را تجزیه می کند، آنها را از سطح جدا می کند و حتی به قطعات کوچکتر می شکند.

اسیدهای سولفونیک در تجزیه چربی نیز خوب عمل می کنند؛ زیرا سطح pH آن، کمی بالاتر از سایر انواع شوینده ها است. این اسیدها در پاک کننده های خانگی نیز به خوبی عمل می کنند زیرا این محصولات باید در برابر چربی و روغن و لکه و کثیفی موثر باشند.

اسید سولفونیک موجود در مایع دستشویی و انواع شوینده ها چگونه عمل می کند؟

انواع اسیدهای سولفونیک یک پاک کننده عالی هستند. آنها با از بین بردن لکه ها و کثیفی ها از لباس ها، ظروف، کف و سایر سطوح، کار خود را انجام می دهند. آنها دارای یک یون با بار منفی هستند. هنگامی که اسید با یک سطح دارای بار مثبت تماس پیدا می کند، اسید سولفونیک، خود را به سطح می چسباند و شروع به تجزیه مولکول های خود می کند. این برهمکنش به پاک کننده اجازه می دهد تا به عمق سطح نفوذ کند و تمام کثیفی ها و آلودگی ها را از بین ببرد.

بهترین قسمت این ویژگی ها این است که اسیدهای سولفونیک، ترکیباتی دوستدار محیط زیست هستند. بر خلاف بسیاری از پاک کننده های دیگر حاوی مواد شیمیایی مانند سفید کننده کلر، اسیدهای سولفونه در صورت استفاده طبق دستور، برای خانواده ها مضر نیستند.

برخی از مردم فکر می کنند که استفاده از مایع دستشویی حاوی سوفلونیک اسید ممکن است مضر باشد زیرا خاصیت اسیدی دارد، اما این درست نیست. PH روغن های سولفونه به طور متوسط حدود 9 است، در حالی که pH سرکه به طور متوسط حدود 2-3 است.

اسیدهای سولفونیک چگونه کثیفی ها را تمیز می کنند؟

یکی از نکات اولیه ای که باید در مورد اسیدهای سولفونیک بدانید، قدرت تمیز کنندگی فوق العاده آنها است. اسیدهای سولفونیک، سورفکتانت هایی قوی هستند؛ همان مولکول هایی که کشش سطحی مایعات را کاهش می دهند.

این قابلیت اجازه می دهد تا قدرت مرطوب و تمیز کنندگی بهتری در مایعات خاص داشته باشند. شوینده مایع دستشویی یا هر شوینده دیگر، غلظت بالاتری از اسید سولفونیک، نسبت به سایر مواد دارد که امکان تمیز کردن بهتر را فراهم می کند.

برای از بین بردن کثیفی ها در یک منطقه، مایع شوینده باید با آب مخلوط شود تا ذرات کثیفی از هر جایی که گیر کرده است، آزاد شود.

شوینده مایع، به ذرات کثیفی متصل می شود و آنها را به مایع تبدیل می کند تا به راحتی با آب شسته شوند. این عملکرد باعث می شود که این مواد، یکی از محبوب ترین ترکیبات اولیه در شوینده های لباس باشند؛ آنها اغلب در تولید شوینده های لباسشویی استفاده می شوند.

سولفونات ها بخش مهمی از زندگی مدرن هستند. این ترکیبات سورفکتانتی در همه چیز، از مواد شوینده گرفته تا محصولات مراقبت شخصی، استفاده می شوند و در عملی که انجام می دهند، ایمن و موثر هستند.

 

کوکامیدوپروپیل بتائین در مایع دستشویی؛ آنچه باید بدانید

اگر نگران محصولات شوینده دست هستید که با پوست تان تماس دارد، ممکن است سعی کنید برچسب محصولات مراقبت شخصی را دقیق تر بررسی نمایید. لیست مواد تشکیل دهنده در محصولات مراقبت از مو و پوست می تواند کمی گیج کننده باشد. نام مواد تشکیل دهنده اغلب شبیه موضوعاتی از کلاس شیمی است. مثلاً شما از انواع مایع دستشویی استفاده می کنید که در اکثر مواد اولیه در فرمولاسیون به هم شباهت دارند؛ اما آنها را نمی شناسید.

علاوه بر همه ترکیباتی که در فوق به آن اشاره کردیم، ماده دیگری به نام بتائین، و ترکیبات هم خانواده آن در تهیه مایع شوینده دست به کار می روند.

تولید محتوا درباره مواد شوینده

تولید محتوا درباره مواد شوینده

کوکامیدوپروپیل بتائین (Cocamidopropyl betaine) چیست؟

یکی از موادی که بر روی برچسب برخی از شوینده های دست دیده می شود، کوکامیدوپروپیل بتائین است. این یک ماده پاک کننده است.

در مدت چندین دهه، این ترکیب در محصولات مراقبت شخصی، به ویژه در مواردی که برای تمیز کردن پوست یا مو استفاده می شود، به کار می رود.

کوکامیدوپروپیل بتائین دقیقاً چه کاری در یک شوینده انجام می دهد؟

کوکامیدوپروپیل بتائین از دهه 1950 به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا در طول جنگ جهانی دوم به عنوان یک پاک کننده که می توانست در آب سرد کف کند، استفاده می شد.

بعدها، اولین شامپو کوکامیدوپروپیل بتائین، با استفاده از روغن نارگیل به عنوان پایه تولید شد. فرمول ملایم آن به خوبی کف می کرد اما به اندازه شوینده های معمولی، کارآمد نبود.

 

کوکامیدوپروپیل بتائین، به عنوان یک پاک کننده و نرم کننده عمل می کند، اگرچه در درجه اول، یک سورفکتانت است. سورفکتانت ها موادی هستند که کثیفی و روغن را جذب می کنند تا شما بتوانید آنها را از روی پوست یا موهای خود بشویید. صابون ها و شامپوها همگی حاوی این سورفکتانت ها هستند.

کوکامیدوپروپیل بتائین از اسیدهای چرب مشتق شده از روغن نارگیل ساخته شده و در طول خط تولید، با سایر عناصر ترکیب می شود. این ماده به خودی خود یک مایع چسبناک است. سازندگان محصول شوینده، از آن به عنوان یک افزودنی برای افزایش اثربخشی سایر مواد استفاده می کنند.

تولید محتوا مواد شوینده

بتائین در مایع دستشویی چندین عملکرد را انجام می دهد، از جمله:‌

  • بهبود خاصیت کف کنندگی

کوکامیدوپروپیل بتائین وقتی با آب ترکیب می شود کف غلیظی ایجاد می کند. عمل کف کردن، به از بین بردن کثیفی ها و ناخالصی هایی که در حال شستن آن هستید کمک می کند، بنابراین پس از تمیز کردن راحت تر شسته می شوند.

  • هیدراتاسیون بهتر

بسیاری از مواد شوینده روی مو یا پوست خشک می شوند. کوکامیدوپروپیل بتائین، حاوی روغن نارگیل است که خاصیت آبرسانی دارد. بتائین نسبت به سایر سورفکتانت ها کمتر خشک می شود. کوکامیدوپروپیل بتائین، اثرات خشکی شوینده های خشن تر را در محصولات مراقبت از پوست و مو کاهش می دهد.

  • ضخیم کننده بافت شوینده

کوکامیدوپروپیل بتائین باعث می شود محصولات، غلیظ تر باشند. بتائین یک عامل غلیظ کننده است که ویسکوزیته را در محصولات افزایش می دهد. این باعث می شود شوینده ها کمتر از دستانتان چکه کنند.

منابع طبیعی بتائین چیست؟

گاهی اوقات ممکن است فهرستی از مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون مایع دستشویی را مشاهده کنید که در آن به جای کوکامیدوپروپیل بتائین، نام “کوکو بتائین” یا Coco betaine آمده است. این یک اشتباه تایپی یا مخفف نیست. کوکو بتائین یک ماده متفاوت است، اگرچه عملکرد مشابهی دارد.‌

کوکامیدوپروپیل بتائین، حاوی عناصر طبیعی و سنتزی است، اما کوکو بتائین، یک ماده طبیعی است. Coco ، به روغن نارگیل اشاره دارد. بتائین (betaine) کاملاً طبیعی، یک آمینو اسید است که از چغندر به دست می آید. این دو ماده طبیعی، همان کار کوکامیدوپروپیل بتائین را انجام می دهند.

کوکو بتائین مانند همتای سنتزی خود، یک سورفکتانت است و برای تقویت اثرات پاک کنندگی به کار می رود. همچنین دارای همان اثرات کف کنندگی و آبرسانی کوکامیدوپروپیل بتائین است.

ترکیبات موجود در کوکو بتائین کاملاً گیاهی هستند و حاوی هیچ گونه مواد مصنوعی سنتزی نیستند. betaine طبیعب به اندازه نسخه سنتزی، رایج نیست، اما ممکن است آن را در برندهای ارگانیک یا کاملاً طبیعی مشاهده کنید.

محصولات حاوی کوکامیدوپروپیل بتائین کدام اند؟

کوکامیدوپروپیل بتائین کاربردهای گسترده ای دارد. اغلب به عنوان یک پاک کننده استفاده می شود، اما ممکن است آن را در سایر محصولات مراقبت شخصی نیز مشاهده کنید، از جمله:

  • محلول لنزهای تماسی
  • دستمال مرطوب
  • نرم کننده های مو
  • پاک کننده آرایش
  • مایع شستشوی بدن
  • صابون مایع
  • شامپوها

 

 

عملکرد تگزاپون در صابون مایع دستشویی

تولید محتوا درباره مواد شوینده

تولید محتوا درباره مواد شوینده

 

در این قسمت بیایید با همدیگر عملکرد تگزاپون در صابون مایع دستشویی را بررسی کنیم! صابون مایع و تولید آن، یکی از زیرشاخه های شوینده های پوست دست است. امروزه انواع مختلف فرمولاسیون و دستور العمل های مختلفی برای صابون مایع وجود دارد، تهیه آن نسبتاً آسان است. اگر می‌خواهید خودتان آن را در خانه تهیه کنید، بسته به نیازتان می‌توانید هر ماده‌ای را که ترجیح می‌دهید اضافه کنید.

روی صحبت ما استفاده از آن در تولید تجاری و صنعتی است. اما نقش هر یک از مواد را در ادامه بررسی می کنیم:

  • سود سوزآور: یک ماده لکه بر است.
  • natrosol : یک عامل اتصال دهنده و تمیز کننده است. همچنین به عنوان ضخیم کننده عمل می کند.
  • سودا اَش: عملکرد شستشوی صابون را افزایش می دهد. همچنین عامل غلیظ کننده اصلی است.
  • گلیسیرین: معمولاً به نرمی و لطافت پوست شما کمک می کند. همچنین پوست را مرطوب می کند و یک افزودنی طبیعی به فرآیند ساخت صابون است.
  • ویتامین E: با خواص محافظتی خود از پوست در برابر آسیب محافظت می کند و همچنین سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • نمک صنعتی: به کاهش قدرت مواد شیمیایی در تولید خانگی کمک می کند.
  • تگزاپون: افزایش قدرت پاک کنندگی لکه های سخت

تگزاپون در تولید صابون مایع دستشویی استفاده می شود. تگزاپون از انواع سورفکتانت آنیونی تشکیل شده که بسیار قوی است؛ قوام خوبی دارد و به دلیل مرطوب کنندگی، امولسیون شدن، متراکم کنندگی، پراکندگی و کف کنندگی آن شناخته شده است.

تگزاپون به راحتی با صابون مایع، در حضور آب سخت، مخلوط می شود و ظرفیت بالایی برای تجزیه زیستی دارد. همچنین این ماده هرگز چشم و پوست را تحریک نمی کند. تگزاپون به دلیل ساختاری که دارد به طور گسترده در تولید صابون مایع و شوینده های دست استفاده می شود.

تگزاپون برای محصولاتی مانند شامپو حمام و مو، مواد شوینده ظروف، صابون پیچ، مایع شستشوی دست و غیره استفاده می شود. ضمناً می توان از آن به عنوان شوینده و پودر لباسشویی نیز برای پاک کردن لکه های سخت استفاده کرد. یکی از عملکردهای تگزاپون در تولید صابون مایع، جایگزینی برای LABSA (آلکیل بنزن سولفونیک اسید خطی ) یا Linear Alkylbenzene Sulfonic Acid است.

تولید محتوا مواد شوینده

قیمت تولید محتوای تخصصی را از این قسمت بررسی بفرمایید.

 

منابع:

  • https://healthfully.com/lysol-health-hazardous-6304154.html
  • https://www.echemi.com/cms/523788.html
  • https://www.webmd.com/beauty/what-to-know-cocamidopropyl-betaine
  • https://www.legit.ng/1115750-function-texapon-liquid-soap.html

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *