راهکار هوشمندسازی؛ نرم افزار مدیریت مدرسه چیست و چه کاربردی در هوشمندسازی مدارس دارد؟

نرم افزار مدیریت مدارس

توجه به مسأله آموزش در مدارس و ارائه راهکاری آموزشی مدرن و جدید، همراه با آخرین تغییرات در دنیای فرآیندهای یاددهی یادگیری در مدارس، به ویژه مسأله هوشمند سازی مدارس در سال های اخیر، کانون توجه مسئولان و فعالان این حوزه قرار گرفته است. بدیهی است هر فعالیتی که در این حوزه انجام می شود، گامی بزرگ در تعلیم و تربیت و ایجاد یک محیط پویا در مدارس قلمداد می گردد. امروزه بسیاری مؤسسات آموزشی و مدارس، ارائه آموزش هایی متناسب با توانایی های فرد را در دستور کار خود قرار داده اند و برای مدیریت هر چه بهتر مؤسسه خود از تکنیک ها و روش های مؤثر کاربردی در این حوزه استفاده می کنند.

با توجه به بحث فوق، تغییر در مدارس سنتی و تبدیل آن ها  به مدارس هوشمند امروزی، نیاز اساسی آموزشی است و اجرای آن در دستور کار مدیران قرار دارد. استفاده از نرم افزار مدیریت مدارس، یکی از این برنامه ها می باشد. جالب است بدانید تغییرات و تحولات ایجاد شده در دنیای آموزش، یک شبه اتفاق نیوفتاده اند! تاریخچه این تحولات بسیار خواندنی است و به حدود اواخر دهه پنجاه میلادی باز می گردد. در این لازم می دانیم به طور مختصر، یک مدرسه هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تعریف مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند مدرسه ای است كه علاوه بر استفاده از امكانات فيزيكی مدرسه و برنامه هايی مانند ساير مدارس، تلاش دارد تا با تجهيز به امكانات رايانه ای و فناوری های مربوطه كنترل و مديريت آموزش و محیط را بهبود بخشد؛ در این مدارس، محتوای اكثر دروس به صورت الكترونيكی ارائه می شوند و ارزشيابی های سازمانی و دانش آموزی بر اساس سامانه مدارس اجرا می شود. مؤسسات آموزشی علاوه بر رسالت و مأموریتی مشخص، باورها، ارزش ها و چشم اندازها، نیازمند توانایی عملی کردن آن ها هستند. سازمان آموزشی هوشمند برای اجرایی کردن رسالت های خود نیازمند تفکر راهبردی، برنامه ریزی برای پیشرفت است.

برنامه ریزی برای اجرای نرم افزار مدرسه یکی از کارکردهای اصلی مدیریت محسوب می شود. مدرسه های هوشمند برای تحقق رسالت های سازمانی باید مجموعه ای از سیاست های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را به کار گیرند. در نرم افزار مدیریت مدارس، توسعه یا بهبود برنامه به عنوان یک راهبرد، همواره مطرح بوده است. مراکز آموزشی هوشمند از برنامه ها فقط برای گسترش و توسعه ی خط مشی ها و فعالیت ها استفاده نمی کنند، بلکه تلاش می کنند که بین یادگیری و تدریس پیوند برقرار کنند. برای رسیدن به تعالی آموزشی، برنامه ریزی راهبردی ضروری است.

در این برنامه ریزی باید چشم اندازها، آرمان ها و رسالت ها تعریف و سپس عوامل کلیدی موثر در موفقیت و شاخص های کلیدی تعیین کننده ی عملکرد مطلوب باید مشخص شود. در عملیاتی کردن این سیاست ها، هر یک از حیطه های طرح مدرسه ی هوشمند که شامل فرآیند یاددهی – یادگیری، مدیریت، مردم، مهارت ها و مسئولیت ها و تکنولوژی می باشد مورد بحث قرار می گیرند. تمام اهداف فوق در حال حاضر با استفاده از نرم افزار مدارس هوشمند تحقق می یابند.

نرم افزار مدیریت مدرسه را از اینجا دانلود نمایید.

اصول مدیریت مدرسه هوشمند با استفاده از نرم افزار مدرسه

سازماندهی و مدیریت اوضاع مدرسه به ویژه دانش آموزان و به دنبال آن مدیریت اطلاعات و داده ها، نقش اساسی را در رضایتمندی اولیا و کارکنان یک مدرسه هوشمند ایفا می کند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش الکترونیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته تمامی آموزشهای معلمان، مدیران و اولیای مدارس به شیوه کلاسهای حضوری برگزار می‌گردید که در آن محوریت کلاس با مربی بود. با ظهور اینترنت، آموزش الکترونیکی باعث گسترش دامنه آموزش و باعث به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات شد. سامانه مدارس و نرم افزار مدیریت مدارس، در حال حاضر بهترین ابزارها برای پیشبرد اهداف آموزشی هستند.

 

مدیریت مدارس هوشمند با استفاده از نرم افزار مدارس هوشمند

تجزیه و تحلیل مطالب فوق در مورد فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس هوشمند نیاز به زمان و حجم بیشتری دارد که از حوصله این مطلب خارج است. نکته مهم و قابل توجه در مدیریت مدارس، استفاده از یک سیستم جامع و کامل است که به طور بسیار حرفه ای بتواند بهره وری مدیران را افزایش دهد. با پیشرفت هایی که در دنیای فناوری های دیجیتال رخ داده است، هر روز نرم افزارهای کاربردی برای اجرای آموزش در مدارس ارائه می شوند.

یکی از این برنامه ها، نرم افزار مدیریت مدارس است. با استفاده از این نرم افزار مدیران قادر خواهند بود مدرسه و اوضاع درسی و اخلاقی دانش آموزان را کنترل کنند. این نرم افزار، یک سامانه مدارس هوشمند را در اختیار مدیران، آموزگاران و اولیای دانش آموزان قرار می دهد تا از طریق آن به نرم افزار مدرسه دسترسی داشته و بتوانند از آخرین تغییرات آگاهی پیدا کنند. امکان ثبت نمره، حضور و غیاب دانش آموزان، ثبت سوالات امتحانی، بررسی پیشرفت تحصیلی و بسیاری قابلیت های دیگر توسط این سامانه برای کاربران فرآهم شده است.

*این محتوا دارای حق نشر است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *