پلن تولید محتوا

پلن تولید محتوا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

سفارش تولید محتوای متنی

سفارش تولید محتوای متنی

پلن تولید محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

تصور کنید مقابل رایانه خود نشسته اید، به صفحه سفید و خالی که قرار است آنجا چیزی را تایپ کنید خیره شده اید؛ مکان نما در حال چشمک زدن است و شما به این فکر می کنید که اولین جمله را به چه کلمه ای آغاز کنید! احساس می کنید در میان میلیون ها جمله، غرق شده اید و مغز شما نمی تواند به درستی تصمیم گیری کند. آیا در این لحظه آرزو نمی کنید بتوانید بهترین متن را بنویسید و داستانی را بگویید که مخاطبان بیشتری جذب کنید؟ آیا این موضوع از ذهن شما نمی گذرد که ای کاش از قبل، برنامه ای منظم برای تولید محتوا داشتم؟ ….

وقتی از روند تولید محتوا برای یک سایت اینترنتی صحبت می کنیم، منظورمان این است که نویسنده باید قبل از دست به کار شدن برای نوشتن، یک برنامه از پیش تعیین شده داشته باشد. به این برنامه در اصطلاح، “پلن تولید محتوا” می گوییم. پلن یا پلان محتوا در واقع به برنامه و جدول زمان بندی و موضوع بندی معینی اشاره دارد که مسیر نوشتن یک متن را نشان می دهد. همه نویسندگانی که در این صنعت فعالیت می کنند سعی دارند با تنظیم پلن های روزانه، ماهانه و گاهی سالانه، تولید محتوا را سریع تر و هدفمندتر پیش ببرند.

از آنجایی که داشتن برنامه ریزی و تنظیم پلن تولید محتوا بسیار سودمند است، در این مطلب تصمیم داریم در ابتدا به اهمیت پلن محتوا اشاره کنیم، سپس به مهم ترین اجزای پلن محتوایی می پردازیم و در آخر نیز انواع پلان محتوا را بیان می کنیم. شما در انتهای این محتوا به راحتی می توانید برای نوشتن متن های روزانه خود، برنامه ریزی کنید و در تولید محتوای حرفه ای، موفق تر باشید.

“پلن تولید محتوا” یا “برنامه ریزی محتوا” چیست؟

پلن تولید محتوا، یا همان برنامه ریزی برای محتوا، مراحل دقیقی است که نویسنده برای رسیدن به اهداف محتوایی باید آماده کند و به آن متعهد باشد. پلان محتوا در حقیقت، مسیر راه نوشتن محتوای متنی را نشان می دهد.

در پلان محتوایی، شما با این موارد روبرو هستید: موضوعاتی که پوشش می دهید؛ کلمات کلیدی مرتبط؛ پست های وبلاگی؛ اهداف جزئی و کلی بازاریابی محتوایی؛ برنامه استراتژی محتوا؛ طراحی تصاویر و بنرهای گرافیکی.

پلن محتوا برای یک سایت، همراه با استراتژی محتوایی عمل می کند و هر دو باعث موفقیت یک وبسایت می شوند. استراتژی محتوایی، یک طرح کلی است و پلان تولید محتوا، چیزی است که آن را کامل می کند.

دلایلی که نشان می دهند چرا پلن تولید محتوا اهمیت دارد

پلن تولید محتوا چیست

پلن تولید محتوا چیست

1- دلیل اول: پلن محتوا به نویسنده کمک می کند متن را مطابق با اهداف تجاری آماده کند.

2- دلیل دوم: با داشتن پلن مناسب برای تولید محتوا می توان سریع تر و کارآمدتر، کلمات و تیترهای اصلی و فرعی را انتخاب نمود. به این ترتیب، نویسنده می تواند خیلی منظم تر، جریان محتوایی برای یک سایت ایجاد کند.

3- دلیل سوم: تولید محتوای خلاقانه، به واسطه دنبال کردن برنامه های پلن های تولید محتوا، به آسانی امکان پذیر است. یک نویسنده حرفه ای به خوبی می داند محتوا را چطور بنویسد تا جذاب و مهیج باشد و بتواند مخاطبان زیادی را جذب کند.

4- دلیل چهارم: پلان محتوا به نویسنده کمک می کند تا بتواند تعدادی از محتواهای مورد نظرش را خیلی زودتر از زمان انتشار، آماده نماید. بنابراین، مراحل تولید محتوا، به دور از عجله و شتاب زدگی طی خواهد شد.

توضیحات تکمیلی:

برای درک اینکه چرا داشتن پلان تولید محتوا، ضروری است، می توانید این موقعیت را تصور کنید که چه اتفاقی می افتد اگر یک کسب و کار اینترنتی دارای وبسایت، بدون استراتژی محتوایی، فرآیند تولید محتوا را شروع کند!

فرض کنید یک سایت وبلاگی اینترنتی کوچک دارید که در آن می توانید مقالاتی را برای افزایش بازدید و رتبه گرفتن در موتورهای جستجوگر منتشر کنید. حتماً ایده هایی برای موضوعات مختلف دارید و خیلی زود، شروع به نوشتن مقالات وبلاگ خود می کنید. چند روزی طول نمی کشد که متوجه می شوید، بیش از حد، مشغله دارید و برای اینکه از عهده همه کارهای تولید محتوا بر بیایید، بخشی از این کار را نیز به یک یا دو تا از همکاران خود می سپارید، یا ممکن است برونسپاری کنید.

در نگاه اول، شاید این روند، بسیار خوب جلوه کند؛ اما مشکل اصلی زمانی آغاز می شود که به عنوان مدیر سایت، متوجه می شوید نویسنده های دورکار، یا همکاران دیگر، از اهداف ذهنی شما اطلاعی ندارند و نمی توانند محتواهایی را بنویسند که هدف ها و چشم اندازهای سایت شما را دنبال می کند!

از طرفی دیگر، بدون داشتن پلن تولید محتوا، خیلی زودتر از آنچه تصورش را می کنید متوجه می شوید که ایده ناب برای نوشتن ندارید، سردرگم می شوید و این شرایط، شما را خسته می کند! این موارد همگی باعث می شوند به تدریج از اهداف اصلی خود فاصله بگیرید و این یعنی مخاطبان سایت را از دست می دهید. همچنین ممکن است کم کم کیفیت محتواها کمتر شود و این به معنای افت رتبه در موتور جستجوگر خواهد بود.

آیا فکر نمی کنید چقدر بهتر می شد اگر مدیر یک سایت، از همان آغاز راه تولید محتوا، یک برنامه منظم داشت و طبق یک پلن محتوایی قوی پیش می رفت؟؟

اگر یک کسب و کار که بر اساس وبسایت فعالیت می کند، ابتدا بر روی تحقیق و ایجاد استراتژی محتوایی سرمایه گذاری نماید، بهتر می تواند اهداف و تحقیقات خود را در برنامه های محتوایی بگنجاند. این شرایط موجب می شود که همه تلاش ها در راه ارتقای سئو سایت و جذب بازدیدکننده، سازنده تر و موثرتر باشد.

پلن تولید محتوا چه کمکی به یک سایت می کند؟

  • به هر مرحله از فرآیند تولید محتوا و نحوه تحقیق، ایجاد، انتشار و ردیابی محتوا می پردازد.
  • به ایجاد محتواهایی کمک می کند که مخاطب مناسب را هدف قرار دهد، احتمال تعامل و حفظ آنها را افزایش دهد و ترافیک و فروش بیشتری را به سمت کسب و کار هدایت کند.
  • ایجاد، همکاری و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد محتوا را برای تیم ها آسان تر می سازد.
  • پلن محتوا کمک می کند تا از هزینه های غیر ضروری یا تاخیر در زمینه های مهم استراتژیکی، مانند تهیه بودجه یا درخواست منابع اضافی، جلوگیری شود.
  • یک محتوای خوب برنامه ریزی شده (مثلاً یک پست وبلاگ، ویدیو و غیره) که کاملاً با اهداف استراتژیک کسب و کار همسو باشد، با مخاطبان هدف مناسب به جایگاه مناسبی می رسد و توسط موتورهای جستجو انتخاب می شود.

چطور یک پلن تولید محتوا بنویسیم؟

پلن محتوا

پلن محتوا

فرآیند برنامه ریزی محتوایی شما باید از استراتژی محتوای شما سرچشمه بگیرد. قبل از ایجاد برنامه محتوایی، کسب و کار شما باید از قبل، استراتژی محتوایی خود را با اهداف روشن تعریف کرده باشد، تجزیه و تحلیل مخاطبان رقبا را انجام داده باشد، منابع آن را ارزیابی کرده باشد، بودجه محتوا را تعیین کرده و راه‌هایی برای پیگیری و تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرده باشد.

پس از انجام این کارها، می توانید یک پلان محتوایی ایجاد کنید که به کسب و کار شما کمک می کند محتوای تان را با سفر مشتری هماهنگ نمایید، و موضوعات، نیازها و سؤالاتی را که باید در محتوا مطرح شود، شناسایی کنید.

فرآیند برنامه ریزی محتوا یا پلن محتوا همچنین شامل انجام بازبینی محتوا برای تعیین این است که آیا محتواهای موجود را می توان همانطور که هست استفاده کرد یا نیاز به به روز رسانی دارند. آپدیت کردن محتواهایی که قبلاً در سایت منتشر کرده اید جزو این برنامه قرار می گیرد. در هر شرایط باید حواستان باشد که برنامه ریزی برای تولید محتوای سایت، به برنامه ریزی قوی و دقیق و اصولی نیاز دارد.

اجازه دهید درباره مراحل و روش تنظیم پلن محتوایی، یک مثال بزنیم: فرض کنید یک سایت فروشگاهی قهوه دارید. ابتدا گروه مخاطبان هدف را مشخص کنید. سپس بهترین کلمات کلیدی را استخراج کرده و دسته بندی کنید. اولویت بندی هر کلمه کلیدی بسیار مهم است و به فروش شما کمک می کند. به این موضوع فکر کنید که پست های وبلاگی را هفته ای 2 بار، ویدیوها را هفته ای 1 بار و پست های تصویری و اینفوگرافیک را هر 15 روز یکبار در سایت منتشر کنید. شما نیاز دارید به صورت هفتگی، در رسانه های اجتماعی از جمله لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام و … نیز فعال باشید. شاید وقتی کسب و کارتان قوی تر شد، به پلن های بازاریابی محتوایی نیز نیاز داشته باشید. پلن محتوایی که تنظیم می کنید، این موارد را در قالب جدول های دقیق، شامل می شود.

پلن تولید محتوا باید برای هر کسب و کار، اختصاصی نوشته شود

نکته بسیار مهم درباره پلان محتوایی یک سایت این است که باید برای هر کسب و کار، پلن اختصاصی تدوین شود. نمی توانید از یک پلان برای دو مدل کسب و کار متفاوت استفاده کنید. دلیل آن هم کاملاً مشخص است. اهداف کسب و کارها با هم فرق می کند و بنابراین به انواع محتوا نیاز دارند.

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای برنامه ریزی پلن محتوایی سایت خود از آنها استفاده کنید. برای اینکه کارهایتان را ساده تر نگه دارید، چند کار آسان می توانید انجام دهید. به طور مثال، اهداف خود را معین کنید؛ نوع محتوای مورد نیاز را تعیین کنید؛ موضوعات محتوا را انتخاب کنید؛ کانال ها و بسترهای توزیع را تعیین کنید؛ ابزارهای مدیریت محتوا و سایت را تنظیم کنید؛ برنامه زمان بندی مناسب برای انتشار محتواها تعیین کنید؛ پلن محتوایی را بررسی و بازبینی کنید و اگر لازم است آنها را اصلاح کنید.

برنامه ریزی تولید محتوا

برنامه ریزی تولید محتوا

چک لیست برنامه ریزی برای تولید محتوا

  • تعریف اهداف و مقاصد
  • تحقیق درباره مخاطبان
  • شناخت نیاز و خواسته های مخاطبان هدف
  • تحلیل رقبا
  • انتخاب موضوعات مناسب
  • تنظیم تقویم محتوایی
  • انتخاب قالب های محتوایی و زمان بندی انتشار
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • شروع فرآیند تولید محتوا
  • تبلیغات و بازاریابی محتوایی
  • فعالیت در رسانه های اجتماعی
  • اندازه گیری بازخوردها و تحلیل داده ها

سخن پایانی

پلن تولید محتوا تضمین می کند که هر محتوایی برای سایت می نویسید یا طراحی می کنید، با استراتژی های شما همسو است و می تواند افراد را به سمت صفحات درست سایت هدایت کند. استفاده از یک الگوی محتوایی خوب و یک تقویم محتوا به کسب و کار شما اجازه می دهد تا برنامه های تولید محتوای سایت خود یا کارفرما را به بهترین شکل اجرا کنید و در عین حال، بازخوردهای مناسب دریافت کنید.

برای موفقیت در تنظیم و تدوین پلان محتوایی باید چالش هایی را پشت سر بگذارید. شناسایی مخاطبان هدف، شناخت دقیق صنعت مورد بحث، تعیین اهداف تجاری و حفظ ارتباط و هماهنگی مؤثر بین اعضای تیم تولید محتوا، مهم ترین موارد در این مسیر هستند. شما به عنوان مدیر محتوا یا نویسنده محتوای سایت، وظیفه دارید که چک لیست منظمی داشته و باشید و طبق یک پلن استاندارد پیش بروید.

منبع: کافه محتوا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *