بازاریابی محتوا چیست؟

چگونه در بازاریابی محتوا موفق شویم؟

کافه محتوا تقدیم می کند؛ مجری تولید محتوای تخصصی صنعتی- رپورتاژ آگهی صنعتی

برای ثبت سفارش از طریق لینک زیر اقدام نمایید…

رپورتاژ آگهی

بازاریابی محتوا چیست؟

داشتن محتوای مفید باید در راس بازاریابی شما قرار داشته باشد. بازاریابی سنتی لحظه به لحظه در حال از دست دادن تاثیر خود است و شما به عنوان یک بازاریاب خوش فکر می دانید که باید راه بهتری برای بازاریابی وجود داشته باشد. به همین جهت باید وارد بازاریابی محتوا شوید.

بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ساخت و نشر محتوای ارزشمند، مرتبط و با ثبات تمرکز دارد تا بتواند از این طریق مخاطب خواص خود را جذب و حفظ کند و در نهایت باعث تحریک یک کنش سودمند از جانب مشتری شود.

به جای چرب زبانی در مورد محصولات و یا خدمات خود در این روش یک محتوای مفید و مربوط به اهداف خود و مشتریان تان را تدارک می بینید تا به آنها کمک کنید تا مشکلات و مسائل خود را حل کنند.

 

برندهای پیشرو از بازاریابی محتوا استفاده می کنند

تحقیق سالیانه‌ ما نشان می دهد که بسیاری از بازاریابان از بازاریابی محتوا بهره می برند. در واقع بسیاری از سازمان های بزرگ جهان از جمله P&G، Microsoft،Cisco Systems و John Degree از این روش استفاده می کنند.

همچنین این روش از جانب کسب و کارهای کوچک و فروشگاه های انفرادی سراسر جهان نیز مورد استفاده و اجرا قرار گرفته است. علت این امر چیست؟ علت این است که بازاریابی محتوا امروزه بسیار جواب می دهد.

 

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند که:

1-در رابطه با برند مورد نظر آگاهی، اعتماد و وفاداری ایجاد کنید. افرادی که از محتوای شما استفاده می کنند تحت تاثیر برند شما قرار می گیرند. انتشار محتوایی که حاوی اطلاعات غنی باشد و بر روی آن به خوبی تحقیق شده باشد باعث می شود که کسب و کار شما رسمی و قابل اطمینان محسوب شود.

هرچه مخاطبان شما برای این اطلاعات وابستگی بیشتری به شما داشته باشند، احتمال اینکه از شما خرید کنند نیز بیشتر خواهد بود. در رابطه با برند گذاری کسب و کار خود بیشتر مطالعه کنید.

2-به مخاطبانی دسترسی پیدا می کنید که ممکن است از تبلیغات پرهیز کنند. استفاده از محتوا به جای تبلیغات سنتی می تواند به شما کمک کند تا به مشتریان خوبی دست یابید که ممکن است از نرم افزارهای بلاک تبلیغات استفاده کنند و یا خود به عمد از تبلیغات سنتی پرهیز کنند و آنها را نادیده بگیرند.

3-هزینه ها را پایین نگه دارید. در بازاریابی محتوا لازم به صرف هزینه ای در شبکه های اجتماعی ندارید و اکثر کار در منزل صورت می گیرد. این بدین معناست که هزینه های شما پایین خواهد ماند.

4-میزان بازدید و گفت و گو را افزایش دهید. محتوای با کیفیت باعث جذب مخاطب به وبسایت شما شده و بازدید را افزایش می دهد. برای مثال زمانی که مخاطبان وارد سایت شما شوند می توانید آنها را ترغیب کنید تا ثبت نام کنند و خرید انجام دهند.

5-سایر تاکیتک های بازاریابی خود را پشتیبانی کنید. یک محتوای خوب برای موفقیت بسیاری از تاکتیک های بازاریابی دیگر اهمیت دارد که از میان آنها می توان به بهینه سازی موتور جستجو، شبکه های اجتماعی و روابط عمومی اشاره کرد.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

نکات بازاریابی محتوا

امروزه استراتژی های بازاریابی متفاوت و بسیاری وجود دارد.

این استراتژی ها در آغاز پدید آمادن جهان بازاریابی محتوا موجود نبودند. در آن زمان بازاریابان گزینه های کمی در اختیار داشتند. در واقع آنها تنها بنرها، مجلات و روزنامه های تبلیغاتی را در اختیار داشتند.

اما در همان زمان نیز انتخاب های متنوعی برای سفارشی سازی تبلیغات داشتند. آنها می توانسند با کلمات موجود در تبلیغات خود، تصویری که به نمایش می گذاشتند و محل قرار گیری آن و همچنین CTA بازی کنند.

به بیان دیگر اگرچه روش های بازاریابی کمی موجود بود اما گزینه های متنوعی در اختیار بود.

امروزه رسانه ها و روش های بازاریابی محتوا بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ موجود هستند. این به این معناست که برخی از استراتژی های بازاریابی از برخی دیگر عالی تر عمل می کنند.

یک انتشارات آنلاین استفاده از مدل محتوای سه بعدی را پیشنهاد می کند. در این استراتژی باید تمرکز از بازاریاب به فردی که بازاریاب قصد برقراری ارتباط با او را دارد معطوف شود. این یک قدم بسیار مهم است که باید در استراتژی بازیابی محتوای خود به آن توجه کنید.

اگر محتوای شما افراد مناسب را که برای حل مشکل خود به محصول شما نیازمندند جذب نکند، تمام تلاش هایی که در بازاریابی محتوای خود داشته اید، بیهوده خواهد بود. مسلما دوست دارید تا محتوا را به نحوی با مخاطبان و تئوری های بازاریابی مخصوص خود تطبیق دهید. اما فارغ از اینکه بر روی چه موردی کار می کنید، همیشه اولویت با مخاطب است.

شما باید محتوا را برای مخاطب خاص خود تولید کنید چرا که تنها و تنها در این حالت است که افراد مناسب به شما توجه نشان خواهند داد.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید به هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا به آن توجه کنید.

به طور ویژه به این نکته توجه کنید که استراتژی شما باید بر نیازهای کلیدی کسب و کار و مشتریان شما تمرکز داشته باشد و چگونگی عملکرد محتوای شما این نکات را مورد توجه قرار می دهد.

**این به چه معناست؟

این بدین معناست که باید مشتریان، اهداف و مخاطبان خود را درک کنید. زمانی که این کار را انجام دهید سپس خواهید توانست محتوایی تولید که مشکلات آنها را حل می کند و باعث رونق کسب و کار شما می شود.

مسلما هدف نهایی بازاریابی محتوا رونق کسب و کار شماست. اما بار دیگر توجه کنید که تحقق این مسئله بدون اینکه ابتدا مشتریان مناسب را جذب کنید امکان پذیر نخواهد بود.

در جهانی که رسانه های اجتماعی، فضای بی کران اینترنتی، کمپانی های خود ساخته و ابزارهای طراحی گرافیکی رایگان در آن بسیار هستند، استراتژی هایی که می توانید به جهت جذب مخاطبان به کار بگیرید همچون ماهی های موجود در دریا بی شمارند.

تولید محتوای تخصصی

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی

 

چند نکته و ترفند دیگر در رابطه با بازاریابی محتوا

دانستن اینکه بازاریابی محتوا چیست، تا چه حد قدرتمند است و باید چطور از آن استفاده کرد یک چیز است و دانستن اینکه حقیقا تمامی این اطلاعات باید چگونه مورد استفاده قرار گیرد، چیز کاملا متفاوت و دیگری است.

اولین نکته ای که آن را به شما گوشزد می کنم این است که همیشه به تجزیه و تحلیل های خود توجه کنید.

اگر ندارید که عملکرد فعلی محتوای چگونه است، نمی توانید از خطاهای موجود جلوگیری کنید و آنچه خوب عمل می کند را تقویت کنید. Google Analytics تمام اطلاعات ضروری در این رابطه را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکته‌ دوم رابطه ای تنگاتنگ با نکته‌ی اول دارد و به این مربوط است که باید پس از اینکه عملکرد محتوای خود را به خوبی بررسی کردید یک تست انجام دهید. بویژه می توانید در این مرحله از تست های A/B که بسیار قدرتمند هستند، استفاده کنید.

از طریق تست A/B می توان دو محتوای مشابه که تنها در یک مورد با یکدیگر تفاوت دارند را با هم مقایسه کرد. این تفاوت ممکن است به کپی بودن محتوا، CTA و یا عنوان آن مربوط باشد.

در هر موردی که در حال بررسی آن هستید، تست A/B تمام فاکتورهای مختلف به جز فاکتوری که به دنبال بررسی آن هستید را نادیده می گیرد و باعث می شود تا نتایج تست شما قابل اطمینان تر باشد. این یک روش عالی برای جمع آوری اطلاعاتی است که برای تقویت استراتژی بازاریابی محتوای فعلی خود به آنها نیاز دارید.

نکته‌ بعدی این است که همیشه برنامه‌ی زمانی محتوای خود را سازماندهی کنید. بازاریابان محتوا بسیار بی نظم عمل می کنند اما این کار ثبات کار شما و تاثیر کلی آن را خدشه دار خواهد کرد. از ابزاری همچون CoSchedule استفاده کنید تا بتوانید تقویم محتوای خود را به صورت منظم نگه دارید. با داشتن یک برنامه‌ی زمانی منظم محتوا، تجزیه و تحلیل های مفید و انجام منظم تست A/B تلاش های شما در راستای بازاریابی محتوا شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت.

نهایتا اگر زمان و بودجه ای را به بازاریابی محتوا اختصاص دهید می توانید بیشترین بهره از آن را ببرید.

 

نکات پایه ای برای نوشتن یک محتوای موثر

در اینجا چند نکته سودمند برای نوشتن محتوای گیرا و موثر آمده است.

  1. با بازدید کنندگان سایت خود همچون افراد هوشمند و زیرک رفتار کنید

بازدید کنندگان سایت شما هوشمند و زیرک هستند. آنها همچون یک پلنگ که به دنبال شکار برای وعده‌ی غذایی بعدی خود می گردد، به دنبال شکار اطلاعات و یا خرید یک محصول هستند. زمانی که یک پلنگ بوی شکار خود را استشمام می کند به سرعت تصمیم گیری می کند: آیا این شکار با چنین بوی یک وعده‌ی غذایی خوب خواهد بود؟ آیا گرفتن آن آسان است؟

بازدید کنندگان سایت شما نیز دو مورد مشابه را مورد بررسی قرار می دهند: آیا سایت شما همان چیزی را فراهم آورده که آنها به دنبالش هستند؟ آیا آنها می توانند این موارد را به آسانی به دست بیاورند؟

یک پلنگ گرسنه دوست ندارد برای شکار غذا وقت تلف کند و بازدید کنندگان سایت شما نیز نمی خواهند برای دقایق طولانی سرتاسر سایت شما را جستجو کنند تا محصول مورد نظر خود را بیابند.

آنها می خواهند به سرعت مورد خود را بیابند. همچون یک پلنگ که به سرعت تصمیم گیری می کند که باید بوی طعمه را دنبال کند یا خیر، بازدید کنندگان سایت نیز به سرعت تصمیم می گیرند که آیا سایت شما مفید است یا خیر.

بنابراین اگر سایت شما پیچیده باشد و دارای گزینه های انتخابی زیادی باشد، به سراغ سایت دیگری می روند. بازدید کنندگان پیش از آنکه ببینند سایت شما مناسب است یا خیر یک نگاه گذرا به آن می اندازند.

آنها نیازی نمی بینند که یک تصمیم مطمئن بگیرند و تنها می خواهند سریع تصمیم گیری کنند. اگر بازدیدکنندگان بخواهند تنها یک نگاه گذرا به سایت تان بیندازند، چه پیامی برای آنها خواهید داشت؟

 

  1. مهم ترین اطلاعات خود را در ابتدا قرار دهید

نوشتن در وبسایت بسیار متفاوت از مقاله نویسی و یا نوشتن بر روی کاغذ است. در یک مقاله احتمالا چنین عمل می کنید: ابتدا توضیح می دهید که می خواهید در چه مورد بحث کنید. سپس یک پیشینه تهیه می کنید.

سپس به بحث می پردازید و نهایتا نتیجه گیری می کنید. مهم ترین نکته ای که در مقاله وجود دارد نتیجه گیری انتهای آن است! اما در صفحات وب باید برعکس این روند را داشته باشید و مهم ترین نکات خود را همیشه در ابتدا قرار دهید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

  1. سعی نکنید زیرک و خلاق باشید

در صفحات وب خواننده به ندرت بر روی تمامی لغات شما تمرکز می کند چون این فرد زمان ندارد. این خواننده عجله دارد چرا که بوی طعمه های زیاد دیگری- وبسایت ها- به مشام او می رسد و می تواند به جای وقت تلف کردن به سراغ آنها برود.

طوری بنویسید که گویی برای یک فرد 12 ساله مطلبی ساده و روان را می نویسید. همچنین در رابطه با طنز پردازی نیز محتاط باشید مگر اینکه بدانید مخاطبان از جنبه‌ کافی برخوردارند.

 

  1. برای افرادی که مطالب را سطحی می خوانند بنویسید

چند نفر از افراد، صفحات وب را مطالعه می کنند؟    ………. تقریباً همه!

کاری که اکثر بازدیدکنندگان وبسایت انجام می دهند این است که به هر صفحه‌ جدید نگاهی گذرا می اندازند، کمی از متن را به صورت سطحی می خوانند و بر روی اولین لینکی که چشم آنها را بگیرد و یا کمی به آنچه دنبال آن هستند مربوط باشد کلیک می کنند.

تحقیقات نشان می دهند که تنها 16 درصد از افراد مو به مو مطالب را مطالعه می کنند. اکثر افراد مطالعه‌ سطحی دارند.

چطور می توانید برای چنین افرادی بنویسید؟ لیست زیر را چک کنید:

  • آیا عنوان مطلب، آنچه به دنبال آن هستید را می رساند؟
  • آیا توضیح تصویر در رابطه با فروش محصول اطلاعاتی را می رساند؟
  • آیا تیترهای فرعی شامل کلمات کلیدی اند؟
  • آیا با استفاده از بولت متن را برای خوانش سریع ساده کرده اید و از لغات آن کاسته اید؟

فراموش نکنید: بازدیدکننده‌ سایت شما به دنبال شکار اطلاعات یا محصولات است. اطمینان حاصل کنید که می تواند با یک نگاه گذرا مهم ترین اطلاعات شما را دریافت کند.

اشتراک وِیژه سایت

اشتراک وِیژه سایت

 

  1. از کلمات آشنا استفاده کنید

به گفته‌ گری مک گاورن، ما که بازدیدکنندگان سایت هستیم همچون شکارچیان هستیم با این تفاوت که به جای جستجو برای طعمه به جستجو در صفحات برای کلمات مناسب می پردازیم. زمانی که این کلمات آشنا را می بینیم کلیک می کنیم و واکنش نشان می دهیم.

 

  1. برای افراد تنبل بنویسید

همچون یک پلنگ تنبل که به دنبال یک طعمه‌ آسان است بازدیدکنندگان شما نیز نمی خواهند برای خواندن متن تلاش کنند.

خواندن متن خود را ساده کنید:

  • از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید – نهایتا 4 جمله
  • از جملات کوتاه استفاده کنید – نهایتا 12 لغت
  • از لغات غیرضروری بپرهیزید
  • از اصطلاحات خاص و نامفهوم بپرهیزید
  • از تکرار بی مورد بپرهیزید
  • با استفاده از واژه‌ی “شما” بازدیدکنندگان را مستقیما مورد خطاب قرار دهید
  • متن خود را کوتاه کنید.
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

  1. کاری کنید تا کاربران به سادگی شما را پیدا کنند

  • مشتریان شایسته به دنبال شکار محصولات و اطلاعات اند.
  • چگونه به آنها کمک می کنید تا شما را بیابند؟

با فراهم آوردن اطلاعات مفید، مشتریان شایسته را به سایت خود جذب کنید. این زمانی است که نوشتن مطابق با سئو (بهینه سازی موتور جستجو) بسیار جواب می دهد:

  • به سوالاتی که مشتریان شایسته مطرح می کنند پاسخ دهید.
  • در هر صفحه در مورد عناوین کلیدی بحث کنید.
  • لینک های مرتبط با صفحات را در سایت خود یا سایت های دیگر قرار دهید.
  • از کلماتی که مشتریان شایسته به دنبال آنها هستند استفاده کنید.
  • مهم تر از همه چیز به عنوان یک نیروی کمکی عمل کنید.

 

  1. تاثیر بصری ایجاد کنید

متن و طراحی وبسایت، دوشادوش یکدیگر هستند. بدون اینکه توجه کنید که سایت شما به چه شکل به نظر می رسد نمی توانید کلمات و جملات را بنویسید و نکات خود را بولت دار کنید.

زیبایی بصری نوشته شما بر خوانا بودن آن و اینکه بازدیدکنندگان می توانند به سرعت منظور شما را درک کنند یا خیر، اثرگذار است.

چگونه زیبایی بصری نوشته وب خود را افزایش دهید:

  • تصاویر یا ویدئوها را جایگزین متن کنید.
  • از سایزهای مختلفی برای فونت استفاده کنید و توجه کنید که افراد فونت های بزرگ تر را سریع تر می بینند.
  • برای ایجاد اطمینان بر سخنان مشتریان (یا متخصصان) تاکید کنید.
  • از بزرگنمایی با استفاده از متون برجسته، حروف بزرگ و ایتالیک بهره ببرید.
  • یک عنوان بزرگ را بشکنید و یک عنوان فرعی بسازید.
  • پاراگراف ها را به نکات حاوی بولت تغییر دهید.
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

  1. حقیقتی در مورد یک نوشته‌ گیرا و تأثیرگذار

دوست دارم به شما بگویم که نوشتن یک متن گیرا در وب آسان است. اما حقیقت این است که ساده نویسی و ایجاد یک نسخه‌ی مفید دشوار است. با بازدیدکنندگان سایت خود همچون افراد آکادمیک که به دنبال چالش های خوانشی و متون پیچیده هستند برخورد نکنید.

با بازدیدکنندگان همچون وکلایی که با دقت متون را بررسی می کنند رفتار نکنید. لغت محور نباشید و دایره‌ لغات وسیع خود را به رخ نکشید و به جای آن، تا جایی که ممکن است متن خود را ساده کنید.

سعی نکنید که همه را راضی نگه دارید. بدانید که چه کسی هستید و می خواهید چه کنید. اگر جبهه گیری شما صحیح باشد سایت شما برجسته تر خواهد شد و راحت تر یافت می شود. اگر پیام شما روشن باشد ایجاد یک نسخه گیرا بسیار راحت تر خواهد بود. واضح عمل کنید. ویژه عمل کنید. برجسته عمل کنید.

کلمه کلیدی: بازاریابی محتوا

ولید محتوای تخصصی صنعتی

ثبت سفارش تولید محتوای تخصصی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *