تولید محتوا سایت صنعتی؛ حمل و نقل دریایی

تولید محتوا سایت صنعتی؛ حمل و نقل دریایی برای صادرات؛ تاریخچه و انواع روش ها

حمل و نقل دریایی برای صادرات؛ انسان‌ها از گذشته تا کنون به دنبال روش‌های آسان برای صادرات کالای خود به دیگر نقاط بوده اند.

یکی از قدیمی‌ترین روش های حمل و نقل برای صادرات کالا، روش دریایی است که به وسیله آن محصولات و کالاها به کشورهای دیگر فرستاد استفاده می‌شده است.

البته با گذشت زمان نیز چیزی از اهمیت حمل و نقل دریایی کاسته نشده و امروزه نیز به دلیل ویژگی‌های مثبت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که سالانه حجم بسیار زیادی از صادرات کشورها به وسیله حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد.

به همین منظور برای آگاهی بیشتر شما قصد داریم در این مقاله به تاریخچه، مراحل و انواع حمل و نقل دریایی برای صادرات بپردازیم.

برای تولید محتوا اصفهان از این قسمت وارد شوید….

تولید محتوا سایت صنعتی؛ حمل و نقل دریایی

تولید محتوا سایت صنعتی؛ حمل و نقل دریایی

 

تاریخچه حمل و نقل دریایی برای صادرات

اگر به تاریخ حمل و نقل نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در حدود 10 سال پیش به دلیل آنکه تمدن های اولیه در کنار رودها و دریاها ساکن شده بودند، برای تبادل و داد و ستد کالاهای خود ناچار به استفاده از روش آبی و دریایی برای این امر بوده اند.

امروزه نیز یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در تجارت بین الملل، همین دسترسی به آب‌های آزاد جهت رونق حمل و نقل دریایی برای صادرات می‌باشد.

در طول تاریخ، جنگ‌هایی نیز برای به دست آوردن راه‌های دریایی میان کشورهای مختلف به وقوع پیوسته است.

به این ترتیب می توانستند به راه‌های آبی دسترسی پیدا کنند و به کمک آن، صنعت صادرات خود را گسترش دهند و کشور خود را به میزان بیشتری توسعه دهند.

در قرن اخیر پیشرفت‌های دانش بشری در زمینه‌های مختلف باعث شده است که حمل و نقل دریایی برای صادرات نیز با تغییر و تحولات بسیار زیادی همراه شود.

به این صورت که انسان‌ها با به کارگیری فناوری‌های به روز توانسته اند کشتی‌های باربری قدرتمندی بسازند تا بتوانند سلامت محموله صادراتی را به خوبی تضمین کنند.

همچنین با وضع قوانین و مقررات بین المللی در زمینه تجارت بین الملل، امروزه بسیاری از مشکلات حمل و نقل دریایی حل شده است.

به همین خاطر در قرن اخیر شاهد افزایش میزان صادرات کالاهای فله‌ای به وسیله حمل و نقل دریایی برای صادرات بسیار بیشتر از گذشته هستیم.

 

مراحل حمل و نقل دریایی برای صادرات

حمل و نقل دریایی برای صادرات اولین موردی را که در ذهن تداعی می‌کند، کشتی‌های باری بسیار بزرگ می‌باشد که کالا به وسیله آن از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر از میان دریا، رودخانه، تنگه، کانال و… فرستاده می‌شود.

این کشتی‌ها امروزه با دارا بودن امکانات بسیار زیاد مناسب برای صادرات کالاهای گوناگون می‌باشد.

البته برخی از این کشتی‌ها تنها برای جا به جا کردن یک نوع کالای خاص مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

مانند نفتکش‌های عظیم الجثه که مخصوص حمل مواد نفتی به کشور‌های دیگر می‌باشد و از آن نمی‌توان برای حمل دیگر کالاها مانند کالاهای خوراکی و… استفاده کرد.

گفتنی است که این روش به دلیل مناسب بودن برای حمل کالاهای سنگین و همچنین ارزان‌تر بودن آن در مقایسه با روش‌های دیگر مانند روش‌های هوایی، در تجارت بین الملل از اهمیت زیادی برخوردار است.

انسان‌ها همواره در تلاش برای گسترش و بهبود حمل و نقل دریایی برای صادرات هستند.

گفتنی است که حمل و نقل دریایی برای صادرات نیازمند طی کردن مراحلی است که در اینجا این مراحل را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید با پروسه حمل یک کالا به روش آبی آشنا شوید.

 

مراحل حمل و نقل دریایی برای صادرات به این صورت زیر است:

1-در اولین مرحله، شرکت‌های صادرکننده کالا باید محموله صادراتی خود را به فردی بسپارند که دارای کارت بازرگانی باشد و این فرد می‌بایست با اخذ پروانه گمرکی و گرفتن بارنامه صادر شده، کالا را برای بارگیری آماده کند.

2-در این مرحله بعد از تایید مامورین بهداشت، کشتی برای بارگیری، پهلو گرفته و کالای مورد نظر با نظارت ناظر مسئول بارگیری می‌شود. تمامی مشخصات محموله مانند: وزن بار، نوع کشتی، بندرهای مورد توافق طرفین و… در درون دفتری مخصوص توسط فرمانده کشتی ثبت شده و به مامورین گمرک تحویل داده می‌شود.

3-بعد از رسیدن کشتی به مقصد، محموله در گمرک تخلیه شده و بعد از نظارت و تایید مامورین گمرک بندر مقصد، محموله مورد نظر به خریدار تحویل داده می‌شود.

 

مراحل حمل و نقل دریایی برای صادرات که در بالا گفته شد مطابق قوانین و مقررات بین المللی انجام می‌شود.

هرگاه هر کدام از طرفین معامله دچار خطا و اشتباهی در این امر شود، مطابق قوانین بین المللی با او برخورد خواهد شد.

بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در این زمینه بهتر است حمل محموله خود را به شرکت‌های حمل و نقل شناخته شده بدهید.

تولید محتوا سایت صنعتی؛ حمل و نقل دریایی

تولید محتوا سایت صنعتی؛ حمل و نقل دریایی

 

انواع حمل و نقل دریایی برای صادرات

اگر قصد دارید تا از روش حمل و نقل دریایی برای صادرات کالای خود استفاده کنید باید توجه داشته باشید که حمل و نقل دریایی به دو صورت روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود.

1-روش مستقیم: در این روش کالا بعد از بارگیری مستقیم به مقصد خواهد رسید؛ بدون آنکه نیاز به عوض شدن کشتی و یا توقف در بندر داشته باشد.

این روش در مقایسه با روش غیر مستقیم، ارزان‌تر بوده و همچنین بسیار سریع‌تر می‌باشد.

بنابراین اگر برای صادر کردن کالایی عجله دارید و زمان کافی در اختیار ندارید بهتر است از روش مستقیم استفاده کنید.

اما باید توجه داشته باشید که این روش ممکن است برای حمل برخی از کالاها و برخی از مقصد‌ها مناسب نباشد.

2-روش غیر مستقیم: در این روش برای حمل کالا ممکن است نیاز به تعویض کشتی و یا توقیف کوتاه در بنادر  باشد و خود این روش به چند دسته تقسیم می شود.

 

روش غیر مستقیم در حمل و نقل دریایی برای صادرات عبارت اند از:

1-روش کراس استافینگ: از این روش در مواقعی استفاده می شود که یا امکان ارسال مستقیم کالا به بندر مورد نظر وجود نداشته باشد و یا به صورت اختیاری به جهت تغییر اسناد بارنامه توسط مشتری و فروشنده استفاده از این روش درخواست شود.

2-روش ترانشیپ: در برخی مواقع به دلیل عدم امکان ارسال محموله با یک روش از ترانشیپ استفاده می‌شود زیرا برای ارسال کالا به برخی از مقصد‌ها باید نوع حمل کننده کالا را تغییر دهند.

برای مثال در برخی نقاط، امکان حمل و نقل دریایی وجود ندارد، پس باید محموله از کشتی تخلیه شده و توسط کامیون به صورت مجدد بارگیری شود تا بتواند به مقصد مورد نظر برسد.

3-روش چارتری: محموله هایی نظیر گندم، آهن و… که بسته بندی خاصی ندارند را می توان به وسیله کشتی‌هایی با ظرفیت های بسیار زیاد بارگیری کرد که به این روش چارتری می‌گویند.

نکته ای که نباید فراموش کنید:

*توجه داشته باشید که انجام تمام عملیات مربوط به حمل و نقل دریایی برای صادرات کار مشکلی می‌باشد زیرا این کار به تخصص کافی نیازمند است و اگر توسط افراد عادی صورت بگیرد ممکن است باعث به وجود آمدن ضررهای مالی زیادی شود.

به همین دلیل برای دوری از ایجاد این مشکلات می‌توانید این امر را توسط شرکت های حمل و نقل معتبر و باتجربه انجام دهید.

آنها به راحتی، با کمترین هزینه و بدون کوچک‌ترین مشکلی محموله شما را به تمامی نقاط مورد نظر ارسال کنند.

 

 

برنامه ریزی تولید محتوا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *