تدریس

آموزگاران بخوانند؛ مدیریت کلاس درس

آموزش، یکی از مهم‌ترین مشاغل جامعه امروز است. شما به عنوان یک معلم، ذهن دیگران را شکل خواهید داد و آن‌ها را به تفکر مستقل تشویق می‌کنید. برای اینکه معلم خوبی شوید مهم است که سازماندهی کنید. برنامه‌های درسی، اهداف، فعالیت‌ها و ارزیابی را قبل از هر روز کلاس تهیه کنید.

دانش آموزان خود را با ترویج یک محیط کلاس مثبت، حمایتی و چالش برانگیز به یادگیری علاقه‌مند کنید. به دنبال معلم‌های دیگر هم بگردید و از آنها کمک بگیرید.

 

1-ایجاد یک محیط خوب در کلاس درس

یک هدف روزانه برای دانش آموزان خود ایجاد کنید. این روش شما برای تهیه نقشه راه برای دانش آموزان شما است و به آن‌ها نشان می‌دهد که شما به کار روز فکر کرده‌اید و می‌دانید به چه سمتی حرکت می کند. اگر اهداف، روشن، کوتاه و واقع گرایانه باشند بهتر است. همانطور که هر هدف تکمیل می‌شود، به دانش آموزان خود یادآوری کنید که با هم‌کار می‌کنند.

برای مثال، در کلاس ادبیات در دبیرستان، ممکن است هدف، تکمیل یک شعر بخصوص تا پایان دوره باشد.

* برخی معلمان برای ثبت اهداف آن روز در هیات معلمان را مفید می‌دانند.

* بسیار خوب است اگر همه اهداف هر روز برآورده شود. در برخی موارد بهتر است که به جای بازگشت به موضوع اصلی، جریان یک مکالمه خاص را دنبال کنید.

 

2-به دانش آموزان خود گوش دهید. بعد از اینکه یک تدریس ارائه دادید، از آن‌ها سؤال کنید. آن‌ها را تشویق کنید که سوالاتی از شما نیز بپرسند. با تکان دادن سر و یا ژست دادن به آن‌ها برای ادامه دادن، به آن‌ها نشان دهید که گوش می‌دهید. زمانی که صحبت می‌کنند با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید و سعی کنید که وقفه نیندازید، مگر این که تصمیم داشته باشید مکالمه را هدایت کنید.

 

* یک شنونده فعال بودن به دانش آموزان شما نشان میدهد که شما به نظرات آنها در کلاس احترام میگذارید. آنها به احتمال زیاد به شما به عنوان معلم در مقابل، احترام میگذارند.

 

* همچنین یک ایده خوب برای دانش آموزانتان این است که چگونه با کمال احترام به کسی که با آن‌ها مخالفت می‌کند، گوش دهند. ممکن است بگویید: “من مطمئن نیستم که با آنچه می‌گویید موافق هستم، آیا می‌توانید بیشتر به من بیشتر توضیح دهید؟ یا، آیا فرد دیگری هم می‌خواهد وارد شود (وارد بحث شود)؟

تدریس در کلاس

 

3-دانش آموزان را در حال کار نگه دارید. محدودیت زمانی برای تمرینات و یا فعالیت‌های کلاس را مشخص کنید. در بحث‌ها، از پاسخ‌های خود به عنوان ابزار مدیریت کلاس استفاده کنید. مثلاً ممکن است بگویید: ” من واقعاً  آنچه را که می‌گویید دوست دارم. نظر شما در ارتباط با عدد پنج چطور است؟”

 

4-دانش آموزان خود را به موفقیت وادار کنید. سعی کنید محیطی ایجاد کنید که در آن دانش آموزان به طور پیوسته از نظر فکری به چالش کشیده شوند. بگذارید آن‌ها بدانند که شکست، در موقعیت مناسب است. شما می‌خواهید بین تنظیم کردن بیش از حد اهداف برای آن‌ها و یک فشار بیش از حد، تعادل ایجاد کنید. از پیشرفت دانش آموزانتان برای هدایت مسیر خود استفاده کنید. آن‌ها باید به طور پیوسته در حال بهبود باشند.

برای مثال، ممکن است یک تکلیف خواندن در سطح پیشرفته را به دانش آموزان دبیرستانی واگذار کنید و از آن‌ها بخواهید که از یک فرهنگ لغت برای جستجوی کلمات ناآشنا استفاده کنند. اگر به مقدار کم استفاده شود، این راه خوبی برای به چالش کشیدن دانش آموزان برای گسترش دایره لغاتشان است.

 

برخورد با چالشهای کلاس درس

1-نظم و انضباط را به سرعت و با حالت متفکرانه انجام دهید. این قوانین را در کلاس درس خود قرار دهید و هر تمرین کاملاً  روشن و سازگار باشد. اگر یک دانش‌آموز یک قانون را نقض کند، قبل از اینکه بیشتر نظم کلاس را بر هم بزند، فوراً او را در کلاس کنترل کنید. با این حال، زمانی که یک اقدام انضباطی انجام دادید، به آن فکر نکنید وگرنه ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که هر پیامدهایی مطابق با سطح تخلف مرتکب شده باشد.

 

* برای مثال، اگر یک دانش‌آموز به طور تصادفی یک “دوره آرام ” تعیین‌شده را به هم بزند، می‌توانید به طور کلی با یک هشدار شفاهی ساده می توانید اولین خطای او را تصحیح کنید.

* همچنین میتوانید از دانش آموزان بخواهید که بعد از کلاس بمانند و با شما صحبت کنند. این یک راه برای صدور یک نتیجه بدون اخلال در کلاس شما است.

 

2-نقشهای رهبری را بر عهده دانش آموزان بی نظم تر قرار دهید. برخی از دانش آموزان به دلیل خستگی زیاد یا احساس قطع ارتباط با سوژه و یا معلم خود، در یک کلاس مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. یک دانش‌آموز را به چالش بکشید، با دادن وظایف کوچک و شخصی برای تکمیل شروع کنید. سپس، در طول زمان مسئولیت‌های سخت‌تر و عمومی‌تری به آن‌ها بدهید.

* برای مثال، ممکن است از یک دانش‌آموز بخواهید که به عنوان یک نگهبان در زمان ورزش در کلاس خدمت کند.

* آگاه باشید که این گزینهای است که برای هر دانشآموز چالش برانگیز کار نمیکند. اگر آنها در کارهای ساده به خوبی عمل نکنند، به آنها کارهای پیشرفته ‌تر ندهید.

 

3-به همه دانش آموزان علاقه شخصی نشان دهید. اگر به دانش آموزان خود نشان دهید که از گروه خود لذت می‌برید و برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید، به احتمال بسیار کم‌تر، رفتارهای بی نظمانه را در کلاس‌های درس به نمایش می‌گذارند. از دانش آموزان خود در مورد زندگی روزمره و علایق شخصی‌شان سؤال کنید. برای اینکه که حرفه‌ای و محبوب باقی بمانید، در مقابل، به دانش آموزانتان درباره خودتان اطلاعات دهید.

 

* برای مثال، شما ممکن است با دانش آموزان خود در مورد جایی که قرار است در آینده شما را ملاقات کنند، صحبت کنید.

تدریس در دبستان

 

هنگام پرداختن به دانش آموزان استدلالی، خونسردی خود را حفظ کنید. خیلی ساده است که وقتی با یک دانش‌آموز چالش برانگیز و یا انتقادی روبرو شوید، خونسردی خود را از دست بدهید. به جای آن، نفس عمیقی بکشید و سعی کنید به نظریات آن‌ها دقت کنید. از آن‌ها بخواهید که موقعیت خود را با جزئیات بیشتر توضیح دهند. دانش آموزان را تشویق کنید که وارد بحث شوند.

به دانش آموزان اجازه دهید تا راههای زیادی برای مشارکت داشته باشند. دلایل ممکن بسیاری وجود دارد که چرا یک دانشآموز ممکن است در کلاس شما ساکت بماند.

آن‌ها را به یادگیری با ایجاد محیطی امن برای تمام عقاید تشویق کنید. وظایف مختلفی از جمله یادداشت‌های روزانه‌ را ارائه کنید. از عدم توجه به دانش آموزان آرام خودداری کنید، مگر این که با سبک تدریس کلی شما متناسب باشد.

 

* به دانش آموزان کمک کنید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که دانش آموزانی را که در سطح پایین تر علمی قرار دارند، شناسایی کنید. در نظر بگیرید که از منابع کلاس مانند تمرینات دو نفره استفاده کنید. یا، آن‌ها را مستقیماً به منابع بیرون از کلاس درس، مانند تدریس خصوصی، هدایت کنید.

 

4-حمایت از طرز فکر درست

  • در تمام زمانها حرفهای باشید.
  • لباس مناسب برای محیط آموزشی خود داشته باشید.
  • مطالب آموزشی و کلاسهای درس خود را مرتب سازماندهی کنید.
  • زمان خود را صرف آمادهسازی برای هر روز آموزش کنید.
  • زمانی که با همکاران و مدیران خود صحبت میکنید، احترام بگذارید.
  • به این فکر کنید که چه چیزی میتواند منجر به یک معلم حرفهای باشد و سعی کنید با آن مدل زندگی کنید.
  • بخندید و حس شوخطبعی خود را حفظ کنید.

 

* گاهی اوقات فکر کردن در مورد یکی از معلم‌های گذشته‌تان کمک می‌کند که به عنوان یک حرفه‌ای واقعی تعریف کنید. سعی کنید به این فکر کنید که چطور می‌توانید در برخی از روش‌ها رفتارهایشان را در کلاس درس و حرفه خود تقلید کنید.

 

***سعی کنید به دانش آموزان خود آموزش دهید که هنگام یادگیری لازم نیست جدی باشید. اگر کاری میکنید که خندهدار یا احمقانه باشد، بعد به خودتان بخندید. خجالتی بودن، کمی باعث میشود که دانش آموزان شما با شما احساس راحتی بیشتری بکنند. اگر طنز و مزاح را در برنامههای درسی خود بگنجانید، پس احتمالاً دانش آموزان شما هم مطالب را بهتر به خاطر خواهند داشت.

 

کلمات مثبت را هر روز تکرار کنید. هر روز، هیچ آموزشی به طور کامل پیش نمیرود و ممکن است حتی برخی از آنها در دسته حوادث پیش بینی نشده در مدرسه قرار بگیرند. با این حال، مهم است که مثبت بمانید و یا دانش آموزانتان انرژی منفی شما را منعکس خواهند کرد. یک لحظه صبر کنید و به خودتان بگویید: ” خوب است،یافردا روز جدیدی استو لبخند بزنید و ادامه دهید.

تحقیق ابتدایی

 

* شما ممکن است حتی با صدای بلند بگویید: ” من عاشق تدریس هستم چون … ” و لیستی از چند دلیل. برای مثال، زمانی که شاهد بهبود واقعی در زندگی یک دانش‌آموز به خاطر تلاش‌های شما بودید، فکر کنید.

* اگر روز بدی برای دانش آموزان وجود داشته باشد، پس ممکن است بگویید که می‌خواهید یک ” تنظیم مجدد” انجام دهید و به آن‌ها بگویید که می‌خواهید رسماً روز را از همان نقطه شروع کنید.

 

5-روابط خوبی با والدین دانش آموزان ایجاد کنید. زمانی که با پدر و مادر دانش آموزان برخورد می‌کنید، ارتباط صحیح، یک عامل کلیدی است. با آن‌ها از طریق کنفرانس‌های شخصی و نیز گزارش‌های رفتاری و نوشتاری خود در ارتباط باشید. بگذارید آن‌ها بدانند که شما به ایده‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها در زمینه آموزش علاقه دارید. همچنین می‌توانید به درخواست کمک آن‌ها برای رویدادها و جشن‌ها در کلاس خود پاسخ دهید.

* در مدرسه خود با انجمن معلم – والدین تماس بگیرید و از آنها بپرسید چه کاری می‌توانید برای کمک انجام دهید.

 

پیشرفت به عنوان یک معلم

به سراغ مربیان آموزشی بروید. به دنبال معلمان دیگری در مدرسه خود بگردید که مایل به بحث در مورد آموزش با شما هستند و یا حتی چه کسی به شما اجازه می‌دهد در کلاس آن‌ها بنشینید.

اگر آن‌ها علاقمند هستند، آن‌ها را به کلاس خود دعوت کنید. بعد از اینکه آن‌ها شما را دیده‌اند، از آن‌ها بخواهید تا با انتقاد سازنده به شما کمک کنند. ببینید آیا آن‌ها پیشنهاداتی برای اینکه شما چطور می‌توانید یک معلم بهتر باشید، دارند یا خیر.

* برای مثال، آن‌ها ممکن است نشان دهند که شما اهداف کلاس خود را واضح‌تر بیان کنید. پس می‌توانید درباره نحوه انجام این کار صحبت کنید.

* همچنین ایده خوبی برای تبادل اطلاعات با مربیان و همکاران خود است. فرمتی که برای امتحان یا تست استفاده می‌کنید را نشان دهید و از آن‌ها بخواهید که نسخه‌های آن‌ها را ببینید. شما مجبور نیستید همان موضوع را آموزش دهید . همچنین می‌توانید مربیان را از طریق آموزش سازمان‌ها یا حتی در کنفرانس‌ها پیدا کنید. با افرادی که ملاقات می‌کنید و زمانی که به آن نیاز دارید، در تماس باشید و مشاوره بگیرید.

 دوره تدریس دبستان

 

برای فکر کردن وقت داشته باشید

در پایان هر ترم یا دوره آموزشی، بنشینید و آنچه که خوب انجام شد و آنچه که انجام نشد را ارزیابی کنید. با خودتان صادق باشید و به طور واقع‌بینانه ارزیابی کنید که چه چیزی در قدرت شما است تا قبل از تدریس دوباره آن کلاس ویژه، تغییر کند. اگر شما در حال آماده شدن برای یک دوره خاص هستید که همیشه باعث بروز مشکلاتی می‌شود، ممکن است در نظر بگیرید که به راهنمایتان مراجعه کنید.

برای مثال، ممکن است متوجه شوید که دانش آموزان شما با استفاده از رسانه‌ها بهتر واکنش می‌دهند. اگر اینطور است، به این فکر کنید که چطور می‌توانید فعالیت‌های محرک بیشتری را در کلاس خود وارد کنید.

از فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای استفاده کنید. به تدریس در منطقه خود ادامه دهید و دیگر متخصصان آموزشی را ملاقات کنید. مقالاتی درباره آموزش و انتشار آن‌ها در مجلات محلی بنویسید. آن را به عنوان یک کلاس درسی برای امتحانات در منطقه خود مانند تست‌های پیشرفته موقعیت مکانی انجام دهید. یادگیری را حفظ کنید و شما نیز الگویی برای دانش آموزان خود خواهید بود.

این محتوا دارای حق نشر از سوی کافه محتوا می باشد….

 

تحقیق دانش آموزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *