هانس کریستین اندرسن

نویسندگان معروف جهان؛ هانس کریستین اندرسون؛ زندگینامه و شاهکارهای ادبی او

زندگینامه هانس کریستین اندرسون و کتاب های معروف او

هانس کریستین اندرسون، یکی از نویسندگان معروف جهان و اولین نویسنده دانمارکی بود که از پایین ترین طبقه اجتماعی ظهور کرد.

رمان ها، درام ها و شعرهایش در دنیا معروف می باشد اما شهرت او به خاطر داستان های افسانه ای است که باعث شناخته شدن هانس در عرصه ادبیات جهان شد.

هانس کریستین اندرسون در 2 آوریل 1805 در اودنسه، کشور دانمارک به دنیا آمد. پدرش کفاش بود و مادرش از شستن لباس های دیگران کسب درآمد می کرد.

هانس کریستین اندرسون در سال 1810 وارد دبستان شد. در خانه، پدرش به او در تحصیل کمک می کرد و هانس را با لودویگ هولبرگ، نویسنده، فیلسوف و نمایشنامه نویس نروژی آشنا نمود.

همین باعث شد تا علاقه به تئاتر و مهارت های فکری در هانس تحریک شود. در سال 1812 مادر او در ساختمان تئاتر ادونسه مشغول به کار شد، و هانس این شانس را بدست آورد که به آنجا برود و نمایش ها را تماشا کند و سپس در خانه قطعات نمایشنامه را دوباره اجرا نماید.

هانس کریستین اندرسون

هانس کریستین اندرسون

 

هانس کریستین اندرسون در سن چهارده سالگی مادرش را متقاعد کرد که به او اجازه دهد برای کار به شهر کپنهاگ برود و یک خیاط شود.

وقتی مادرش از هانس پرسید چه نقشه ای در سر داری؟ او جواب داد: می خواهم مشهور شوم تا بعد از آن شما مشهور شوید.

هانس کریستین اندرسون به مدت سه سال در یکی از مناطق پرتردد کپنهاگ زندگی کرد. او تلاش نمود تا خواننده، رقصنده و بازیگر شود، اما در هیچ کدام از آن ها موفق نبود.

وقتی هفده ساله شد، یک مقام دولتی برای هانس، بورس تحصیلی گرفت تا شانس دیگری برای کسب آموزش به او بدهد. اما هانس، دانشجوی ضعیفی بود و هرگز نتوانست با موفقیت تحصیل کند.

او هرگز یاد نگرفت که چگونه کلمات را به درستی هجی نماید یا چگونه بنویسد. نتیجه آن، سبک نوشتاری ماندگار او نزدیک به زبان گفتاری شد که برخلاف تعدادی از نویسندگان معروف جهان، هنوز هم تازه به نظر می رسد.

هانس کریستین اندرسون پس از گذراندن هفت سال در مدرسه ای که توسط یک مدیر بد اخلاق اداره می شد و اندرسن از او متنفر بود، بالاخره توانست فارغ التحصیلی خود را با نوشتن اولین داستانش در سال ۱۸۲۸ جشن بگیرد.

این داستان موفقیت آمیز بود و به سرعت با مجموعه ای از اشعار ادامه پیدا کرد. کار حرفه ای هانس به عنوان یک نویسنده آغاز شده بود و سال های پر رنج و زحمتش، داشت به پایان می رسید.

هانس کریستین اندرسون

هانس کریستین اندرسون

 

آثار هانس کریستین اندرسون

در سال 1835، اندرسون اولین رمان خود را با عنوان “Improvisator” به پایان رساند و اولین جلد کوچک از داستان های افسانه ای خود را منتشر کرد، رویدادی که در آن زمان توجه کمی را به خود جلب نمود.

رمان Improvisation مانند بیشتر آثار هانس کریستین اندرسون مبتنی بر زندگی خودش بود. این موفقیت نه تنها در دانمارک بلکه در انگلیس و آلمان نیز نگاه ها را به سمت او جلب کرد.

هانس پنج رمان دیگر نیز نوشت، اما در نوشتن درام به عنوان یکی از نویسندگان معروف جهان، تقریباً کاملاً ناکام ماند.

با این وجود بسیاری از اشعار وی هنوز بخشی از ادبیات محبوب دانمارک است و ماندگارترین سهم او در بین نویسندگان معروف جهان، پس از افسانه ها، کتاب های جهانگردی و زندگینامه هانس کریستین اندرسون یعنی خودش است.

او بیشتر زندگی خود را به عنوان مهمان در خانه های ثروتمندان دانمارک گذراند، سفرهای زیادی به خارج از كشور كرد و این سفرها منجر به ملاقات با نویسندگان معروف جهان و دوستی با آن ها گردید.

 چارلز دیکنز، رمان نویس معروف انگلیسی یکی از این افراد بود.

هانس کریستین اندرسون

هانس کریستین اندرسون

 

هانس کریستین اندرسون نوشتن داستان های افسانه ای را با بازگو کردن داستان های عامیانه ای که از کودکی از مادربزرگ و دیگران شنیده بود، آغاز کرد.

با این حال به سرعت شروع به خلق داستان های خود کرد. بیشتر آثار هانس کریستین اندرسون بیرون آمده از ذهن خودش است.

نخستین جلد از داستان هایش از سال 1835 تا 1837 حاوی نوزده داستان بود که به نام داستان های افسانه ای برای کودکان به چاپ رسید. این مجموعه داستان در 1845 به عنوان داستان های افسانه ای جدید تغییر نام داده شد.

چهار جلد دیگر با همین عنوان شامل بیست و دو داستان اورجینال منتشر شد که از بهترین کتاب های هانس در بین نویسندگان معروف جهان به حساب می آیند.

در طی سال های بعد او مجموعه های جدیدی از داستان های افسانه ای منتشر کرد. آخرین داستان های افسانه ای هانس کریستین اندرسون در سال 1872 به چاپ رسید.

هانس کریستین اندرسون

هانس کریستین اندرسون

 

معروف ترین کتاب های هانس کریستین اندرسون

هانس، داستان های افسانه ای زیادی نوشته است اما از محبوب ترین کتاب های هانس کریستین اندرسون می توان به “جوجه اردک زشت” ، شاهزاده خانم و دانه لوبیا، “دختر کبریت فروش” و “پری دریایی کوچک اشاره کرد.

در ابتدا او به نویسندگی داستان های افسانه ای خود افتخار نمی کرد اما پس از گفتگو با دوستان و منتقدان دانمارکی، آن را پذیرفت.

اندرسون بعداً به این باور رسید که افسانه همان “شعر جهانی” (شعری است که در همه فرهنگها وجود دارد) است که بسیاری از نویسندگان معروف جهان در خواب دیده اند.

او افسانه ها را به عنوان شکل شاعرانه آینده می دید، تلفیقی از هنر و ادبیات عامیانه و توصیف عناصر غم انگیز و طنز آمیز زندگی.

کتاب های هانس کریستین اندرسون، دنیایی غنی و ساختگی را تشکیل می دهد. در حالی که کودکان می توانند از اکثر داستان ها لذت ببرند، بهترین آنها برای بزرگسالان نیز نوشته شده است.

قصه ها برای خوانندگان مختلف نیز معانی مختلفی به خود می گیرند، شاهکاری که تنها یک شاعر بزرگ می تواند به آن برسد.

هانس کریستین اندرسن در 4 آگوست 1875 در کپنهاگ دانمارک درگذشت.

هانس کریستین اندرسون

هانس کریستین اندرسون

 

به گفته محققان، داستان جوجه اردک زشت، نشان دهنده احساس خود بیگانگی و بخشی از زندگینامه هانس کریستین اندرسون است.

به عنوان یک پسربچه، هانس از ظاهر و صدای بلندش خسته شده بود و اغلب این دوران را در انزوا سپری کرد. او بعداً داستانی را در مورد پسری به نام هانس نوشت که به عنوان کودک شاد و سرگرم می شود.

اندرسون دقیقاً مانند جوجه اردک زشت، بعداً در زندگی “قو” شد – نویسنده ای مشهور در جهان با دوستان در جایگاه های بلند مرتبه.

هانس حتی در مورد جوجه اردک زشت نیز اعتراف کرد که این داستان بازتاب زندگی خود اوست.

 

منابع:

  • https://www.notablebiographies.com/A-An/Andersen-Hans-Christian.html
  • https://www.mentalfloss.com/article/579239/hans-christian-andersen-facts

 

 

راهنمای خرید چرخ گوشت خانگی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *