مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی در سال 2023

تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی

مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید

پلتفرم‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی تغییر بزرگی در سبک زندگی اجتماعی و فردی ایجاد کرده اند. امروزه، اینترنت نه تنها بستری برای سرگرمی و کسب اطلاعات است، بلکه راهی هدفمند برای بازاریابی و تبلیغات به شمار می رود. بازاریابی اینترنتی با شناسایی جامعه مخاطبان و با بهره گیری از تمایلات آن‌ها، تبلیغاتی اثر گذار را تولید می کند. محتوا مهم ترین بخش یک استراتژی بازاریابی دیجیتال محسوب می شود و نقشی مؤثر در جذب مخاطب دارد. در این مطلب از سایت کافه محتوا به مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید و دلیل اهمیت آن‌ها می پردازیم.

بازاریابی محتوایی کمک می کند که مخاطبان را درگیر کسب و کارتان کنید و با ایجاد رابطه متقابل، فروشتان را افزایش دهید. کسب و کارهایی که زمان و بودجه قابل توجهی را صرف تولید محتوای باکیفیت می کنند، بیشتر از دیگر کسب و کارها به سود می رسند. گاهی موفقیت کسب و کارهایی که استراتژی محتوایی دارند، 5 تا 6 برابر بیشتر از کسب و کارهایی است که از دیگر روش‌های تبلیغاتی سنتی یا دیجیتالی استفاده می کنند.

از دلایل اهمیت بازاریابی محتوا، پاسخگویی به سؤالات مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها است که به توسعه روابط میان کسب و کار و مشتریان منجر می شود.

یکی از دلایلی که کسب و کارها به بازاریابی نیاز دارند، شهرت نام تجاری آن‌ها است. بازاریابی محتوایی این قدرت را دارد که در مدت زمانی کوتاه، ارزش تجاری یک برند را بالا ببرد و شهرت نام تجاری یک کسب و کار را رقم بزند. مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی به شما کمک می کنند که بیشتر به ارزش محتوا در بازاریابی دیجیتال پی ببرید. این مزایا در ادامه مطلب معرفی و بررسی شده اند.

بیشتر بخوانید: خدمات تولید محتوا سایت صنعت

بازاریابی محتوایی چه مزایایی دارد؟

مزیت های بازاریابی محتوایی

مزیت های بازاریابی محتوایی

 

1-به کمک محتوا، ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهید

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که بالا بودن ترافیک وب سایت برای دیده شدن آن و جذب مشتری کافی است. آنچه بعضی از متخصصان به شما نمی گویند، تفاوت ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک است. شما با استفاده از خدمات تبلیغاتی کلیکی یا روش‌هایی مشابه می توانید ترافیک را برای سایت خود به وجود بیاورید ولی آیا ایجاد ترافیک، تنها هدف شما از راه اندازی سایت است؟

گاهی برای دیده شدن سایت و رسیدن به رتبه‌های برتر جستجوی گوگل تلاش بسیاری به کار می گیریم و در این مسیر هدف اصلی راه اندازی سایت و ایجاد استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را از یاد می بریم. با اینکه افزایش ترافیک می تواند به دیده شدن سایت یا بهینه سازی آن کمک کند و باعث رتبه گرفتن سایت در صفحه جستجوی گوگل شود، ولی تأثیری بر جذب مشتری ندارد.

زمانی ترافیک ایجاد شده ارگانیک و سودمند خواهد بود که سایت شما محتوایی برای ارائه به مخاطبان داشته باشد. استراتژی‌های محتوایی که بر اساس شناخت نیاز مخاطبان تهیه می شوند، بهترین راه برای ایجاد ترافیک ارگانیک و هدایت مخاطبان به صفحه مورد نظر هستند. هنگامی که به طور مداوم محتوای خوب و مفید ایجاد کنید که به سؤالات جستجو شده توسط کاربران پاسخ می دهد، گوگل با رتبه بالا در صفحه نتایج جستجو به شما پاداش خواهد داد.

محتوای منحصر به فرد و ارزشمند به شما کمک می کند که سایتی سئو شده داشته باشید و در کنار آن با جلب اعتماد مخاطبان، آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. افزایش اعتبار سایت، بالا رفتن ترافیک ارگانیک سایت، دریافت رتبه‌های بالا در صفحه جستجوی گوگل و جذب مخاطب از مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی است و می توانید از آن در مسیر تحقق اهدافتان استفاده کنید.

2-محتوا منجر به بالا رفتن فروش شما می شود

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، محتوای قوی و منحصر به فرد ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می دهد؛ ولی ارگانیک بودن ترافیک چگونه می تواند به افزایش فروش منجر شود؟

در ترافیک ارگانیک، افرادی روی سایت شما کلیک می کنند که به دنبال جوابی برای سؤالشان هستند. زمانی که شما محتوای کاربردی تولید کرده اید که به سؤال مخاطب پاسخ می دهد، کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما می گذراند.‌ هر چه پاسخگویی شما کامل تر باشد، نه تنها مدت زمان حضور کاربر در سایت شما افزایش می یابد و به سئوی سایت کمک می کند؛ بلکه در این بین اعتماد کاربر جلب می شود.

وقتی به سؤالی پاسخ می دهید، به صورت غیرمستقیم در حال ایجاد یک رابطه میان سایت و مخاطب هستید. نقش محتوای درج شده روی سایت، مشابه استادی است که به سؤالات دانشجوی خود پاسخ می دهد و هر چه پاسخ جامع تر و صادقانه تر باشد، توجه بیشتری جلب می کند. در آخر اگر شما فراخوانی درستی داشته باشید، مخاطب به سمت خدمات یا محصولات شما جذب می شود و به یکی از مشتریان بالقوه سایت شما تبدیل خواهد شد.

3-تأثیر گذاری بازاریابی محتوایی بیشتر از روش‌های سنتی است

روش‌های بازاریابی سنتی را در نظر بگیرید و به آن بیندیشید. بیشتر تبلیغات سنتی باعث ایجاد مزاحمت و آزار می شوند و در نتیجه اثر گذاری خود را از دست می دهند. در میان بازاریابی دیجیتال نیز می توانید روش‌های سنتی تبلیغات را مشاهده کنید که به ندرت موفقیت آمیز هستند. ارسال ایمیل‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی یکی از راه‌های بازاریابی دیجیتال هستند که شباهت زیادی با تبلیغات سنتی دارند. تحقیقات نشان می دهد که حداقل 40 درصد مردم از مسدود کننده‌های تبلیغات استفاده می کنند و زحمات کمپین تبلیغاتی شما را به هدر می دهند.

بازاریابی محتوایی چه تفاوتی با ارسال پیام‌های تبلیغاتی دارد؟

در بازاریابی محتوایی، شما هیچ تبلیغی را به صورت رندوم و برای جامعه آماری وسیع ارسال نمی کنید. در حقیقت با تولید یک محتوای مناسب این شما نیستید که به دنبال مشتری می گردید، مخاطبان هستند که به سراغ محتوای شما می آیند و به دنبال جوابی برای سؤالات خود هستند. در بازاریابی محتوا مخاطبان شما افرادی تصادفی و رندوم نیستند، بلکه اشخاصی هستند که با کسب و کار شما مرتبط هستند؛ در نتیجه این افراد آمادگی بالایی برای تبدیل شدن به مشتری بالقوه را دارند.

4-با استفاده از تولید محتوا، هزینه‌ها را کاهش دهید

نتایج تحقیقات و آمارهای به دست آمده نشان می دهند که درصد قابل توجهی از تبلیغات سنتی و برخی روش‌های بازاریابی دیجیتال بدون بازده هستند. دلیل ثمر بخش نبودن این روش‌ها، نداشتن جامعه مخاطب و در نظر گرفتن افرادی نامرتبط با کسب و کار است.

تصور کنید شما سایتی دارید که در زمینه فروش انواع لباس‌های بچگانه فعالیت می کند. زمانی که شما جامعه آماری تصادفی را در نظر می گیرید، در میان مخاطبان شما افرادی هستند که بچه ای ندارند یا فرزندان آن‌ها بزرگسال هستند. در نهایت این افراد علاقه ای به بازدید یا خرید از سایت شما نخواهند داشت و به تبلیغات شما توجهی نشان نمی دهند.

کاری که در تولید محتوا سایت پوشاک انجام می شود، ارائه اطلاعاتی لازم درباره محصول یا خدمات شما به مخاطب است. مثال را با سایت فروشگاه لباس بچگانه ادامه می دهیم. در بازاریابی محتوا شما با تولید مقالات یا پست‌هایی که مربوط به «روش‌های تعیین سایز لباس‌های بچگانه» یا «راه‌های انتخاب لباس بچگانه با پارچه مناسب» هستند، مخاطبانی را که به دنبال خرید لباس‌های بچگانه هستند، به سمت فروشگاه خود جذب می کنید و احتمال فروش محصولات را بالا می برید.

در سایر روش‌های تبلیغاتی بیش از 60 درصد هزینه ای که برای بازاریابی در نظر گرفته می شود، هدر می رود. در بازاریابی محتوا، شما نه تنها هیچ پولی را از دست نمی دهید؛ بلکه آمار نشان می دهد که بازده تبلیغات با این روش 3 برابر بیشتر از سایر راه‌های تبلیغاتی ثمر دارد و مشتریان بالقوه ایجاد می کند. با کمک بازاریابی محتوایی 50 تا 60 درصد صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغاتی خواهید داشت.

5-هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و رشد کسب و کار شما تصاعدی است

روش‌های بازاریابی سنتی و برخی روش‌های بازاریابی دیجیتال دارای محدودیت زمانی هستند و تنها در یک بازه خاص برای جذب مخاطب سودمند خواهند بود. در بازاریابی محتوا با توجه به اینکه شما تبلیغی انجام نمی دهید و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می دهید، محدودیت زمانی وجود ندارد. بیشتر مطالبی که در یک حوزه تولید می شوند، برای مدت طولانی پاسخگوی نیاز مخاطبان هستند. محتواها با اضافه شدن مطالبی کوتاه، بِروز می شوند و مجدد در دسترس مخاطبان قرار می گیرند.

دوام محتوا سبب می شود که مخاطبان در زمان نیازشان بتوانند به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشند. اگر این مطلب روی سایت شما درج شده باشد، بازدید دوره ای کاربران ترافیک سایت را افزایش می دهد و در صورتی که مطلب در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته باشد، ثبات محتوایی باعث جذب دنبال کننده (فالوور) و افزایش تعداد آن‌ها می شود.

مزیت های بازاریابی محتوایی

مزیت های بازاریابی محتوایی

 

6-مشتریان تبدیل به بازاریاب‌هایی فعال می شوند

آیا شما تبلیغاتی که برایتان ارسال می شوند، برای اطرافیان یا آشنایان خود می فرستید؟ آیا تراکت‌های تبلیغاتی را به عزیزانتان نشان می دهید؟ در بیشتر شرایط پاسخ شما به این سؤال‌ها «نه» خواهد بود. حتی اگر تبلیغات در راستای نیازهای شما باشند، دلیلی برای اشتراک گذاری آن‌ها وجود ندارد. در میان روش‌های تبلیغاتی، بازاریابی محتوا تنها روشی است که قابلیت اشتراک گذاری دارد.

از مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید و اهمیت این روش بازاریابی را به شما نشان می دهد، جذب تصاعدی مشتریان است. در بازاریابی محتوایی، اطلاعاتی مفید درباره موضوعی خاص ارائه می شود که متناسب با نیاز جامعه هدف شما آماده شده اند. در مواردی که این اطلاعات جامع و کاربردی هستند، مخاطبان آن‌ها را با آشنایان و اطرافیانشان به اشتراک می‌ گذارند. در این شرایط شما بدون پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی یا جذب بازاریاب‌های متخصص، مخاطبانی جدید دارید که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به مشتری را دارند.

7-تعامل با مشتریان، کیفیت خدمات و محصولات شما را بالا می برد

با اینکه در بازاریابی محتوا، هدف شما پاسخ دادن به سؤالی خاص و مرتبط با کسب و کارتان است؛ ولی همواره سؤال‌های بیشتری به ذهن مخاطبان می رسند. زمانی که این سؤالات در انتهای مطلب وبلاگ شما یا در صفحه شبکه اجتماعی کسب و کارتان پرسیده می شوند، به شما کمک می کنند که نیاز مشتریانتان را بهتر بشناسید و برای رفع آن‌ها خدمات یا محصولاتی جدید را در نظر بگیرید.

تعامل با مشتریان می تواند در راستای نظر سنجی درباره محصولات یا خدمات شما باشد. شما می توانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درباره ویژگی‌های منحصر به فرد محصولاتتان که برای مشتریان جذاب است، سؤال کنید. در برخی شرایط می توانید از نظرات مخاطبان درباره نقاط ضعف خدمات یا محصولات استفاده کنید. شناسایی نقاط ضعف به شما این امکان را می دهد که آن‌ها را برطرف کنید و خدمت رسانی به مشتریان را بهبود ببخشید.

8-نام تجاری خود را به مشتریان معرفی کنید و آن را به نامی آشنا تبدیل کنید

به جرأت می توانیم شهرت نام تجاری را یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید، معرفی کنیم. بازاریابی و تبلیغات، دو هدف اصلی دارند که یکی جذب مشتری یا فروش و دیگری برند سازی است. وقتی صحبت از تبلیغات می شود، بیشترین توجه صرف جذب مشتری خواهد شد و در برخی شرایط، هدف برند سازی به فراموشی سپرده می شود. برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات یا استفاده از خدمات، جلب اعتماد حرف اول را می زند و چه چیزی بیشتر از یک نام تجاری شناخته شده برای جلب اعتماد مؤثر خواهد بود؟

با اینکه جذب مشتری و رسیدن به درآمد برای دوام یک کسب و کار الزامی است؛ ولی نباید از اهمیت برند سازی غافل شوید. مزیت بازاریابی محتوا در این است که شما برای برند سازی نیازی به تلاش مستقل و مجزا ندارید. ارائه محتوای باکیفیت نام تجاری کسب و کار شما را در ذهن مخاطبان ثبت می کند و یکی از بهترین روش‌های برند سازی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: خدمات تولید محتوا انگلیسی

چند روش برای بازاریابی محتوایی وجود دارد؟

زمانی که شما اصطلاح بازاریابی محتوا را می شنوید، با چه تصویری در ذهن خود مواجه می شوید؟ شاید به یاد یک مطلب طولانی در یک وبلاگ می افتید یا تصویری از یک پست تبلیغاتی در ذهن شما نقش می بندد. تصور شما تا حدودی درست است ولی بازاریابی محتوایی، تنها به متن‌های وب سایتی یا پست‌های متنی بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی محدود نمی شود.

تدوین ویدئوهای آموزشی یا تبلیغاتی، وبینارها، تولید پادکست‌های آموزشی یا سرگرمی، مصاحبه‌ها، برنامه‌‌های پرسش و پاسخ زنده یا اینفوگرافیک، روش‌هایی برای بازاریابی محتوا هستند. برای اینکه تبلیغاتی مؤثر داشته باشید و بیشترین بازده را از بازاریابی محتوایی دریافت کنید، باید حداقل دو روش را انتخاب کنید. روش‌هایی که برای بازاریابی محتوایی در نظر می گیرید، باید متناسب با کسب و کار مورد نظرتان باشند.

مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا

 

آیا به تنهایی می توانیم بازاریابی محتوایی انجام دهیم؟

بعد از شناخت مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید و آشنایی با حوزه تبلیغات محتوایی متوجه شده اید که بهترین راه برای جذب مشتری و افزایش فروش، استفاده از محتوا است. سؤالی که برای مالکان کسب و کارهای کوچک به وجود می آید، این است که آیا می توانیم به تنهایی و بدون استفاده از خدمات بازیابی محتوایی از این روش استفاده کنیم یا خیر.

هیچ محدودیتی وجود ندارد که مانع از فعالیت شما در حوزه بازاریابی محتوا شود. شما برای تولید محتوای مناسب کسب و کارتان نیازی به مجوز ندارید و تا زمانی که محتوایی در چهارچوب قوانین تولید کنید، مشکلی برای شما به وجود نمی آید. اما سؤالی بسیار مهم مطرح می شود: «آیا شما توانایی لازم برای تولید محتوای مؤثر و نتیجه بخش را دارید؟»

هر محتوایی که در بستر اینترنت تولید می شود، توانایی جذب مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه را ندارد. مجموعه‌هایی که در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت دارند، از نیروهایی متخصص کمک می گیرند که تجربه ای موفق و دانشی بروز در حوزه بازاریابی محتوایی دارند.

با اینکه مانعی وجود ندارد که شما را از تولید محتوا برای کسب و کارتان منع کند؛ ولی توصیه می شود از خدمات افراد متخصص استفاده کنید. با سپردن تبلیغات محتوایی به افرادی حرفه ای، شما در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی می کنید و هدف شما از بازاریابی محتوایی به نتیجه می رسد.

کلام پایانی

اینترنت، تغییری وسیع در سبک زندگی ایجاد کرد و با ارائه روش‌هایی متنوع، باعث تحول در کسب و کارها و روش ارائه خدمات آن‌ها شد. تولید پلتفرم‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی امکان ارتباط بیشتر میان مردم یک جامعه را فراهم کرد و ساختاری جدید در بازاریابی و تبلیغات را به وجود آورد. روش‌های تبلیغات دیجیتال با داشتن بازدهی بالا، تا حدودی جایگزین روش‌های سنتی بازاریابی شده اند. مهم ترین عاملی که بازاریابی دیجیتال را به قدرت رساند و باعث سبقت گیری این روش از بازاریابی سنتی شد، استراتژی‌های محتوایی بود.

در مطلبی که از سایت کافه محتوا خواندید، به مهم ترین مزیت های بازاریابی محتوایی که باید بدانید، پرداختیم.

تمامی روش‌های بازاریابی نیاز به دانش و تخصص دارند؛ در نتیجه، اگر می خواهید از بازاریابی محتوایی برای شهرت نام تجاری کسب و کارتان یا جذب مشتری استفاده کنید، باید از افراد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید.

کافه محتوا، سایتی است که محتواهایی باکیفیت و کاربر پسند را برای کسب و کار شما تولید می کند. خدمات متنوع سایت کافه محتوا در بخش‌هایی مانند ترجمه مطلب، نوشتن مقالات وب سایت، تهیه محتوای رپورتاژ آگهی و طراحی اینفوگرافیک و عکسنوشته برای وبسایت ها ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از راه‌های ارتباطی درج شده روی سایت برای تماس با کارشناسان استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *