تدریس آنلاین چیست و ابزارهای مفید برای آن کدام است؛ آنچه معلمان نیاز دارند

تدریس آنلاین که دستاورد عصر ارتباطات و اطلاعات است. تدریس آنلاین در حالی پا به عرصه همه گیری گذاشته که جهان با شیوع ویروس کرونا سیستم آموزش جهانی را مجبور به تغییراتی اساسی نموده است.

در پنجاه سال گذشته، رشد تکنولوژی و توسعه ابزارهای مبتنی بر فناوری بیش از تمام تاریخ بشریت پیشرفت داشته و در این میان شاید تنها بخشی که دستخوش این تغییرات شگرف نشده بود، نظام آموزش جهانی بود.

هرچند بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان و برخی کشورهای اروپایی حرکت های مثبتی در جهت تغییر شیوه های آموزش و ترویج تدریس آنلاین انجام داده بودند اما به طور کلی می شد گفت که بیشترین حجم آموزش در جهان هنوز هم با شرط نشستن بر روی میزهای سخت در کلاس های طولانی مدت و کم انعطاف انجام می شد.

اما در چند سال اخیر دیگر نظام آموزش چاره ای جز تسلیم در برابر تکنولوژی نداشته و تدریس آنلاین جای خود را در میان دوره های آموزشی باز کرده است.

در این مقاله درباره اهمیت و چیستی تدریس آنلاین و همچنین معرفی بهترین ابزارها برای این کار خواهیم پرداخت.

 

 

تدریس آنلاین چیست؟

به طور کلی تدریس آنلاین یکی از شاخه های آموزش از راه دور است که به صورت زنده و حضور از راه دور برگزار می شود.

 آموزش از راه دور آموزشی مبتنی بر تکنولوژی است که می تواند به شیوه های مختلف انجام گیرد.

ساخت دوره های آموزشی به صورت لوح های فشرده صوتی و تصویری، برگزاری کنفرانس های یک سویه، ایجاد یک کانال یا صفحه با محتوای آموزشی، استفاده از شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، واتس اپ، اینستاگرام، اسکایپ و بسیاری شیوه های دیگر همگی در زمره آموزش های از راه دور قرار می گیرند.

تدریس آنلاین یا برگزاری کلاس آنلاین نیز یکی از همین شیوه ها است که مبتنی بر فناوری های ارتباط از راه دور بوده و کلاس را به صورت حضوری زنده و تنها از راه دور برگزار می کند.

در دوره های تدریس آنلاین مدرس می تواند به طور مستقیم با دانش آموزان در ارتباط تصویری بوده و با استفاده از ابزارهایی که پلتفرم آموزشی در اختیار او قرار می دهد، به آن ها تدریس کرده، به آن ها تمرین داده و از آن ها امتحان بگیرد.

البته امکانات یک کلاس آموزشی آنلاین می تواند بسیار فراتر از این ها نیز باشد و حتی می تواند امکاناتی بسیار بیشتر را نسبت به کلاس هاس فیزیکی در اختیار دانش آموزان و مدرسین قرار دهد.

در پلتفرم های مختلف کلاس های آنلاین، مدرس و دانش آموزان هر یک امکاناتی در اختیار دارند که با کمک آن ها می توانند کارهایی را که در کلاس های حضوری انجام می دادند را انجام دهند.

تمام آنچه که افراد (مدرسین و دانش آموزان) برای برگزاری و شرکت در یک کلاس آنلاین نیاز دارند، یک گجت مناسب (کامپیوتر، لپ تاپ، نوت بوک، تبلت یا تلفن همراه هوشمند) و اینترنت است.

تدریس آنلاین چیست

تدریس آنلاین چیست

 

دوره های تدریس آنلاین

در سیستم تدریس آنلاین دوره های متعددی می تواند برگزار شود.

کلاس های موسیقی، دوره های تخصصی و مهارتی، کلاس های درسی و کمک درسی، دوره های مختلف کنکور و… همگی می توانند به صورت آنلاین برگزار شوند و هر مدرس یا مرکز آموزشی بسته به نیاز آن دوره و امکاناتی که نرم افزارهای مختلف دارند، می تواند انتخاب مختلفی درباره پلتفرم آموزشی خود داشته باشد.

دوره هایی که اخیراً برای تدریس آنلاین دروس دوره متوسطه و کنکور برگزار می شوند عبارتند از:

  • تدریس آنلاین دروس عمومی متوسطه (ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی)
  • تدریس آنلاین دروس تخصصی رشته ریاضی فیزیک (ریاضی 1و2 ، حسابان، گسسته، هندسه 1و2 و…)
  • تدریس آنلاین فیزیک دوره متوسطه (کتاب های تخصصی تجربی و ریاضی و…)
  • تدریس آنلاین شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه (کتاب های تخصصی ریاضی و تجربی)
  • دوره آنلاین کنکور به همراه تحلیل تست های برتر
  • دوره آنلاین کنکور برای پرورش مهارت های تست زنی
  • دوره آنلاین نکته و تست برای جمع بندی کنکور
  • و…

 

تعرفه های تولید محتوای تخصصی را از اینجا دریافت کنید…

 

ابزارهای مفید برای تدریس آنلاین

در اینجا مایلیم چندی از نرم افزارهای مختلف تدریس آنلاین را با شما به اشتراک بگذاریم:

1-نرم افزار Class123

این نرم افزار دارای امکانات زیادی مانند نقشه صندلی مجازی، تخته گچ، انتخاب گر تصادفی، امکان برگزاری آزمون و کوییز آنلاین و… است و این امکان را می دهد که هر معلمی فرم مخصوص کلاس خود را در آن طراحی نماید.

2-نرم افزار تدریس Edomo

نرم افزاری است که در آن معلمان علاوه بر ایجاد گروه های کلاسی مختلف و تهیه مطالب آموزشی شخصی در آن، می توانند با والدین نیز در ارتباط بوده و نتایج ارزیابی دانش آموزان را با آن ها به اشتراک بگذارند.

3-نرم افزار Google classroom

نرم افزار تدریس آنلاین گوگل امکانات حرفه ای مانند تدریس به کمک قلم نوری، سازماندهی درس ها و برنامه ریزی و بودجه بندی کلاس، ارائه تکلیف و بررسی تکالیف و آزمون و… را دارا است و یکی از کامل ترین ابزارهای رایگان کلاس های غیر حضوری است.

4-نرم افزار EduClipper

این نرم افزار محلی برای به اشتراک گذاری منابع آموزشی و تدریس بر روی آن ها است. معلم ها می توانند در این برنامه محتوای تصویری یا جزوه های خود را به اشتراک گذاشته و بر روی آن تدریس آنلاین را انجام دهند و از سایر امکانات یک کلاس آنلاین هم استفاده نمایند.

5-نرم افزار تدریس هوشمند project

این نرم افزار هوشمند، امکان ساخت اسلاید هایی پویا را به معلمان می دهد که طی آن بتوانند در کلاس هایی آنلاین به دانش آموزان خود درس دهند و آزمون های چند رسانه ای آنلاین نیز برگزار نمایند.

6-نرم افزار کلاس آنلاین  EdPuzzle

نرم افزاری مناسب برای انتخاب و ساخت کلیپ های کوتاه و ایجاد مسابقه و آزمون آنلاین و… است که توسط میلیون ها نفر در جهان برای تدریس آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید محتوا اصفهان

تولید محتوا اصفهان

 

مزایای تدریس آنلاین

شاید اگر شیوع ویروس کرونا در آموزش کشور اخلال ایجاد نمی کرد، این همه به مزیت های تدریس آنلاین پی نمی بردیم.

این تکنولوژی پیش از این هم وجود داشت و اغلب ما از این مزیت ها غافل بودیم یا حداقل اعتماد کمی به آن داشتیم.

 مزایای تدریس آنلاین به قدری خوب و مفید است که آگاهی از آن می تواند مجاب کننده باشد که این شیوه به مرور جایگزین شیوه های سنتی تدریس شود.

 برخی از مزایای تدریس آنلاین به شرح زیر است:

  • صرفه جویی در هزینه
  • صرفه جویی در وقت دانش آموزان تا 40%
  • کاهش تردد در شهر و کاهش ترافیک
  • دوری از آلودگی های شهری و بیماری ها
  • امکان استفاده مجدد از مفاد آموزشی با ضبط جلسات
  • عدم محدودیت جغرافیایی در انتخاب مدرس و دوره آموزش
  • محدودیت کمتر در پوشش
  • انتخاب نوع صندلی و شرایط محیطی کلاس مانند دما و…
  • عدم وجود حواشی رایج در کلاس های حضوری
  • چکیدگی و فشردگی بیشتر مطالب و عدم حاشیه در تدریس
  • امکان نظارت والدین به کیفیت و نحوه تدریس
  • و…

 

این ها برخی از مزایای بی شمار تدریس آنلاین است که می شد در اینجا به آن اشاره کرد.

اگر شما تجربه شرکت در کلاس های آنلاین را داشته باشید، بدون شک می توانید موارد دیگری را نیز به این فهرست اضافه نمایید.

به طور کلی می توان گفت که اگر دوره های آنلاین به صورت استاندارد برگزار شوند، هم از نظر کیفیت آموزش و هم از نظر صرفه ی اقتصادی و زمانی بسیار مفید تر از کلاس های حضوری هستند.

اما مسئله مزایای تدریس آنلاین تا حدود زیادی به انتخاب نرم افزار آموزشی دارد. یک کلاس آنلاین استاندارد بدون یک نرم افزار خوب استاندارد نمی تواند برگزار شود. بنابراین بیایید به معیارهای انتخاب یک نرم افزار خوب هم بپردازیم.

تدریس آنلاین چیست

تدریس آنلاین چیست

 

انتخاب بهترین نرم افزار تدریس آنلاین

برای انتخاب یک نرم افزار مناسب جهت برگزاری کلاس های آنلاین، معیارهای متفاوتی می تواند وجود داشته باشد.

به عنوان مثال اگر شما تنها یک تا سه دانش آموز دارید، نرم افزارهایی مانند واتس اپ یا اسکایپ نیز می تواند نیازهای شما را تامین نماید.

اما اگر کلاس هایی بزرگ تر را قرار است مدیریت کنید، باید از نرم افزارهایی با امکانات تخصصی تر بهره ببرید.

موضوع درس نیز می تواند یکی دیگر از معیارهای انتخاب پلتفرم آموزشی باشد. به عنوان مثال نرم افزارهایی مانند Socrative به صورت اختصاصی برای تدریس آسان تر دروس ریاضی و مهندسی طراحی شده اند.

معیار بعدی می تواند امکانات پلتفرم و شیوه تدریس شما باشد.

به عنوان مثال اگر شما ترجیح می دهید به صورت مرتب از دانش آموزان آزمون های کوتاه (کوییز) گرفته و به آن ها تمرینات ضمن کلاسی بدهید، باید نرم افزارهایی را انتخاب نمایید که امکانات متنوعی برای برگزاری آزمون های آنلاین دارد.

به طور کلی سعی کنید پلتفرم هایی را انتخاب نمایید که توسط تیم های حرفه ای طراحی شده باشند و بتوانند با مشکلات اینترنت ایران و سرعت کم آن نیز سازگار باشند.

توصیه می شود حتماً پیش از استفاده گسترده از یک پلتفرم، آن را به صورت آزمایشی با اعضای خانواده خود امتحان کنید و با تشکیل یک کلاس آنلاین آزمایشی، تمامی ابزارها و همچنین کیفیت آموزش نرم افزار را بسنجید و سپس نسبت به تدریس آنلاین به وسیله آن نرم افزار اقدام نمایید.

در ضمن سعی کنید پیش از شروع کلاس ها تمامی پیچ و خم های پلتفرم خود را یاد بگیرید تا در صورتی که برای دانش آموزان سوالی پیش آمد، بتوانید به سادگی آن ها را راهنمایی کرده و وقت کلاس را هدر ندهید.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *