مواد اولیه در ساخت آجر؛ تولید محتوای صنعتی

مهم‌ترین مواد اولیه در ساخت آجر به همراه بررسی خواص و ویژگی آنها

مواد اولیه در ساخت آجر به مواد و ترکیبات شیمیایی با ساختارهای مختلف گفته می‌شود که در انواع آجر معمولی و آجر نما به کار می‌رود تا خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی را در این محصولات به وجود بیاورد.

همانطور که می دانید در طول تاریخ، شیوه‌های ساخت و ساز بسیار دستخوش تحولات و تغییرات زیادی شده است. ساخت و سازهای حرفه‌ای همیشه با مصالح اولیه نظیر بتن سیمان و البته آجر انجام می‌شده‌اند.

آجر معمولی و آجر نما، یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی هستند. امروزه نیز شاهد آن هستیم از انواع آجر و آجر نما در ساختمان سازی و سازه‌های تزئینی و حتی ویلاها بسیار استفاده می‌شود.

نکته مهم درباره مواد اولیه در ساخت آجر این است که این مواد باید به قدری مؤثر باشند که خواص فیزیکی، شیمیایی و ویژگی‌های ظاهری آجر را بهبود ببخشند. تولید محتوای صنعتی

انواع آجر در قسمت‌های مختلف یک پروژه ساخت و ساز نظیر دیوارها، پایه‌ها و ستون‌ها و همچنین برای ساخت کفپوش در معابر عمومی به کار می‌روند.

انواع آجر نما در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند که اغلب جنبه تزیینی داشته و موجب زیباتر شدن نمای بیرونی ساختمان می‌شوند.

خواص متفاوتی که در انواع آجر نما اصفهان وجود دارد به واسطه همین مواد اولیه در ساخت آجر در آنها ایجاد شده‌اند. انواع آجر نما رنگی و آجرهای معمولی و همچنین آجر سفالی از دوام بالایی برخوردارند و به راحتی می‌توان در پروژه‌های ساخت و ساز از آنها بهره گرفت.

نمونه تولید محتوای صنعتی را از این قسمت بخوانید….

 

تعریف آجر و آجر نما اصفهان

مواد اولیه در ساخت آجر

مواد اولیه در ساخت آجر

 

تولید محتوای صنعتی

به طور متداول، اصطلاح آجر برای معرفی یکی از مهمترین مصالح ساختمانی به کار می‌رود که از خاک رس در تهیه آن استفاده شده است. در علم ساختمان سازی امروزی، یک تعریف مدرن برای انواع آجر اصفهان تعریف شده که مبتنی بر استفاده از انواع سنگ، خاک رس یا سایر مواد اولیه در ساخت آجر است و به طور گسترده در ساخت و ساز همراه با ملات سیمانی استفاده می‌شود.

 انواع آجر اصفهان و سایر مدل‌های آجر به طور معمول، عرض ۴ اینچ و طول ۸ اینچ دارند و ضخامت‌های آنها متغیر است. تولید محتوای صنعتی

جالب است بدانید که واحدهای آجر بر پایه سنگ یا خاک رس که برای واحدهای ساختمانی بزرگ‌تر استفاده می‌شوند، عمدتاً در پایه‌های نصب شده، مقاومت بالایی دارند و به آنها بلوک آجر گفته می‌شود.

خرید و فروش بلوک آجر یا آجر بلوک در کنار خرید و فروش آجر نما برای ساختمان سازی تداول است.

تولید محتوای صنعتی

 

معیارهای دسته بندی و طبقه بندی انواع آجر چیست؟

مواد اولیه در ساخت آجر

مواد اولیه در ساخت آجر

 

انواع آجر معمولی برای ساختمان سازی و انواع آجر نما را بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می‌کند.

این معیارها به شکل ظاهری آجر، مواد اولیه در ساخت آجر، نوع کاربرد، ابعاد و اندازه و خواص و ویژگی‌های آجر یا بلوک سفالی بستگی دارد.

از یک دیدگاه به خصوص، انواع آجر را بر اساس نحوه استفاده یا نوع کاربرد آن دسته بندی می‌کنند. در این میان برخی از آجرها برای نمای بیرونی ساختمان در زیباتر کردن معماری به کار می‌روند که به آن، آجر نما گفته می‌شود.

آجر نما، رنگ‌ها مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد و می‌تواند نمای بیرونی یک بنا را به طرز خیره‌کننده‌ای تغییر دهد. مواد اولیه در ساخت آجر در این شرایط، متنوع هستند و گاهی باعث ایجاد رنگ جذاب‌تر در آجر نما اصفهان می‌شوند. تولید محتوای صنعتی

از دیدگاه دیگر، انواع آجر را بر اساس روش تولید دسته بندی می‌کنند. برخی از انواع آجر بدون نیاز به حرارت کوره تولید می‌شوند.

این آجرها معمولاً پس از قالب گیری، تحت شرایط معمولی و در معرض هوا خشک و مقاوم خواهند شد. به این نوع آجرها “آجر هواپخت” گفته می‌شود.

دسته دیگری از انواع آجر پس از مخلوط کردن مواد اولیه در ساخت آجر و قالب گیری، باید حتماً در کوره تحت حرارت بالا پخته شوند. این آجرها برای سخت شدن نیاز به حرارت کوره دارند.

معیار دیگری که در طبقه بندی انواع آجر و آجر نما وجود دارد در حقیقت تخصصی بودن یا عمومی بودن این مصالح است. به این صورت آجر به دو دسته آجرهای معمولی و آجرهای مهندسی تقسیم بندی می‌شود.

برای اهداف ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی، انواع آجرهای معمولی مناسب است. در مقابل، از آجرهای مهندسی در پروژه‌های عمرانی جاده سازی، پل سازی یا ساخت مسیرهای فاضلاب استفاده می‌شود.

تولید محتوای صنعتی

معیار دیگری که آجرها را بر اساس آن دسته بندی می‌کنند، شکل ظاهری و ابعاد و اندازه آنها است. برهمین اساس چند دسته بندی وجود دارد که در قسمت زیر به اختصار آنها را معرفی می‌کنیم:

1-آجر مخصوص پوشش دادن: آجر مخصوص روکش دادن یا پوشش دادن، آجرهای بسیار نازکی هستند که برای روکش کردن یک سطح استفاده می‌شوند.

2-آجر سوراخدار: یکی دیگر از انواع آجر، آجر سوراخ دار است. این آجر، تعدادی سوراخ‌های بزرگ دارد که جهت گردش هوا، تهویه بهتر و کاهش وزن آجر تعبیه شده است. آجرهای سوراخ دار معمولاً در هر مکانی که نصب شوند استحکام سازه را فراهم می‌کنند و باعث خواهند شد که ملات ساختمان سازی به راحتی در لا به لای آجرها نفوذ کند.

 3-آجر زاویه دار: از نظر شکل ظاهری، دسته دیگری از انواع آجر و آجر نما، آجرهای زاویه دار هستند. آجرهای زاویه دار در زاویه‌های ۴۵ درجه و ۹۰ درجه تولید می‌شوند و برای ساختمان سازی در قسمت زاویه‌ها به کار می‌روند.

4-آجر سنگ فرش: یکی از متداول‌ترین انواع آجر با نام آجر سنگفرش شناخته می‌شود. عمده مواد اولیه در ساخت آجر سنگ فرش،ترکیبات حاوی آهن هستند. نمک‌های معدنی، استحکام فوق‌العاده‌ای را به آجر سنگفرش می‌بخشند و بنابراین برای کف سازی ایده‌آل است.

5- آجر مخصوص درزبندی: یکی دیگر از انواع آجر که از نظر کاربرد اهمیت دارند، آجرهای درزبندی هستند. این آجرها برای پوشاندن قسمت بالای دیوارها در ساخت و ساز به کار می‌روند.

6-آجر تو خالی: دسته دیگری از انواع آجر که بسیار پرکاربرد است، به نام آجر توخالی شناخته می‌شود. وزن این آجرها تقریباً یک سوم وزن آجر معمولی است و برای ساخت پارتیشن‌ها یا سازه‌های سبک پیشنهاد می‌شود.

تعرفه تولید محتوای صنعتی

 

 تقسیم بندی انواع آجر بر اساس مواد اولیه در ساخت آجر

تولید محتوای صنعتی

تولید محتوای صنعتی

 

در شیوه‌های مدرن ساخت و ساز، آجرهای معمولی و آجر نما بر اساس مواد اولیه در ساخت آجر یا به اصطلاح همان مواد تشکیل دهنده و طرز ساخت آجرها طبقه بندی می‌شوند. بر اساس همین تعریف، انواع آجر به پنج دسته کلی طبق تقسیم بندی می‌شود که به صورت زیر می‌باشد:

  • آجرهای سفالی سوخته
  • آجرهای آهکی شنی (آجرهای سیلیکات کلسیم)
  • آجرهای بتنی
  • آجر سفالی Fly ash (حاوی درصد زیادی از اکسید کلسیم)
  • آجر نسوز

 

مهم‌ترین مزایای ساخت آجر و استفاده از آن در ساخت و ساز

تولید محتوای صنعتی

تولید محتوای صنعتی

 

تولید محتوای صنعتی

 1-زیبایی شناسی: مواد اولیه در ساخت آجر اغلب از مواد معدنی رنگ زا تشکیل می‌شوند. آجرها رنگ‌های طبیعی و متنوعی دارند که می‌توانند بافت متنوع‌تر و زیباتری برای ساختمان ایجاد کنند.

2- مقاومت بالا: انواع آجر مقاومت بالایی در برابر فشار دارند، بنابراین استحکام سازه را تضمین می‌کنند.

 3-تخلخل مناسب: توانایی آزادسازی، تهویه مناسب و جذب رطوبت، از مهمترین و مفیدترین خواص انواع آجر و آجر نما است. آجرها می‌توانند به تنظیم دما و رطوبت داخل سازه کمک کنند.

 4-پایداری و حفاظت در برابر آتش: سازه‌های آجری ساخته شده طبق اصول استاندارد، تا حداکثر ۶ ساعت در برابر آتش مقاوم هستند.

 5-عایق صدا  و حرارت: انواع آجر به طور معمول با ضخامت 5/4 اینچ در برابر صدای ۴۵ دسیبل، خاصیت عایق صدا دارد. انواع آجر با ضخامت ۹ اینچ، قابلیت عایق صدا در برابر ۵ دسی بل صوت را دارد. انواع آجر به عنوان عایق حرارتی ساختمانی نیز محسوب می‌شوند. آجرها می‌توانند گرما را به آرامی جذب کنند و به آرامی رها سازند. انواع آجر به واسطه مواد اولیه در ساخت آجر به تنظیم و نگهداری دمای سازه کمک می‌کنند. می‌توان نتیجه گرفت که آجرها باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند. این در مقایسه با سازه‌های چوبی، ۳۰ درصد موثرتر است.

 6-مقاومت در برابر سایش: انواع آجر استحکام و دوام بالایی دارند و در مقایسه با چوب، مقاومت خوبی در برابر ساییدگی از خود نشان می‌دهند.

 

منبع:

https://www.thebalancesmb.com/bricks-types-uses-and-advantages-844819

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *