اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌

تولید محتوای صنعتی درباره اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها و تأثیر آن در محیط زیست

تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها (Industrial wastewater treatment plants) به برنامه ها و روش هایی گفته می شود که برای جلوگیری از ورود آلاینده های فاضلابی به محیط زیست به کار می روند. روش های تصفیه ای بر اساس تصفیه فیزیکی، شیمیایی و روش های تصفیه زیستی انجام می گیرند.

همانطور که می دانید امروزه با افزایش میزان کارخانه‌ های مختلف، هرساله بر میزان فاضلاب‌های صنعتی به طور زیادی افزوده می‌شود.

این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های بسیاری در مورد به خطر افتادن سلامت انسان و همچنین محیط زیست شده است.

به همین دلیل بهترین راه حل برای حل این مشکل، تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها می‌باشد به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به اهمیت، هدف، انواع و کارکرد مختلف تصفیه فاضلاب کارخانه‌ ها بپردازیم.

بهترین های مقالات صنعتی را از این قسمت بخوانید….

 

هدف و اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌

 

قبل از پرداختن به اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها بهتر است برای آشنایی بیشتر شما توضیح کوتاهی در مورد چیستی فاضلاب صنعتی بدهیم.

گفتنی است که هر کارخانه برای تولید محصولات خود نیازمند استفاده از آب برای خنک نمودن دستگاه‌های مورد استفاده خود می‌باشد اما در پایان کار، آب مورد استفاده دیگر خاصیت اولیه خود را نداشته زیرا مقدار زیادی از مواد زاید مانند سرب، جیوه و دیگر مواد مضر و سمی وارد آن می‌شود .

این مواد اگر به محیط زیست وارد شوند باعث ایجاد خطرهای جدی و گاه جبران ناپذیر برای زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده دیگر بر روی کره زمین می‌شود.

همچنین اگر این مواد وارد خاک شوند موجب از بین رفتن خاصیت حاصلخیزی آن شده و تولید محصولات کشاورزی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

به همین دلیل برای پیشگیری از ایجاد این گونه خطرات جبران ناپذیر می‌بایست فاضلاب صنعتی تولید شده توسط کارخانه ها، کارگاه های تولیدی و… به طور کامل تصفیه شود.

حال با این تعاریف گفته شده می توان نتیجه گرفت که هدف از تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها کمک به سلامت محیط زیست و همچنین استفاده بهینه از فاضلاب‌های صنعتی است.

زیرا اگر این فاضلاب ها تصفیه نشوند، در مدت زمان بسیار کوتاهی، حجم آنها بسیار بالا رفته به صورتی که دیگر به سختی مکان مناسب برای دفع آنها می‌توان پیدا کرد.

همین موضوع کمبود جا نیز می‌تواند موجب شود تا کارخانه‌ ها، فاضلاب‌های خود را به صورت غیر قانونی در طبیعت رها کنند و باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتر دیگری نیز شوند.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی

 

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها

برای تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها می بایست یک سری مراحل مختلف طی شود تا بتوان این فاضلاب‌ها را به طور کامل تصفیه کرد و آن را دوباره مورد استفاده قرار داد، بنابراین در هر تصفیه باید مطابق مراحل زیر عمل کرد:

1-مرحله اولیه: در اولین مرحله یعنی مرحله مقدماتی یا اولیه می‌بایست فاضلاب را به صورت فیزیکی تصفیه کرد. به این معنا که باید فاضلاب را در محلی قرار داد و مدتی صبر کرد تا مواد درون آن تا حد امکان ته نشین شود و بتوان به راحتی آشغال‌های موجود در آنها را جدا کرد.

2-مرحله دوم تصفیه: بعد از مرحله ته نشینی و جداسازی آشغال نوبت به عمل هوا دهی می‌رسد. با این کار می‌توان از باکتری‌های موجود در فاضلاب به نفع عمل تصفیه استفاده کرد. چون در این مرحله باکتری ‌هایی که در امر تصفیه استفاده می‌شوند از فاضلاب جدا شده و به طور مثبت به کار گرفته می‌شود.

3-مرحله آخر تصفیه فاضلاب صنعتی: در این مرحله از روش‌های مختلفی مانند: زدودن نیترات به وسیله شن و ماسه، استفاده از روش تعویض یونی برای نمک زدایی و همچنین کمک گرفتن از کربن فعال جهت زلال سازی آب استفاده می‌شود تا بتوان به کمک آنها فاضلاب تصفیه شده را برای بار دیگر مورد استفاده قرار داد.

 

تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها در حال حاضر چگونه است؟

*همچنین جالب است بدانید که امروزه برای تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها از دو روش پرکاربرد استفاده می‌شود که این روش‌ها با توجه به تفاوت نوع فاضلاب‌های تولید شده کارخانه ها انتخاب می‌شود.

این دو روش عبارت اند از:

1-تصفیه هوازی: گفتنی است که برای استفاده از این روش باید فاضلاب را در معرض هوا و میکروارگانیسم ها قرار دهیم تا این میکروارگانیسم ها بتوانند به راحتی و با سرعت زیاد میزان زیادی از مواد آلی موجود در فاضلاب را به یک سلول جدید دیگری تبدیل کنند. این عمل می تواند در امر تصفیه کمک بسیار زیادی کند؛ زیرا بعد از تبدیل به سلول جدید به راحتی از آب جدا می‌شوند.

2-تصفیه غیر هوازی: این روش نیز در مواردی به روش هوازی شباهت دارد اما در این روش، دیگر هوا دخالتی نداشته و تنها میکروارگانیسم‌ ها با فاضلاب مخلوط می‌شوند تا با عملیاتی که بر روی آن انجام می‌دهند، مواد آلی موجود در فاضلاب صنعتی را به گاز متان و دی اکسید کربن تبدیل کنند. اما توجه داشته باشید که این روش سرعت روش قبلی را ندارد و به زمان بیشتری برای تصفیه نیازمند است.

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌

 

نحوه کاربرد تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ های مختلف

همانطور که می دانید کاربرد تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها می‌تواند با توجه به نوع فاضلاب تولید شده هر کارخانه و یا کارگاه تولیدی متفاوت باشد. بنابراین به چند نمونه از کاربردهای مختلف تصفیه درکارخانه‌ هایی که نیاز به عمل تصفیه فاضلاب دارند اشاره می‌کنیم.

*کارخانه کارتن سازی: در این کارخانه می توان با تصفیه فاضلاب، آب استفاده شده را دوباره برای استفاده مجدد به کار گرفت.

*کارخانه مواد شوینده: به دلیل آنکه در فاضلاب تولید شده این کارخانه ها مواد سمی و همچنین ترکیبات سخت موجود می باشد، عمل تصفیه، کار راحتی نبوده و نیاز به تخصص و زحمت بیشتری دارد تا بتوان آب تصفیه شده را دوباره مورد استفاده قرار داد و این مواد را از آن جدا کرد.

*کارخانه های دباغی و تولید چرم: فاضلاب این گونه کارگاه ها شامل ذرات جامد، سولفید و همینطور ترکیبات کروم می‌باشد که در این مورد نیز باید مواد متفاوتی از فاضلاب جدا شود.

*کارخانه تولید قند و نشاسته: در این کارخانه نیز عمل تصفیه فاضلاب صنعتی برای جداسازی موادی مانند: مقدار زیادی کربوهیدات صورت می‌گیرد.

همانطور که مشاهده کردید از مقایسه این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که در هر کارخانه عمل تصفیه فاضلاب صنعتی دارای یک کاربرد مختلف و متفاوت می‌باشد که این تفاوت به دلیل وجود مواد گوناگون موجود در فاضلاب‌های آنها می باشد.

توجه داشته باشید که عمل تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه‌ ها باید مطابق با اصول تخصصی و همچنین با به کارگیری فناوری‌های روز انجام شود.

زیرا عمل تصفیه امر مهم و بسیار حیاتی برای سلامت انسان و همچنین موجودات زنده می‌باشد. بنابراین اگر برای گارگاه و یا کارخانه خود نیاز به تصفیه فاضلاب دارید می‌بایست از شرکت‌ها و موسسه‌های تصفیه فاضلاب که در این زمینه شناخته شده هستند کمک بگیرید.

آنها می توانند با تخصص و دانش خود، فاضلاب تولید شده را به طور کامل و اصولی تصفیه کنند.

تولید محتوا اصفهان

تولید محتوا اصفهان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *