تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟

آموزش تولید محتوا: درس نوزدهم؛ تقویم محتوایی چیست و چه مزایایی دارد؟

تقویم محتوایی نیز به ‌نوعی بیان‌ کننده یک برنامه ‌ریزی مشخص برای محتواهایی است که قرار است برای یک کسب ‌و کار آنلاین بارگذاری شود. به‌طورکلی تقویم به معنی دفترچه‌ای فیزیکی یا الکتریکی برای مشخص کردن زمان و یک برنامه است که از قبل تعیین می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با تقویم نگارش محتوا آشنا کنیم.

تقویم محتوایی یک برنامه زمان ‌بندی مکتوب شامل زمان و مکان دقیق انتشار محتواهای آماده شده شما در آینده است. تقویم محتوایی معمولاً شامل محتواهای آماده شده برای روزهای آینده، به‌ روزرسانی‌ های وضعیت، فعالیت ‌های تبلیغاتی برنامه‌ ریزی‌ شده، مشارکت‌ها و به‌ روزرسانی ‌های محتوای موجود است. در واقع شما می‌توانید با استفاده از تقویم محتوایی برای سایتتان، خیال خودتان را راحت کنید و نگران فراموش کردن انجام برخی از اعمال مهم مانند بارگذاری محتوا که باید در روزهای خاص و ساعات مشخصی انجام شود، نباشید.

چرا داشتن تقویم محتوایی مهم است؟

اگر وبلاگ یا وب‌ سایت شما حالت سرگرمی دارد که از آن برای انتشار پست ‌های گاه ‌به ‌گاه استفاده می‌کنید، احتمالاً نیازی به تقویم محتوایی ندارید. اما اگر از بازاریابی محتوایی برای رشد کسب ‌و کار آنلاین خود استفاده می‌کنید، سازمان ‌دهی آن با استفاده از تقویم اصولی محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تقویم محتوایی به سه شیوه به‌ استراتژی بازاریابی محتوایی شما کمک می‌ کند که شامل موارد زیر هستند:

  • روش اول:

یک تقویم محتوایی تضمین می ‌کند که همه وظایف مرتبط با محتوای شما واقعاً و در زمان درست انجام می‌شوند. اگر در برنامه تولید محتوای خود به‌ هم ‌ریخته باشید، قطعاً چیزهایی را فراموش خواهید کرد که می‌تواند به ضرر کسب ‌و کار شما تمام شود. به ‌عنوان ‌مثال ممکن است محتوای کمتری منتشر کنید و یا از به روز رسانی مقالات قدیمی غفلت کنید.

  • روش دوم:

یک تقویم محتوایی، همکاری تیمی شما بین نیروهایتان و همکاری شما با شرکای خارجی را آسان‌تر می‌کند. اگر یک وبلاگ یا وب ‌سایت تک نفره هستید، ممکن است در وهله اول نیازی به تقویم محتوایی نداشته باشید. اما اگر کارمندان و پیمانکارانی داشته باشید، تقویم محتوایی از الزامات کار شما خواهد بود و حکم مدیریت پروژه را دارد.

  • روش سوم:

یک تقویم محتوایی یک نمای کلی از برنامه ‌ها و اتفاقات آینده را به شما می ‌دهد. به ‌عنوان ‌مثال، ما از تقویم خود استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که مجموعه ‌ای از مطالعات موردی را یکجا منتشر نمی ‌کنیم یا از کلمات کلیدی تکراری استفاده نمی‌ کنیم. به ‌این ‌ترتیب، ما می ‌توانیم کل استراتژی بازاریابی خود را برای چند ماه آینده روی یک صفحه نمایش ببینیم.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟

 

برای تهیه تقویم محتوایی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

شما باید برای تهیه یک تقویم محتوایی خوب، عناصر کلیدی را بشناسید. واقعیت این است که این تقویم نباید پیچیده باشد. تقویم محتوا حالت تزیینی ندارد و باید کاربردی باشد، طوری که کارها را برای شما و تیمتان آسان‌تر کند. شما می‌توانید برای ایجاد یک تقویم محتوایی خوب از ابزارهای کمکی استفاده کنید. به‌ عنوان ‌مثال می‌توانید با استفاده از Google Sheets یک تقویم محتوای ساده را تهیه نمایید.

هر تقویم محتوایی شامل چه اجزایی است؟

هر تقویم محتوا باید برخی موارد اصلی را در بر بگیرد که شامل موارد زیر هستند:

1-یادآوری زمان انتشار مقالات جدید

مهم‌ترین بخش از تقویم محتوایی شما، یادآوری انتشار مقالات جدید در تاریخ‌ های مشخص است. این‌ها محتواهایی هستند که شما چه در وبلاگ یا وب ‌سایت خود، چه در پادکست یا در رسانه‌های اجتماعی در زمانی مشخص منتشر خواهید کرد. هدف اصلی تقویم محتوایی شما این است که کارهای مربوط به انتشار و ادیت هر مقاله را از قبل برنامه‌ریزی کنید. برخی از شرکت‌ ها، محتواهای یک سال آینده خود را نیز در این تقویم برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی دیگر به ‌صورت هفتگی و یا ماهیانه این کار را انجام می ‌دهند. بهترین حالت این است که سعی کنید تا 6 ماه آینده را در تقویم محتوایی برنامه‌ریزی کنید.

2-تقویم تحریریه

وقتی شما یک محتوا تولید می‌کنید بسته به نوع محتوا و حساسیت کاریتان، ممکن است لازم باشد چندین نفر قبل از انتشار آن را از هر نظر مانند اطلاعات محتوا، نگارش، خوانایی و … چک کنند. بنابراین بسیار مهم است که همه بتوانند وضعیت هر پست را ببینند.

3-تقویم محتوای همکاری

وجود تقویم محتوایی فقط برای بخش‌های بازاریابی محتوا و سئو مفید نیست. بلکه می‌تواند راهی برای ارسال محتوای جدیدی که در حال کار بر روی آن هستید، برای سایر افراد سازمانتان باشد. اگر یک آژانس یا فریلنسر هستید، می‌توانید از طریق  Basecam، Asana  وTrello  به تقویم محتوایی خود لینک دهید تا مشتریان بتوانند از آنچه که روی آن کار می‌کنید، مطلع شوند.

4-بخش تبلیغاتی

مهم‌ترین نکته در تقویم محتوایی شما بخش تبلیغاتی است. شما باید از قبل در تقویم خود مشخص کنید که چگونه می‌خواهید تبلیغ و بازاریابی کار خود را انجام دهید. به ‌عنوان ‌مثال باید مشخص کنید یک پست خاص را در چه زمانی باید در فیس‌بوک یا اینستاگرام منتشر کنید. آیا قصد دارید برای مشترکین ایمیل خود خبرنامه بفرستید؟ این‌ها فعالیت ‌های تبلیغاتی برای تقویم محتوایی شما خواهند بود و البته موارد دیگری نیز هستند که بسته به خواست و کسب و کار شما اجرا می‌شوند.

البته لزوماً نیازی نیست که فعالیت‌ های تبلیغاتی در تقویمی کاملاً مجزا از موارد تحریریه شما قرار بگیرند. اما بهتر است آن‌ها را به ‌صورت متفاوت یا با کد رنگی انتخاب کنید تا بتوانید به‌ راحتی آن‌ها را از هم جدا کنید.

5-ایده‌های آینده

شما می‌توانید لیستی برای ایده‌هایی که دائماً به ذهنتان خطور می‌کند، در تقویم محتوایی در نظر بگیرید و در آینده روی آن‌ها به‌ صورت فعال کار کنید. به ‌عنوان‌ مثال، محتویات این قسمت می‌تواند یک موضوع تصادفی باشد که در هنگام رانندگی به محل کار به آن فکر کرده‌ اید یا چیزی که در یک جلسه فکری مطرح شده است و بعداً می‌خواهید بیشتر روی آن کار کنید. این ایده‌ ها معمولاً در خود تقویم نشان داده نمی ‌شوند، زیرا هنوز برنامه ‌ریزی نشده ‌اند. اما نوشتن آن‌ها باعث می‌شود در طول زمان و به دلیل مشغله‌ های کاری، آن ‌ها را فراموش نکنید.

تقویم محتوایی چه ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد؟

ابزارهایی وجود دارند که به‌ طور خاص برای ایجاد، مدیریت و همکاری بهتر کارها در تقویم محتوایی شما وجود دارند و می‌توانند به شما کمک کنند. بسته به میزان محتوایی که منتشر می‌کنید و اینکه تیم شما چقدر بزرگ است، ممکن است بخواهید روی نرم ‌افزار تقویم محتوا سرمایه‌ گذاری کنید. در این صورت می‌توانید برخی از ابزارهای کمکی و مدیریتی را به ‌صورت سفارشی ‌سازی به آن اضافه نمایید.

سخن پایانی

تقویم محتوایی، یک ابزار مدیریتی بسیار عالی برای کسب‌وکارهایی آنلاین و بخصوص وب سایت‌ها است. شما با استفاده از این تقویم، هرگز روز و زمان انتشار و به ‌روزرسانی محتواهای خود را فراموش نخواهید کرد. در نتیجه، این نظم باعث پیشروی عالی کسب ‌و کار شما می‌ شود. در واقع با کمک تقویم محتوایی می ‌توانید یک برنامه‌ ریزی عالی برای کسب ‌و کار آنلاین خود داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *