تکلیف دانش آموزان

انواع تکلیف دانش آموزان چیست و هر کدام چه مزایایی دارند؛ آموزگاران بخوانند

تکلیف دانش آموزان دوره ابتدایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ چرا دادن تکلیف شب یا مشق شب به دانش آموزان تا این اندازه اهمیت دارد؟ آیا برای یادگیری بهتر، تمرین، نوشتن و انجام تکالیف درسی ضرورت دارد؟

آیا میان انجام تکالیف درسی و پیشرفت تحصیلی رابطه ای وجود دارد؟ آیا والدین باید بر انجام تکالیف درسی فرزندان خود نظارت داشته باشند؟

آیا دانش آموزان، تکالیف درسی خود را شتاب زده و بدون دقت انجام می دهند یا بیش از حد، انجام تکالیف و مشق شب خود را به تاخیر می‌اندازند؟ آیا تکلیف دانش آموزان و انجام آن، یک حلقه ارتباطی میان خانه و مدرسه است؟

والدینی که  فرزندان آنها به عنوان دانش آموز در مدرسه مشغول به تحصیل است، در فرایند تحصیل فرزند خود با این چنین سوال هایی روبرو می شوند.

از سوی دیگر، هر فردی در دوران تحصیل خود، مشق هایی را نوشته و تکالیف درسی را به شکل‌های مختلف انجام داده است.

بدیهی است برخی از دانش‌آموزان بدون اشک و گریه و برخی دیگر با گریه کردن، مشق های خود را می نویسند. 

تکلیف دانش آموزان با این هدف تعیین می شود تا آنها با تمرین و تلاش بیشتر بتوانند مفاهیم درسی را یاد بگیرند.

این دقیقاً کاری است که با بارها انجام دادن آن، مطلب را در ذهن دانش آموز تثبیت می کند. انجام پیوسته مشق شب همانند نقاشی کشیدن، حرکات ورزشی یا نوشتن خوشنویسی به تمرین شبانه روزی نیاز دارد.

انجام تکالیف شب برای دانش آموزان بسیار سخت و دشوار است، چرا که ساعات تفریح و آنها را در خانه می گیرد.
دلایل اصلی این است که هدف از انجام تمرین مشق و تکلیف دانش آموزان چیست؟

به نظر می‌رسد هدف عمده یادگیری بهتر، موثرتر و سریع تر است تا موجب حفظ تداوم و تثبیت یادگیری شود. مشق نوشتن یعنی تمرین و تمرین؛ که این یک وسیله یادگیری برای تمام دروس است.

 

فهرست عناوینی که در این مطلب می خوانید به صورت زیر است:

  • انواع تکلیف دانش آموزی تمرین و مشق شب
  • با انواع تکلیف دانش آموزان آشنا شویم…
  • تکالیف تمرینی
  • آماده سازی
  • تکالیف توسعه ای
  • تکالیف خلاقیتی
  • مهمترین شرایط و ویژگی های تکلیف دانش آموزان، تمرین و مشق شب چیست؟ / (22 نکته)
  • سخن پایانی

 

تکلیف دانش آموزان

تکلیف دانش آموزان

 

 انواع تکلیف دانش آموزی تمرین و مشق شب

مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده است تا تکلیف دانش آموزی به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می شود؛ این چهار مورد تکلیف، همواره به صورت جداگانه و مجزا به دانش آموزان داده نمی‌شوند.

آموزگاران این تکلیف ها را به صورت ترکیبی و تلفیقی متناسب با نیاز کلاس درسی به دانش آموزان می دهند.
با ما همراه باشید تا انواع تکلیف دانش آموزی را به همراه توضیح مختصری درباره آن ها بررسی کنید.

توضیحات درباره انواع تکالیف را می توانید از این قسمت، مطالعه کنید….

 

 مهمترین شرایط و ویژگی های تکلیف دانش آموزان، تمرین و مشق شب چیست؟

 در این قسمت به اختصار به برخی از شرایط و ویژگی های مهم که تکلیف دانش آموزان باید داشته باشد اشاره می کنیم:

 نکته شماره ۱: در هر تمرین و مشق، به آمادگی‌های جسمانی و عاطفی و شناختی دانش آموز باید توجه کرد. برای دانش آموزانی که هنوز به مرحله آمادگی های لازم قبل از آموختن عمیق دست پیدا نکرده اند، دادن تکلیف ها و تمرین های دشوار و غیر ضروری اشتباه است.

 نکته شماره ۲: تکلیف دانش آموزان و تمرین مشق شب باید هدفمند باشد. هر تمرینی به منظور رسیدن به هدفی خاص باید در نظر گرفته شود. تمرین و مشق بدون هدف، فعالیتی بی‌ثمر است. معلم باید مشخص کند چه تمرینی را برای کدام دانش آموز و برای رسیدن به چه منظوری به او می دهد.

 نکته شماره ۳: تکلیف دانش آموزان باید شادی آور و جذاب باشد. توصیه می شود برای انجام بهتر تکالیف و تمرین ها از روش ایجاد انگیزه یا تقویت کننده ها استفاده شود. تمرینی که به یادگیری دانش آموز کمک می ‌کند. به طور مثال، تمرین های ریاضی را می توان با شادی و به شکل سرود با انجام حرکات موزون نمایشی انجام داد.

 نکته شماره ۴: تکلیف دانش آموزان در حد امکان باید در موقعیت های واقعی و طبیعی صورت گیرد. تمرین مهارت هایی نظیر شنا کردن و دوچرخه سواری باید در شرایط واقعی صورت گیرد؛ لذا با انجام حرکات ورزشی شنا روی فرش یا موکت نمی توان شناگر ماهری شد.

به همین ترتیب اگر فردی با انگشت در هوا بنویسد، نوشتن را یاد نمی گیرد. با ورزش و بازی، دانش آموزان می توانند حرکت ها و مهارت های ورزشی را یاد بگیرند. با توجه به این توضیحات، انجام تکلیف دانش آموزان و تمرینات در موقعیت های واقعی و مشاهده رویدادهای طبیعی توصیه می‌شود. همانند رفتن به باغ وحش، گردش در پارک یا باغ.

 نکته شماره ۵: تکلیف دانش آموزان و مشق شب نباید خسته کننده باشد. هدف از تمرین، یادگیری است و یادگیری باید لذت بخش باشد. لذا در حالت خستگی و خواب آلودگی و یا ترس، یادگیری و تثبیت آموخته ها هرگز انجام نمی شود.

اشتراک ویژه سایت

خرید اشتراک ویژه کافه محتوا

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *