روش های تقویت حافظه

روش های تقویت حافظه + شیوه مطالعه در دانش آموزان

روش های تقویت حافظه، دقت و توجه در دانش آموزان

روش های تقویت حافظه برای دانش آموزان به مجموعه نکات تمرین ها و راهکارهایی گفته می شود که می تواند مهارت ها و توانایی های ذهنی دیداری و عملی دانش آموزان را در هر دوره از تحصیل تقویت کند.

کارشناسان عقیده دارند که اگر توانایی های هر دانش آموز به طور مجزا سنجیده شود، به راحتی می‌توان روش های تقویت حافظه را برای آنها اجرا کرد.

آنچه مسلم است اینکه اجرای هر یک از راهکارهای عملی برای هر دانش‌آموز متفاوت است؛ چرا که هر فرد دارای مهارت های عملی و گفتاری یا شنیداری و دیداری مختلفی است.

در روش های افزایش تمرکز دقت و توجه، همواره سعی می شود ذهن دانش آموزان به شیوه های مختلف تقویت شود.

در همین راستا، بسیاری از کارشناسان و روانشناسان علوم تربیتی و برنامه‌ریزی معتقدند، داشتن رژیم رژیم غذایی مناسب نیز می تواند به تقویت حافظه کمک کند.

یکی از مهمترین چالش هایی که دانش آموزان دوره ابتدایی از پایه دوم تا ششم با آن مواجه هستند کاهش دقت توجه و تمرکز است. به همین دلیل، ارائه روش های تقویت حافظه که بتواند آن ها را  نسبت به مسائل، حساس تر و دقیق تر سازد، ضرورت دارد.

با تکیه بر سال ‌ها تجربه و تدریس در دوره ابتدایی و به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم یک سری ویدیو های آموزشی برای ارتقای سطح آموزش و مهارت برنامه ریزی برای مطالعه در دانش آموزان تهیه کنیم.

در این ویدیوی کاربردی با نام روش های تقویت حافظه و سبک مطالعه در دانش آموزان، تمام آنچه که نیاز دارید تا مقدمات تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دانش آموزان را ارزیابی کنید، در بر گرفته است.

همچنین در این ویدیو سعی کرده‌ایم دانش آموزان را از نظر فرایند یادگیری و سبک مطالعه به دسته های مختلف تقسیم بندی کنیم.

اگر آموزگار ابتدایی باشید و یا فرزند شما در این دوره تحصیل می کند، نیاز دارید که توانایی های شخصی دانش آموز را بشناسید.

مشاوره دادن در زمینه انواع روش های مطالعه و شیوه های تقویت حافظه، زمانی موثر خواهد بود که برای هر دانش آموز، متناسب با ویژگی های شخصیتی و امکانات در دسترس تنظیم شود.

در این مسیر، آموزگاران نقش راهنما دارند و والدین می توانند نقش کمکی را ایفا کنند. این دقیقاً همان هدفی است که در این ویدیو به آن پرداخته شده است.

 

بهترین موضوع تحقیق دانش آموزی را از این قسمت بخوانید….

 

روش های تقویت حافظه

روش های تقویت حافظه

از آن جایی که دانش آموزان با مطالب درسی و غیر درسی متنوعی در طول دوران تحصیلی خود مواجه هستند، روش های کارآمد و عملی که بتواند به آنها کمک کند تا مطالب را بهتر در ذهن خود نگه دارند، ضرورت خواهد داشت.

شاید تعجب کنید اما ساده ترین شیوه ها و راهکارهای عملی می تواند به تقویت ذهن کمک کند.

با روش های تقویت حافظه و شیوه های افزایش دقت، تمرکز و توجه در دانش آموزان، آنها قادر خواهند بود ذهن خود را متمرکز سوالات و پرسش های جزئی و کلی کنند.

سوالاتی که در طول دوران تحصیلی دانش آموزان مطرح می شود، چالش برانگیز است. دانش آموزان باید از مهارت حل مسئله و قدرت تصمیم‌گیری برخوردار باشند.

شاید به همین دلیل است که نیاز به شیوه های تمرکز، دقت و توجه برای پرورش مغز ضرورت دارد.

به طور کلی، مهارت هایی که بتوانند دانش آموز را از نظر سطح فکری و عملی از هر جهت تقویت کند، روش های تقویت حافظه و توجه، تمرکز نامیده می شوند.


*فهرست
 مطالبی که در این بحث می خوانید به صورت زیر می باشد:

  • تقویت حافظه دیداری چیست؟

  • تقویت حافظه شنیداری چیست؟

  • روش های افزایش دقت و توجه چیست؟

  • مزایای وجود تصاویر در کتاب های درسی دانش آموزی چیست؟

  • بازی های دقت و تمرکز شامل چه مواردی است؟

  • با انواع سبک مطالعه در دانش آموزان آشنا شویم؟

 

تقویت حافظه دیداری چیست؟

عبارت تقویت حافظه دیداری یکی از زیر شاخه های اصلی روش های تقویت حافظه دسته بندی می شود.

برای دانش آموزان، تقویت حافظه دیداری بسیار اهمیت دارد؛چرا که در سال های ابتدایی آموزش، از دوره پیش دبستانی گرفته تا کلاس اول و دوم، هر دانش آموز به شدت با این مسئله مواجه است.

تجربه ثابت کرده است که دانش آموزان دوره ابتدایی با اختلالات نوشتاری و دیداری مواجه هستند. دانش آموزانی که با مشکلات زیادی از نظر حافظه دیداری در کلاس اول دبستان برخوردار بوده‌اند.

اگر در همان زمان به درستی، راهکارهایی برای تقویت حافظه دیداری کودکان اجرا شده بود، این چالش ها تا این اندازه بزرگ نمیشد.

اشتباه تشخیص دادن حروف چند شکلی با یک صدا در کلاس اول دبستان، نمونه ‌ای از این اختلالات حافظه دیداری است.

این مسئله اگر به خوبی درمان نشود، می تواند تمام حوزه ‌های زندگی دانش آموز را تا پایان تحصیل و حتی در هنگام اشتغال تحت تاثیر قرار دهد؛ چیزی که در نهایت به نفع او نخواهد بود.

 

تقویت حافظه شنیداری چیست؟

همانند تقویت حافظه دیداری، روش های مناسب برای تقویت حافظه شنیداری نیز در دانش آموزان ضرورت دارد.

به عبارت کلی، تقویت حافظه شنیداری یکی از شاخه ‌های روش های تقویت حافظه است و به فرد کمک می کند شنیده های خود را به ذهن بسپارد.

در راهکارهایی که برای تقویت حافظه شنیداری در دانش آموزان ارائه می شود، مهارت های دانش آموز برای حفظ کردن مطلب و به خاطر سپردن در حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت بهبود داده می شود.

روش های مختلفی برای تقویت حافظه شنیداری وجود دارد. رمزگذاری بر روی اطلاعاتی که دانش‌آموز می شنود، دسته بندی آنها در ذهن در حافظه کوتاه مدت و حتی تشخیص صداهای مختلف به صورت جداگانه، همگی در این دسته راهکارها ارائه می‌شوند.

هرچه دانش آموز بتواند شنیده ‌های خود را بهتر در ذهن نگه دارد، از حافظه شنیداری بهتری برخوردار است.

آموزگاران برای اینکه بتوانند حافظه شنیداری دانش آموزان خود را ارزیابی کنند و ارتقا دهند، بهتر است آنها را با شنیدن واژه ها، صداها و به خاطر آوردن مطالب، مورد آزمون و سنجش قرار دهند.

روش های افزایش دقت و توجه چیست؟

روش های افزایش دقت و توجه در دانش آموزان جزو روش ‌های تقویت حافظه هستند. در هر دو، راهکار به دانش آموزان کمک می شود تا بتوانند پیرامون موضوعات و مسائل، بهتر تمرکز کنند.

مجموعه روش هایی که می تواند تمرکز، دقت و توجه دانش آموزان را افزایش دهند، به آنها برای درس خواندن کمک می کند.

برای اینکه دانش آموزان تمرکز بهتری داشته باشند، به طور مثال، داشتن خواب مناسب، دور بودن از استرس و تنش و همچنین تغذیه مناسب توصیه شده است.

گوش دادن به موسیقی و نقاشی کردن، بازی و تفریح و همچنین آموزش همراه با فعالیت های جذاب، سایر راهکارهای مناسبی هستند که در روش های افزایش دقت و توجه در دانش آموزان توصیه شده اند.

 روش های تقویت حافظه نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای بزرگسالان نیز قابل اجرا است.

شاید شما هم با این مسئله برخورد کرده اید که آدرس یا شماره تلفن یا برخی از کلمات در حافظه شما باقی نمی ماند و به سرعت آن را فراموش می کنید.

 با راهکارهای ساده می توانید دقت و تمرکز خود را بهبود ببخشید.

 مزایای وجود تصاویر در کتاب های درسی دانش آموزی چیست؟

آنچه که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم بی ‌ارتباط به روش ‌های تقویت حافظه در دانش آموزان نخواهد بود.

یکی از دلایلی که موجب شده است از تصاویر جذاب و رنگی در کتاب‌ های درسی دانش‌آموزان استفاده شود، جلب کردن توجه آنها هنگام درس خواندن است.

تصاویر زیباتر و رنگی می تواند انگیزه دانش آموزان را برای درس خواندن افزایش دهد. کودکان به خواندن کتاب های رنگی و تصاویر زیبا علاقه بیشتری دارند.

یکی دیگر از دلایلی که در کتاب های درسی دانش آموزان از تصاویر استفاده می شود، کمک به درک بهتر مطلب آموزشی است.

این مسئله برای دانش آموزانی که حافظه دیداری قوی دارند، مفید خواهد بود؛ چرا که با نگاه کردن به تصاویر مبحث مورد نظر در خاطر آنها می ماند.

 

بازی های دقت و تمرکز شامل چه مواردی است؟

یکی از راه کارها و روش های تقویت حافظه که به ویژه برای کودکان و دانش آموزان دوره ابتدایی قابل اجرا است، بازی های دقت و تمرکز نام دارد.

این بازی ها در حقیقت برای افزایش تمرکز در کودکان هنگام یادگیری و آموزش طراحی شده اند.

به واسطه بازی های آموزشی و جذاب، تمرکز دانش آموز را پیرامون یک مسئله افزایش خواهید داد.

انواع بازی های فکری و بازی های عملی قابل اجرا برای افزایش دقت و تمرکز در دانش آموزان هستند. به طور مثال می توانید از دانش آموزان بخواهید که یک هدف را نشانه بگیرند؛ چیزی شبیه به بازی دارت یا بولینگ.

یکی دیگر از بازی های دقت و تمرکز در کودکان شامل تشخیص تفاوت ها و شباهت ها روی اشکال است.

برای این بازی، کافیست دو تصویر مشابه را به دانش آموز نشان دهید و از او بخواهید که تفاوت ها و شباهت های تصویر را تشخیص دهد.

بسیاری دیگر از انواع این بازی ها هستند که در مدل ها و شیوه های مختلف قابل اجرا می باشند. هدف ما از ارائه این مطلب کمک به آموزگاران و والدین است تا بتوانند به تقویت حافظه  کودکان کمک کنند.

با انواع سبک مطالعه در دانش آموزان آشنا شویم؟

مهم‌ترین اهدافی که روش ‌های تقویت حافظه، آن را دنبال می‌کند، کمک به مطالعه بهتر دانش‌آموزان است.

بارها مشاهده کرده ایم که دانش‌آموزان پس از یک روز در مدرسه، زمانی که به خانه می آیند خسته هستند و حوصله درس خواندن ندارند.

اگر سبک مطالعه دانش آموزان در ساعاتی که بیشترین بازدهی را دارند، تنظیم شود، به راحتی، قدرت تمرکز و توجه آنها افزایش پیدا می‌کند.

سبک مطالعه دانش آموزان با توجه به توانایی و مهارت های هر دانش آموز متفاوت است، بنابراین بهتر است یک برنامه ریزی دقیق برای هر فرد به صورت جداگانه ارائه دهید.

از نظر ویژگی های فردی و شخصیتی دانش آموزان روش های تقویت حافظه و سبک مطالعه متفاوت است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *