پروژه طراحی و ساخت برای طرح جابر کلاس ششم

با یک پروژه طراحی و ساخت برای طرح جابر کلاس ششم آشنا شوید؛ پختن غذاهای لذت بخش با نور خورشید

مقدمه:

قدرت اجاق خورشیدی

اجاق خورشیدی، امن ترین و به صرفه ترین نوع اجاق بدون نیاز به منبع سوخت خارجی است. مردم سراسر دنیا با یک بحران روزانه برای جمع آوری هر چیزی که می تواند به عنوان سوخت استفاده شود، مواجه هستند.

افرادی هستند که چند کیلومتر برای پیدا کردن هیزم راه می‌روند یا پول کافی برای خرید گاز برای یک اجاق استاندارد را ندارند. بسیاری دیگر به نیروی برق دسترسی ندارند. یک اجاق خورشیدی با استفاده از گرمای طبیعی خورشید می تواند آن ها را قادر به پختن غذا کند.

یکی از دیگر مزیت های اجاق خورشیدی قابلیت استفاده از آن برای جوشاندن آب است تا قابل نوشیدن شود. آب بسیاری از مناطق دنیا حاوی باکتری های کشنده است و گرم کردن آن می تواند این میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

یک اجاق گار خورشیدی محیطی بدون دود برای خانواده ها و جامعه به وجود می آورد. با استفاده از خورشید، خانواده ها می توانند از سبزیجات و دانه های کاملی که می توانند پخته شوند و غذا هایی بسیار مغذی باشند استفاده کنند.

در بسیاری از کشور ها، خانواده ها تقریبا یک چهارم (25%) درآمد خود را صرف خرید گاز یا نفت به عنوان سوخت اجاق های‌شان می کنند. با خرید اجاق خورشیدی آن ها تنها یک بار هزینه کرده و در باقی اوقات آزاد هستند تا درآمدشان را صرف خرید غذای بهتر یا حتی آموزش فرزندانشان کنند.

گرمای ملایمی که توسط اجاق خورشیدی فراهم می شود چند مزیت دارد. غذا می تواند برای مدت طولانی بدون ترس از سوختن روی آن پخته شود و از آن جایی که غذا نیازی به هم زدن ندارد الزامی نیست که کسی مدام مراقب غذا باشد.

ظرف ها و ماهیتابه هایی که غذا در آن ها پخته می شوند نیز به سادگی قابل شستشو خواهند بود. این ویژگی برای کسانی که باید برای به دست آوردن آب مسیر هایی طولانی را طی کنند اهمیت بالایی دارد.

این پروژه مناسب برای طرح جابر کلاس ششم میباشد.

کسانی که غذاها را کنسرو می کنند می توانند ظرف ها را درون آب گرم روی اجاق خورشیدی قرار دهند تا غذاها فاسد نشوند. آب گرم همینطور می تواند برای ضد عفونی کردن وسایل آشپزخانه و ظرف ها استفاده شود تا بیماری ها به اعضای خانواده منتقل نشوند.

وسایل پزشکی که ممکن است برای کمک به افراد آسیب دیده مورد نیاز باشند نیز می توانند از این طریق ضد عفونی شوند.

توانایی ساخت اجاق خورشیدی به خانواده ها اجازه می دهد تا زندگی سالم تری داشته باشند بدون این که بخواهند وقت زیادی را برای تامین هزینه های سوخت صرف کنند. استفاده از اجاق خورشیدی برای محیط زیست نیز مفید است.

اجاق های استاندارد با استفاده از نفت، گاز یا چوب هوا را آلوده می کنند. اجاق های خورشیدی دوستدار طبیعت هستند و می توانند از وسایلی که به فراوانی موجود هستند ساخته شوند.

اجاق های خورشیدی حتی در سفر های فضایی نیز استفاده می شوند. زمانی که انسان ها وارد یک سیاره دیگر می شوند دسترسی به سوخت آسان نخواهد بود و اجاق خورشیدی ساده ترین راه برای پختن غذا برای فضا نوردان خواهد بود.

امید این وجود دارد که فضا نوردان بتوانند در باغ های شنی یا آبی سبزیجات پرورش دهند. استفاده از اجاق خورشیدی به آن ها اجازه می‌دهد تا مواد مغذی درون غذا را حفظ کنند.

ممکن است دوست داشته باشید یک آزمایش علمی انجام دهید تا ببینید آیا می توانید با وسایل درون خانه یک اجاق خورشیدی برای خود بسازید. به نظر شما چه استفاده های دیگری از اجاق خورشیدی می توان کرد؟

فرم ثبت سفارش را از اینجا دریافت نمایید.

چگونه یک اجاق خورشیدی بسازیم؟

اجاق خورشیدی وسیله‌ مناسبی برای پخت و پز در بیرون خانه است. بدون این که گازهای گلخانه ای در فضا آزاد شوند.

مواد مورد نیاز:

  • جعبه‌ی پیتزای مقوایی/ مداد/ خط کش
  • کاتر یا قیچی/ فویل آلومینیومی
  • نوار چسب/ مقوای مشکی
  • پلاستیک بسته بندی یا یک پلاستیک بزرگ شفاف
  • روزنامه/ دستکش اجاق/ ظرف کیک پزی
  • مواد لازم برای آشپزی به عنوان مثال برای چیپس و پنیر یا بیسکوئیت شکلاتی

   (از این اجاق برای پخت گوشت خام استفاده نکنید)

  • ماده‌ انتخابی: یک دما سنج که تا دمای 250 درجه فارنهایت را نشان می دهد.

 

فرآیند آزمایش:

  • باقی مانده های پنیر، سس یا خرده نان ها را از جعبه‌ی پیتزای خود پاک کنید.
  • با استفاده از خط کش و مداد، یک مربع روی در جعبه بکشید. این مربع باید از هر گوشه به اندازه ی 2.5 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • از کاتر یا چاقو استفاده کنید تا سه ضلع مربع را ببرید.
  • بخش بریده نشده‌ی مربع را خم کنید تا به طور عمودی بایستد.
  • فویل آلومینیومی را به اندازه ای ببرید که بخش داخلی مقوای بریده شده را بپوشاند.
  • فویل را محکم دور آن بپیچید و آن را با نوار چسب محکم کنید.
  • بخش درونی جعبه پیتزا را با مقوای مشکی بپوشانید.
  • دو تکه پلاستیک به اندازه‌ی بخش بالایی جعبه پیتزا ببرید.
  • با استفاده از پلاستیک ها گوشه های درونی پنجره‌ی مربعی که بیرون آورده اید را بپوشانید تا اجازه ورود هوا را به آن ندهید.
  • حالا وقت آشپزی رسیده است! بهترین زمان برای استفاده از اجاق بین 11 صبح تا 2 بعد از ظهر است.
  • حتما مواد غذایی را درون ظرف بگذارید تا درون اجاق کثیف نشود.

اجاق خورشیدی طرح جابر

یکی از غذا هایی که می توانید با این اجاق خورشیدی درست کنید بیسکویت شکلاتی است. یک بیسکوییت برداشته و یک یا دو عدد مارشملو روی آن بگذارید، زمانی که بیسکویت ها پخته شدند بیسکوییت دوم را روی آن بگذارید.

همینطور می توانید با ریختن پنیر رنده شده روی چیپس، خوراک چیپس و پنیر درست کنید یا از اجاق برای گرم کردن سوپ باقی مانده استفاده کنید.

نتیجه: در یک روز گرم آفتابی، دمای اجاق شما می تواند به 200 درجه‌ی فارنهایت برسد. متوجه خواهید شد که غذا برای پخته شدن در اجاق خورشیدی به زمان بیشتری نسبت به یک اجاق معمولی نیاز دارد.

 

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

نقش والدین در طرح جابربن حیان چیست؟

برای مطالعه مطالب مرتبط با طرح جابر اینجا کلیک کنید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *