پرسونای مخاطب چیست؟

دوره آموزش تولید محتوا؛ درس هجدهم: پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب، ابزاری کمکی برای دست یافتن به تعداد بیشتری از مخاطبان هدف برای یک کسب‌ و کار است که در صورتی ‌که بتوانید به ‌درستی آن را اجرا کنید، کسب‌وکارتان رشد قابل‌ توجهی خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم نمایی از این ابزار را برایتان توصیف کنیم که می ‌توانید برای کسب ‌و کار خود به کار ببندید و برای حرفه ‌ای شدن در آن، باید دوره‌های آموزشی لازم را ببینید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خرید دوره آموزشی تولید محتوای سایت

تعریف جامع از پرسونای مخاطب

برای ایجاد فروش بیشتر، برقراری بهتر ارتباط با مخاطبان مناسب، بسیار مهم است. اما چگونه باید فهمید که چه کسی را باید هدف قرار داد و چگونه می‌توانید به آن‌ها دست‌ یابید؟ داشتن درک روشنی از مشتری ایده‌آل شما، از جمله نقش شغلی، معیارهای خرید و مشکلات، برای ایجاد ارتباطات موفقی که واقعاً باعث رشد طولانی ‌مدت و پایدار تجارت می‌شود، ضروری است. شما می‌توانید این کار را با ایجاد پرسونای مخاطب برای هر یک از گروه‌های مخاطب خود انجام دهید. پرسونا در واقع یک نوع فرم نظرسنجی مستقیم است که شخصیت مخاطب را به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید بر اساس نیاز او، فروشتان را انجام دهید.

این پرسوناها باید با تحقیق و بینش مشتری تقویت شوند تا تصویر واضحی از ظاهر مشتری ایده‌ آل شما در یک گروه خاص مثلاً گروه خانم‌ ها ارائه کنند. بنابراین می‌توان گفت پرسونای مخاطب، یک نمایه شخصی است که نماینده یکی از گروه‌های مخاطب هدف شما است. این فرم باید به ‌وضوح مشخص کند که مشتری هدف شما چه کسی است (نقش شغلی و صنعت آن‌ها)، جایی که آن‌ ها از نظر جغرافیایی مستقر هستند کجاست، محرک ‌ها و انگیزه‌ های آن‌ها چیست، مواردی که ناراحتشان می ‌کند چیست، راه ‌حل ‌های شما برای رفع مشکلات و نیازهای آن ‌ها چیست و اینکه چگونه می‌توانید به بهترین شکل به آن‌ها دسترسی پیدا کنید؟

سپس می‌توانید به‌خوبی از این اطلاعات به‌ عنوان راهنما برای فعالیت‌ های تجاری از توسعه محصول گرفته تا کانال ‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

از آنجایی ‌که ممکن است گروه ‌های مشتری متفاوتی داشته باشید، معمولاً به بیش از یک فرم نیاز خواهید داشت تا به افراد مختلف ارائه دهید و اطلاعات کسب کنید. برای اکثر مشاغل، شناخت هر مشتری یا مشتری بالقوه به ‌صورت جداگانه با جزئیات غیر ممکن است، اما شخصیت‌ های انتخاب ‌شده به ‌صورت رندم می ‌توانند به ‌عنوان نمونه‌ای نماینده برای هر بخش از پایگاه مشتری شما با برخی ویژگی ‌های یکسان مانند زن بودن، کودک بودن، جوان بودن و … عمل کنند.

پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب چیست؟

 

چه سوالاتی باید در پرسونای مخاطب قرار بگیرند؟

شما می‌توانید از خلاقیت خود و موارد مرتبط با خدمات و محصولات خود برای طراحی سؤالات مناسب در پرسونای مخاطب استفاده کنید. اما به ‌طور کلی در کنار تمامی اطلاعاتی که می‌خواهید از این طریق به دست آورید، شش سؤال کلیدی وجود دارد که باید آن ‌ها را به‌صورت مرتبط با تجارت خودتان از مخاطب بپرسید و شامل موارد زیر هستند:

چه کسی؟  کجا؟  چه چیزی؟   چرا؟   چگونه؟   چه زمانی؟

علاوه بر دانستن اینکه آن‌ها چه می ‌کنند و کجا هستند، مهم است که درک روانشناسی خوبی از طریق پرسونای مخاطبان، به دست آورید. با فکر کردن به آنچه آن‌ ها باور دارند و اینکه چه احساسی دارند، می‌توانید درک عمیق‌ تری از مشتریان بالقوه خود ایجاد کنید و از این بینش‌ها برای تقویت فعالیت ‌های تجاری آینده استفاده نمایید. سعی کنید سؤالات را تا حد امکان ساده نگه ‌دارید. می‌توانید سؤالات را به شکل زیر مطرح نمایید:

  • امیدوارید به چه کسی برسید؟
  • عنوان شغلی یا نقش اجتماعی آن‌ها چیست؟
  • آیا آن‌ها تصمیم‌گیرنده هستند یا تأثیرگذار کلیدی هستند؟
  • از نظر صنعتی و جغرافیایی کجا هستند؟
  • آیا در بخش خاصی قرار دارند؟
  • اهداف آن‌ها چیست؟ (با درک اهداف مشتری بالقوه خود، می‌توانید بهتر پیام‌ های محصول یا خدمات خود را تنظیم کنید تا نشان دهید که چگونه به آن‌ها در دستیابی به این اهداف کمک می‌کنید.)
  • آن‌ها معمولاً به چه چیزی امیدوار هستند؟
  • چه چیزی آن ‌ها را تحریک می‌کند؟

چرا آن‌ها در حال رقابت هستند؟ (از بین تمام سوالاتی که باید هنگام ایجاد یک پرسونا از فرد مقابل بپرسید، این مهم‌ترین سؤال است. زیرا مردم زمانی خرید می‌کنند که مشکل یا مشکلی دارند که نیاز به حل آن دارند. با درک نکات و مشکلات مخاطبان خود، می‌توانید محصول یا خدمات خود را به‌ عنوان راه ‌حل اید‎ه ‎آل به آن‌ها ارائه دهید.)

  • شما چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید و یا چگونه می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید؟

استفاده از پرسونای مخاطب چه مزایایی برای کسب‌وکار شما دارد؟

استفاده از پرسونای مخاطب برای ایجاد ارتباطات موفق باعث می‌ شود هر چه بیشتر و بهتر مخاطبان خود را بشناسید. پاسخ دادن به سؤالات طراحی ‌شده در پرسونا و شناخت شخصیت‌ های مخاطب هدف، به ‌خوبی می‌ تواند ایده‌ های جدیدی برای توسعه کسب‌ و کارتان به شما بدهد. هنگامی‌که یک پرسونای مخاطب برای هر یک از بخش ‌های مخاطب خود ایجاد کردید، می‌توانید از آن‌ها برای توسعه استراتژی روابط عمومی و ارتباطات خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید محتوا، خدمات و محصولات خود را در برابر هر شخصیت آزمایش کنید تا بررسی کنید که آیا واقعاً به آن‌ها کمک می‌کند یا خیر؟

همچنین شما می‌توانید به مخاطبان خود نشان دهید که اهداف و نکات دردناک مشتریان بالقوه خود را درک می‌کنید و برای نیازها و پیشنهاد‌های مخاطبان خود ارزش قائل هستید. در نتیجه، مخاطب درک می‌ کند که برای شما مهم است و علاوه بر اینکه برخی از نیازهای مرتبط خود را از طریق کسب ‌و کار شما برطرف می ‌کند، به یک مشتری وفادار تبدیل ‌شده و قطعاً شما را به دیگران هم معرفی خواهد کرد. پس هم از نظر چیدن استراتژی هدفمند به شما کمک می‌کند و هم خودش باعث افزایش مشتریان بالقوه شما می‌شود.

سخن پایانی

پرسونای مخاطب، ابزار و روشی آسان برای افزایش ارتباطات بین یک کسب‌وکار و مخاطبان هدف است. اگر سوالاتی که در پرسونا طراحی می‌شوند، با دیدن دوره ‌های آموزشی مناسب به ‌صورت تخصصی و حرفه‌ ای باشند، تا حد زیادی می‌توانند به شما کمک کنند تا با شناخت شخصیت مخاطبان خود و دغدغه‌هایی که دارند، در مسیری فعالیت کنید که بهتر بتوانید نیازشان را برطرف نمایید. این کار تا حد زیادی می‌تواند در دست یافتن به اهداف بزرگ تجاری به شما کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *