طرح جابر

دانشمند کوچک؛ قسمت دوم – داستان آتشفشان

دانشمند کوچک؛ داستان آتشفشان

کافه محتوا؛ مجری تحقیق دانش آموزی و مشاوره طرح جابر، تقدیم می کند….

برای ثبت سفارش مشاوره و دریافت جدیدترین موضوعات با ما تماس بگیرید…

بسته آموزشی طرح جابر به همراه ده ها موضوع برای شرکت در تحقیق دانش آموزی را از اینجا خرید نمایید….

 

بسته راهنمای طرح جابر

بسته راهنمای طرح جابر

داستان آتشفشان

قدرت و ماهیت غیر قابل پیش بینی آتشفشان، آن را به نیروی طبیعی تبدیل می کند که بسیار خطرناک است ولی در عین حال، زیبا و تماشایی نیز می‌باشد.

آتشفشان یک سوراخ در پوسته زمین است که سنگ های مذاب، گدازه ها، خاکستر و گاز از آن به بیرون فوران می کند.

در زبان انگلیسی، آتشفشان را “ولکانو” – Volcano – می نامند که از نام یکی از خدایان دروغین روم یعنی “ولکان” گرفته شده است.

او آهنگری بود که برای خدایان دیگر سلاح می ساخت. طبق اعتقادات مردم روم، این خدای دروغین، درون جزیره‌ای به نام “مونت ولکانو” در نزدیکی جزیره سیسیل زندگی می کرد.

خروج دود، آتش و سروصدا را از دهان یا آتشفشان جزیره، نشان‌دهنده آن بود که ولکان در آهنگری خود مشغول به کار است!

**تحقیق دانش آموزی (ساختار زمین آتشفشان ها)

درباره طرح جابر، بیشتر بدانید….

 

از زمانی که دانشمندان، بررسی دلیل چگونگی و زمان وقوع آتشفشان را آغاز کردند فقط ۲۵۰ سال می گذرد. آن ها در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسکاتلند سنگ های آتشفشانی قدیمی را یافتند و بر روی آن مطالعات زیادی را انجام دادند.

در کشور ما نیز زمانی، فعالیت های آتشفشانی در برخی از مناطق اتفاقی افتاده است. وجود آتشفشان هایی همچون دماوند و تفتان و همچنین مطالعات زمین شناسی این مسئله را اثبات می کند.

البته اکنون این اتشفشان ها خاموش هستند و ما می توانیم از شکوه و زیبایی قله های آن لذت ببریم.

در چند دهه اخیر، زمین شناسان سعی کردند که با در اختیار داشتن لوازم و تجهیزات بهتر و پیشرفته بتوانند فوران آتشفشان ها را پیش بینی کنند.

موفقیت در این کار باعث نجات جان افراد زیادی خواهد شد که در کنار این رشته کوه ها زندگی می کنند.

آتشفشان

آتشفشان


زیر پوسته زمین

اگر بخواهید دلیل فوران آتشفشان را بدانید باید از آنچه درون زمین وجود دارد آگاه شوید؛ زیرا آنجا منبع سنگ های مذاب و گازهایی است که از آتشفشان ها و فوران می کند. اگر دمای سنگ آنقدر بالا باشد که ذوب و روان شود، آن را سنگ مذاب می نامند.

 

لایه های درونی زمین

درون زمین، لایه های مختلفی وجود دارد؛ در مرکز زمین، هسته درونی قرار گرفته که دمای آن ۴۳۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. لایه بعدی را هسته بیرونی می‌نامند. پس از آن، ناحیه ای قرار گرفته است که گوشته پایینی نامیده می شود.

دمای لایه گوشته پایینی، حدود ۳۷۰۰ درجه سانتیگراد است. در گوشته بالایی نیز دما آنقدر بالا است که سنگ را ذوب می کند. سنگ مذاب این لایه را ماگما می نامند.

نازک ترین لایه زمین، پوسته زمین نام دارد. پوسته، حالت سرد و سخت داشته و در بعضی از نقاط پوسته، ضخامت آن فقط به ۵ کیلومتر می رسد. این گونه نقاط معمولاً در بستر دریاها و اقیانوس ها قرار گرفته اند.

در قسمت قاره ها ضخامت پوسته می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر نیز باشد. پوسته زمین یک تکه نیست و به قطعات بزرگ تقسیم می شود که صفحه نام دارند. پوسته زمین دارای ۱۵ صفحه بزرگ است.

 

بهترین موضوع تحقیق دانش آموزی چیست؟

طرح جابر کلاس پنجم را از اینجا مطالعه کنید….

 

درون آتشفشان ها چه خبر است؟

آتشفشان، مجرای خروجی سنگ های مذاب و گازهای زیر پوسته زمین است که شامل قسمت‌های خارجی و داخلی می باشد. در بالای آتشفشان، خروجی دایره ای شکل و عریضی وجود دارد که دهانه نامیده می‌شود. اگر یک آتشفشان برای مدت طولانی فوران کند، ممکن است درون دهانه آن دریاچه ای تشکیل شود.

در قسمت داخلی آتشفشان، حوضچه بزرگی از ماگما وجود دارد که محفظه یا اتاق ماگما نامیده می شود. سنگ مذاب با فشار از این محفظه ماگما به درون لوله باریکی رانده می‌شود. همین فشردگی است که نیروی فوران آتشفشان را به وجود می آورد.

درباره طرح جابر کلاس ششم، بیشتر بدانید…..


 جریان گدازه چیست؟

سنگ مذاب به شکل گدازه از دهانه آتشفشان خارج می‌شود و در شیب آن جریان می‌یابد. مواد گدازه ابتدا دمایی در حدود ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد دارند اما هر چه پایین تر می آیند، سردتر می شوند و همزمان سرعت جریان گدازه نیز کاهش می یابد. تا سرانجام با رسیدن به نواحی کم شیب به صفر می‌رسد؛ سپس پوست ای شکل می گیرد و گدازه، سخت تر می شوند.

در بیشتر موارد گدازه، نوعی سنگ را تشکیل می دهند که بازالت، نام دارد. سرعت جریان مواد مذاب و گدازه ها به کانی ها و گازهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

معمولاً گدازه هایی که سریعتر جاری می‌شوند در مقایسه با مواد مذاب کم سرعت، سیلیسیوم کمتری دارند. اگر مقدار سیلیسیم، بالا باشد، چسبندگی و غلظت، بیشتر می‌گردد.

** سیلیسیوم یک ماده معدنی است که به مقدار فراوان در پوسته زمین وجود دارد.

گدازه ها همیشه از دهانه آتشفشان بیرون می آیند. گاهی اوقات مواد آتشفشانی از درون شکاف های طبیعی به سطح زمین جریان پیدا می‌کنند.

ممکن است این شکاف ها ۱۰۰ کیلومتر طول و ۳۰ متر عرض داشته باشند. این نوع جریان های بزرگ را بازالت سیلابی می نامند. در بعضی از نقاط، بازالت مانند سیلاب بر روی زمین پخش می شود و تشکیل یک فلات را می دهد.

**تحقیق دانش آموزی (ساختار زمین آتشفشان ها)

در زمین، حدود ۶۰۰ آتشفشان آماده فوران کردن وجود دارد که آتشفشان های فعال نامیده می شوند. بعضی از آنها مدت زیادی است که فوران نکرده ‌اند اما ممکن است در آینده فوران کنند؛ به این آتشفشان ها، آتشفشان خفته گفته می شود.

تعدادی از کوه های آتشفشانی وجود دارند که هرگز فوران نمی کنند. به این آتشفشانها آتشفشان های خاموش می گویند. آتشفشان دماوند در کشور ایران از جمله آتشفشان های خاموش است.

آتشفشان ها

آتشفشان ها

 

مخروط آتشفشان چیست؟

آتشفشان ها را بیشتر از روی شکل مخروطی آنها تشخیص می دهند. هیچ شکل طبیعی دیگری در زمین وجود ندارد که شبیه آنها باشد. بعضی از آنها از ناحیه های صاف و هموار از بستر دریا ایجاد شده اند. آتشفشان های دیگر نیز بخشی از سلسله کوه ها را تشکیل داده اند.

تندی شیب مخروط های آتشفشانی به موادی بستگی دارد که از آتشفشان خارج می شوند. گدازه های کم سرعت و چسبنده و یا قطعات بزرگ سنگ خیلی دور نمی روند و روی هم انباشته می شوند و علت شیب های تند را به وجود می‌آورند. گدازه‌های روان و سریع، مسافت های زیادی را طی می‌کند و شیب ‌های کند را تشکیل می دهند.

 

بسته آموزشی طرح جابر به همراه ده ها موضوع برای شرکت در تحقیق دانش آموزی را از اینجا خرید نمایید….

 

 

 

رشد آتشفشان چگونه است؟

شکل و ارتفاع مخروط آتشفشان به چند عامل بستگی دارد. اگر آتشفشان فعال باشد با هر فوران جدید بر ارتفاع آن افزوده می‌شود. در برخی از موارد که فوران آتشفشان در اقیانوس ها اتفاق می افتد ممکن است جزیره ای را ایجاد کند؛ اما به مرور زمان با برخورد امواج، ارتفاعات ایجاد شده از بین خواهند رفت.

آتشفشان ها می توانند تغییر شکل دهند این پدیده زمانی اتفاق می افتد که یک فوران شدید، قسمت بزرگی از مخروط را ویران کند.

مشاوره طرح جابر

**اگر برای انتخاب موضوع تحقیق برای پروژه های دانش آموزی و یا شرکت در طرح جابر به مشاوره نیاز دارید می توانید درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

**کافه محتوا افتخار دارد مشاوره شرکت در پروژه های دانش آموزی دوره اول متوسطه را نیز ارائه دهد. با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *