انواع مهارت های شغلی؛ هر آنچه در جایگاه شغلی و کسب و کار به آن نیاز دارید….

انواع مهارت های شغلی مورد نیاز برای یک فرد که وارد دنیای کسب و کار می خواهد بشود، چیست؟! پاسخ این سوال می تواند یک فرد را از شخصیتی عادی تبدیل به فردی حرفه ای و پولدار کند و ذهن یک مدیر را برای استخدام نسبت به او مثبت سازد.

داشتن انواع مهارت های شغلی وجه تمایز افراد شاغل در مراحل مصاحبه، گزینش، استخدام و در دوره های کاری است.

دقیقاً همان چیزی است که سبب می شود یک نفر در حرفه خود موفق تر باشد و فرد دیگر مدام در حال دست و پا زدن است و از این شرکت به آن شرکت می رود تا استخدام شود.

 انواع مهارت های شغلی به کمک فرد می آید تا بتواند طولانی مدت در شغل خود بماند و نگران تعدیل نیرو نباشد و البته سبب می شود تا یک فرد کسب و کار راه اندازی کند و کارآفرین باشد.

گرچه بعضی مهارت ها برای کسب و کار های مختلف یکسان است اما هر شغلی نیازمند داشتن مهارت های خاص خود می باشد.

 مهارت های عمومی را در علم مدیریت با نام مهارت های نرم، و مهارت های خاص هر شغلی را مهارت های سخت می نامند.

یک راهکار مهم برای اینکه خیال تان راحت باشد در شغل خود می مانید، این است که همیشه طرح جدید برای شرکت داشته باشید.

وقتی رئیس شرکت ببیند که شخصی فعال هستید و برای مسائل شرکت اهمیت قائل هستید، ناخود آگاه شما را همیشه در پیش خود نگاه خواهد داشت.

این مقاله موضوع انواع مهارت های شغلی را بر اساس دو دسته نرم و سخت، برای مشاغل مختلف مورد بررسی قرار داده است. ما به فراخور وقت و حوصله مقاله بعضی از متداول ترین شغل ها را نوشته ایم.

 

آیا خرید ملک در قبرس شمالی، روش خوبی برای سرمایه گذاری است؟

/
آیا خرید ملک در قبرس شمالی، روش خوبی برای سرمایه گذاری ا…
پروژه های طرح جابر

طرح جابر دبستان، آینده ای روشن یا هدفی سردرگم؟!

/
طرح جابر دبستان، آینده ای روشن یا هدفی سردرگم؟! وقت…

هنر داستان سرایی در بازاریابی محتوایی

/
هنر داستان سرایی در بازاریابی محتوایی داستان سرایی …
نوشتن عنوان جذاب در تولید محتوا

21 روش جادویی برای نوشتن عنوان جذاب در تولید محتوا

/
21 روش جادویی برای نوشتن عنوان جذاب در تولید محتوا …
سفارش تولید محتوا

ترفندهای پیدا کردن متن خوب برای ترجمه و تولید محتوا

/
ترجمه تخصصی و تولید محتوا، دو تکنیک برای نوشتن متن ها…

مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی در سال 2024

/
مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید پلتفرم‌های گو…
تبلیغات محتوا محور

تبلیغات محتوا محور چیست و چه مزایایی دارد؟

/
تبلیغات محتوا محور، یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال ب…
راهنمای خرید میز مدیریتی

راهنمای خرید میز مدیریتی و مبلمان اداری

/
این روزها می توانید میز مدیریتی جذاب با تنوع طرح و رنگ را به راحتی…

 

فهرست مطالبی که در این بحث درباره آنها بهتر می آموزید به صورت زیر می باشند:

  • انواع مهارت های شغلی کارکنان

  • انواع مهارت های شغلی زنان

  • انواع مهارت های شغلی حسابداران

  • انواع مهارت های شغلی کارشناس منابع انسانی

  • انواع مهارت های شغلی مهندس فناوری اطلاعات

  • انواع مهارت های شغلی معلمان

  • انواع مهارت های شغلی پرستاران

 

انواع مهارت های شغلی کارکنان

وقتی فرد به جای کارآفرینی، استخدام شدن و کارمند شدن را انتخاب می کند، لازم است موارد بسیاری را در قبال مدیر شرکت رعایت کند تا یک کارمند محبوب باشد. در ادامه نکات مهمی در این زمینه آورده شده است.

مهارت های شغلی کارمندان

مهارت های شغلی کارمندان

 

1- مهارت های ارتباطی:

بستگی دارد که در شغل شما، ارتباط از چه طریقی معنا پیدا می کند. برای یک مدیر فروش تلفنی، ارتباط فقط کلامی است و برای یک مدیر فروش حضوری، ارتباط کلامی و دیداری و از جنس جلب مشتری است.

یک سئوکار مهارت نوشتن را باید افزایش دهد و یک پرستار باید صبر و تحمل و خوش اخلاقی خود را ارتقاء دهد.

افراد در کار خود باید بتوانند ارتباط موثر با دیگر کارمندان داشته باشند و مخصوصاً حین صحبت های مدیر، شنونده خوب باشند.

یک کارمند باید بتواند فرد مقابل خود را در کار متقاعد کند و از خود دفاع کند. همچنین توانایی فعالیت در تیم، گروه و جلسات طوفان مغزی لازمه هر شغلی به حساب می آید.

2- مهارت سخنرانی کردن:

در دنیای امروزه سخنرانی کردن سخت نیست. با امکاناتی که فضای مجازی گذاشته و وجود محیط Live و استوری در فضای مجازی، ضبط صدا و ارسال آن از طریق نرم افزار های شبکه اجتماعی، این مهارت خود به خود ارتقاء پیدا کرده است.

اینکه یک کارمند بتواند در مورد کار خود توضیحات قانع کننده ارائه دهد، و اگر طرح جدیدی می خواهد وارد شرکت کند آن را بتواند خوب شرح دهد، به معنای داشتن مهارت سخنرانی می باشد.

 برای سخنرانی کردن اعتماد به نفس، شجاعت و انتقاد پذیری نیاز است.

3- کار تیمی:

اگر شما را کاری را در 2 ساعت انجام می دهید، همان کار توسط یک تیم دو نفره 1 ساعته تمام می شود. وقتی فعالیت های یک شرکت از طریق تیم و گروه پیش می رود، نتیجه مثبت و سریع ترین نیز دارد.

توانایی حضور در تیم و شنیدن نظرات دیگران، اداره کردن تیم و توانایی سپردن کار ها به هر فرد، از جمله مهارت های تیمی به حساب می آید.

4- مدیریت زمان:

به موقع سر کار حاضر شوید و کارها را به موقع تحویل دهید. اگر می توانید دیرتر از بقیه از محل کار خارج شوید و پروژه ها را زودتر از موعد تحویل دهید.  این ها نکات مثبتی است که از شما فرد موفقی می سازد.

5- منعطف باشید.

اگر لازم است تغییراتی در کار داده شود، از آن استقبال کنید. اگر لازم است فرد جدیدی وارد کار شود، بی جهت عیب تراشی نکنید. هر جا لازم به تغییرات بود، خود برای آن پیش قدم شوید.

6- مشکلات را شکلات کنید.

باید بتوانید مشکلات را به آسانی مدیریت کنید. بعضی مشکلات باید جدی گرفته شوند و بعضی مشکلات آنقدر اهمیت وقت گذاشتن ندارند.

بوجود آمدن مشکل را یک رویداد بد توصیف نکنید، بلکه مهارتی برای ارتقاء شما و اندازه گیری میزان صبر و حوصله شماست.

 

انواع مهارت های شغلی زنان

بانوان به دلیل ویژگی های شخصیتی مناسبی که دارند می توانند در کارها  موفق باشند. این ویژگی های به شرح زیر است:

مهارت های شغلی زنان

مهارت های شغلی زنان

 

1- مهارت ارتباطی ویژه:

بانوان ارتباطات خوبی برقرار می کنند و دوستان بسیاری دارند. همین سبب می شود تا در هر نقطه ای از کار به مشکل خوردند، بتوانند از طریق روابط اقدام کنند.

2- بانوان کار مشورتی و دسته جمعی را خوب انجام می دهند.

روحیه خانم ها اینطور است که با یکدیگر مسائل را حل می کنند و از یکدیگر مشورت می گیرند. همین یعنی می توانند تشکیل تیم و گروه بدهند.

3- صبر و حوصله بانوان بسیار است.

مخصوصا در کارهایی مانند پرستاری معلوم می شود که خانم های موفق عمل کرده اند. سکوت به هنگام بانوان سبب می شود تا یک دعوای کاری راحت خاتمه پیدا کند.

4- بانوان، همزمان چند کار انجام می دهند.

این را همه می دانند و البته به دلیل نوع شکل گیری مغز بانوان است که از هر دو نیم کره استفاده می کنند. آن ها می توانند در آنِ واحد ذهن خود را روی چند مسئله متمرکز کنند.

5- بانوان باید بتوانند احساسات خود را کنترل کنند.

برخورد منطقی با مسائل و مشکلات و عدم برخورد احساسی یک رفتار انسانی و مهارتی است که خانم ها می توانند یاد بگیرند.

البته همیشه هم اینطور نیست که یک خانم احساساتی باشد، بعضی بانوان بسیار منطقی هستند و در امور مختلف محکم رفتار می کنند که نشان دهنده صلابت روح آن ها می باشد.

 

انواع مهارت های شغلی حسابداران

حسابداری، شغلی پر دردسر و البته هیجان انگیز است. شمارش روزانه پول ها و فاکتور هایی که هیچ کدام متعلق به حسابدار نیست و البته اگر یک حسابدار هوش مالی نداشته باشد می تواند جایگاه او را به مخاطره بیندازد.

 متاسفانه حسابدار اگر خم و چم بازار را نداند، فاکتور هایی که هر روز در حال ثبت کردن است، می تواند به حساب او گذاشته شود. انواع مهارت های شغلی برای یک حسابدار در ادامه آمده است:

مهارت های شغلی حسابداران

مهارت های شغلی حسابداران

 

1- داشتن استعداد، خلاقیت و ابتکار عمل:

یک حسابدار خوب که می تواند از تراکنش ها، یک ارتباط منطقی درآورد، می تواند در حوزه تجارت، بازرگانی و فروش شرکت نیز نظریه ارائه دهد.

یک حسابدار خوب می فهمد که در چه زمان هایی از سال، چه خرید و فروش هایی انجام شده و در چه زمان هایی شرکت با رکود اقتصادی همراه بوده است.

اینکه کدام طرح ها پربازده و زود بازده بوده و کدام طرح ها تاثیر منفی بر عملکرد مجموعه داشته است.

خلاقیتی که حسابدار برای حساب کردن به کار می گیرد، می تواند یک استراتژی جدید برای مدیر شرکت باشد. یک حسابدار باید بتواند سود و زیان شرکت را به راحتی محاسبه کند.

2- امانت داری:

اطلاعات شرکت تان را هیچ جا فاش نکنید. حتی اگر در زمان هایی دچار کشمکش با مدیر شرکت و همکاران تان شدید، به یاد داشته باشید که این دائمی نیست و شما در هر حالتی باید حفظ اطلاعات کنید.

در این زمینه باید خطاهای انسانی و نرم افزاری را حین درج حساب ها و فاکتور ها بدانید تا دچار اشتباه نشوید. کم و زیاد شدن یک تراکنش می تواند جایگاه شما را در شرکت به خطر بیندازد.

3- داشتن تجربه:

حسابداری کار سختی است و تعهد آور است. حتما دوره کارآموزی را بروید و حتی اگر توانستید دوره هایی را رایگان در دیگر شرکت ها فعالیت کنید تا بیشتر یاد بگیرید، حتما این کار را بکنید.

بسیاری از شاغلین موفق روز های بی حقوقی را گذرانده اند و هم اکنون یک فرد فعال و پولدار در عرصه کسب و کار خود هستند.

در دوره کارآموزی باید تمامی مشکلات حین کار را بفهمید و یادداشت کنید که بعدا بتوانید استفاده کنید.

4- مهارت مدیریت بازرگانی و فناوری اطلاعات:

حسابدار باید مهارت های کامپیوتری مانند ورد، اکسل، اینترنت و چند مورد دیگر را یاد داشته باشد و بتواند با نرم افزار های حسابداری مختلف کار کند.

داشتن مقداری شم اقتصادی و بازرگانی نیز برای حسابدار لازم و ضروری است. قوانین مالیاتی، بیمه، بازنشستگی از جمله موارد مهمی است که باید هر حسابداری یاد بگیرد. همچنین چگونگی کشیدن نمودار و محاسبه حقوق در اکسل را هر حسابداری باید بداند.

5- مهارت های فنی، دانشگاهی و تحصیلی:

باید در این حوزه تحصیلات دانشگاهی داشته باشید و با اصطلاحات روز حسابداری آشنا باشید تا میزان موفقیت شما در کارتان افزایش یابد. پس باید سرفصل های دانشگاهی را خوب یاد بگیرید.

6- مهارت صحبت کردن و دفاع از خود:

باید بتوانید از حق خود دفاع کنید و هر تهمتی حین کار به امانت داری شما زده شد، سریع پاسخ دهید.

گرچه در محیط کار باید با همکاران ارتباط خوب و دوستانه داشته باشید، اما در ارتباط گیری تعادل برقرار کنید تا هیچ کس نتواند از جایگاه شما سوء استفاده کند.

 

انواع مهارت های شغلی کارشناس منابع انسانی

کارشناس منابع انسانی فردی است که امر استخدام افراد، تعدیل نیرو، مصاحبه و گزینش را برعهده دارد.

برای اینکه یک کارشناس منابع انسانی بتواند در کار خود موفق باشد، یعنی تشخیص دهد که چه فردی را استخدام کند و چه فردی را اخراج کند، همچنین چه نوع سوالاتی بپرسد تا در جلسه مصاحبه بتواند نتیجه گیری کند، نیازمند داشتن انواع مهارت های شغلی است.

مهارت های شغلی منابع انسانی

مهارت های شغلی منابع انسانی

 

1- مهارت ارتباطی:

فرقی نمی کند یک کارمند تازه وارد کار شده یا مدتهاست در شرکت شما فعالیت می کند. باید بتوانید به خوبی با او ارتباط برقرار کنید تا دلسوزی های او برای کار را دریافت نمایید.

رفتاری گرم و صمیمانه با کارمندان سبب می شود تا آن ها نیز نسبت به شرکت حس دوستی و خویشاوندی داشته باشند و صرفا این طور نباشد که بیایند و یک حقوقی بگیرند و بروند.

 داشتن ارتباط خوب با همکاران سبب می شود ایده ها، خلاقیت ها و راهکار های جدید به شما ارائه بدهند.

2- حل اختلاف هنگام دعوا:

این مهارت بسیار مهارت کلیدی و مهمی است و وجود آن در هر شرکتی طبیعی است.

گوش دادن محترمانه به طرفین دعوا و داشتن روحیه بی طرفی از جمله ملزومات حل اختلاف است. هنگام حل اختلاف تبعیض جنسیتی را باید کنار بگذارید.

3- داشتن اخلاق و رعایت احترام:

حتی اگر از فردی به شدن عصبانی هستید باید بتوانید خود را کنترل کنید. اخراج هنگام عصبانیت دقیقا مانند استخدام هنگام داشتن حال خوش اشتباه است. باید رفتار شما منطقی باشد.

4- تواضع، فروتنی و شوخ طبعی:

داشتن یکسری رفتار های محترمانه محیط کار را به نوعی مثبت تغییر خواهد داد و از بروز خیلی از دعواها، خستگی ها و تنبلی های کاری کم خواهد کرد.

5- رعایت حقوق کارمندان:

توجه به حقوق درست و منطقی کارمندان به آن ها انگیزه بیشتری برای ماندن در شرکت می دهد.

برای اینکه یک فرد در شرکت شما استخدام شود، مطمئنا هزینه های بسیاری از زدن آگهی در روزنامه، مصاحبه، آموزش های حین کار و… انجام شده است.

پس کار عاقلانه این است که نگذاریم زمان و هزینه صرف شده بی جهت هدر برود. پرداخت به موقع حقوق کارکنان و افزایش حقوق آن ها مطابق قانون کار و تورم باید همیشه در دستور کار شما باشد.

6- داشتن جلسات منظم کاری:

لازم است همواره جلسات منظم کاری داشته باشید تا مشکلات و پیشرفت های شرکت را به موقع مطلع شوید. هیچ کاری را عیب نیندازید چون هر چیزی تاریخ انقضایی دارد.

 

انواع مهارت های شغلی مهندس فناوری اطلاعات

امروزه زندگی بدون فناوری اطلاعات غیر ممکن شده است. زندگی مدرن به کمک فناوری اطلاعات رشد چشمگیری داشته است.

فرصت های شغلی که فناوری اطلاعات برای افراد فراهم آورده غیر قابل انکار است. برای مهندسی فناوری اطلاعات همیشه کار هست و هر فردی می تواند چندین انتخاب از شرکت های مختلف داشته باشد به شرط آن که به خوبی نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

شغل فناوری اطلاعات از آن دسته شغل هایی است که لزوما نیاز به کارآموزی ندارد و راحت می توان یاد گرفت. و تمامی شرکت ها و دیگر شغل ها به این حرفه نیازمند هستند.

مهارت های شغلی فناوری اطلاعات

مهارت های شغلی فناوری اطلاعات

 

برای اینکه به خوبی از این فضا استفاده کنید و مهارت کسب کنید، نکات زیر را لازم است رعایت کنید:

1- یاد بگیرید نرم افزار توسعه دهید.: بسیاری پیش می آید که شرکتی نرم افزاری را تاکنون استفاده می کرده و حالا می خواهد توسعه پیدا کند و سفارشی شود.

2- مدیریت پروژه بخوانید.: همه شرکت های نیازمند افرادی هستند که بتوانند مدیریت بودجه و زمانی پروژه را درست برنامه ریزی کنند و انجام دهند.

3- امنیت یاد بگیرید.: امنیت اطلاعات یک سایت در فضای مجازی و جلوگیری از هک شدن آن یک توانمندی منحصر به فرد است که برای شرکت های بزرگ مخصوصا اهمیت بسیاری پیدا می کند.

4- متخصص شبکه باشید.: متخصص شبکه از شغل های مورد علاقه فناوری کاران است.  شرکت های بزرگ معمولا بیشتر نیاز به چنین حرفه ای دارند.

5- هوش مصنوعی و برنامه نویسی پیشرفته یاد داشته باشید.: با هوش مصنوعی می توان پروژه های عظیمی نوشت. از نوشتن بازی شطرنج گرفته تا بازی های اندرویدی هوشمندانه و الگوریتم های مختلف ماشینی که همه به کمک انسان می آیند تا مشکلات را سریع تر رفع کنند.

6- به روز باشید.: جدیدترین تکنولوژی ها، گوشی های بازار، نرم افزار های جدید، بازی های اندرویدی و… را لازم است مطلع باشید. اگر فرد خلاقی باشید می توانید از فناوری اطلاعات خیلی زود میلیارد شوید.

 

انواع مهارت های شغلی معلمان

معلمی ارزشمندترین شغلی است که یک فرد می تواند انجام دهد. از جهاتی انجام این شغل ساده و از جهاتی پیچیده است.

در معلمی یک برخورد خوب می تواند یک رزومه کاری موفق را رقم بزند و عکس آن، یک برخورد بد رزومه کاری خوب را بر باد دهد.

همه ما از دوران دبستان و دبیرستان به خاطر داریم که دوست داشتیم در کلاس درس فلان معلم باشیم و از بعضی معلم ها نیز اصلا راضی نبودیم.

چه چیزی سبب این وجه تمایز بین دو معلم برای یک پایه و یک مدرسه یکسان می شود؟

مدیریت کردن کلاس درس و جلب نظر مدیر مدرسه با رعایت نکات زیر امکان پذیر تر می شود. مهارت های معلمی همچنین بستگی بسیاری به نوع درسی که تدریس می کند دارد.

مهارت های شغلی معلمان

مهارت های شغلی معلمان

 

1- مهارت پژوهش گری برای معلم زبان فارسی:

هر معلمی برای بهبود عملکرد خود لازم است پژوهش هایی در زمینه کاری خود داشته باشد. مخصوصا این مهارت برای معلم زبان فارسی لازم و ضروری به نظر می آید.

2- روش تدریس فعال:

اینکه معلم صرفا گوینده باشد و دانش آموزان شنونده، تاثیر خوبی بر روند آموزش ندارد. معلم باید اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را. شرکت دادن دانش آموزان و پرسیدن سوال از آن ها می توان روش بهتری برای تدریس باشد.

3- آشنایی با زبان انگلیسی:

برای اینکه یک معلم از قافله علم عقب نماند لازم است گاهی از منابع خارجی مطالعه داشته و در کلاس درس بیان کند. دانش آموزان معلمی که مثال های مختلف می زند را بیشتر دوست دارند.

4- افزایش اطلاعات و دانش:

این مهارت تقریبا می توان گفت برای هر شغلی لازم است. یک معلم باید شیوه های جدید تدریس را بیاموزد و اطلاعات خود را در زمینه کاری اش افزایش دهد.

مطالعه کتاب، مجله، نشریه، روزنامه و حضور فعال در نمایشگاه ها از جمله راه حل های افزایش اطلاعات برای یک معلم به حساب می آید.

5- داشتن تعهد و وجدان کاری:

معلم باید دانش آموزان را مانند بچه های خودش بداند و همین میزان برای شان ارزش قائل باشد. یاد دادن کامل دروس، حضور به موقع سر کلاس، پرهیز از غیبت غیر ضروری، داشتن حس بی طرفی نسبت به بچه ها، همگی از جمله ملزومات شغل معلمی است.

6- آشنایی به فناوری اطلاعات و استفاده از کامپیوتر:

یک معلم به کمک فناوری اطلاعات می تواند شیوه های بهتری برای تدریس یاد بگیرد. آوردن پاورپوینت و استفاده از پروژکتور در کلاس درس می تواند به ارزش معلم در چشم دانش آموزان بیفزاید. ضمن آنکه چنین معلمی در بین همکاران و مدیر مدرسه نیز محبوب تر خواهد بود.

7- داشتن تعادل در برخورد:

یک معلم باید سلامتی جسمی و روانی داشته باشد. بچه ها این نکته را سریع می فهمند و در یادگیری و مشغول شدن ذهن شان تاثیر می گذارد. معلمی که بیش از حد عصبانی و پرخاشگر است و همچنین معلمی که بیش از اندازه می خندد، هیچ کدام نمی توانند کلاس را خوب مدیریت کنند.

 

انواع مهارت های شغلی پرستاران

پرستاری یکی از شریف ترین شغل ها در جامعه ماست و ارزش آن بعد از شفا گرفتن یک بیمار دو چندان می شود. پرستاری با نجات جان افراد گره خورده و شغل حساسی است.

از آن دست مشاغلی است که انگیزه و علاقه داشتن برای آن حرف اول را می زند چون باید سختی های زیادی را متحمل شد. مشکلات زندگی تان اصلا نباید وارد حرفه تان شود و هزاران سختی دیگر که در کار با آن موجه خواهید شد.

مهارت های شغلی پرستاران

مهارت های شغلی پرستاران

 

1- احترام و رعایت حقوق بیمار:

وقتی شغل پرستاری را انتخاب کردید، باید بدانید برخورد های بد زیاد خواهید دید. پس همین الان با آن کنار بیایید.

حتی اگر بیمار رفتار مناسبی ندارد، شما باید رفتار مناسب را حفظ کنید. از جمله مهم ترین حقوق بیمار، رسیدگیِ به موقع، ثبت دقیق حالات بیمار و دادن دارو های بیمار درست سر موقع است.

2- آرام سازی محیط برای بیمار:

شرایط نور، سردی و گرمی هوا و صدا در فضا باید همواره کنترل شده باشد. همچنین از ایجاد دعوا و بحث بین بیماران باید شدیدا پرهیز شود.

اگر شما هم یک فرد شاغل موفق در حرفه خود هستید، تلاش کنید حتما از تجربیات موفق خود کتاب تهیه کرده و یا در پروفایل های خود در فضای مجازی بنویسید و به اشتراک بگذارید. تجربیات شما می تواند چراغ راه تازه کارها باشد و آن ها را چند پله به بالا رشد دهد.

تولید محتوای تخصصی

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *