وظایف مدیر بازاریابی محتوا

وظایف مدیر بازاریابی محتوا در مقابل استراتژیست محتوا

سفارش تولید محتوای متنی

سفارش تولید محتوای متنی

وظایف مدیر بازاریابی محتوا در مقابل استراتژیست محتوا

وظایف مدیر بازاریابی محتوا چیست؟ استراتژیست محتوا چه کسی است و باید چه کارهایی انجام دهد؟ آیا یک مدیر محتوا با برنامه ریز محتوا در یک شرکت با هم فرق دارند؟ نقش ها و مسئولیت های ضروری اعضای تیم بازاریابی محتوایی شامل چه مواردی است؟ آیا یک فرد می تواند هم به عنوان مدیر و هم در جایگاه استراتژیست محتوا در یک تیم مشغول به کار شوند؟

اینها سوالات مهم درباره وظایف و نقش ها و مسئولیت ها در یک شرکت تولید محتوا یا شرکت دیجیتال مارکتینگ هستند.

بازاریابی محتوایی، بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی آنلاین موفق برای همه کسب و کارهای اینترنتی است. این شیوه مارکتینگ به کسب و کارها کمک می کند تا در مخاطبان خود اعتماد ایجاد کنند، آگاهی از برند را افزایش دهند و سرنخ ایجاد نمایند. در قلب برنامه ریزی برای تولید محتوای موثر، نقش یک مدیر بازاریابی محتوا و یک استراتژیست بازاریابی محتوا، بسیار پر رنگ و جلوه گر است. با این حال، تفاوت زیادی بین این دو نقش وجود دارد.

یک مدیر بازاریابی محتوا از عملیات روزانه تیم تولید بازاریابی محتوا مراقبت می کند، در حالی که یک استراتژیست محتوا، فردی است که بر برنامه ریزی، تعیین هدف و البته استراتژی تولید محتوای با کیفیت تمرکز دارد.

در این مقاله، کارکردها، مسئولیت ها و وظایف مدیر بازاریابی محتوا را با یک استراتژیست محتوا مقایسه می کنیم. این بررسی می تواند به شما کمک کند بسته به نیازهای بازاریابی کسب و کارتان، تصمیم بگیرید چه کسی را می خواهید استخدام کنید؛ یا به شما کمک کند برای مسیر شغلی خود، بهتر برنامه ریزی کنید.

بازاریابی محتوا چیست؟

اول از همه، می خواهیم توضیح دهیم که بازاریابی محتوا در حقیقت به چه معناست. بازاریابی محتوایی، شکلی از تبلیغات آنلاین است که بر ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب برای جذب و تعامل با یک مخاطب هدف، تمرکز دارد. در این روش، هیچ برنامه ای برای فروش حضوری وجود ندارد.

هدف بازاریابی محتوا، ارائه ارزش، جابجایی ترافیک وب سایت و تقویت شناخت/برندینگ/اعتماد با مشتریان ایده آل است. بهترین راه برای انجام این کار، تولید محتوای باکیفیت و منظم است. تولید محتوا برای وبسایت ها می تواند به صورت پست های وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا هر نوع رسانه دیگری باشد.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا برنامه ای است که بر نحوه ایجاد، توزیع و اندازه گیری محتوا برای یک کسب و کار، با اهداف کلی از جمله افزایش تعامل یا افزایش ترافیک وب سایت تمرکز دارد. یک استراتژی تولید محتوا شامل چندین جزء کلیدی است: سفر خریدار؛ تم های محتوا در همه پلتفرم ها؛ تنظیم تقویم محتوایی؛ تحقیق کردن، که به شما کمک می کند محتوایی تولید کنید که نیازهای مشتریان تان را در تمام مراحل سفر خریدشان برآورده سازد. همه این مؤلفه ها در یک توالی منطقی با هم عمل می کنند تا یک کسب و کار به نتیجه مطلوب برسد.

استراتژیست محتوا چه کسی است و چه وظایفی بر عهده دارد؟

استراتژیست محتوا چه کسی است

استراتژیست محتوا چه کسی است

یک استراتژیست محتوا، مسئول تعیین جزئیات و دستوراتی است که باید در برنامه بازاریابی محتوا اجرا شود. این افراد، مراحل مختلف استراتژی محتوا را با توجه به موقعیت مخاطبان خود در پلتفرم های آنلاین مختلف برای شرکت، طراحی و ایجاد می کنند. آنها نیازهای مشتری را ارزیابی می کنند تا مشخص نمایند چگونه می توانند محصولات یا خدمات را با ایجاد یک تقویم محتوایی، تکمیل شده با موضوعات مرتبط و ارزشمند، متناسب با مخاطبان هدف، بهبود ببخشند.

در قسمت بعدی ابتدا به وظایف و مسئولیت های استراتژیست محتوا می پردازیم و سپس درباره وظایف مدیر بازاریابی محتوا صحبت می کنیم.

وظایف استراتژیست محتوا چیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

یک روز از زندگی یک استراتژیست محتوا چگونه می گذرد؟

مسئولیت های شغلی یک استراتژیست محتوا شامل برنامه ریزی برای تنظیم استراتژی تولید محتوا، ارائه ایده هایی برای تولید محتوا، توسعه برنامه هایی برای کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی و نظارت بر معیارهای عملکردی است. استراتژیست محتوا همچنین به توسعه تقویم های محتوایی، نظارت بر تحقیقات کلمات کلیدی سایت و تبلیغ نویسی و رپورتاژ آگهی برای انواع مختلف محتوا کمک کند.

علاوه بر این، یک استراتژیست محتوا، در صورت نیاز، با طراحان گرافیک، ویراستاران، بازاریابان آنلاین، توسعه دهندگان و فروشندگان، همکاری می کند. این افراد از نزدیک با تیم تولید محتوا و مشتریان کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که محتوای تولید شده، با مخاطبان مرتبط است. از آنجایی که استراتژیست محتوا، مسئول نظارت بر سطوح بالاتر یک برنامه بازاریابی محتوایی است، به نظر می رسد فهرست وظایف روزانه این فرد، کاملاً متفاوت از لیست وظایف مدیر بازاریابی محتوا باشد.

در قسمت زیر، برخی از وظایفی که یک استراتژیست محتوا احتمالاً در یک روز انجام می دهد، آورده شده است:

  • استفاده از ابزارهای SEO مانند SEMRUSH و AHREF برای تحقیق، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی استراتژی های کلمات کلیدی
  • شناسایی فرصت ها برای افزایش رتبه کلمات کلیدی
  • ملاقات با مشتریان و یا سهامداران برای بحث در مورد انتظارات و عملکرد کمپین های بازاریابی محتوا

به ‌طور خلاصه، استراتژیست‌های محتوا وظیفه دارند اطمینان حاصل نمایند که جزئیات برنامه های محتوایی با اهداف کلی بازاریابی سازمان، همسو هستند.

مدیر بازاریابی محتوا چه کسی است؟ وظایف مدیر بازاریابی محتوا چیست؟

وظایف مدیر بازاریابی محتوا

وظایف مدیر بازاریابی محتوا

یک مدیر محتوا از عملیات روزانه تیم بازاریابی محتوایی مراقبت می کند. وظایف مدیر بازاریابی محتوا شامل مدیریت و تخصیص بودجه، استخدام اعضای جدید تیم، برنامه ریزی جلسات، گزارش پیشرفت ها و موارد دیگر است. یک مدیر محتوا، بر تیم توسعه نظارت نموده و با آنها همکاری می کند تا محتوای باکیفیتی تولید شود و بتواند سرنخ مشتری ایجاد نماید. درست مانند استراتژیست ‌های محتوا، مدیران محتوایی نیز گزارش‌های تحلیلی را برای تعیین نوع محتوایی که باید با مخاطبان ارتباط برقرار سازد، آماده نمایند.

مدیران بازاریابی وظیفه دارند بررسی کنند که مخاطبانشان در مورد یک برند یا کسب و کار چگونه فکر می کنند و به دنبال چه اطلاعاتی هستند. یکی از مهم ترین وظایف مدیر بازاریابی محتوا، ارائه خلاقیت کافی برای خلق راه های جدید جهت دسترسی به مشتریان بیشتر است.

بنابراین مهم ترین وظایف مدیر بازاریابی محتوا در یک روز کاری چیست؟ …. در این قسمت به این موضوع می پردازیم…….

مدیران بازاریابی محتوایی باید مهارت‌های ارتباطی قوی، دانش فنی در زمینه‌ سئو، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، طراحی وب، طراحی گرافیک، ویرایش ویدئو، کپی‌رایتینگ و غیره داشته باشند. آنها باید بدانند که چگونه از این ابزارها به طور موثر استفاده کنند. مدیران محتوا، کارشناسان مسلط به تاکتیک های تولید محتوا در دنیای بازاریابی محتوایی هستند. این بدان معناست که آنها در مسیر ایجاد و مدیریت محتوا در یک تیم، کار می کنند و مهارت های ارتباطی قوی برای همکاری گروهی با سایر اعضای تیم دارند. برخی از مهم ترین وظایفی است که یک مدیر بازاریابی محتوا احتمالاً در یک روز کاری انجام می دهد به شرح زیر است:

  • ملاقات با نویسندگان و بحث در مورد تکالیف و وظایف
  • طراحی و ایجاد بریف محتوای خوب، مبتنی بر تحقیق جامع
  • منبع یابی تصاویر برای وبلاگ ها و پست های رسانه های اجتماعی
  • بررسی واقعیت و ویرایش محتوای کامل
  • انتشار محتوا در وب سایت و رسانه های اجتماعی

در مجموع، وظایف مدیر بازاریابی محتوا، نظارت بر فرآیند تولید محتوا از ابتدا تا انتها و در عین حال تسهیل گردش کار است.

مقایسه مدیر بازاریابی محتوا و استراتژیست محتوا!

مقایسه مدیران بازاریابی محتوا با استراتژیست های محتوا این نیست که “چه کسی بهتر است؟” آنها وظایف متفاوت و در عین حال مرتبط با یکدیگر را در حوزه بازاریابی محتوا انجام می دهند. تفاوت اصلی بین این دو نقش در یک تیم، در مجموعه مهارت هایی است که به کار می گیرند و وظایفی است که انجام می دهند.

در حالی که هر دو نقش شامل مدیریت محتوا است، یک استراتژیست محتوا به مجموعه مهارت های بیشتری، از جمله دانش گسترده SEO، تخصص بازاریابی و تفکر تحلیلی نیاز دارد. از طرف دیگر، یک مدیر بازاریابی محتوا، الزامات تخصصی کمتری دارد، اما باید ابزارهای تجزیه و تحلیل دیجیتال، بهینه سازی موتور جستجو، طراحی وب، نرم افزار ویرایش ویدیو، رسانه های اجتماعی و غیره را به طور کامل درک کند. استراتژیست های محتوا باید مهارت های تحقیقاتی قوی تری داشته باشند، در حالی که مدیران بازاریابی محتوا معمولاً در مدیریت پروژه، برتری دارند. هر دو موقعیت، یعنی هم مدیر و هم استراتژیست محتوا، به توانایی های عالی سازمانی، توجه به جزئیات و توانایی انجام چند کار همزمان، به طور موثر نیاز دارند.

 

دوره آموزش تولید محتوا

 

آیا بازاریابی محتوا واقعاً مفید است؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

طبق یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده است، حدود 53 درصد از کسب و کارها، زمان و هزینه خود را صرف بازاریابی محتوایی می کنند. البته نظرسنجی ها همیشه دقیق نیستند. درصد شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند احتمالاً بسیار بیشتر از این عدد است. دلیل آن هم این است که بازاریابی محتوا بسیار بیشتر از نوشتن پست های وبلاگی مورد توجه قرار داشته است. تولید محتوا برای صفحات وب، متن های بررسی و مقایسه محصول، راهنمای قیمت ‌گذاری، خبرنامه ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی نظرات در انجمن، همه انواع بازاریابی محتوا هستند.

سوال اصلی این است که بازاریابی محتوایی چقدر موثر است؟ آیا برای رشد یک کسب و کار آنلاین، واقعاً کار می کند؟

پاسخ، مثبت است، به شرطی که به درستی اجرا شود. بازار آنلاین از محتوا اشباع شده است و برجسته بودن در میان این همه رقبا، بسیار دشوار است. حتی دشوارتر از آن؛ این است که بدانید بازاریابی محتوایی موفق برای کسب و کار منحصر به فرد شما، چگونه باید تنظیم و اجرا شود.

شاید بپرسید که چرا این بحث را آغاز کردیم! علت این است اگر می خواهید تیم تولید محتوا و مدیریت محتوا به بهترین نتایج برسند، هر فرد باید وظایف خود را به خوبی بشناسد و دنبال کند. تنها در این صورت است که می توان مطمئن بود برنامه های بازاریابی محتوایی به نتیجه می رسند.

در قسمت زیر، به رایج‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوا اشاره می کنیم. سپس اقداماتی را بررسی خواهیم نمود که کمک می کنند در کمپین های محتوایی خود، موفق شوید. در هر مرحله، وظایف مدیر بازاریابی محتوا و استراتژیست محتوا را نیز در نظر داشته باشید.

چرا از بازاریابی محتوایی، نتیجه دلخواهتان را نمی گیرید؟

اگر به تازگی کمپین های بازاریابی محتوایی را شروع کرده اید، فقط باید صبور باشید. ممکن است شش ماه یا بیشتر طول بکشد تا بازاریابی محتوایی تان، نتیجه بدهد. برای مثال، اگر پست وبلاگی سئو شده در سایت تان منتشر می کنید، باید منتظر بمانید تا موتورهای جستجوگر، در صفحات جدید سایت شما بخزند و آن را رتبه بندی و فهرست کنند. اما اگر مدت زیادی از اجرای این استراتژی می گذرد و هنوز نتیجه دلخواهتان را به دست نیاورده اید، باید مشکلات را شناسایی نموده و آن را حل نمایید:

  • اهداف قابل اندازه گیری و قابل دستیابی را برای کمپین های خود تعیین کنید
  • مخاطبان خود را شناسایی کنید
  • برای هر مرحله از سفر خریدار، محتوا تولید کنید
  • قالب های محتوایی استفاده کنید که مخاطبان تان به آن علاقه مند هستند
  • از بهترین روش های سئو در تمام صفحات سایت خود استفاده کنید
  • یک استراتژی مستند برای تولید محتوای تنظیم کنید

مدیریت یک وبلاگ، بسیار آسان است. اما ارسال یک مقاله 500 کلمه ای، یک بار در هفته، احتمالاً نتایج قابل توجهی برای شما نخواهد داشت. اکثر کارشناسان توصیه می کنند که محتوا را بهتر است چندین بار در هفته منتشر کنید؛ حداقل یک بار در روز. 51 درصد از کسب و کارهایی که در بازاریابی محتوایی فعالیت می کنند، محتوا را روزانه منتشر می کنند، در حالی که تنها 31 درصد آنها به صورت هفتگی، محتوا منتشر می کنند.

یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث می شود استراتژی تولید محتوا به درستی نتیجه ندهد این است که شما در نوشتن محتوا و برگزاری کمپین های بازاریابی محتوایی خود، هرگز ارزشی را معرفی نمی کنید. بنابراین، هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که مخاطبان شما محتوا را به اشتراک بگذارند، سفر خرید را دنبال کنند یا از لینک ها کمک بگیرند. در نتیجه، تولید محتوای شما شکست می خورد! بررسی این عوامل یکی از مهم ترین وظایف مدیر بازاریابی محتوا است. توسعه محتوای با ارزش زمان می‌برد، اما سود زیادی دارد.

استراتژی بازاریابی محتوایی را منحصراً برای کسب و کار خود بسازید!

پلن بازاریابی محتوایی

پلن بازاریابی محتوایی

هر کسی که مهارت نوشتن محتوای متنی داشته باشد می تواند شروع به تولید محتوا برای سایت کند. اما اگر می خواهید محتوای شما خریداران را به سمت یک “اقدام” سوق دهد، به یک استراتژی نیاز دارید. اصول اولیه یک استراتژی بازاریابی محتوا به اندازه کافی ساده است. برای تنظیم آن، ابتدا به این سوالات پاسخ دهید:

  • برای چه کسی محتوا تولید می کنید؟
  • محتوای شما سعی می کند چه مشکلی را حل کند؟
  • چه چیزی رویکرد شما (و شرکت شما) را منحصر به فرد می کند؟
  • در کدام کانال ها به مخاطبان خود دسترسی خواهید داشت؟
  • چگونه تولید و انتشار محتوای خود را مدیریت خواهید کرد؟
  • پیشرفت ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از وظایف مدیر بازاریابی محتوا، بررسی همه موارد فوق است. اگر نمی دانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، برای متقاعد کردن آنها برای انجام هر کاری، با مشکل مواجه خواهید بود. اکثر شرکت ها مخاطبان خود را با ایجاد “پرسونای خریدار” یا “پرسونای مخاطب” شناسایی می کنند.

هنگامی که مخاطبان خود را بشناسید، می توانید نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرده و محتوایی ایجاد کنید که در این مورد با آنها صحبت کند. همین موارد را برای طراحی استراتژی محتوایی خود باید هدف بگیرید. بسته به بازار رقابتی شما، مشکل مخاطبان تان می تواند هر چیزی باشد، از خرید هاست مناسب برای یک سایت گرفته تا فروش تجهیزات صنعتی یا کالای دیجیتال و … .

همچنین باید بدانید که مخاطبان شما از چه کانال هایی استفاده می کنند و چه نوع محتوایی را ترجیح می دهند (پست های وبلاگی، ویدیوها، کتاب های الکترونیکی قابل دانلود و غیره). بد نیست برخی از محبوب ترین و پرکاربردترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی، از جمله فیس بوک و توییتر، لینکدین و … را نیز در نظر بگیرید.

سخن پایانی

به عنوان کلام آخر، کسب و کار شما به راهی برای سنجش موفقیت نیاز دارد. یک سری معیارها بیان شده است که مدیران محتوا می توانند با ارزیابی آن متوجه شوند آیا پلن تولید محتوا به درستی پیش می رود یا خیر. این ها بخشی از وظایف مدیر بازاریابی محتوا هستند. برخی از مهمترین معیارهای بازاریابی محتوا عبارتند از: ترافیک وب سایت؛ نرخ کلیک (CTR)؛ تبدیل ها؛ بک لینک ها؛ زمان سپری کردن در یک صفحه؛ نرخ اشتراک ایمیل؛ نظردهی زیر پست های وبلاگی و یا کامنت گذاری.

مدیران بازاریابی محتوایی می توانند با استفاده از این معیارها، میزان موفقیت یک کمپین را اندازه گیری نمایند. به یاد داشته باشید، هیچ چیز مهمتر از اهداف تجاری تان نیست؛ اما فروش و درآمد نیز مهم هستند. با راه حل های تحلیلی مناسب، باید بتوانید ارزیابی کنید که بازاریابی محتوایی چگونه بر اهداف تجاری شما تأثیر می گذارد.

منبع: کافه محتوا بهترین سایت برای خدمات تولید محتوای متنی

نمونه کارهای تولید محتوای صنعتی را از این قسمت بخوانید….

تولید محتوا درباره مواد شوینده
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *