روش ویراستاری محتوای سایت

چگونه محتوای خود را ویراستاری کنیم؟

آموزش تولید محتوا؛ درس بیست و پنجم: چگونه محتوای خود را ویراستاری کنیم؟

هر آنچه باید درباره ویراستاری محتوای سایت بدانید……..

ویراستاری محتوا یکی از ارکان اصلی محتوانویسی محسوب می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید هر چقدر هم که یک تولیدکننده محتوای متنی حرفه ‌ای باشید، این احتمال وجود دارد که بخش‌هایی از متن از نظر ویراستاری دچار مشکل شود. برای اینکه یک متن خوب را در بستر وب به مخاطبان خود ارائه دهید، باید محتوای تولیدشده را ویراستاری کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه ویراستاری انواع محتوای متنی آشنا کنیم.

اهمیت ویراستاری محتوا چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که متنی را بدون اینکه یک مرتبه آن را مطالعه کنید بر روی سایت قرار داده و یا برای کارفرما ارسال کرده باشید. این اشتباه باعث می‌شود شما اشکالات متن را برطرف نکرده و اعتبار خود را زیر سؤال ببرید. ویراستاری محتوا کمک می‌کند تا متن منسجم و با کیفیت، در اختیار مخاطبین خود قرار دهید.

علاوه بر این، ویراستاری متن محتوا موجب می‌شود متن جذاب‌ تر به نظر رسیده و کاربران بیشتری علاقه پیدا کنند تا متن شما را مطالعه کنند. اگر مدیر سایت هستید و نمی‌دانید چرا محتوای شما در نتایج گوگل از رتبه بالایی برخوردار نیست، باید توجه داشته باشید که ویراستاری یکی از گزینه ‌هایی است که می‌تواند به ‌صورت غیر مستقیم بر روی سئو و رتبه محتوای شما در نتایج گوگل، تأثیرگذار باشد.

انواع ویراستاری محتوا

ویراستاری محتوای سایت

ویراستاری محتوای سایت

 

بسیاری از نویسندگان و مدیران وب‌سایت ‌ها فکر می‌کنند که ویرایشگری متن کار ساده ‌ای بوده و می‌توانند خودشان محتوای متنی را ویراستاری کنند، غافل از اینکه ویراستاری محتوا، کاری کاملاً تخصصی است و هر شخصی قادر نیست تا متن نوشته شده را ویراستاری کند. ویرایش متن محتوا به حدی مهم است که خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ اما به‌ طور کلی ویراستاری به سه بخش ویراستاری محتوایی، ویراستاری زبانی و ویراستاری فنی تفکیک شده است.

1-ویراستاری محتوایی

در این نوع ویرایشگری بیشتر به مضمون پیام‌ های متن می ‌پردازیم. با استفاده از این شیوه ویرایش محتوا سعی می‌شود تا از کلی ‌گویی دوری کرده و علاوه بر آن نقل‌ قول‌ های اشخاص و منابع مورد بازبینی قرار می‌گیرند. نکاتی که باید در هنگام ویراستاری محتوایی رعایت کنیم، عبارت ‌اند از:

  • بررسی کلی محتوای متنی از نظر لحن و بیان
  • بررسی منابع و نقل ‌قول ‌ها
  • رفع خطاهای نگارشی
  • بررسی انسجام و ارتباط بین جملات

2-ویراستاری متن مربوط به دستور زبان

این نوع ویراستاری بیشتر بر روی نکات دستور زبانی تمرکز کرده و سعی می‌شود با حل مشکلات متن، محتوایی یکپارچه و منظم تحویل مخاطب گردد. نکاتی که باید در هنگام ویراستاری محتوا از نظر دستور زبان رعایت کنیم، عبارت ‌اند از:

  • بررسی ابهامات متنی
  • اصلاح مشکلات دستور زبانی
  • بررسی کوتاه نویسی

3-ویراستاری فنی محتوا

این نوع ویراستاری بیشتر به ظاهر محتوا توجه کرده و سعی می‌کند پیکربندی محتوا به بهترین شکل ممکن انجام شود. نکاتی که باید در ویراستاری فنی محتوا رعایت کنیم، عبارت ‌اند از:

  • بررسی اعداد و ارقام داخل متن
  • بررسی عبارات غیرفارسی
  • بررسی علائم نشانه ‌گذاری

اگر یک بررسی ساده داشته باشید، متوجه خواهید شد که ویراستاری محتوا کار هر فردی نیست و باید توسط فرد ماهر انجام شود.

تأثیر ویراستاری محتوای متنی بر سئو

همان ‌طور که در قسمت ‌های قبل به آن اشاره کردیم، برای اینکه شما بتوانید محتوای خود را در صدر نتایج جستجو به کاربران نشان دهید باید محتوای شما از هر نظر عالی باشد. بعضی افراد تصور می‌کنند که فقط باید محتوا تولید کنند و به مخاطب خود فکر نمی‌کنند که او چه محتوایی را بیشتر می ‌پسندد.

ویراستاری محتوا به شما کمک می ‌کند تا مخاطب بهتر پاسخ سوالات خود را در محتوای شما پیدا کرده و نسبت به مطالعه متن شما علاقه بیشتری نشان دهد. زمانی که مخاطبان محتوای شما را می ‌پسندند و با دیگران به اشتراک می‌ گذارند، باعث می ‌شود موتورهای جستجوگر این محتوا را مفید تشخیص داده و در صدر نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند.

مراحل و نحوه ویراستاری محتوا چگونه است؟

اگر شما قصد دارید به حرفه ویراستاری محتوا قدم بگذارید، باید بدانید برای اینکه به یک ویراستار حرفه‌ ای تبدیل شوید بهتر است مراحل زیر را تک ‌به ‌تک مورد بررسی قرار دهید.

1-بررسی هدف تولید محتوا و مخاطب هدف

برای اینکه شما به یک ویراستار حرفه‌ای تبدیل شوید بهتر است اول ‌از همه هدف تولید محتوا و همچنین مخاطبین مورد نظر نویسنده را مورد ارزیابی قرار دهید. برای مثال اگر تولید کننده محتوا قصد دارد محتوایی را در حوزه فناوری تولید کند تا اقتدار کشورش را به مردم آن کشور نشان دهد، نباید از کلمات محاوره‌ای و اصطلاحات تخصصی و غیر قابل درک استفاده کند؛ زیرا مخاطبین هدف، مردم عادی یک کشور هستند که به حوزه علوم و تکنولوژی علاقه دارند. برای همین باید متن روان و به دور از ابهام باشد تا مخاطب علاقه داشته باشد این متن را مطالعه کند.

2-بررسی ساختار محتوا

رعایت ساختار محتوا یکی از اساسی‌ترین نکاتی است که هر نویسنده و ویراستار باید آن را رعایت کند. ساختار متن تشکیل شده از مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری که به مخاطب کمک می‌کند تا بهتر بتواند محتوای متنی را مطالعه کند. مقدمه، نقطه آغازین برای مطالعه مخاطب محسوب می‌شود. برای همین حتماً باید مقدمه جذاب باشد تا مخاطب تمایل پیدا کند متن را کاملاً مطالعه کند.

بدنه محتوا شامل اطلاعاتی می‌شود که قرار است در اختیار مخاطب قرار گیرد و سوالات مخاطب را پاسخ دهد. نتیجه‌گیری که در پایان هر متن قرار می‌گیرد نیز خلاصه ‌ای از کل متن است تا در پایان مخاطب بتواند مرور کلی بر روی محتوا داشته باشد. توجه داشته باشید که ویراستار حتماً باید به ‌دقت متن را بررسی کند تا تمام ساختار محتوا به ‌درستی رعایت شده باشد.

3-روان بودن متن محتوا

نکته‌ای که حتماً باید در ویراستاری محتوا به آن توجه شود، روان بودن متن است. تحقیقات نشان می‌دهد متن‌هایی که به‌ صورت روان نوشته نمی‌شوند، باعث می‌شود مخاطب بعد از چند ثانیه سایت را ترک کند. برای اینکه محتوای روان در اختیار مخاطب قرار دهید بهتر است کلماتی که تخصصی یا اینکه مبهم هستند را به ‌صورت کامل توضیح داده تا مخاطب با مطالعه متن، درگیر سؤال جدیدی نشود.

توجه داشته باشید برای اینکه متن، روان باشد می‌توانید در مورد هر اصطلاح تخصصی به‌ صورت جداگانه یک محتوا تهیه کنید و کلمه تخصصی را به آن پیوند دهید تا مخاطب در صورتی‌ که متوجه منظور شما نشد، با مطالعه آن بتواند درک درستی از محتوای شما پیدا کند. این کار هم زمان ماندگاری مخاطب را افزایش می‌دهد و هم با افزایش سئو، ترافیک سایت را بیشتر می‌کند.

جمع بندی و نتیجه ‌گیری

محتوا برای سایت ‌ها حکم شاه‌ کلید را دارد. با استفاده از محتوای جذاب می‌توان کسب‌وکار خود را رونق داد. ویراستاری محتوا یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید برای اینکه یک متن جذاب باشد، از آن استفاده کرد. ویراستاری به سه بخش ویراستاری محتوایی، ویراستاری دستور زبانی و ویراستاری فنی تقسیم می‌شود که توجه و انجام درست هر کدام از آن‌ها کمک می‌کند تا متن به بهترین شکل بتواند مخاطب را به خود جذب کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *