نکات دستوری تولید محتوا یعنی چه؟

آموزش تولید محتوا؛ درس بیست و ششم: نکات دستوری در تولید محتوا یعنی چه؟

نکات دستوری در تولید محتوا از مهم‌ترین مواردی است که باید برای داشتن یک محتوای سئو شده به آن توجه نمایید. در واقع عدم رعایت این نکات به ‌درستی می‌تواند باعث گرفتن امتیاز منفی از موتورهای جست‌وجوگر گوگل شود و محتوای شما به صفحه اول سرچ گوگل نرسد. در نتیجه بازدیدی نداشته و تعداد مخاطبان شما کاهش پیدا می‌ کنند. این نکات در هر زبانی بسته به آن زبان متفاوت است.

اما در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مواردی که به‌ صورت مشترک باید به ‌عنوان نکات دستوری در تولید محتوا رعایت شود را برایتان بازگو کنیم.

اهمیت توجه به نکات دستوری در تولید محتوا

زمانی که تصمیم می‌گیرید محتوا نویسی را به‌ عنوان یک شغل یا حرفه انتخاب کنید، یاد گرفتن گرامر مربوط به زبانی که برای آن تولید محتوا می‌کنید، یکی از ضروریات است. متأسفانه باید این واقعیت را بپذیرید که اشتباهات گرامری یا املایی می‌توانند یک محتوای شگفت ‌انگیز را خراب کنند.

اما از طرفی این مزیت را دارد که اگر شما به ‌خوبی نکات دستوری در تولید محتوا را آموزش ‌دیده و آن‌ها را در محتوای خود رعایت کنید، از رقیبان خود بسیار جلوتر هستید و امتیاز بیشتری می‌گیرید. در واقع با توجه به اینکه همه افراد به نکات دستوری مهم در تولید محتوا توجه نمی‎کنند، هر کسی هم نمی ‌تواند یک تولید کننده محتوای حرفه ‌ای شود.

با این ‌حال، یادگیری گرامر از پایه یا باز کردن یک فرهنگ لغت هر بار که محتوایی می‌نویسید، می‌تواند بسیار سخت و چالش‌ برانگیز باشد. برای ساده‌ تر کردن این مسائل، نکات مفید را در مورد اینکه چگونه می‌توانید از اشتباهات اساسی با “کاما”، “دو نقطه”، استفاده صحیح از کلمات و … اجتناب کنید را در ادامه برایتان خواهیم گفت.

مهم‌ترین نکات دستوری در تولید محتوا

نکات دستوری در تولید محتوا

نکات دستوری در تولید محتوا

 

نکات دستوری در تولید محتوا در زبان فارسی بسیار متعدد است و اگر بخواهیم همه آن‌ها را برایتان بگوییم، شاید به‌ اندازه یک کتاب شود. بنابراین در اینجا سعی می‌کنیم مهم‌ترین نکات دستوری در تولید محتوا که می‌ توانند به شما در تولید یک محتوای عالی از این نظر کمک کنند را بازگو کنیم. این نکات عبارت‌اند از:

1-از ضمایر مبهم دوری کنید.

آیا جمله زیر به نظر شما خوب است؟

“بعد از اینکه سارا تقریباً یک ساعت با سگش “کوکو” بازی کرد، تصمیم گرفت سنجاب‌ها را تعقیب کند. برای این جمله این سوال پیش می‌آید که دقیقاً چه کسی تصمیم گرفت سنجاب‌ ها را تعقیب کند؟ سارا؟ به‌ احتمال‌ زیاد! ”

به‌ طور کلی ضمایر مبهم می‌توانند معنای جمله را تحریف کرده و خواننده را در مورد صحت و سقم محتوا دچار تعجب و سرگردانی کنند. جمله بالا باید برای صحیح نوشته شدن از نظر نکات دستوری در تولید محتوا به این شکل ساخته می‌شد: “پس از تقریباً یک ساعت بازی، کوکو سگ سارا تصمیم گرفت سنجاب ‌ها را تعقیب کند.”

2-قانون اختصارات رایج

شما باید در محتوای خودتان وقتی نیاز به توضیح یک جمله با جزئیات دارید و یا می ‌خواهید آن را به جملات قبلی متصل کنید، از عبارات اختصاری رایج از جمله موارد زیر به ‌درستی استفاده کنید:

  • لازم به ذکر است
  • همچنین
  • به‌ علاوه
  • از طرفی و …

3- از “،” در جای صحیح استفاده کنید.

بسیاری از تولید کنندگان محتوا بدون توجه به نکات دستوری در تولید محتوا از علامت “،” بیش ‌از اندازه یا به شکل نادرستی استفاده می‌کنند. شما باید با گذراندن دوره ‌های آموزشی در این زمینه استفاده صحیح از هر علامت نگارشی را یاد بگیرید. “،” وظیفه دارد به خواننده بگوید در این نقطه از جمله باید مکثی شود و قسمت قبل و بعد “،” را از هم جدا می ‌کند تا مفهوم جمله به‌ درستی انتقال پیدا کند.

بنابراین، استفاده از این علامت در برخی از جاها مانند استفاده از “،” قبل از «که» وقتی می‌خواهیم دو جمله را به هم متصل کنیم، کاملاً اشتباه است یا استفاده از “،” به تعداد زیاد در یک جمله زیبا نیست. همچنین برای جداسازی جملاتی که کاملاً از همدیگر مستقل هستند و باید با نقطه از هم جدا شوند، نباید از “،” استفاده کنید.

4-کاربرد علامت نقل ‌قول را بشناسید.

یکی از اشتباهات رایج در محتواهای مختلف در رابطه با نکات دستوری در تولید محتوا استفاده نادرست یا عدم استفاده از نقل ‌قول در جاهای مورد نیاز است. همچنین در هنگام استفاده از علامت نقل ‌قول، نقطه و ویرگول یا علامت تعجب باید داخل گیومه باشد. توجه داشته باشید که هنگام نقل ‌قول، دو نقطه و نقطه ویرگول باید همیشه خارج از علامت نقل ‌قول باشند.

5-جملات را واضح بنویسید و آن‌ها را رها نکنید.

جمله‌ای مانند «مرد دونده به تیرک زد»، نمونه‌ای از جمله‌ای است که از یک صفت مانند دویدن استفاده می‌کند. این جمله اساساً به شما می‌گوید که اسم (مرد) هنگام برخورد با تیرچه چه می‌کرد. شما باید توجه داشته باشید که در نوشتن محتوا، حتی یک کلمه یا عبارت جزئی، موضوع را در یک جمله تغییر می‌دهد و باید آن را به ‌درستی قرار دهید تا معنای واقعی منتقل شود.

بنابراین هنگام استفاده از اسامی و ضمایر یا سایر قسمت ‌های یک جمله شامل مفعول، حرف اضافه، فعل و … همه موارد را به‌ درستی در جای خود بنشانید تا منظور جمله نیز به ‌درستی به مخاطب انتقال داده شود.

6-در استفاده از نقطه ویرگول (؛) دقت کنید.

استفاده صحیح از نقطه-ویرگول (؛) در یک محتوا به ‌عنوان نکات دستوری در تولید محتوا کاملاً به این بستگی دارد که از چه جمله ‌ای قرار است استفاده شود. معمولاً وقتی بخواهید بعد از یک توضیح لیستی را برای مخاطب معرفی کنید و یا قبل از نقل ‌قول، باید از دو نقطه (:) استفاده نمایید.

به ‌عنوان ‌مثال:

بسیاری از مزایای قهوه ساز عبارت‌اند از:

  • ارزان‌تر از کافه ‌ها
  • مزایای سلامتی بیشتر
  • قهوه تازه و خوش‌طعم

سخن پایانی

یکی از مهم ‌ترین اصول سئو که به شدت مورد توجه خزنده ‌های گوگل نیز قرار می‌گیرد و در رتبه ‌بندی محتوا تأثیر بسزایی دارد، اعمال نکات دستوری در تولید محتوا به ‌طور صحیح است. نکات دستوری زبان فارسی بسیار متعدد هستند و هرچه شما آموزش‌های بیشتری در این رابطه ببینید و بیشتر نکات دستوری را در محتوای خود اعمال نمایید، محتوایی خاص‌تر و یونیک‌تر خواهید داشت.

از طرفی، رتبه محتوای شما بالا رفته و بازدید بیشتری پیدا می‌کند. در واقع تنها افراد حرفه‌ای برای تولید محتوا به این نکات توجه می‌کنند و یکی از رازهای حرفه ‌ای شدن آن‌ها نیز همین می‌باشد. بنابراین ارزشش را دارد که دوره ‌های آموزشی مربوط به نکات دستوری در تولید محتوا را بگذارنید تا در کار خود متخصص شوید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *