ژول ورن

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن؛ زندگینامه، کتاب ها و شاهکارهای ادبی او

ژول ورن؛ زندگینامه و معروف ترین کتاب های علمی و تخیلی او

ژول ورن، نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم، یکی از مخترعین اصلی رمان هایی بود که بعدها نام علمی – تخیلی گرفتند. نوشته های وی در مورد مسافرت های کیهانی، جوی و زیر دریایی، مدتها قبل از آن بود که سفرهای هوایی و زیردریایی ها متداول شوند و حتی قبل از ابداع و طراحی وسایل علمی سفرهای فضایی، ژول ورن در رمان هایش از این فن آوری ها نام برد.

 رمان های انقلابی اش مانند “دور دنیا در هشتاد روز” و “بیست هزار فرسنگ زیر دریا” در سرتاسر جهان از شهرت بالایی برخوردار هستند.

 

***درباره زندگینامه نویسندگان معروف جهان، مارک تواین و چارلزدیکنز از این قسمت وارد شوید…..

 

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

 

زندگینامه ژول ورن

ژول گابریل ورن، در 8 فوریه 1828 در شهر نانت، یک شهر بندری شلوغ در فرانسه به دنیا آمد. پدر و مادر او “پیر” و “سوفی ورن” نام داشتند.

محل زندگی ورن در مجاورت کشتی هایی بود که مدام در رفت و آمد بودند و تخیل او را برای سفر و ماجراجویی بر می انگیختند. زادگاه ورن بعدها تأثیر بسیار عمیقی بر نویسندگی وی گذاشت.

او در مدرسه شبانه روزی مشغول به تحصیل بود و در کنار درس شروع به نوشتن داستان های کوتاه و شعر نمود. پس از آن پدرش که وکیل بود، بزرگترین فرزند خود، ژول را برای تحصیل حقوق به پاریس فرستاد.

اگرچه او به تحصیل در رشته حقوق علاقه مند بود ولی متوجه علاقه اش زیادش به ادبیات و تئاتر نیز شد. او به سالن های ادبی مشهور پاریس رفت و آمد می کرد و با گروهی از هنرمندان و نویسندگان که در میان آنها الکساندر دوما و پسرش نیز قرار داشتند، معاشرت داشت.

ژول ورن پس از اخذ مدرک حقوق خود در سال 1849، در پاریس ماند تا به تمایلات هنری خود بپردازد. سال بعد اولین نمایشنامه ای که در آن در یک صحنه بازی داشت به اجرا درآمد.

ژول ورن، علیرغم فشارهای پدرش برای از سرگیری حرفه وکالت خود، همچنان به نوشتن ادامه داد و سرانجام در سال 1852 زمانی که ژول ورن از پیشنهاد پدرش برای انجام امور وکالت خود داری کرد، تنش میان آنها به اوج رسید.

در عوض این نویسنده مشتاق، شغلی کم درآمد در یک سالن تئاتر را بر عهده گرفت تا بستری باشد برای خلق نمایشنامه هایی که می نوشت.

در سال 1856، ژول ورن با “هونورین دی ویان”، بیوه جوانی که دو دختر داشت آشنا و عاشق او شد. آنها در سال 1857 ازدواج کردند.

برای کسب درآمد مالی، ژول ورن با کمک پدرش به عنوان کارگزار بورس شروع به فعالیت کرد و در همان سال نخستین کتاب خود را با عنوان سال 1857 منتشر کرد.

در سال 1861 تنها فرزند این زوج به نام “میشل ژان پیر ورن” به دنیا آمد. حرفه ادبی ورن نتوانست به نقطه خاصی برسد تا زمانی که با خوش شانسی تمام با یک ویراستار و ناشر به نام هتزل آشنا شد.

این اتفاق در سال 1862 افتاد. در سال 1863 هتزل، رمان “پنج هفته پرواز با بالن” را منتشر کرد. این رمان اولین سری از رمان های ماجراجویانه ورن بود. این اثر به دیده شدن نوشته های ورن کمک شایانی کرد و پس از آن قراردادهای جدید امضاء کرد و آثار جدیدی ارائه داد.

در سال 1866 ژول ورن در اوج نام آوری قرار داشت و شاهکارهای ارزنده خود را در طی سال های مختلف زندگی خود نوشت. وی در سن 77 سالگی و در 24 مارس 1905 به دنبال بیماری دیابت درگذشت.

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

آثار ژول ورن

آثار ژول ورن شامل رمان هایی هستند که در زمان حیات وی منتشر شده و رمان هایی که پس از مرگ او به وسیله پسرش میشل ورن، ویرایش نهایی بر روی آنها صورت گرفت و به چاپ رسیدند.

در حقیقت یازده کتاب پس از مرگ وی منتشر شد. از ژول ورن 86 داستان و مقاله به جای مانده است. از بسیاری از رمان های ژول ورن، انیمیشن ها، سریال ها و برنامه های تلویزیون زیادی ساخته شده است.

 

رمان های ژول ورن

ژول ورن یکی از نویسندگان معروف جهان در زمینه داستان های علمی تخیلی بود. اینکه او در رمان هایش به فن آوری هایی اشاره می کند که حتی در زمانی که او زندگی می کرد، اختراع نشده بودند، بسیار حیرت انگیز است.

بسیاری از پیشگویی هایی که این دانشمند نویسنده در خصوص فن آوری ها انجام داده بود، امروز به حقیقت پیوسته اند. در ادامه به معرفی تعدادی از تأثیرگذارترین رمان های ژول ورن می پردازیم.

  • بیست هزار فرسنگ زیر دریا
  • سفر به اعماق زمین
  • دور دنیا در 80 روز
  • جزیره اسرار آمیز
  • از زمین تا ماه
  • در جستجوی پناهجویان
  • دو سال در تعطیلات
  • میشل استروگف
  • پنج هفته در بالن
  • فانوس دریایی در پایان جهان
نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

بهترین کتاب ژول ورن

بیست هزار فرسنگ زیر دریا، قطعاً یکی از پرفروش ترین کتاب های ژول تا به امروز است و بنابراین می توان آن را به عنوان بهترین کتاب ژول ورن معرفی نمود. این کتاب استعداد ژول ورن را در ساختن یک روایت کامل و علمی نشان می دهد.

شخصیت های پخته “کاپیتان نمو” و بقیه خدمه با صحنه های توصیفی غنی باعث می شود که این داستان از همان صفحه اول واقعی و زنده به نظر برسد. مطالعه این کتاب را به تمامی طرفداران ژول ورن توصیه می کنیم.

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

 

رمان های ژول ورن که به فیلم تبدیل شدند…

ژول ورن، رمان نویس و نمایشنامه نویس فرانسوی، که آثار آن به صورت گسترده در تمام دوران ها ترجمه شده اند، الهام بخش بسیاری از داستان های علمی تخیلی است.

با وجود گذشت بیش از 150 سال از انتشار آثار وی، همچنان مخاطبان زیادی را مجذوب خود می کند. کودکان و طرفداران کتاب های طنز با خواندن کتاب هایش و یا تماشای فیلم هایی که بر اساس آثار او ساخته شده اند، میخکوب می شوند. هالیوود، ژول ورن را “پدر داستان های علمی روی پرده معرفی می کند.

اقتباس از داستان های ژول ورن، اشکال مختلفی داشته است. فیلم های کوتاه، سریال ها، فیلم های سینمایی، نمایش های تلویزیونی و اکشن های زیادی تولید شده اند.

در اینجا به برخی از به یادماندنی ترین و مشهورترین فیلم هایی که بر اساس نوشته های این نویسنده معروف جهان ساخته شده است، اشاره می کنیم.

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

نویسندگان معروف جهان؛ ژول ورن

 

تعدادی از رمان های ژول ورن که به فیلم تبدیل شدند:

  • بیست هزار فرسنگ زیر دریا
  • سفر به اعماق زمین
  • سفر به ماه
  • میشل استروگف
  • دور دنیا در هشتاد روز
  • جزیره اسرار آمیز
  • پنج هفته پرواز با بالن
  • سفر به صحرای اسرار آمیز
  • جزیره اسرار آمیز
  • فرزندان کاپیتان گرانت
  • ستاره جنوب
  • ناخدای پانزده ساله

 

 

تولید محتوای سایت آموزشی
هانس کریستین اندرسن

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *