نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

نویسندگان معروف جهان؛ مارک تواین؛ زندگینامه، کتاب ها و شاهکارهای ادبی او

مارک تواین؛ زندگینامه و کتاب های او

مارک تواین که نام واقعی وی ساموئل کلمنس بود، یکی از نویسندگان معروف جهان و نویسنده مشهور چندین رمان از جمله دو رمان اصلی کلاسیک آمریکا به نام “ماجراهای تام سایر” و “ماجراهای هاکلبری فین” بود. وی همچنین یک خلبان، روزنامه نگار، مدرس، کارآفرین و مخترع بود.

مطالعه کتاب های مارک تواین، بینشی از گذشته به انسان می دهند، زیرا وقایع زندگی شخصی وی نقش او را به عنوان شاهد عینی در طول تاریخ نشان می دهد.

“سام کلمنس” در طول زندگی خود، شاهد تکامل ایالات متحده، رشد و تحول گسترده آمریکا، پایان برده داری، پیشرفت فن آوری، دولت بزرگ و جنگ های خارجی بوده است.

نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

زندگینامه مارک تواین

*دوران کودکی مارک تواین

ساموئل کلمنس معروف به مارک تواین، در 30 نوامبر 1835 در فلوریدا به دنیا آمد. او ششمین فرزند در میان 7 فرزند بود.

در سن 4 سالگی، سام و خانواده اش به یک شهر مرزی کوچک هانیبال، میسوری، در سواحل رودخانه می سی سی پی نقل مکان کردند.

میسوری در آن زمان، ایالت نسبتاً جدیدی بود (در سال 1821 تابعیت را به دست آورده بود) و بخشی از مرزهای غربی این کشور را تشکیل می داد.

همچنین دولتی داشت که در برده داری شرکت می کرد. پدر سام خود صاحب یک برده بود و عمویش چندین برده داشت.

سام بیشتر تابستان هایش را در مزرعه دایی خود صرف بازی در محله برده ها و گوش دادن به داستان های بلند و مذهبی آنها نمود که بسیار از شنیدن آنها لذت می برد.

در سال 1847 هنگامی که مارک تواین، 11 ساله بود، پدرش درگذشت. اندکی پس از آن مارک مدرسه را ترک کرد تا به عنوان شاگرد چاپگر در یک روزنامه محلی کار کند. به مارک اجازه داده می شد ضمن انجام کارهای خود، اخبار جهان را بخواند.

 

*دوران جوانی مارک تواین

در ادامه زندگینامه مارک تواین به بررسی دوران جوانی آن می پردازیم، ساموئل (مارک تواین)، در 18 سالگی به سمت شرق به نیویورک و فیلادلفیا رفت و در چندین روزنامه مختلف مشغول به کار شد و در نوشتن چندین مقاله موفقیت هایی کسب کرد.

در سال 1857 به خانه بازگشت و به عنوان ناخدای قایق در رودخانه می سی سی پی شروع به کار کرد. با وقوع جنگ داخلی در سال 1861 سام نقش های کوچکی به عهده گرفت و سپس از آنها کناره گیری کرد.

در جولای 1861 به دعوت برادرش به غرب سفر کرد تا به کاوش نقره بپردازد.

ساموئل مرز میسوری تا نوادا را پیاده پیمود و در طول سفر برای اولین بار با قبایل بومی آمریکا و تعدادی از شخصیت های منحصر به فرد آنها آشنا شد که راهی برای داستان ها و کتاب های کوتاه او گشودند.

او پس از ناکام ماندن به عنوان کاوشگر نقره، شروع به نوشتن برای یکی از روزنامه های ویرجینیا نمود. جایی که برای اولین نام خود را به عنوان “مارک تواین” اعلام کرد.

سپس عازم سان فرانسیسکو شد و در آنجا به نوشتن مقاله های محلی ادامه داد.

در سال 1865 اولین داستان کوتاه مارک تواین به نام استراحت بزرگ در مقالات سراسر کشور منتشر شد.

یک سال بعد مارک تواین برای بازدید و گزارش به جزایر هاوایی سفر کرد و آنجا استخدام شد. نوشته های وی از چنان محبوبیتی برخوردار بودند که در بازگشت اقدام به سخنرانی کرد.

در سال 1867 به نیویورک رفت. سفرنامه های او که سرشار از مشاهدات و توصیف های واضح او بود، با استقبال مخاطبان روبرو شد و بعدها در اولین کتاب او به عنوان “بی گناهان خارج از کشور” منتشر شد.

نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

 

*تشکیل خانواده مارک تواین

مارک تواین، عاشق اولیویا (لیوی) لانگدون، دختر یک بازرگان ثروتمند ذغال سنگ شد و آنها پس از دو سال و در سال 1870 با یکدیگر ازدواج کردند.

او در بین سال های 1875 و سال 1894 ثروتمندترین و شادترین نویسنده بود. بهترین کتاب هایی که از مارک تواین باقی است را در این زمان نوشته است.

آنها در نیویورک مستقر شدند و مارک به عنوان نویسنده روزنامه بوفالو اکسپرس فعالیت نمود. این زوج بعدها صاحب 4 فرزند شدند.

پس از مراجعه به اروپا و انجام یک سری از مشاغل ناموفق، مارک تواین در سال 1900 به ایالات متحده آمریکا بازگشت.

نوشته های وی به ویژه پس از مرگ همسرش در سال 1905 تلخ تر شدند. مردی که هایدلبرگ را تباه کرد (1900)، دفتر خاطرات حوا (1906) که تا حدی به یاد همسرش نوشته شده است و مردی را نشان می دهد که فقط از طریق تأثیر زن خوب نجات یافته است.

در سال 1906 مارک تواین شروع به دیکته کردن زندگی نامه خود، ضبط خاطرات پراکنده بدون نظم خاصی شد.

بخش هایی از آن بعدها در همان سال در نشریات منتشر شد. وی با درآمدی که از زندگی نامه خود کسب کرد، خانه بزرگی را در ردینگ، کانکتیکات ساخت و آن را استورم فیلد نامید.

پس از چند سفر به برمودا برای بهبود سلامت رو به زوال، در تاریخ 21 آوریل 1910 دیده از جهان فرو بست.

نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

نویسندگان معروف جهان، مارک تواین

 

با زندگینامه و آثار معروف چارلز دیکنز آشنا شوید…..

 

معروف ترین کتاب های مارک تواین

در این بخش به معرفی برخی از کتاب های مارک تواین، یکی از معروف ترین نویسندگان جهان می پردازیم:

*ماجراهای تام سایر: ماجراهای تام سایر یکی از معروف ترین کتاب های مارک تواین است که در سال 1867 منتشر شد. این کتاب داستان ماجراجویی پنج نفر است.

این رمان پر تحرک یکی از مشهورترین آثار مارک تواین است و خواندن آن برای هر کسی که عاشق ادبیات آمریکایی و داستان های مربوط به دوران خردسالی و یا جوانی است، لذت بخش است.

*ماجراهای هاکلبری فین: ارنست همینگوی در سال 1935 نوشت: تمام ادبیات مدرن آمریکا از این کتاب به دست می آید. همینگوی به طور خاص به زبان محاوره شاهکار تواین اشاره نموده است.

ماجراهای هاکلبری فین نیز از جذاب ترین کتاب های مارک تواین است که روح ماجراجویانه تام سایر را حفظ می کند. ماجراهای هاکلبری فین در ردیف 23 از میان 100 رمان برتر همه زمان ها قرار دارد. به راحتی می توان گفت همه باید حداقل یکبار هم که شده این رمان را بخوانند.

*عصر طلایی: داستان در خصوص طنزی گزنده درباره کارهای داخلی واشنگتن دی سی است.

*شاهزاده و گدا: این کتاب داستان زندگی دو پسر را دنبال می کند. یکی شاهزاده و دیگری گدا. هر دو به شدت سعی در حرکت به دنیای دیگر را دارند. همانند سایر کتاب های مارک تواین، این کتاب هم برای بزرگسالان و هم کودکان مناسب است.

*ویلسون کله پوک: داستان مادری وحشت زده که نوزادان را تغییر می دهد. این کودکان با هویت های معکوس در زندگی دیگری به سر می برند. این کتاب یک تفسیر هوشمندانه و شوخ در مورد نژادپرستی و برده داری است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *