هوشمندسازی مدارس

نقش محتوای الکترونیکی در تعلیم و تربیت

تیم کافه محتوا مشاوره پروژه های دانش آموزی تقدیم می کند…..

این طرح در مسابقه ایده پردازی با رویکرد تعلیم و تربیت در همایش استانی در سال 97، ناحیه 2 آموزش و پرورش اصفهان حائز رتبه برتر شده است… 

“از آوردن نام واحد آموزشی و مجری طرح، معذوریم….”

 تولید محتوای تخصصی صنعتی

 

نقش محتوای الکترونیکی و فناوری های نوین در تعلیم و تربیت

عنوان ایده نقش محتوای الکترونیکی و فناوری های نوین در تعلیم و تربیت
چکیده ایده ارتباط مفید و کارآمد میان خانواده ها و مراکز مجری امر تعلیم و تربیت مانند مدارس، مراکز تفریحی و فرهنگسراها و شهرداری ها، برای پیشرفت آموزشی افراد لازم و ضروری است.

از این رو است که بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه‌ مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر در دانش آموزان و در مرتبه بعدی برای والدین آنها باید به شیوه اصولی و نظام بندی شده انجام شود. این ایده مبتنی بر برگزاری کارگاه های آموزشی یک روزه در یک مکان بخصوص با هماهنگی قبلی می شود.

در هر یک از این کارگاه ها، آموزش ها و مطالب باید به دو صورت استفاده از محتوای الکترونیکی و بدون استفاده از محتوا و به صورت شفاهی یا کتبی به فراگیران ارائه شوند. در پایان کارگاه، یک آزمون ارزیابی از فراگیران به عمل آید و نتایج و کارایی آموزش ثبت و با یکدیگر مقایسه شوند. گروه سنی و موضوعات مطالب در اولویت برنامه های قرار دارند.

اهداف ایده
·        ارتقا و گسترش استفاده از انواع محتوای الکترونیکی برای بهبود بخشیدن به فرآیند آموزش افراد

·        تقویت حافظه و تمرکز حواس در دانش آموزان و ارائه راهکارهای مؤثر برای والدین آنها

·        بیان چالش های موجود در فضای تعلیم و تربیت و بررسی آنها

·        ارتباط نزدیک بین خانواده ها و ارگان های فعال در زمینه آموزش و تربیت افراد

ضرورت ایده
در عصر حاضر و بر اساس تجربه حاصل از آموزش در سالیان گذشته باید پذیرفت كه آموزش الكترونیكی یك ضرورت محسوب می گردد، چرا كه این روش بسیاری از محدودیت های معمول در آموزش فیزیكی را حذف كرده و با افزودن شرایط شبیه سازی شده كمك آموزشی، محیطی ایده آل و آرمانی برای انتقال اطلاعات آموزشی را فراهم نموده است. هدف آموزش الكترونیكی را می توان به صورت زیر بیان نمود:

1)     فراهم نمودن امكان دسترسی یكسان، رایگان و جستجوپذیر در دوره‌های درسی

2)     ایجاد فضای آموزشی یكنواخت برای اقشار مختلف در هر نقطه

3)     بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه‌ مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر

متخصصان اعتقاد دارند كه با كمك فناوری‌ اطلاعات و محتواهای الکترونیکی، می توان روش‌های جدیدی برای آموزش ابداع کرد كه هم اقتصادی و با كیفیت باشند و هم بتوان با استفاده از آن، به طور هم زمان جمعیت كثیری از فراگیران را تحت آموزش قرار داد.

بدیهی است هر مقدار منابع اطلاعاتی وسیع تر، طبقه بندی شده تر و مبتنی بر آخرین یافته های تحقیقاتی باشد فرآیند تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری های نوین بهتر خواهد بود.

از سویی اینترنت سطح دانش افراد را بالا می برد، چرا که با نوشتن یک نشانی می توان به درون محیط های آموزشی برای گروه های سنی مختلف، دایره المعارف شخصیت های تاریخی، آخرین یافته های علوم انسانی و علوم پزشکی و … دست پیدا نمود.

از طرفی دیگر، ارتباط مفید و کارآمد میان خانواده ها و مراکز مجری امر تعلیم و تربیت مانند مدارس، مراکز تفریحی و فرهنگسراها و شهرداری ها، برای پیشرفت آموزشی افراد لازم و ضروری است.

به همین منظور ایده حاضر برای اجرا کردن این اهداف مطرح شده است. متن ایده بر مبنای برگزاری کارگاه های آموزشی – تربیتی با رویکرد استفاده از فناوری های نوین و محتواهای الکترونیکی می باشد.

ارگان هایی که در این ایده درگیر هستند شامل فرهنگسراها، شهرداری ها، مدارس و مراکز تفریحی هستند.

برای دریافت موضوعات طرح جابر، اینجا را کلیک کنید….

شیوه اجرای ایده
برای ایده حاضر، اهداف اجرایی به صورت زیر دسته بندی شده است:

1)     برگزاری کارگاه های تربیتی جذاب با رویکرد خلاقیت در یادگیری

2)     برگزاری غرفه های نمایشگاهی در تمام ایام سال (نمایشگاه دائمی)، به صورت فیزیکی و آنلاین

3)     برگزاری مسابقه

4)     تقسیم بندی محتواهای الکترونیکی به چهار گروه کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان.

5)     تقسیم بندی محتواهای الکترونیکی بر حسب موضوع

برای اجرای ایده به این روش عمل می شود:

کارگاه های آموزشی یک روزه در یک مکان بخصوص با هماهنگی قبلی برگزار شود و در هر یک از این کارگاه ها، آموزش ها و مطالب به دو صورت استفاده از محتوای الکترونیکی و بدون استفاده از محتوا و به صورت شفاهی یا کتبی به فراگیران ارائه شوند. در پایان کارگاه، یک آزمون ارزیابی از فراگیران به عمل آید و نتایج و کارایی آموزش ثبت و با یکدیگر مقایسه شوند.

در پایان هر ماه، همان گروه هایی که در بخش های قبلی شرکت کردند مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرند و از لحاظ ماندگاری مطالب آموزشی در طول یک ماه در حالت استفاده از فناوری های نوین و محتواهای الکترونیکی برای آموزش، نتایج را بررسی کنند.

در بخش بعدی ایده، باید گروه های سنی مختلف را در این طرح شرکت داد و میزان فراگیری مطالب را با استفاده از محتواهای الکترونیکی و فناوری های نوین در هر یک از این گروه ها بررسی و ارزیابی نمود. همچنین میزان علاقه به فناوری های نوین و استفاده از فضای مجازی برای تعلیم و تربیت در این ایده مطرح شده و ارزیابی می شود.

تحقیق دانش آموزی را از اینجا دریافت کنید….

مزایا و دستاوردهای ایده
·        میزان علاقه به فناوری های نوین و استفاده از فضای مجازی برای تعلیم و تربیت

·        نیازسنجی بخش آموزش به تفکیک گروه سنی در جامعه

·        چالش های موجود در جامعه مربوط به بخش تعلیم و تربیت

·        نیازسنجی خانواده ها با رویکرد تربیتی

·        نیازسنجی قشرهای مختلف جامعه از لحاظ تربیت و آموزش

امکانات مورد نیاز برای اجرای ایده
·        فضای مورد نیاز برای برگزاری کارگاه های آموزشی که مجهز به دیتاشو و سیستم های نمایش فیلم و اسلاید باشد.

·        همکاری ارگان های مربوطه برای برگزاری این دوره ها

·        سیستم های قوی اطلاع رسانی به افراد

·        روش های نوین تبلیغاتی

·        استفاده از اساتید مجرب در زمینه تعلیم و تربیت

·        بودجه لازم برای تهیه لوازم کمک آموزشی (در صورت نیاز)

·        اختصاص دادن یک سری تسهیلات ویژه فرهنگی و آموزشی به شرکت کنندگان در کارگاه های تعلیم و تربیت

 این محتوا دارای حق نشر از سوی تیم کافه محتوا می باشد…..

برای ثبت سفارش مشاوره تخصصی پروژه های دانش آموزی از طریق لینک زیر اقدام کنید….

تحقیق دانش آموزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *